GPS III SV-08
U.S. Space Force převádí vynesení družice GPS od společnosti United Launch Alliance ke SpaceX. Družice GPS III SV-08, osmá v konstelaci GPS III, je nyní naplánována ke startu nejdříve koncem května na palubě rakety Falcon 9.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
U.S. Space Force převádí vynesení družice GPS od společnosti United Launch Alliance ke SpaceX. Družice GPS III SV-08, osmá v konstelaci GPS III, je nyní naplánována ke startu nejdříve koncem května na palubě rakety Falcon 9.
Společnost Viasat podepsala smlouvu na využívání konstelace Lightspeed, kterou buduje společnost Telesat.
Federální komise pro komunikace se připravuje na aktualizaci desítky let starých limitů výkonů družic. Jedná se o širší úsilí o modernizaci a zefektivnění předpisů.
LeoLabs, kalifornská společnost specializující se na sledování vesmírných objektů, představila mobilní sledovací radarový systém zaměřený na vojenské zákazníky. Nový systém Scout je přenosnou verzí zavedené pevné radarové infrastruktury společnosti.
Americké ministerstvo obrany udělilo dohromady 13,7 miliardy dolarů v kontraktech na služby pro vynášení nákladů společnostem SpaceX, United Launch Alliance (ULA) a Blue Origin, což je poprvé, kdy tři společnosti budou sdílet odpovědnost za vynesení vojenských a zpravodajských zařízení s vysokou prioritou.
NASA 2. dubna oznámila, že vydala výzvu k dalším dvěma soukromým astronautským misím, neboli PAM, na ISS. Půjde o pátou a šestou takovou misi k ISS, která je součástí širšího úsilí NASA o komercializaci.
Startup Aetherflux oznámil 2. dubna, že získal 50 milionů dolarů v investičním kole série A vedené společnostmi Index Ventures a Interlagos. Aetherflux plánuje do roku 2026 vypustit první demonstrační družici, která otestuje vesmírné solární technologie.
Společnost Portal Space Systems získala 17,5 milionu dolarů v počátečním kole investic, které umožní podniku vyvinout a předvést vysoce ovladatelnou družici Supernova využívající sluneční světlo k pohonu tepelného pohonného systému.
Společnost Vast oznámila 3. dubna, že podepsala dohodu s NASA o provedení environmentálního testování modulu vesmírné stanice Haven-1 v testovacím zařízení Neila Armstronga v Ohiu.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Dnes ráno, když hodiny ve střední Evropě ukazovaly 1:45 se od země odlepila soukromá raketa Antares, která měla na oběžnou dráhu vynést zásobovací loď Cygnus. Původně se mělo startovat už o pět minut dříve, ale start se nakonec posunul na konec startovního okna, kdy už se všechno podařilo na jedničku. Let samotný probíhal přesně podle plánu a loď Cygnus je nyní na oběžné dráze a míří vstříc ISS, se kterou by se měla spojit 23. října odpoledne našeho času. V dnešním vyloženě kochacím článku Vám ukážeme mimořádně povedené fotky, které se objevily na Flickr účtu NASA HQ PHOTO.
Z původně plánovaného dvojitého přenosu dnes brzy ráno sešlo, protože už v neděli večer společnost Orbital ATK rozhodla o odkladu startu rakety Antares o 24 hodin. Problém nebyl v raketě, ale v pozemním segmentu, kde se jeden z kabelů choval podivně. Ale když už na návrat nosiče Antares do služby čekáme dva roky,tak jeden den už nic neznamená. Stále platí, že bychom první start rakety s novými motory RD-181 rádi odvysílali živě s českým komentářem.
Za velkou náhodu můžeme považovat už jen to, pokud se uskuteční dva starty v jeden den. Jaká je však pravděpodobnost, že se sejdou dva starty raket, které od sebe bude dělit jen pár desítek minut? Minimální! A teď si ještě vezměte, že se jedná o starty, které rozhodně nemůžeme označit za běžné – Čína po třech letech vypouští pilotovanou kosmickou loď a firma Orbital ATK se vrací po dvouleté pauze. Tady se hodí citovat klasika: „Tohle se stane maximálně jednou za deset let“. Pro nás je tento souběh velkou výzvou, protože se pokusíme oba starty odvysílat v rámci jednoho přenosu.
