Štítek ‘Cygnus NG-12’

Kosmotýdeník 386 (3.2. – 9.2.)

Kosmotýdeník vám každý týden přináší souhrn událostí, které se uplynulých sedm dní děly v kosmonautice. Hlavním tématem bude tentokrát mise a fungování automatické zásobovací lodi Cygnus NG-12 poté, co opustila Mezinárodní kosmickou stanici. Překvapivě měla na starost ještě řadu úkolů. Podíváme se však také podrobně na návrat posádky Sojuzu MS-13 a rekordy, které posádka nově stanovila. Nevynecháme však ani další témata a tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.

Vesmírné výzvy – listopad 2019

Vesmírné výzvy - listopad 2019

V listopadu jsme se po delší pauze dočkali opět startu rakety Falcon 9, tentokrát s družicemi Starlink. I okolo ISS bylo poměrně živo a to doslova, neboť opravit přístroj AMS-02 vně stanice se astronauti vydali hned dvakrát. Vstříc ISS vystartovala další zásobovací loď Cygnus. A sledovat v přímém přenosu jsme mohli test úniku kosmické lodi Starliner z rampy. Listopadové Vesmírné výzvy jsou pro vás nachystány. Přijměte proto naše pozvání ke společnému sledování premiéry tohoto videa – dnes od 20:00.

Kosmotýdeník 373 (4.11. – 10.11.)

Týden se s týdnem sešel a k tradičnímu nedělnímu obědu je nyní připraven souhrn všech podstatných událostí kosmonautiky, které se odehrály v uplynulých sedmi dnech. Hlavní téma nás tentokrát zavede až na samotné hranice vlivu našeho Slunce. Data z Voyageru 2 promluvila a dokreslila nám náš obraz toho, jak vypadá hranice heliosféry a mezihvězdného prostoru. V dalších tématech se podíváme například na čtyři osazené motory RS-25 rakety SLS, anebo na přípravy na start Falconu 9 s první operační dávkou družic Starlink. Přeji vám pěkné čtení a příjemnou neděli.

Upřesněný termín lodi Cygnus

Oproti původním informacím dojde k záchytu u ISS o zhruba hodinu a půl dříve (už v 10:10 SEČ). Proto i náš přenos začne dříve, než původně měl! 4. listopadu 0:55

ŽIVĚ A ČESKY: Cygnus přilétá k ISS

Již delší dobu se čas od času objevuje od diváků našich komentovaných přenosů jeden návrh – rozšířit naše komentované přenosy nejen na starty, ale třeba i na připojování kosmických lodí k ISS. Zítra dopoledne si to tedy poprvé zkusíme. Na základě reakcí z chatu, komentářů pod videem či na sociálních sítích se následně rozhodnu, zda Vás tento formát zaujal a zda bychom jej měli zařazovat častěji i u jiných kosmických lodí. Premiérové komentování příletu ke stanici připadne na kosmickou loď Cygnus NG-12, jejíž start jsme v sobotu odpoledne komentovali živě a která by měla být v 11:45 SEČ zachycena staniční paží.

Kosmotýdeník 372 (28.10. – 3.11.)

Je tu neděle a s ní již tradičně vychází Kosmotýdeník – pravidelný souhrn událostí, které se staly během uplynulých sedmi dní v kosmonautice. Dnes se v hlavním tématu můžete těšit na historicky první usazení vozítka Mars Rover 2020 na jeho kola. Dále se podíváme na perfektní fotografie ze startu rakety Antares, ale nevynecháme ani dění kolem výměny akumulátorů na Mezinárodní kosmické stanice. Dočkáte se také pravidelných rubrik. Přeji vám příjemné čtení a hezkou neděli.

Cygnus vyklopil panely

Firma Northrop Grumman potvrdila, že kosmická loď Cygnus NG-12 vyklopila fotovoltaické panely. Vše tedy míří k pondělnímu zachycení u ISS. 2. listopadu 18:50

ŽIVĚ A ČESKY: Cygnus čeká na cestu k ISS

Od posledního komentovaného přenosu uplynuly už tři týdny, ale teď nás čeká slušný nášup. V dalších dnech by nás měly čekat hned tři komentované přenosy. Začneme startem z kosmodromu MARS na východním pobřeží USA ve Virginii. Tady již stojí raketa Antares, která by měla zítra ve 14:59 našeho času vyrazit vstříc obloze. Pod jejím aerodynamickým krytem čeká kosmická loď Cygnus, která veze na ISS zhruba 3,7 tuny nákladu včetně potřeb pro výstupy do volného prostoru nebo vědecké experimenty.

Kosmotýdeník 360 (5.8. – 11.8.)

Přesně sedm dní nás dělí od zatím posledního vydání Kosmotýdeníku a tak je čas na další souhrn těch nejzajímavějších událostí, které kosmonautika za tento týden přinesla. Začneme pohledem na test rozkládacího systému pro sekundární zrcadlo dalekohledu Jamese Webba, byl to poslední velký test před konečným sestavením celé observatoře. Podíváme se také na nestandardní odlet a pokračující misi lodi Cygnus NG-11 a nepřijdete ani o tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Kosmotýdeník 344 (15.4. – 21.4.)

Dnes se v Kosmotýdeníku můžete těšit na jedno velké téma. Tím je výrazná úprava lodě Cygnus NG-11, která je aktuálně připojená k Mezinárodní kosmické stanici a úprava její nosné rakety Antares 230. Společnost Northrop Grumman má s lodí i raketou velké plány zahrnující například i zásobování stanice u Měsíce. Jak toho chtějí dosáhnout, které novinky obsahuje aktuální loď a co nás ještě čeká, vám představí hlavní téma Kosmotýdeníku. Dále se podíváme na fotografie rozbitého centrálního stupně Falconu Heavy a zamíříme i na Mars. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.