Zásobování Mezinárodní vesmírné stanice zajišťují v posledních letech dvě soukromé společnosti – SpaceX s loděmi Dragon a Orbital ATK s loděmi Cygnus. Právě druhá jmenovaná bude již za pár hodin ve středu naší pozornosti. Ve Virginii na východním pobřeží USA se totiž připravuje start rakety Antares, která má za úkol vynést loď na misi Cygnus OA-9. V jejích útrobách se ukrývá 3350 kilogramů nákladu – od zásob pro posádku, přes prostředky na údržbu stanice, až po vědecké přístroje. Start této rakety bychom Vám rádi zprostředkovali živě a s českým komentářem.
Štítek ‘Northrop Grumman Innovation Systems (dříve Orbital ATK)’
Kosmotýdeník 296 (14.5. – 20.5.)
Jak těžké je vrtat do Marsu? O tom by nám mohlo vyprávět vozítko Curiosity a zejména pak jeho tým operátorů a inženýrů, kteří už druhým rokem řeší problém se zaseknutou vrtačkou. Nyní si snad vozítko opět zavrtá. To je také hlavní téma Kosmotýdeníku, který vám shrne kosmonautické dění v uplynulém týdnu, nicméně dále vás čeká třeba pohled na přípravu na start rakety Antares, anebo detaily ohledně dvou 6U cubesatů, které se řítí k Marsu. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.
Odklad rakety Antares
Start mise Cygnus OA-9 se po dohodě Orbital ATK s NASA odkládá nejdříve na 21. května v 10:39 SELČ. Odklad o jeden den umožní dodatečné zkoušky. 18. května 15:46
Ukládání do Cygnusu končí
Technici nyní doplňují poslední položky nákladu do lodi Cygnus. Za pár hodin bude uzavřena a uložena pod kryt. 16. května 21:21
SLS bude potřebovat další urychlovací motory
NASA nedávno vydala novou žádost o informace (RFI – Request For Information), podle které je jasné, kdy bude muset chystaná raketa Space Launch System (SLS) přejít na vylepšené urychlovací motory, které ji jednak osvobodí ze závislosti na hardwaru, který zbyl po raketoplánech, ale také umožní navýšit její nosnost. Podle zveřejněného dokumentu k tomu musí dojít nejpozději při jejím devátém letu. Důvodem je především omezený počet existujících exemplářů, které zbyly z éry raketoplánů. NASA si proto chce obstarat dalších šest sad urychlovacích bloků ještě předtím, než vyčerpá své skladové zásoby.
Vesmírné výzvy – duben 2018
Pravidelný měsíční videosouhrn toho nejzajímavějšího, co se událo v kosmonautice, tentokrát nabídne čtyři velká témata. Prvním je vypuštění lovce exoplanet TESS, jenž naváže na výzkum legendárního teleskopu Kepler. Dále se s lodí Dragon vydáme vstříc Mezinárodní kosmické stanici. Na oběžné dráze okolo Země se usadil další z velké rodiny environmentálních výzkumníků a sice Sentinel 3B. Na závěr si představíme novou raketu OmegA od firmy Orbital ATK.
OmegA – nová těžká raketa na tuhé palivo
O tom, že se společnost Orbital ATK připravuje na novou raketu, jsme již psali. Stále však měl tento nosič jen generické označení NGL, což byla zkratka z Next Generation Launcher. Nyní firma představila bližší detaily této rakety a bylo představeno i její oficiální jméno – OmegA. Do premiérového startu sice chybí ještě několik let, ale podle informací, které Orbital ATK uvolnila, bychom se měli na co těšit. Připravovaná raketa by totiž měla disponovat velmi slušnou nosností, která ji řadí mezi těžké nosiče.
Nový nosič Orbital ATK
Raketa OmegA, dříve známá jako NGL, bude z většiny poháněna tuhými palivy, a bude schopná doručit přes 10 tun na GTO. 17. dubna 2018 3:45
Nová generace oprav satelitů
Je pravda, že v současné době není v provozu žádná technologie, která by servisovala družice, ale firma Orbital ATK připravuje možná ještě na konec letošního roku misi MEV-1, která by měla ozkoušet základní principy. Na letošní konferenci SATELLITE 2018 představila firma Orbital ATK novou generaci technologií určených pro servisování družic na oběžné dráze. Konkrétně jsme se dočkali představení dvou projektů: MEPs (Mission Extension Pods) a MRV (Mission Robotic Vehicle). Tyto dva projekty se mají připojit k vyvíjenému programu MEV (Mission Extension Vehicle), čímž vytvoří soubor produktů, který prodlužuje životnost družic na oběžné dráze.