Štítek ‘Hispasat 30W-6’

StatistiX: 7. díl – SpaceX v roce 2018

StatistiX

Z hlediska celosvětové kosmonautiky byl rok 2018 nesmírně bohatý. Bez přehánění můžeme říci, že takovou sklizeň událostí, startů a významných historických milníků jsme už nezažili celá desetiletí. Ne jinak tomu bylo i u společnosti SpaceX, která v minulém roce opět plnila své plány na ovládnutí komerčního trhu kosmických nosičů, a která i nadále dokazovala, že je na poli vývoje raketové techniky světovým lídrem. Kromě rekordního počtu startů svých raket firma SpaceX konečně uskutečnila start Falconu Heavy – zdaleka nejsilnější kosmické rakety současnosti, dokončila vývoj pilotované lodi Crew Dragon a významně pokročila v přípravách na její první start, začala vyrábět první testovací prototyp meziplanetární lodi Starship, uvedla do provozu finální verzi rakety Falcon 9, pokročila ve stavbě svého kosmodromu v Texasu, nadále se pokoušela zachraňovat aerodynamické kryty, získala certifikaci NASA pro vynášení nejcennějších vědeckých nákladů, a jako obvykle spolehlivě zásobovala Mezinárodní vesmírnou stanici tunami nákladu a také jej vozila zpět. Bylo toho opravdu hodně. Pojďme se na rok 2018 u SpaceX podívat souhrnným pohledem faktů, dat, čísel a grafů.

Vesmírné výzvy – březen 2018

VV201803 zdroj: upload.wikimedia.org

Březen roku 2018 se hodně točil okolo pilotované kosmonautiky. Od roku 1978 se mockrát nestalo, že by se starty raket s lidskou posádkou týkaly i naší vlasti. O to více potěší, že Sojuz MS-08 nesl na své palubě zkušeného kosmického harcovníka – Krtečka. Spolu se svým dalším plyšovým kolegou posloužil jako indikátor mikrogravitace po dosažení orbity. Nově příchozí astronauti Andrew J. Feustel a Richard R. Arnold nezaháleli a hned šestý den po příletu na ISS se vydali na kosmickou vycházku. Další dvě reportáže Vesmírných výzev se budou týkat startů raket společnosti SpaceX. Jednalo se o vynesení páté desítky Iridií a španělského telekomunikačního satelitu Hispasat 30W-6.

Další týden utekl jako voda, máme tu neděli a s ní i čas zrekapitulovat si, co nám přinesl právě končící týden. Rozhodně jsme se nenudili a byli jsme svědky mnoha zajímavých momentů, které jsme Vám v průběhu týdne přinášeli ve formě článků. V Kosmotýdeníku si nejen shrneme všechny naše vydané články, ale podíváme se i na jedno větší téma, na které se v minulých dnech nedostalo a přesto by naší pozornosti nemělo ujít. Týká se totiž významného pokroku na cestě k možná nejvýznamnějšímu letošnímu evropskému startu. Kromě toho se můžete těšit na tradiční rubriky jako je Video či Snímek týdne.

Zpomalený start Falconu

Jak vypadá start Falconu 9 natáčený rychloběžnou kamerou? Podívejte se na záznam startu s družicí Hispasat 30W-6. 7. března 23:12

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon se o přistání nakonec nepokusí

Situace kolem startu Falconu 9 s telekomunikační družicí Hispasat 30W-6 se v posledních týdnech stihla několikrát změnit. Start samotný se několikrát odkládal a měnily se také plány na záchranu prvního stupně. Nejprve se zdálo, že se zachraňovat nebude, protože náklad mířící na dráhu přechodovou ke geostacionární je příliš těžký, o několik dní později se situace změnila – přistávací plošina vyplula na moře a svědci hlásili, že nosič má roštová kormidla a přistávací nohy. Zdálo se, že SpaceX vyzkouší agresivní přistávací manévr, ale kvůli odkladu se plavidla vrátila do přístavu a do dopadové oblasti už by nestihla doplout. na moři je navíc špatné počasí a velké vlny, které znemožňují pokus o přistání. Je tedy jasné, že tenhle start bude bez přistání, ale to nám nebrání v tom, abychom Vám jej přinesli živě a s českým komentářem.

Přesun Falconu na úterý?