sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Izraelský start po 4 letech

Izraelská vláda společně s firmou Israel Aerospace Industries provedly v pondělí předem neoznámený start průzkumné družice Ofek 16. K jejímu vynesení na nízkou oběžnou dráhu použili nosnou raketu Šavit 2. Ofek 16 je malá družice určená ke snímkování a měla by izraelskému ministerstvu obrany poskytovat snímky s vysokým rozlišením. Samotné jméno Ofek (אופק‎) je hebrejský výraz pro horizont a používá se pro všechny izraelské armádní družice bez ohledu na jejich úkoly – řadí se sem tedy družice demonstrační, ale i optické-snímkovací či radarové.

Družice Ofek 1 byla vypuštěna v září 1988 a Izrael se tehdy stal osmým státem, který dosáhl vlastní schopnosti dopravovat družice na oběžnou dráhu. Izrael na svých raketách vynáší pouze armádní družice. Veškeré své civilní a komerční družice nechává vynášet raketami cizích států. Start družice Ofek 16 se stal jedenáctým známým izraelským letem na oběžnou dráhu. Do pondělka posledním startem byla mise družice Ofek 11, která odstartovala v září 2016.

Start rakety Šavit-2 s družicí Ofek 16 ze základny Palmachim 6. července 2020.
Start rakety Šavit-2 s družicí Ofek 16 ze základny Palmachim 6. července 2020.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Pondělní start proběhl ve 3:00 SELČ (4:00 místního času) ze základny Palmachim na pobřeží. Nejde o žádné překvapení – startovaly odsud všechny izraelské orbitální mise. Palmachim leží na jediném pobřeží, které Izrael má – se Středozemním mořem na západě země. Aby se proto izraelské rakety vyhnuly letu nad sousedními zeměmi (se kterými má Izrael historicky vyostřené vztahy), létají odsud kosmické rakety netradičně směrem na západ a družice jsou vypouštěny na neobvyklou dráhu, které se říká retrográdní (proti směru otáčení Země).

Většina družic obíhá opačným směrem, zatímco izraelské družice mají sklon oběžné dráhy 142 ° vůči rovníku. Z toho vyplývá, že tyto družice nelétají nad oblastmi Země s velkou zeměpisnou šířkou. Nejedná se tedy o heliosynchronní dráhu, která se u průzkumných družic používá nejčastěji. Pondělní start nebyl dopředu avizován – první informaci zveřejnilo izraelské ministerstvo obrany na Twitteru zhruba hodinu a půl po startu. Šlo o zprávu, která potvrdila, že byl Ofek 16 úspěšně vypuštěn na oběžnou dráhu.

Ačkoliv je logické, že o družici chybí podrobnější informace, což se dá říct i o jejích úkolech, přesto izraelská vláda uvolnila alespoň část informací. Už zpráva o úspěšném startu obsahovala sdělení, že jde o průzkumnou družici a hned navazující tweet ji označil za: „elektro-optickou průzkumnou družici s pokročilými schopnostmi“. Následně se dokonce objevily i fotky a videa z přípravy družice i rakety na samotný start.

Družice Ofek vyrábí firma IAI (Israel Aerospace Industries), přičemž aktuální generace družic je založena na platformě IMPS-2. Družice je stabilizována ve třech osách a disponuje dvěma výklopnými fotovoltaickými panely, které jí dodávají energii. OPTSAT-3000 (viz níže) vážil 368 kilogramů, takže se dá očekávat, že by Ofek 16 mohl mít podobnou hmotnost. Na druhou stranu musíme pamatovat na to, že nevíme, zda aktuální mise nebyla limitována možnostmi nosné rakety Šavit 2.

