Štítek ‘Boeing’

NASA aktualizovala harmonogram pilotovaných misí

Agentura NASA dnes představila aktualizovaný harmonogram pilotovaných výprav na Mezinárodní kosmickou stanici ISS. Tento plán vznikl po jednáních se zástupci firem SpaceX a Boeing, které mají v rámci programu CCP (Commercial Crew Program) zajišťovat dopravu astronautů na stanicí v kosmických lodích Crew Dragon respektive Starliner. Právě aktualizace pilotované testovací mise druhé jmenované lodi je asi nejočekávanější součástí současné aktualizace. Kromě zmíněné testovací mise CFT najdete v tomto článku také informace o misích Crew-8, či Crew-9.

Starliner poletí s lidmi nejdříve v březnu

Na začátku června bylo oznámeno, že se start pilotované testovací mise lodi Starliner odkládá. NASA a Boeing tak reagovaly na výsledky společného zhodnocení příprav, ke kterému došlo na konci května. Bylo tedy jasné, že start neproběhne v původně plánovaném termínu okolo 21. července, ale konkrétní termín nikdo neznal. Zástupci NASA a Boeingu na telekonferenci pro novináře slíbili, že bližší informace poskytnou, jakmile bude něco k dispozici. Detaily jsme se dozvěděli 7. srpna, když ve 20:00 našeho času začala tisková konference, které se zúčastnili Steve Stich manažer NASA pro program CCP (Commercial Crew Program), Joel Montalbano, manažer NASA pro program stanice ISS a Mark Nappi, viceprezident a programový manažer projektu CST-100 Starliner z firmy Boeing.

Boeing oznámil čtvrtletní ztráty Starlineru

Boeing oznámil čtvrtletní ztrátu v programu CST-100 Starliner ve výši 257 milionů dolarů. Celková výše finančních ztrát programu je nyní 527 milionů dolarů. Ztráty vznikají vlivem technických problémů a zpoždění Starlineru. 27. července 11:30

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (7.díl)

Dne 4. října 1957 vypustil Sovětský svaz první umělou družici Sputnik a ohromil tím celý svět. Pro špičky USAF to bylo jako blesk z čistého nebe. Vypuštění Sputniku ukázalo vojenským špičkám, že SSSR není tak zaostalý stát jak si Američané mysleli. Původní návrh BOMI se postupem času rozdělil na tři paralelní programy s odlišnými cíli. Programy Brass Bell, ROBO a HYWARDS byly stále jen ve stádiu studií a USAF po vypuštění Sputniku nutně potřebovalo tento vývoj posunout dál. USAF mělo zájem o tyto programy, ale nebylo v tom zcela jednotné. Stále docházelo k jistým diskusím o potřebě takovýchto strojů, když nejvyšší prioritu měly ICBM rakety a špionážní letouny. Navíc ve hře byl i projekt NAVAHO. Dne 10. října 1957 došlo ke sjednocení všech programů do jednoho společného, rozděleného na tři fáze. O sjednocení programů se hovořilo už před letem Sputniku, kvůli stálým problémům s financováním a přetrvávajícím pochybnostem o nutnosti takové technologie. Slavné „pípání“ první umělé družice to, ale celé urychlilo.

ISS dostane ještě jeden pár panelů iROSA

Agentura NASA a firma Boeing aktualizovaly dohodu o panelech iROSA na ISS. Na stanici tak přibude i čtvrtý pár těchto inovativních fotovoltaických panelů. 7. července 11:25

Start Starlineru na první pilotovanou misi se posouvá

Agentura NASA a firma Boeing společně 25. května provedly společné zhodnocení Crew Flight Test, které předchází chystanému prvnímu letu této lodi s astronauty k Mezinárodní kosmické stanici. Během této kontroly týmy zodpovědné za průběh mise přezkoumaly zatím nedokončené úkoly, které zbývají před startem, který byl v té době plánován nejdříve na 21. července. Experti se zaměřili také na nově vznikající problémy, které je potřeba vyřešit před rozhodnutím o plnění paliva do kosmické lodi, k čemuž mělo podle tehdy platného harmonogramu dojít v červnu.

Blue Origin dodá lander pro Artemis V

Poté, co firma SpaceX získala od agentury NASA zakázku na dodání pilotovaného lunárního landeru pro první dvě mise programu Artemis, které mají na Měsíci přistát, bylo jasné, že dříve či později bude vybrán i druhý dodavatel. NASA jednak chce podporovat více firem a také využívat pestrosti nabídek, které zajistí optimální kadenci přistání na Měsíci. Agentura proto rozhodla, že pro misi Artemis V vybere jiný lander než ten, který předložila SpaceX. 19. května NASA v rámci slavnostní prezentace oznámila, že zakázku získal tzv. Národní tým, v jehož čele stojí firma Blue Origin. Kromě ní jsou do projektu landeru Blue Moon zapojeny i společnosti Lockheed Martin, Draper, Boeing, Astrobotic a Honyebee Robotics.

Známe termín prvního pilotovaného letu Starlineru

CFT-1

Ve středu 29. března od 20:00 SELČ pořádala NASA se zástupci firmy Boeing telekonferenci, na které byly představeny aktuální novinky a stav příprav prvního pilotovaného letu lodě Starliner, kterou vyvinula firma Boeing pro účel dopravy posádek na Mezinárodní kosmickou stanici. Loď provází poslední roky řada problémů spojených s vývojem a testováním. Nyní už se značně přiblížil její první pilotovaný let. Ten měl dle dosavadních plánů proběhnout na konci dubna, nicméně ve středu byl oznámen odklad a zároveň preferovaný den startu: 21. července 2023. Na tento den je plánován let s dvoučlennou posádkou k Mezinárodní kosmické stanici. Proč došlo k dalšímu odkladu a jaká je vlastně cesta, kterou musela nová loď projít k této misi?

Gateway (prosinec 2022)

V listopadovém dílu jsme přinesli fotografie z výroby modulů PPE, HALO a I-HAB pro připravovanou kosmickou stanici Gateway. Čtvrtým modulem má být evropský tankovací modul ERM (ESPRIT Refueling Module). Na vizualizaci vidíme současnou představu jeho vnitřního uspořádání. Velká část prostoru má být vyčleněna pro skladování nákladu. Nepřehlédnutelná jsou velká okna po obvodu modulu, určená pro pozorování Měsíce a Země.

Optimalizace výroby centrálních stupňů raket SLS

Díly potřebné pro výrobu centrálního stupně rakety SLS

Agentura NASA optimalizuje výrobní procesy rakety SLS, tím, že firma Boeing (hlavní dodavatel centrálního stupně) může využívat prostory patřící agentuře na Kennedyho středisku na Floridě. V budoucnu tu mají probíhat činnosti spojené se skládáním stupně, přičemž jako první tu bude sestaven centrální stupeň pro Artemis III. Stále však platí, že se na Michoud Assembly Facility v New Orleans budou vyrábět všechny jednotlivé díly, které tvoří centrální stupeň. S tím, jak se pomalu blíží fáze operačního nasazení rakety SLS, je potřeba řešit otázky spojené s přechodem na nový typ provozu. NASA a Boeing tedy společně vyhodnotily, jak optimalizovat čas potřebný k výrobě každého centrálního stupně a zároveň co nejlépe využít prostorů na Michoud Assembly Facility.