Zásobovací mise Cygnus OA-5 je již šestým operačním letem soukromé lodi Cygnus k Mezinárodní vesmírné stanici. Ke startu by mělo dojít v pondělí 17. října ve 2:03 našeho času. O tento let je mezi veřejností větší zájem než obvykle a není se co divit. Mise Cygnus OA-5 přichází po dvou přechodných startech, kdy lodě Cygnus vynášely rakety Atlas V. Nyní se ale do služby vrací upravená raketa Antares, která po havárii motorů AJ-26 (upravené sovětské NK-33) přešla na nové ruské motory RD-181 od společnosti Eněrgomaš. Dodatečnou výhodou je, že tyto motory jsou silnější, než jejich předchůdci, což společně s vylepšeným horním stupněm Castor CL znamená, že raketa získá vyšší nosnost.
Máte rádi přímé přenosy startů raket? Pak Vám začátek příštího týdne zřejmě udělá velkou radost. A pokud preferujete naše živě komentované vysílání v rámci seriálu Živě a česky, bude Vaše radost zřejmě dvojnásobná. Shodou mnoha na sobě nezávislých okolností se totiž do velmi krátkého časového úseku sešly rovnou tři velmi zajímavé starty. Během pouhých 60 hodin by se k obloze měly vydat rakety z kosmodromů ve Spojených státech, Číně a Kazachstánu. Všechny tři Vám zkusíme zprostředkovat formou přímých, česky komentovaných přenosů.
Poslední týdny jsou plné kosmických událostí a i ten právě uplynulý není výjimkou. My se podíváme jednak na ty, které se nám na portál už nevešly, a jednak si shrneme to, co již zaznělo. V hlavní zprávě se blíže zaměříme na let a náklad rakety Ariane 5, která vynesla dvojici telekomunikačních satelitů a sama ještě testovala svůj poslední stupeň. Podíváme se však také na plány společnosti Boeing a jejich návrh lunární orbitální základny, nebo na vypnutí pozemního testovacího modelu sondy Rosetta. Přeji vám příjemné čtení a hezkou neděli.
Raketa Antares, kterou potkala 28. října roku 2014 havárie těsně po startu, je konečně připravena pro další mise. Během téměř dvou let, které už od nehody uplynuly, musela být opravena startovní rampa a i raketa Antares si prošla změnami. Její nová verze nese jméno Antares 230 a hlavním rozdílem jsou nové motory RD-181, které nahradí původní AJ26 (NK-33). Plány na výměnu motorů existovaly ještě před říjnovou nehodou a měly být realizovány v roce 2017, ale firma Orbital ATK se asi měsíc po nehodě rozhodla, že výměnu urychlí. Vynášeným nákladem bude samozřejmě nákladní loď Cygnus, která zamíří k ISS. Start by měl proběhnout někdy mezi 9. a 13. říjnem.
Další kosmickými událostmi nabitý týden je za námi, a protože nadchází nedělní poledne, je ten správný čas na aktuální vydání Kosmotýdeníku. Dnes se podíváme, jak krušné měsíce nyní čekají posádky na Mezinárodní kosmické stanici. Vzhledem k dnešnímu úspěšnému startu a přistání rakety Falcon 9 od SpaceX, nemůžeme vynechat ani tuto událost. Podíváme se však také na zajímavý plán společnosti Deep Space Industries, která hodlá vyslat prospektorský satelit. Přeji vám příjemné čtení a fajn neděli.
Zásobovací mise označovaná jako Cygnus CRS OA-6 odstartovala na raketě Atlas V 23. března letošního roku. Loď dopravila na stanici více než tři tuny nákladu a strávila tu více než tři měsíce. Společnost Orbital ATK se nyní pochlubila povedených videem, které během tří minut rekapituluje celou misi. A věřte mi, že v něm najdete záběry, které jste ještě nikdy neviděli. Střihači si dali na své práci opravdu záležet a tak můžeme detailně nahlédnout pod ruce technikům, kteří ukládají zásoby do útrob lodi, nebo sledovat rozevření vějířovitých solárních panelů a jejich následné otočení ke Slunci.
Raketa Antares letěla naposledy v říjnu roku 2014, kdy ji pár sekund po startu postihlo selhání motoru AJ-26 na prvním stupni, takže nosič ztratil tah a zřítil se kousek od rampy. V dalších měsících firma Orbital ATK přešla na jiný typ motorů a vsadila na ruské RD-181. Pro ně se ale musela raketa drobně upravit, přesto se zdálo, že se plánovaný termín startu na začátku července podaří dodržet. Podle aktuálních informací ale tato možnost padla.