Družice Ofek 16 během předstartovní přípravy.
Družice Ofek 16 během předstartovní přípravy.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Ofek 16 vypadá velmi podobně jako Ofek 11 vypuštěný v roce 2016, přičemž obě družice jsou zřejmě vybaveny identickými, nebo alespoň podobnými systémy. Ačkoliv se před 4 lety Ofek 11 úspěšně oddělil od nosné rakety, potkaly družici v první fázi orbitálních zkoušek nečekané problémy. Oficiální místa tehdy uvedla, že probíhají práce na stabilizaci družice po neupřesněné závadě. Několik týdnů po startu bylo oznámeno vyřešení těchto potíží. Dodneška nevíme, jak moc (a zda vůbec nějak) byly touto závadou ovlivněny schopnosti a činnosti družice.

Italskou průzkumnou družici OPTSAT-3000 postavil Izrael a k jejímu startu došlo v srpnu 2017 na raketě Vega. Předpokládá se, že tato družice používá stejný design jako Ofek 11 a 16. Nejisté ale je, zda OPTSAT-3000 dosahuje stejných schopností jako jeho „sourozenci“ Ofek – přesto o italské družici máme více informací než o těch izraelských. OPTSAT by měl dosahovat maximálního rozlišení snímku 1 metr a byl navržen tak, aby fungoval sedm let. Jelikož OPTSAT letěl na raketě Vega z kosmodromu CSG u města Kourou ve Francouzské Guyaně, mohl být umístěn na heliosynchronní dráhu. Ale zpět k družicím Ofek. Není známo nic o pokusech o vynesení družic mezi starty Ofek 11 a Ofek 16 – nabízí se tedy otázka, zda byly Ofek 12, 13, 14 a 15 přeskočeny, nebo zda se tyto názvy použijí pro jiné družice, které třeba zatím nebyly vypuštěny.

Start rakety Šavit-2
Start rakety Šavit-2
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Samotná raketa Šavit-2, která vynesla Ofek 16 na oběžnou dráhu je třístupňový nosič, který používá pouze motory na tuhé pohonné látky. Tvoří ji dva motory ATSM-13, které najdeme na prvním a druhém stupni, zatímco ten třetí disponuje motorem AUS-51. Rodina raket Šavit je odvozena od raket Jericho II, což je vylepšená verze originální střely Jericho, kterou Izrael vyvinul v 70. letech ve spolupráci s francouzskou firmou Dassault Aviation.

Původní verze rakety Šavit, která se použila pro první dva starty izraelských družic, používala na prvním a druhém stupni slabší motory ATSM-9. Tato konfigurace se použila pro starty družic Ofek 1 a 2, což byly technologické demonstrátory vypuštěné v září 1988 a dubnu 1990. Následovala konfigurace Šavit-1, ve které byl v prvním stupni použit silnější motor ATSM-13. Tato verze letěla čtyřikrát mezi roky 1995 a 2004, přičemž dva z těchto startů skončily neúspěšně. V lednu 1998 byla ztracena družice Ofek 4 a v září 2004 došlo ke zničení družice Ofek 6.

Od června 2007 nastoupila verze Šavit-2, která používá motory ATSM-13 na prvním i druhém stupni. Pokud započítáme i pondělní start, má za sebou tato konfigurace pět startů. Stejně jako v případě družice Ofek 16, zajišťuje i výrobu raket Šavit-2 firma IAI. Izraelské starty můžeme považovat za velmi vzácné. Pondělní start dělilo 1 392 dní od do té doby posledního startu. Běžně mezi jednotlivými izraelskými starty uplynou tři roky. Ale není to samozřejmě vytesáno do kamene. Ani dnes nevíme, kdy proběhne další start rakety Šavit. Dá se totiž očekávat, že (stejně jako pondělní start) nebude předem oznámen.

Model motoru AUS-51 pro třetí stupeň raket Šavit.
Model motoru AUS-51 pro třetí stupeň raket Šavit.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EcN0ccUWoAom3Xx?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EcN0ccEWoAAOMoq?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EcN0ccbXQAUXPyH?format=jpg&name=large
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Shavit_Ofek7a.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/AUS-51_third_stage_engine.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.