Štítek ‘Loral O‘ Hara’

Veselé Vánoce přeje posádka ISS

Štědrý den a večer by chtěl každý trávit s rodinou a blízkými. Většině z nás se toto přání splní, ale zástupci různých profesí stráví tento sváteční čas na svých pracovištích. Mezi takové lidi patří i posádka Mezinárodní kosmické stanice, která na orbitálním komplexu ve výšce 420 kilometrů nad Zemí tráví půlroční misi. Čtveřice obyvatel západního segmentu stanice, jmenovitě Dán Andreas Mogensen, Američanka Jasmin Moghbelli, její krajanka Loral O’Hara a Japonec Satoši Furukawa natočili v japonském modulu Kibó zprávu o tom, jak stráví netypické svátky na oběžné dráze. Vzpomeňte si na ně, až budete obírat kosti u večeře, nebo rozbalovat dárky pod stromečkem.

ŽIVĚ A ČESKY: Pilotovaný Sojuz se vydává k ISS

Páteční večer bude ve znamení pilotované mise k Mezinárodní vesmírné stanici. Řeč je samozřejmě o startu rakety Sojuz 2.1a s kosmickou lodí Sojuz MS-24, na jejíž palubě se budou nacházet tři kosmonauti. Velitelem mise je ruský kosmonaut Oleg Kononěnko. Ten se na ISS ve věku 59 let podívá již po páté, přičemž jeho poslední dlouhodobá expedice na ISS byla 57/58/59. Letovým inženýrem je Nikolaj Čub, který byl dříve nominován jako člen posádky Sojuzu MS-17, tehdy byl ale nahrazen Americkou astronautkou Kathleen Rubins a do vesmíru se tak podívá poprvé. Poslední členkou posádky je americká astronautka Loral O´Hara, která se stejně jako Čub podívá do vesmíru poprvé. Do oddílu astronautů byla vybrána v červnu 2017 a na svůj první let čeká od 10. ledna 2020. Připojení kosmické lodi k Mezinárodní vesmírné stanici se očekává kolem 20:56 a i z něj Vám poskytneme komentovaný přenos.

Dvanáct nových astronautů

Být astronautem – tohle dětské přání u drtivé většiny lidí nevydrží do dospělosti. Za pozlátkem letů do vesmíru se ukrývá mnoho těžké práce, složité pozemní přípravy a hlavně nesmírné množství znalostí. Většina z nás tak po zbytek života jen obdivně vzhlíží k výškám, kam se odvážní muži a ženy vydávají, aby rozšířili naše obzory a posunuli znalosti celého lidstva vpřed. Ve středu večer našeho času se do elitního výběru amerických astronautů zařadilo dvanáct nových jmen – pět žen a sedm mužů vzešlo z rekordního počtu více než 18 300 přihlášek. I počet vybraných astronautů stojí za pozornost – jde o největší množství lidí přijatých od roku 2000.