Štítek ‘Dlouhý pochod-7’

Na stanici Tiangong čekají nové zásoby

Čerstvá porce potravin, experimentů i pohonných látek dorazila 10. května na palubě nákladní lodi Tianzhou 6 ke stanici Tiangong. Tato nákladní loď odstartovala ten samý den v 15:22 SELČ pomocí nosné rakety Dlouhý pochod 7. Po automatickém připojení nákladní lodi k orbitálnímu komplexu čeká na tříčlennou posádku stanice otevření průlezů a poté bude následovat vynášení převezeného nákladu. Zatímco bude posádka pracovat, ve stěnách schované ventily a potrubí se postarají o přečerpání pohonných látek z kosmické lodi do nádrží v centrálním modulu Tianhe.

Čtvrtá nákladní loď Tianzhou přivezla zásoby

Čína vypustila 9. května na oběžnou dráhu nákladní loď Tianzhou 4, která ve svých útrobách dopravila na zárodek orbitálního komplexu nářadí, pohonné látky, ale i potraviny, které budou k dispozici posádce, která sem v červnu dorazí na další dlouhodobý pobyt. Start, který vysílala živě čínská státní televize, proběhl v 19:56:37 SELČ – právě v tu chvíli totiž otáčení planety Země dostalo startovní rampu na kosmodromu Wenchang na ostrově Hainan do blízkosti roviny oběhu stanice Tiangong. Bezpilotní kosmická loď se k čínské stanici připojila 10. května ve 2:54 SELČ, tedy zhruba sedm hodin po startu. Trojice kosmonautů, kteří se chystají na start v lodi Shenzhou 14 (plánovaný start příští měsíc) vybalí z lodi Tianzhou 4 dovezený náklad, až dorazí na stanici.

ŽIVĚ A ČESKY: Třetí pokus pro Tianzhou 2

Minulý týden byl dvakrát odložen start rakety Dlouhý pochod 7, která měla na oběžnou dráhu vynést nákladní loď Tianzhou 2. Ta je naplněna zásobami, se kterými dorazí k modulu Tianhe. Teprve poté bude moci k zárodku čínské kosmické stanice vyrazit pilotovaná kosmická loď. Nyní nastává třetí možnost pro start nákladní lodi. V sobotu ve 14:55 by mohlo na kosmodromu Wenchang na ostrově Hainan dojít ke startu, který doplníme o český komentář. Oba odložené pokusy měly přímý přenos. Věřme tedy, že tomu tak bude i tentokrát.

ŽIVĚ: Start lodi Tianzhou 2