Štítek ‘Rocket Lab Launch Complex 1’

Rocket Lab vynesla družici StriX-3

Společnost Rocket Lab vynesla 12. března radarovou zobrazovací družici pro japonskou společnost Synspective. Raketa Elektron odstartovala ze startovacího komplexu 1 na Novém Zélandu. Raketa dopravila družici StriX-3 na sluneční synchronní dráhu 13. března 13:00

Start mise NASA Starling

Na konci roku by měla startovat mise Starling z Rocket Lab Launch Complex 1 na Novém Zélandu. Jedná se o test budoucího sběru vědeckých dat malými družicemi létajícími v rojích. 11.května 20:59

ŽIVĚ A ČESKY: Start Falconu a první pokus o zachycení prvního stupně Electronu

V pátek, třicet tři minut před půlnocí, by měl z rampy SLC-40 na Floridě odstartovat Falcon 9 s další várkou družic Starlink a tentokrát by mělo být vyneseno 53 kusů. Nebude to ale jediný start, který nás v noci z pátka na sobotu čeká. Už šedesát dva minut po startu Falconu 9 by měla z Nového Zélandu odstartovat raketa Electron od firmy Rocket Lab na misi There And Back Again (Tam a zase zpátky). Na ní je hned několik zajímavostí. Jednou z nich je třeba náklad, kterým nejsou družice BlackSky, které Electron většinou vynáší, ale nákladem bude 34 družic pro několik firem. Je to tedy stejné jako sdílené mise Transporter od SpaceX. Druhou zajímavostí je, že Rocket Lab se při této misi poprvé pokusí helikoptérou zachytit na padáku klesající první stupeň. Je ale pravděpodobné, že první pokus o zachycení nebude úspěšný.

Ani toto nedělní poledne nepřijdete o pravidelný přehled těch nejzajímavějších kosmonautických zpráv z uplynulých sedmi dní. Kosmotýdeník si tentokrát jako hlavní téma vzal aktuální známá fakta ohledně dopadů ruské invaze na Ukrajinu na kosmonautiku a mezinárodní projekty jako ISS, či ExoMars. V dalších tématech se budeme věnovat nové rampě pro rakety Electron, masivní sluneční erupci, či čínskému startu. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Electron poletí jindy

Mise Rocket Lab „In Focus“ dnes nepoletí. Data ze senzorů musí být podrobena delšímu zkoumání. Startovní okno je otevřené do 3. listopadu. 22. října 22:00

15. Electron

Další mise firmy Rocket Lab pod názvem „In Focus“ podle 10 satelitů pro zobrazování Země, které ponese, se chystá na říjen z LZ-1 v Mahia, NZ. 21. září 23:00

14. mise Electronu – nový termín

Electron, mise „I Cant Believe Its Not Optical“ z LC-1 je nyní směřována na 31. 8. 03:05 UTC. 31. srpna 0:35

Odsunutí startu Electronu

Vzhledem k nepříznivému počasí je 14. start Electronu, mise „I Can’t Believe It’s Not Optical!“ odsunut na NET 29. 8. 2020, 03:05 UTC. 25. srpna 22:10

14. start Electronu

Start po selhání předchozího letu je plánován z kosmodromu Máhia na Novém Zélandu (rampa 1A) pro komerční náklad, NET 27. srpna 03:05 UTC. 21. srpna 22:30

Druhá rampa na Novém Zélandu

O tom, že na novozélandském poloostrově Mahia provozuje společnost RocketLab svou první a zatím jedinou aktivně využívanou startovní rampu už asi všichni čtenáři vědí. Žádnou novinkou jistě není ani skutečnost, že druhá rampa pro rakety Electron vyrostla na východním pobřeží v USA ve Virginii a premiérového startu by se mohla dočkat ještě letos. Firma RocketLab se ale nechce zastavit u dvou ramp a buduje i třetí exemplář. Ten vzniká na Novém Zélandu v těsné blízkosti první rampy. Až bude rampa s označením Launch Complex 1 Pad B dokončena, umožní firmě eliminovat čas potřebný k přípravě místa startu na další misi. Dva starty tak bude možné provést s rozestupem v řádu hodin.