Štítek ‘SpaceX CRS-11’

Dalekohled NICER na ISS zaznamenal rekordní záblesk

Ilustrace ukazuje rentgenový záblesk typu I. Dojde při něm k rozfouknutí vrstvy vodíku, následovanému ještě rychlejším rozptýlením vrstvy hélia. Pak dojde k ochlazení a poklesu hélia zpět. Část rentgenových paprsků proniká ven z akrečního disku.

Když byl na ISS dopraven přístroj NICER, vědci si od něj slibovali lepší prozkoumání neutronových hvězd, které se v některých případech chovají jako pulsary, a to když svými kužely rádiového záření zasahují Zemi. NICER pracuje v oboru měkkého rentgenového záření. Kromě detailního průzkumu neutronových hvězd si od výsledků jeho výzkumu slibujeme i možnost použít pulsary k přesné navigaci sond vyslaných do vzdálenějších míst Sluneční soustavy. Ty by tak mohly lépe určovat svou polohu i rychlost. NASA nyní oznámila, že tento dalekohled detekoval rekordní záblesk rentgenového záření.

Falcon 9 poputuje do muzea

První stupeň, známý např. z mise CRS-13, bude vystaven v návštěvnickém centru Johnsonova vesmírného střediska. Vizualizace a galerie. 11. května 6:49

StatistiX: 6. díl – SpaceX v roce 2017

StatistiX

Minulý rok byl pro firmu SpaceX nebývale úspěšný. Po dvou těžších letech, kdy raketa Falcon 9 coby vlajková loď firmy prodělala dvě vážné havárie, byl rok 2017 bez nadsázky prvním skutečně vytíženým rokem. Vždyť raketa Falcon 9 absolvovala téměř stejné množství startů jako v předchozích třech letech dohromady! A nejen to. V uplynulém roce SpaceX neusnula na vavřínech a nadále posouvala své dílo vpřed mílovými kroky a stejně jako v minulých letech jsme tak mohli být svědky několika významných světových premiér. Pojďme si tedy vše hezky postupně shrnout a naposledy se poohlédnout za rokem 2017 tak, jak jím prošla firma SpaceX.

Vesmírné výzvy – červen 2017

cerven2017 zdroj:eprosperita.cz

Falcon, Falcon, Falcon, tak by se ve zkratce dala pojmenovat první tři témata červnových Vesmírných výzev. Tak jednoduché to ve skutečnosti nebylo, každý ze startů se nějakým prvenstvím zapsal do interních statistik SpaceX a jeden z nich dokonce do statistik světové kosmonautiky. Další dvě témata by se dala charakterizovat klíčovými slovy ISS, ruská kosmonautika a pilotované lety, neboť se jedná o návrat Sojuzu MS-03 a start zásobovací lodi Progress MS-06. Poslední téma se týká Čechů a Slováků. Na oběžnou dráhu se totiž vydala česká družice VZLUSat-1 a slovenská SkCube.

Kosmotýdeník 251 (3. 7. – 9. 7.)

Jaký byl právě uplynulý týden v kosmonautice? Zažili jsme třetí start SpaceX za čtrnáct dní a NASA navštívil americký viceprezident. I to jsou události, na které se v rámci Kosmotýdeníku podíváme. V hlavních tématech se však tentokrát zaměříme na nástupce japonské mise Hitomi, nebo na vytváření pozemského kosmického skleníku, ve kterém mohou zájemci zkoušet pěstování rostlin v omezených podmínkách a své výsledky sdílet s ESA. Čekají nás i další tradiční rubriky a přehled všech týdenních událostí z Kosmonautixu. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.

Vykládka Dragonu

Prohlédněte si fotogalerii z příjezdu lodi Dragon do přístavu San Pedro a jejího skládání na pevninu. 5. července 9:43

Dragon přistál

Dragon se vrátil z mise CRS-11 a přistál v Pacifiku. Skončilo tak první opakované použití kosmické lodi nasazené u ISS (vyjma raketoplánů). 3. července 14:21

Znovupoužitý Dragon je volný

Loď Dragon byla po měsíci u ISS uvolněna robotickou paží. K přistání v Pacifiku má dojít dnes kolem čtvrt na tři našeho času. 3. července 10:20

Návrat Dragonu odložen

První znovupoužitý Dragon se měl na Zemi vrátit zítra. Kvůli špatnému počasí v přistávací oblasti 200 km JZ od Kalifornie se ale návrat odkládá o jeden den. 1. července 11:27

Rozvinovací solární panel na ISS

O experimentu ROSA (Roll Out Solar Array) jsme na našem webu již psali. Tento nový typ solárního panelu, který je schopný se na oběžné dráze rozvinout, dopravila na Mezinárodní vesmírnou stanici soukromá loď Dragon. Před několika hodinami začala na ISS robotická operace, jejímž úkolem bylo vyjmout ROSA z nákladového prostoru Dragonu (tzv. trunku) a vyzkoušet klíčový prvek celého systému – rozvíjecí mechanismus, který se postará o rozložení svinutého solárního panelu.