sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Arianespace vynese OVZON-3 zřejmě se ztrátou

Ariane 5 eca
Zdroj: https://spacenews.com/

Ovzon AB změnu vysvětluje nicneříkajícím sdělením, že „Arianespace … získala naší důvěru, že (dobře) poslouží pro tento první start Ovzonu“ – na palubě rakety Ariane 5, která není znovupoužitelná. Později CEO Ovzonu AB Magnus René vysvětloval pro SpaceNews.com, že dostal „lepší nabídku ceny i načasování a dalších podmínek od Arianespace„. To zní logicky. Proč by jinak Ovzon AB měnil nosiče, než že dostal lepší nabídku? Ale tomu odporuje jedna věc: Ariane nevynese satelit Ovzon-3 dříve než někdy v druhé polovině roku 2021 – tj. téměř o rok později, než nabízel SpaceX. To tedy znamená, že pokud v nabídce Arianespace Ovzonu AB, která byla „lepší v ceně a času“ chybí „čas„, protože ten byl horší, musí být „cena“ jasně lepší. O hodně lepší. V době uzavření původního kontraktu se SpaceX byla Ovzonu AB nabídnuta cena pod úrovní, kterou v té době nabídla Arianespace.

Falcon Heavy při prvním startu
Zdroj: https://www.google.com

Nevíme, jakou cenu nabídla Arianespace tentokrát, ale aby pokořila původní cenu SpaceX, musela snížit svou cenu podstatně. Musela by snížit cenu na úroveň srovnatelnou se SpaceX (při které, jak víme, Arianespace nemůže dosáhnout žádný zisk). Potom by Arianespace musela snížit svou cenovou nabídku ještě více, aby překonala cenu SpaceX. A potom ji pravděpodobně snížit ještě dále, aby byla kompenzována ztráta Ovzonu AB způsobené pozdějšími příjmy za služby jejich satelitu. Závěrem je možné uzavřít, že Arianespace zcela jistě snížila svou cenu tak, že tento start pro ni bude ztrátový. Takže zbývá otázka: Proč Arianespace snížila svou cenu a vynese satelit Ovzon-3 se ztrátou?

Ariane 6 – koncept
Zdroj: https://mk0spaceflight….com

Dobře víme, že ziskovost není hlavním zřetelem pro Arianespace. CEO ArianeGroup Alain Charmeau vyjádřil stanovisko, že ho více zajímá udržení plného stavu zaměstnanců ve svých továrnách na rakety než snižování nákladů. Dále loni v interview pro Der Spiegel varoval, že pokud Arianespace nezíská více zakázek od evropských společností, SpaceX by mohla „vykopnout Evropu z vesmíru„. S ohledem na tuto obavu, může být Arianespace více zaměřena jednoduše na generování průběžných příjmů (cash flow) z uskutečněných startů, než na získávání zisku z těchto startů. To, samozřejmě, není nic nového pro vlastníky – Airbus a Safran, ani pro jejich akcionáře (obě tyto spoelčnosti jsou veřejně obchodovány). Stále je totiž důležité překlenout mezeru mezi operacemi příliš nákladné Ariane 5 a uvedením do provozu větší a levnější Ariane 6, což se očekává asi v čase, kdy by Ovzon-3 měl startovat. Jestli bude Ariane 6 dostatečně levná, aby mohla konkurovat Falconu Heavy, to se uvidí. Ale ztráty jednoho z posledních startů Ariane 5 by mohly alespoň napomoci udržet ještě jeden rok podíl na trhu pro Arianespace, a poskytnout šanci soutěžit se SpaceX v budoucnu.

Zdroj informací: https://www.fool.com/
https://forum.nasaspaceflight.com/
Zdroj obrázků:
https://www.google.com/
https://spacenews.com/
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před

No tak to, že státem a byrokracií řízené odvětví často poněkud pokulhává za opravdu soukromými dravými společnostmi jsme se měli tu čest přesvědčovat čtyři desetiletí. A to že ti byrokrati budou omlouvat, lhát a ovlivňovat až do neveselého konce jsme taky zažili.

Kdo si vsadí na Ariane 6?

