Štítek ‘Harmony’

ŽIVĚ A ČESKY: Připojení Dragonu k ISS

Kosmická loď Dragon 2, která započala svou misi startem na Falconu 9 10. listopadu ve 02:28 našeho času, v rámci níž má na Mezinárodní vesmírnou stanici dopravit zhruba 2 950 kilogramů nákladu, z nichž 590 je umístěno v nehermetizovaném trunku, by se měla připojit k dokovacímu portu na modulu Harmony 11. listopadu krátce před půl dvanáctou dopolední. Konkrétně nyní se počítá s připojením kolem 11:20 našeho času, což znamená, že náš přenos spustíme zhruba v 10:50.

ŽIVĚ A ČESKY: Připojení CRS-27

Dnes v noci úspěšně odstartoval Falcon 9 s kosmickou lodí Dragon 2, která míří na Mezinárodní vesmírnou stanici. Její úkol je dopravit na ISS jak zásoby pro posádku, tak i vědecké experimenty, z nichž čtyři budou studentské, tedy navrženy studenty. Na palubě je také sedm CubeSatů. Tři od NASA a čtyři od Kanadské vesmírné agentury. Celková hmotnost nákladu, kterou Dragon 2 na ISS dopraví je 2 852 kilogramů. Dragon 2 se připojí na dokovací port modulu Harmony zhruba kolem zítřejší jedné hodiny odpolední a stejně jako při startu budete moci i tentokrát sledovat náš přímý přenos. 

ŽIVĚ A ČESKY: Přílet Dragonu k ISS

24. ledna 2022 zachytil Matthias Maurer odlet nákladní lodi Dragon. Přistáním u pobřeží Floridy skončila jeho zásobovací mise CRS-24. Vrátil se s více než dvěma tunami materiálu. Zdroj: pbs.twimg.com

Včera jsme byli svědky startu dlouho odkládaného startu rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Dragon 2 na misi CRS-25. Start se uskutečnil v plánovaný čas 02:44 SELČ. K Mezinárodní vesmírné stanici se kosmická loď připojí kolem 17:20 našeho času a na mezinárodní stanici dopraví celkem 2 668 kilogramů nákladu. 544 kilogramů je umístěno v nehermetizovaném trunku kosmické lodi a 2 124 kilogramů v kabině, kde jsou například zásoby pro posádku, hardware pro opravy a modernizaci stanice atd. Dragon 2 se bude připojovat na dokovací port modulu Harmony.

Vesmírná architektura (6. díl)

Vybájená vesmírná stanice NASA zažila opravdu rušných pár let a od doby prezidenta Reagana přežila vládu tří prezidentů a osm administrátorů projektu. Z konstruktérského úhlu pohledu byla evoluce orbitální stanice jako nebezpečná jízda na horské dráze. Od roku 1979 nabíral program rychlost a dosáhl svého vrcholu v období konceptů „Power Tower“ a „Dual Keel“. Od té doby následoval rychlý sešup dolů a přes nespočet úprav a finanční problémy se projekt dostával mimo kontrolu. Potřeboval nutně záchrannou brzdu, aby neskončil úplně mimo trať. Zastavit se ho nepovedlo ani upravenému návrhu stanice Freedom a projekt již téměř „vykolejil“, když jen taktak prošel kongresem. Až Rusko v roce 1993 vyslalo „záchrannou výpravu“, která nakonec pomohla projektu nabrat nový směr. Ředitel ruské kosmické agentury Jurij Koptěv napsal dopis vedení NASA a nabídl přidružení základního modulu pro MIR 2 k stávajícímu projektu a tak jako bájný Fénix „povstala i Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) z popela“ předešlých studií.