sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Štítek: bole-booster-obsolescence-and-life-extension

První plnorozměrový test pomocného motoru vylepšené SLS

Společnost Northrop Grumman provedla 26. června ve 20:25 SELČ statický zážeh pětisegmentového pomocného motoru na tuhé pohonné látky BOLE (Booster Obsolescence and Life Extension). Test DM-1 proběhl na testovacím stanovišti firmy u města Promontory v Utahu. Test, při kterém bylo spáleno 635 tun pohonných látek trval lehce přes dvě minuty, ovšem nedopadl úplně podle plánu.

První segment vylepšených motorů BOLE pro SLS

Firma Northrop Grumman se pochlubila snímkem prvního dokončeného segmentu vylepšených motorů BOLE (Booster Obsolescence and Life Extension) na tuhé pohonná látky pro budoucí verzi raket SLS. Využití pomocných stupňů BOLE zvýší nosnost rakety SLS k Měsíci a Marsu o pět tun oproti vylepšené variantě Block 1B, která se začne používat od mise Artemis IV. Zmíněné nové pomocné motory na tuhé pohonné látky se budou používat na verzi SLS Block 2, která si svou premiéru odbude při misi Artemis IX. Tehdy totiž budou vyčerpány všechny ocelové segmenty pomocných motorů z éry raketoplánů. Jejich místo proto zaplní právě BOLE.

Třetí zkouška nového zmenšeného motoru pro SLS

Inženýři na Marshallově středisku v alabamském Huntsville provedli 14. září statický zážeh zmenšeného motoru na tuhé pohonné látky. Zkouška provedená ve východní testovací oblasti, která vyprodukovala tah 37 tun, byla součástí dlouhodobé série vývojových testů pro design vylepšených pomocných motorů na tuhé pohonné látky pro budoucí mise americké rakety SLS. Počínaje misí Artemis IX začne raketa SLS ve své konfiguraci Block 2 používat pomocné stupně BOLE (booster obsolescence and life extension). Výkonnější motory na tuhé pohonné látky poskytnou raketě schopnost vynášet k Měsíci (i jinam) ještě těžší náklady pro mise Artemis.

Zážeh pro budoucí motory rakety SLS

Na základně firmy Northrop Grumman v Promontory v Utahu je v těchto dnech hodně živo. Zástupci firmy společně se svými kolegy z agentury NASA tady provádí závěrečné přípravy před zkouškou, která bude stát za to. 21. července má proběhnout statický zážeh plnorozměrového pomocného urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky pro raketu SLS (Space Launch System). Samotný statický zážeh tohoto testovaného motoru bude představovat nejviditelnější fázi zkoušky FSB-2 (Flight Support Booster 2). Jejím cílem je zhodnotit výrobní procesy, ale i materiály, které mají vylepšit vlastnosti pomocných urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky pro budoucí mise realizované v rámci programu Artemis.

Druhý test zmenšeného motoru budoucích misí Artemis

Inženýři na Marshallově středisku v alabamském Huntsville 1. června úspěšně otestovali zmenšenou verzi (průměr 61 cm) urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky. Při testu provedeném v oblasti East Test Area bylo dosaženo tahu 42 tun. Jednalo se o součást programu BOLE (booster obsolescence and life extension), který má za úkol vyšlapat cestu k vylepšenému návrhu urychlovacích motorů nové verze rakety SLS, která by měla mít premiéru při misi Artemis IX. Urychlovací stupně z programu BOLE budou větší a silnější verzí motorů na tuhé pohonné látky, které se dnes používají na raketě SLS. Díky tomu bude nosič schopen vynášet těžší náklady k Měsíci i dál.

Motory SLS na tuhé pohonné látky se změní

Úsměvy na tvářích se měnily na výrazy beznaděje. Ještě před chvilkou kontrolovaně letící ohnivá koule se z neznámého důvodu nebývale roztáhla, a vydala do všech možných směru. Takto by rozhodně bezproblémový start do kosmu vypadat neměl. Burácení motorů ustalo a nebylo slyšet nic… Zavládlo podezřelé ticho. Byly vidět padající černé věci z nebe. Nevěřící, a nic netušící publikum právě sledovalo smrt 7 dobrodruhů, jejichž cesta do vesmíru se nepovedla. Bylo jasné, že raketoplán Challenger se do vesmíru už nedostane. Viníkem havárie byl sice jeden z pomocných motorů na tuhé palivo, ale byla to právě NASA, která cestou ke hvězdám zapomněla na to nejdůležitější – na bezpečnost.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.