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  Jiný Honza

Zatím tady lžou a ovlivňují pouze fanoušci SpaceX. Začíná to být skutečně nechutné a nechápu, proč se k nim Kosmonautix přidává. Strašně tím ztrácí kredit.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Urbis

Osobně si myslím, že se nepřidáváme na žádnou stranu. A že bychom lhali? To už mi přijde přes čáru jako hodně závažné obvinění.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vy tu prakticky obviňujete soukromou společnost z dumpingu, neuvádíte žáné argumenty a zamlčujete spousty pádných argumentů, proč tomu tak téměř jistě nebude. Určitě víte, že Ariane 5 zvládá double payload a že 1,5 tuny těžkou družici asi těžko ponese samotnou. Tak proč to v článku alespoň nezmíníte?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Urbis

To je otázka spíše na autora článku, ale domnívám se, že není potřeba sdělovat vše do posledního detailu. Nevšiml jsem si, že bychom někoho z něčeho obviňovali. To asi ani nebylo záměrem článku. Jde o popis aktuální situace z uvedených zdrojů.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  Urbis

že je celý článek nesmyls považujete za detail? V dnešní době najdete zdroj prakticky k čemukoliv, co se vám líbí a doména fool.com zrovna moc důvěryhodně nezní 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Urbis

Myslím si, že slovo nesmysl je možná až moc silné. Osobně tu doménu neznám, tak si netroufám hodnotit její důvěryhodnost.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Urbis

Tou soukromou společností myslíte toho korporátního, různými státy ovlivňovaného molocha ArianeGroup?

To je soukromá společnost jak vyšitá. Skoro garážová firma.
Na Ariane 6 se to pěkně uvidí.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  Urbis

tu nenávist k ArianeGroup chápu, když o ní čtete takové články 🙂

A nesmysl to prostě je. Proč by proboha Ariane 5, která běžně nosí několik satelitů o celkové hmotnosti kolem deseti tun, najednou nesla jednu tak malou družici, aby na ni společnost mohla doplácet? Ještě nikdy se nestalo, že by raketa v ECA verzi nesla komerční náklad pod pět tun.

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  Urbis

„Na Ariane 6 se to pěkně uvidí.”,
Aha, nový Nostradamus !

Karel Zvoník
5 let před
Odpověď  Urbis

Rád bych Vás upozornil na podrobnější články na podobné téma, které kritizujete. Možná to pomůže změnit Váš názor na to zda se někam přikláníme.

https://www.kosmonautix.cz/2019/03/znovupouzitelnost-kosmickych-nosicu-vcera-dnes-a-zitra/

https://www.kosmonautix.cz/2018/06/pohled-do-zakulisi-znovupouzitelnosti/

gg
gg
5 let před
Odpověď  Urbis

„Vy tu prakticky obviňujete soukromou společnost z dumpingu, neuvádíte žáné argumenty“

Ale vždyť my víme, že i *normální* ceny Ariane jsou dumpingové (viz třeba https://spacenews.com/with-revenue-looking-up-arianespace-seeks-to-bring-ariane-5-costs-down/). Není třeba „obviňovat“, to jsou veřejně známé věci.

Urbis
Urbis
5 let před

A nebude to náhodou tím, že Arianespace našla vhodný náklad, se kterým družici spárovat? Předpokládám, že ji Ariane 5 vynese na GTO a určitě né samotnou. Při takto nízké hmotnosti klidně mohou letět zaráz dva ješětě těžší satelity. Vždyť je to u Ariane běžné. Klidně se mohlo stát, že na raketě prostě zbylo místo, a společnost tak mohla nabídnout vynesení prakticky zadarmo.

Tenhle článek mi přijde jako hejtovací nesmysl od neznalého fanouška SpaceX.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Urbis

No tak prakticky zadarmo to asi nebylo, že. Ano, možná skoro celou cenu zaplatil ten druhý zatím neznámý zákazník. Nebo taky ne. Možná jsme to taky byli my všichni prostřednictvím berní.

urbis
urbis
5 let před
Odpověď  Jiný Honza

A nebo spíš ne. 90 Milionů za vynešení 1.5 tuny těžkého satelitu je strašně vysoká cena. Pokud zákazník nutně nechce přímo na GEO, tak se prostě najde levnější řešení.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  urbis

A nebo taky jo. Existuje spoustu náznaků, že Ariane 5 je pořádně drahá raketa, kterou „Evropa“ provozuje hlavně z politických důvodů. Tedy ji dotuje. Například se kvůli té drahotě vyvíjí Ariane 6, která má být hlavně a především levnější.

Každý můžeme věřit čemu chceme, za pár let uvidíme.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  Jiný Honza

Jak tu opakuju pořád, pokud by Ovzon letěl na Ariane 5 samotný, tak by raketa drahá byla. Ale je prostě zřejmé, že bude tvořit jen menší část nákladu.

Ariane 5 je spolufinancována z veřejných zdrojů, což má zajistit nezávislý přístup Evropy do vesmíru. To není žádné tajemství a platí to snad o všech těžkých raketách. Včetně FH. Ale v žádném případě to neznamená, že jsou dotovány starty soukromým zákazníkům.

