Štítek ‘Sojuz TMA-09M’

VIDEO: Přeparkování Sojuzu u ISS

Sojuz

U Mezinárodní vesmírné stanice panuje čilý provoz kosmických lodí. Čtyřikrát za rok se zde vystřídají Sojuzy s tříčlennou posádkou a mnohem častěji ke stanici přilétají a odlétají různé zásobovací lodě. Není divu, že řídící týmy musí mít dlouho dopředu naplánovaný letový řád a obsazenost jednotlivých dokovacích portů. Občas musí dojít i k přesunutí některého Progressu či Sojuzu k jinému portu. Taková situace se stala například 1. listopadu 2013. Během Expedice 37 tehdy Fjodor Jurčichin, Luca Parmitano a Karen Nyberg nastoupili do svého Sojuzu TMA-09M, odpojili se od modulu Rassvět a přeparkovali k modulu Zvězda, aby uvolnili místo přilétávajícímu Sojuzu TMA-11M, jehož posádka přivážela olympijskou pochodeň. Celý tento manévr byl natočen z okénka orbitálního modulu kamerou GoPro a my vám jej přinášíme v tomto článku.

Kosmotýdeník 61. díl (11.11. – 17.11.2013)

Každým dnem se toho v kosmonautice děje mnoho. Buďto se posune vpřed pozemní příprava nějaké zajímavé mise, nebo již pracující sonda přinese zajímavé objevy a takto bychom mohli pokračovat pořád dál. Je tu proto tradiční nedělní seriál Kosmotýdeník, který na jednom místě předloží největší události uplynulého týdne a pomůže vám zůstat v obraze. Dnes se můžete těšit na povídání o návratu tříčlenné posádky z ISS, rychlé řešení problémů na indické sondě Mangalyaan a na závěr se podíváme na zánik evropské družice GOCE.

Kosmotýdeník 59. díl (28.10. – 3.11.2013)

Pokud jste si zvykli, že k neděli patří kromě povětšinou dobrého oběda, povětšinou nedobrých politických debat i seriál Kosmotýdeník, mohu Vás potěšit konstatováním, že právě vychází jeho další pokračování. Dnes si posvítíme na novinky z týdne, který probíhal na přelomu října a listopadu. Nejprve nakoukneme do čisté místnosti, kde se skládá první letový exemplář nové americké lodi Orion. Následně se přemístíme do Ruska, kde si na svůj start budou muset o týden déle počkat tři evropské družice systému Swarm. Naše dnešní povídání zakončíme ve výšce zhruba 400 kilometrů nad Zemí – na Mezinárodní vesmírné stanici, kde se přeparkovávala kosmická loď Sojuz.

Další Evropan na ISS

28. května ve 22:31 SELČ se na půlroční kosmickou misi  na Mezinárodní vesmírné stanici vydala kosmická loď Sojuz TMA-09M. Na její palubě, v anatomicky tvarovaném křesle, seděl, nebo spíše ležel i evropský astronaut, Ital Luca Parmitano. Navzdory názvu článku ale nebude na dalších řádcích řeč pouze o něm, ale představíme si celou tříčlennou posádku kosmické lodi Sojuz TMA-09M. Ta svým příletem doplnila 36. dlouhodobou expedici na ISS na plný počet šesti členů. V dnešním článku si tedy probereme i velitele kosmické lodi Sojuz TMA-09M – Fjodora Jurčichina z Ruska, který už má za sebou tři pobyty na ISS a nezapomeneme ani na jedinou ženu v posádce, Karen  Nybergovou, zástupkyni NASA. Ani pro ni nebyla tahle cesta do vesmíru kosmickou premiérou.