Štítek ‘Rocket Lab Launch Complex 1’

Electron poletí jindy

Mise Rocket Lab „In Focus“ dnes nepoletí. Data ze senzorů musí být podrobena delšímu zkoumání. Startovní okno je otevřené do 3. listopadu. 22. října 22:00

15. Electron

Další mise firmy Rocket Lab pod názvem „In Focus“ podle 10 satelitů pro zobrazování Země, které ponese, se chystá na říjen z LZ-1 v Mahia, NZ. 21. září 23:00

14. mise Electronu – nový termín

Electron, mise „I Cant Believe Its Not Optical“ z LC-1 je nyní směřována na 31. 8. 03:05 UTC. 31. srpna 0:35

Odsunutí startu Electronu

Vzhledem k nepříznivému počasí je 14. start Electronu, mise „I Can’t Believe It’s Not Optical!“ odsunut na NET 29. 8. 2020, 03:05 UTC. 25. srpna 22:10

14. start Electronu

Start po selhání předchozího letu je plánován z kosmodromu Máhia na Novém Zélandu (rampa 1A) pro komerční náklad, NET 27. srpna 03:05 UTC. 21. srpna 22:30

Druhá rampa na Novém Zélandu

O tom, že na novozélandském poloostrově Mahia provozuje společnost RocketLab svou první a zatím jedinou aktivně využívanou startovní rampu už asi všichni čtenáři vědí. Žádnou novinkou jistě není ani skutečnost, že druhá rampa pro rakety Electron vyrostla na východním pobřeží v USA ve Virginii a premiérového startu by se mohla dočkat ještě letos. Firma RocketLab se ale nechce zastavit u dvou ramp a buduje i třetí exemplář. Ten vzniká na Novém Zélandu v těsné blízkosti první rampy. Až bude rampa s označením Launch Complex 1 Pad B dokončena, umožní firmě eliminovat čas potřebný k přípravě místa startu na další misi. Dva starty tak bude možné provést s rozestupem v řádu hodin.

11. ostrá mise Electronu se chystá na start

Start mise „Don’t Stop Me Now“, odložené kvůli pandemii COVID-19, je nyní plánován na NET 11. června z novozélandské LC-1. 28. května 20:10

OBRAZEM: Vesmírné přístavy (2)

V minulém díle jsme poprvé zavítali do nejhrůznějších koutů světa, abychom si v krátkosti představili některé kosmodromy a dnes k nim přidáme další ve stejném stylu. Snad v každém sci-fi románu o hvězdných a meziplanetárních letech najdeme nějakou vizi střelnice pro nejprapodivnější kosmické lodě, jaké si lze jen představit, ale jak už to tak bývá realita je vetšinou mnohem prostší. Ani současné kosmodromy ovšem rozhodně nejsou jen nějaká obyčejná místa, jak se ostatně můžete přesvědčit už podruhé na řadě úžasných fotografií pořízených z kosmu. Spisovatel Paulo Coelho ve svém románu Poutník – Mágův deník napsal: „Loď je nejbezpečnější v přístavu, ale kvůli tomu se lodě nestavějí.“ A myslím, že to můžeme klidně rozvinout a vztáhnout i na rakety, sondy a lodě kosmické, protože s trochou nadsázky lze říci, že jsou to objevitelské koráby moderní doby. Jen ze Země jsme se přesunuli na břeh vesmírného oceánu a naše nové objevitelské výpravy nezačínají ve vlnách moří a oceánů, ale v kosmických přístavech rozesetých po celém světě.