Antocyanin
Antocyanin
5 let před
Odpověď  Jiný Honza

Nesnasim dotace, pokrivovani trhu a provozovani penezovodu ze statniho k oligarchum. Kdyz ctu o dalsich Evropskych dotacich na rozhledny v udoli a cyklostezky v cene 180 milionu korun za kilometr, tak se mi otevria kudla v kapse.

Na druhou stranu nektere veci bud mate vlastni, nebo vam je muzou kdykoliv vzit. Stejne jako nespoleham na to, ze si budu moci vzdy pujcit auto za vyhodnych podminek a mam vlastni, je logicke aby i Evropa v nejdulezitejsich vecech nemusela spolehat sama na sebe.

Zemedelstvi – to asi spis trosku vymklo z rukou.
Obrana – v tom se nevyznam, ale nektere staty nejakou armadu maji a mame tu i dve jaderne velmoci.
Energetika – kvuli prastenym ekoaktivistum, kteri nedokazou nechteji pochopit jak funguje energetika, obnovitelne zdroje a jaderny reaktor jsme zavisli na plynu z Ruska. Jedine nase stesti je, ze Rusko je zatim zavisle na penezich za plyn z Evropy.

Takze klicova otazka zni, jestli pristup do vesmiru patri mezi tyhle dulezite veci. Jenomze pristup dp vesmiru dnes souvisi s prenosem dat, navigaci a hlavne se schopnosti kontrolovat, co tam delaji ostatni. Protoze ten, kdo tm umisti tisice jadernych bomb v zasade vyhral kazdou valku jeste, nez zacala. Zvlast proti nekomu, kdo nema raketu na to, aby je mohl sabotovat at uz pred vystrelenim, nebo tesne po nem.

Ariane je draha. jenomze vsichni jsou drazi. Jeden start priblbe SLS, ktera byla pred deseti lety prezentovana jako: „Pepa z Gejzou to posvaruji na vrakaci z dilu z raketoplanu“, ma vyjit na miliardu dolaru, coz je asi dvacetinasobek toho, co tou dobou bude stat Falcon 9 reusable. Nemluvim o tom, ze takovy projekt dokaze mit zpozdeni 3 roky. To je jako kdybych zakaznikovi svaroval limuzinu ze trech Ziguliku a trvalo by mi to o pulku dele, nez BMW vyvinout nove auto a rekl bych si za to petinasobek, nez to BMW.

Rusove jsou relativne levni, ale kdyz clovek uvazi cenu pracovni sily v Rusku a spolehlivost vysledku, tak proti Falconu nejsou konkurenceschopni ani nahodou.

Otazka podle me neni, jestli ma Evropa mit vlastni zpusob, jak dostat naklad do vesmiru, ale jak to udelat. Ariane se rozhodla udelat A6 levnejsi. Nechme je to zkusit. Evropa je tak sesnerovana regulacemi, ze u nas asi jentak nas Elon Musk nepovstane (a pokud by tu byl, tak se pravdepodobne odstehuje do USA a zalozi firmu tam), takze kratkodobe je Ariane asi nase jedina sance.

Dlouhodobe bychom meli vykopat uredniky a politiky, co vymysli dalsi priblble regulace kazdeho exkrementu a uvolnit podnikatelske prostredi. Je nas vic, nez Americanu. Technologie zatim jeste umime (Airbus, jaderne elektrarny, Ariane, VIRGO, LHC …), takze to muzeme dohnat.

Nezbyva nez doufat.

Pavel Riedl
5 let před

Možná to sedí i s tím časem. Třeba jsou ve skluzu a nebudou mít satelit včas připraven, pak by asi museli platit SpaceX nějaké penále z prodlení a Arianespace jim v tomto vyšla vstříc cenou…

Tovy
Tovy
5 let před
Odpověď  Pavel Riedl

To mne taky napadlo, že jsou ve skluzu. Každopádně emoce stranou, uvidíme, až opravdu odstartují, jaká bude náklad, kde se co vypustí, atd.
Pravdu poznáme asi až potom, do zákulisí nevidíme.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpověď  Pavel Riedl

Dobrá úvaha

jregent
jregent
5 let před
Odpověď  Pavel Riedl

To muze byt take duvod
diky za clanek

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  Pavel Riedl

Nechce se mi věřit, že pokuta za zrušení kontaktu je nižší, než pokuta za odložení startu. Navíc je potřeba k družici přidat motor a nádrže na palivo, takže další náklady navíc.

