sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Odhozeno! LauncherOne má za sebou další milník

Společnost Virgin Orbit vznikla teprve v roce 2015 a za tu dobu stihla vyvinout menší raketu a upravila majestátní Boeing 747 na odpalovací rampu. Nicméně je ve svém programu stále ve skluzu, protože první let byl slibován už na rok 2018. Přesto lze pokrok společnosti považovat za úspěch. Nyní společnost absolvovala nejtěžší úkol v její krátké historii – Došlo ke shozu rakety LauncherOne z mateřského letounu „Cosmic Girl“. K zážehu motoru ovšem cíleně nedošlo. Firma se ale nedávno pochlubila i pár dalšími novinkami, které stojí alespoň za zmínku.

Dráha letu při zkoušce shozu rakety LauncherOne
Dráha letu při zkoušce shozu rakety LauncherOne. Zdroj: https://twitter.com/TheFavoritist

Letadlo Boeing 747 „Cosmic Girl“ (Vesmírné děvče) v posledních měsících absolvovalo mnoho zkušebních letů s nosičem LauncherOne pod křídly, kde je umístěn speciální pylon. Vrcholem zkoušek byl pak včerejší test, při kterém byla raketa LauncherOne cvičně uvolněna z podvěsu. Dráhu letu 747 Cosmic Girl lze vidět na obrázku a oddělení od letounu je krásně patrné na prvním dostupném videu, které společnost uvolnila na sociálních sítích s příslibem zveřejnění dalších záběru později. Během testu se měřily desítky parametrů a důležité bylo i chování letadla Boeing 747-400 po odpojení nosiče LauncherOne. Na výsledky si ale musíme ještě počkat. Raketa vážila během zkoušky stejně jako v operačním stavu. Zda ale byla plná balastu nebo paliva, však nevíme. Další směřování teď ovlivní výsledek tohoto testu, ale snad můžeme prohlásit, že zatím se zdá, že vše proběhlo v pořádku a můžeme se tedy těšit i na pozemní testy Ty by měly prokázat funkčnost motoru, výdrž nádrží na palivo a odolnost ostatních součástek připravované rakety.

Společnost Virgin Orbit se pochlubila fotografií téměř hotového letového kusu rakety LauncherOne
Společnost Virgin Orbit se pochlubila fotografií téměř hotového letového kusu rakety LauncherOne. Zdroj: https://virginorbit.com/wait-for-the-drop/

První exemplář rakety LauncherOne, který se už skutečně vydá do kosmu, je podle společnosti téměř hotov a právě na něm v průběhu následujících dní proběhne řada důležitých testů. Do konce měsíce společnost Virgin Orbit slibuje, že by měly být k sobě spojeny oba stupně a raketa bude poté již putovat k operačnímu týmu. Na tomto místě je asi vhodné si raketu firmy Virgin Orbit trochu přiblížit.

LauncherOne je malá dvoustupňová raketa na kapalné pohonné látky, která by měla vynášet družice do 500 kg a je tedy srovnatelná například s nosiči Electron, Pegasus nebo Vector-H. První stupeň má 1,6 metru v průměru a pohání ho jeden motor na kerosin a kapalný kyslík – NewtonThree (N3) o tahu 327 kN. Druhý stupeň má 1,3 metru v průměru a má také pouze jeden motor, který je na stejné pohonné látky, ale upravený pro práci ve vakuu – nazývá se NewtonFour (N4). Jeho tah činí 22 kN. Velmi zajímavá je cena, protože ta by se měla podle dostupných informací pohybovat mezi 10 a 12 miliony dolarů za jeden start. Jak už bylo řečeno, nosiče LauncherOne nevyužijí konvenční odpalovací rampy a to podle společnosti značně ušetří náklady. Obdobný systém využívá i raketa Pegasus, která startuje pod letadlem Lockheed L-1011 „Stargazer“, ale faktem je, že nestartuje příliš často a cenově se pohybuje taktéž jinde.

Specifikace Rakety LauncherOne:
Počet stupňů: 2
Délka: 16 m
Nosnost: 300 – 500 kg na SSO
Počet motorů: 2, N3 o tahu 327 kN a N4 o tahu 22 kN

Dvoustupňová raketa LauncherOne na kapalné pohonné látky
Dvoustupňová raketa LauncherOne na kapalné pohonné látky. Zdroj: https://www.mathworks.com/company/user_stories

Nelze ovšem opomenout, že společnost přišla o velkého zákazníka OneWeb, který zrušil téměř všechny starty na této raketě, protože společnost dala přednost ArianeSpace a startům z raket Sojuz ST. Je tedy nutné, aby si LauncherOne našel své zákazníky, aby se mohl na trhu prosadit. Virgin Orbit je po zkoušce shozu nosiče nadšená a není se čemu divit, vždyť je zase o krok blíž ke skutečnému startu a pokud vše půjde i nadále dobře, tak bychom se snad ještě letos mohli dočkat prvního ostrého pokusu.

Zdroje informací: 
https://virginorbit.com/
https://en.wikipedia.org/
Dušan Majer

Zdroje obrázků:
https://virginorbit.com/wp-content/uploads/
https://twitter.com/TheFavoritist/status/1148991736678625281
https://virginorbit.com/wp-content/uploads/
https://www.mathworks.com/company/user_stories.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
5 let před

Takže po dvaceti letech pokusů se něco od Bronsona konečně dostane na orbitu?

Bohumil Boruvka
Bohumil Boruvka
5 let před

Bransona-Bronson je ten z Tenkrat na zapade 😉

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
5 let před

Rikal jsem si: “co by se tak proboha pri takovem drop testu mohlo pokazit?!” dokud jsem na twitteru Virgin Orbit nevidel v jedne odpovedi tohle video: https://m.youtube.com/watch?v=fPTnmZ_HPAs

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Výborný odkaz. Taky by mě nenapadlo, že „obyčejný“ odhoz je taková věda…

Karel Zvoník
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Ne nadarmo se říká, že ty nejjednodušší věci nakonec bývají ty nejtěžší :).

JosVerstapen
JosVerstapen
5 let před

Zajímalo by mě, zda-li vzletová hmotnost vč. užitečného nákladu pro LauncherOne je max. co je schopné letadlo Boeing 747 vynést?
Protože pylón pod křídlem je navržen tak, aby unesl 38.555 kg, přitom LauncherOne má max. vzletovou hmotnost 25.854 kg.

Tím chci říci, že by mohli vynášet o cca třetinu těžší náklad.
Nebo to již bylo dáno vývojem a konstrukcí LauncherOne jako záměr max. náklad do 500kg a je to prostě dostačující?
Jsou tam totiž rezervy co by byl Boing 747 schopen vypustit že ano.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.