sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Vast

Generální ředitel společnosti Vast, která se zabývá vývojem komerčních vesmírných stanic, uvedl, že podporuje revidovaný přístup NASA k podpoře vývoje komerčních stanic a označil jej za nejlepší způsob, jak se vyhnout mezeře v lidské přítomnosti USA na oběžné dráze.

Armada

Společnosti Armada, specialista na mobilní edge computing, a Sophia Space začaly spolupracovat na vybudování integrované a škálovatelné výpočetní infrastruktury sahající od Země až do vesmíru.

Boeing

Společnost Boeing oznámila, že zahájila 3D tisk konstrukčních panelů, které tvoří páteř solárních panelů pro družice. Tento krok podle společnosti zkrátí výrobní dobu na polovinu a pomůže jí udržet krok s poptávkou.

Eutelsat

Společnost Eutelsat se spojila s francouzským startupem Skynopy, který se zabývá družicovou konektivitou, aby prozkoumala možnosti, jak nabídnout operátorům družic pro pozorování Země volnou kapacitu na pozemních stanicích používaných pro OneWeb.

FCC

Federální komunikační komise ukončila vyšetřování společnosti EchoStar, která se chystá prodat spektrum společnostem SpaceX a AT&T v rámci obchodů v celkové hodnotě přesahující 40 miliard dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Štítek: omega-ngl
0

Americké letectvo podpoří vývoj tří nových raket

Letectvo Spojených států Amerických (USAF) v noci ze středy na čtvrtek oznámilo udělení kontraktu třem americkým společnostem, kterým finančně pomůže ve vývoji jejich nových kosmických nosičů, které se stanou tahouny americké kosmonautiky v následující dekádě. Jedná se o dotace ve výši přibližně 2,2 miliardy dolarů, které budou mezi tři vítězné výrobce raketové techniky rozděleny v rámci programu Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV), Launch Service Agreement (LSA). Úspěšnými kandidáty, kteří pro vývoj svých raket získali dotace letectva, se staly společnosti United Launch Alliance, Northrop Grumman Innovation Systems a Blue Origin. Ve výběru naopak neuspěly firmy SpaceX a Aerojet Rocketdyne, které obdržely dotace na vývoj v dřívějším kole soutěže před dvěma lety.

První motor rakety OmegA dokončen

Společnost Northrop Grumman úspěšně dokončila proces lití paliva do prvního „živého“ motorového segmentu budoucí rakety OmegA. Tento segment vychází z firemního programu CBS (Common Boost Segment) a byl speciálně navržen, aby splňoval požadavky na novou raketu, která se svou nosností zařadí na pomezí středně silných a těžkých nosičů. Firma očekává, že tato raketa by mohla v příštích letech vynášet i těžké náklady související s národní bezpečností USA. Odlévání spodního segmentu motoru prvního stupně CASTOR 600 (C600) mohlo začít po kontrole odlévání inertního motoru, které proběhlo v dubnu letošního roku. Pro Northrop Grumman tehdy šlo o odlití největšího motoru na tuhé palivo v dějinách společnosti. Odlévání inertního motoru mělo za úkol odhalit případné nedostatky ve výrobním procesu, aby byl čas je odstranit a aby odlévání „živého“ motoru proběhlo bez problémů.

duben2018 zdroj: nasa.gov

Vesmírné výzvy – duben 2018

Pravidelný měsíční videosouhrn toho nejzajímavějšího, co se událo v kosmonautice, tentokrát nabídne čtyři velká témata. Prvním je vypuštění lovce exoplanet TESS, jenž naváže na výzkum legendárního teleskopu Kepler. Dále se s lodí Dragon vydáme vstříc Mezinárodní kosmické stanici. Na oběžné dráze okolo Země se usadil další z velké rodiny environmentálních výzkumníků a sice Sentinel 3B. Na závěr si představíme novou raketu OmegA od firmy Orbital ATK.

Raketa OmegA

OmegA – nová těžká raketa na tuhé palivo

O tom, že se společnost Orbital ATK připravuje na novou raketu, jsme již psali. Stále však měl tento nosič jen generické označení NGL, což byla zkratka z Next Generation Launcher. Nyní firma představila bližší detaily této rakety a bylo představeno i její oficiální jméno – OmegA. Do premiérového startu sice chybí ještě několik let, ale podle informací, které Orbital ATK uvolnila, bychom se měli na co těšit. Připravovaná raketa by totiž měla disponovat velmi slušnou nosností, která ji řadí mezi těžké nosiče.

Orbital ATK vykročila k novému nosiči

Firma Orbital ATK se může pochlubit úspěšným milníkem při vývoji pokročilého motoru na tuhé palivo a dalších technologií, které najdou uplatnění na nové generaci středních a velkých kosmických nosičů. Firma zároveň zahájila úvodní výrobní fázi nosiče NGL (Next Generation Launch vehicle) a 27. října provedla zkoušku strukturální pevnosti. Šlo o test zaměřený na chování pláště motoru, který je vyroben ze speciálního vysokopevnostního kompozitu. Síly, které na konstrukci působily, představovaly 110% nominálního tlaku při chodu motoru. Na začátku roku 2018 bude tento plášť motoru naplněn inertní náhražkou paliva, načež se odešle na kosmodrom, kde podstoupí testy spojené s manipulací a pozemními operacemi.

Orbital ATK uvažuje o těžké raketě

Společnost Orbital ATK je v současné době známá především díky tomu, že vypouští lodě Cygnus na raketách Antares. Kromě toho je ale významným stavitelem družic a její plány jsou velmi smělé. Firma se rozhodla, že by bylo dobré zvýšit konkurenci v lukrativním oboru vynášení armádních satelitů. Požadovanou certifikaci má zatím jen společnost ULA a nově i SpaceX. Orbital ATK vyhcází z myšlenky, že by vyvinula novou raketu, kterou by osadila dvojicí motorů na tuhá paliva, jejichž produkci by zajistila sama. Horní stupeň by pak mohla dodat společnost Blue Origin. První informace o této raketě jsme přinesli již minulý měsíc, ale nyní je k dispozici více detailů.

Halu VAB chce využívat další firma

Podle oznámení agentury NASA vydaného 21. dubna začala společnost Orbital ATK jednat o možnostech využívání části obří montážní haly VAB. Pokud jednání dopadnou dobře, neměla by zde být skládána raketa Antarers, kterou tato společnost provozuje a která vynáší na oběžnou dráhu lodě Cygnus. Podle všeho to vypadá, že Orbital ATK připravuje zbrusu novou raketu. O tématu již ve včerejším Kosmotýdeníku psal kolega Lukáš houška, ale jedná se o natolik zajímavý projekt, že si zaslouží podrobnější rozpracování v podobě velkého článku.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.