pbpitko
pbpitko
5 let před

„lepší nabídku ceny i načasování a dalších podmínek”, kľučom bude asi to posledné, „a další podmínky”.
Spoločnosť Maxar Technologies asi proste požadovala splnenie nejakých špecifických požiadavkov ktoré Ariane 5 vedela zabezpešiť a SpaceX nie. SpaceX má nižšie ceny aj vďaka tomu že seká Falcony ako na bežiacom páse a ich ponuka je typu „ber alebo neber to čo ponúkame, musíš sa prispôsobiť!”
Maxar Technologies však zrejme trvala na tom že on je zákazník a požiadavky si bude klásť on a nie SpaceX. SpaceX proste nerobí rakety so špefickými požiadavkami, ale iba “ One Size for All” . F.Z.
Ariane ponukla zrejme raketu na mieru, nie konfekciu.
pb 😮

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  pbpitko

V Maxer Technologies zrejme nesedia len samí idioti ako si to mnohí myslia, ale dobre vedia čo je pre nich najdôležitejšie a najlepšie, hoci aj za vyššiu cenu. Riešite niečo čo Vám neprináleží a za čo nenesiete žiadnu zodpovednosť.

Petr Melechin
5 let před

Zvláštní článek, ve kterém autor došel k podivnému závěru na základě chybných předpokladů a nepodložených argumentů.

Přijde mi, že autor předpokládá, že Ovzon poletí na Ariane sám. Přitom se předpokládá, že bude bude jen sekundární náklad (nejsem si teď jistý, jestli to už nebylo i oficiálně potvrzeno).

Stejně tak mi přijde poněkud zvláštní ten argument o tom, že SpaceX nabízelo start v roce 2020, zatímco Ariane až v roce 2021, a proto musela být nabídka Ariane o dost levnější. Ještě před odchodem od SpaceX se vědělo, že start proběhne až v roce 2021, přičemž důvodem nebyla nepřipravenost SpaceX, nýbrž nepřipravenost satelitu, na jehož přípravách se pokud vím začalo pracovat teprve nedávno. Plánovaný termín startu se tedy v případě SpaceX i Ariane nejspíš odvíjel od potřeby Ovzonu a nesouvisel s tím, jaký nejdřívější termín firmy dokáží nabídnout.

Osobně si myslím, že přechod k Arianespace souvisel spíš s tím, že Ovzon chtěl původně letět rovnou na GEO, což má svoje výhody, ale pokud firma neplánovala nějakého spolujezdce nebo ho nemohla sehnat, vyšel by start tak malého satelitu na Falconu Heavy relativně draho. Oproti tomu sehnat spolujízdu na běžnější GTO u Ariane nejspíš bylo snazší a ve výsledku levnější.

zvejkal
zvejkal
5 let před

Hm… Toto je divny clanok, nepaci sa mi.

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
5 let před

Tak jsem si přečetl článek a veškeré komentáře.. A po 3 letech co čtu pravidelně tento web, je to první ke kterému jsou takové výhrady co se týče kvality..

Nebudu hodnotit samotný článek, protože podle mého názoru nemám momentálně dost informací (a nechce se mi to těď večer někde hledat). Chci znímit to, jak moc jsme si zvykli na články úrovně AAA na tomto webu..

A všichni (dokonce i autor) jsme jen lidé a občas holt se nám něco nevydaří.. Jako lidé do všeho ať už více či méně dáváme naše pocity a dojmy.. A občas se možná necháme unést…

Víte i kdyby tento článek byl nepřesný a nebo zavádějící, tak minimálně je to pro redakci a autora výborná zpětná vazba kudy ne..

A navíc, si myslím že díky tomu si víc můžeme vážit těch kvalitních článků, které tu každý den vycházejí již několik let..

Pro redakci – pánové díky za Vaši každodenní práci..

zvejkal
zvejkal
5 let před

Asi tak …

Petr Groh
Petr Groh
5 let před

Jojo.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před
Odpověď  Roman Vyhnánek

Investice do kosmickeho prumyslu stejne vic nez z devadesati procent zustavaji na zemi, jen male procento z nich leti nahoru. Takze se nedivim, ze o nich nekdo pise, myslim autora originalnihoclanku. A mate pravdu pane Vyhnanek, kosmonautix neni bezne publikum, myslim co se tyce kosmonautiky. Spis tu vime vic, nez min.
Clanek vzbudil diskuzi a to by mela byt podle me ta druha cast clanku. Podnitit lidi k tomu, aby vyjadrili svuj nazor.
Je samozrejme dobre, ze ariane bojuje o zakazniky. Mela by, jinak trh prenecha americanum, rusum a cine. A to by byla skoda, proc opoustet tak zajimave hriste.
A rozhodne si myslim, ze je na miste obcas zabrousit do okrajovych temat, ci neobvyklych zdroju, podivat se nekam jinam, nez je bezne. Clovek muze pak mit obrovsky ohlas, tezce i pohoret, anebo a to je asi nejhorsi, za jeho clankem muze byt jen mrazive ticho bez reakci. Ale za tu zkousku ci risk to stoji.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.