sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sierra Nevada se pochlubila vzorným přistáním

Již v posledním Kosmotýdeníku se objevila informace o tom, že společnost Sierra Nevada Corporation provedla na Edwardsově základně zkoušku přistání miniraketoplánu Dream Chaser. Společnost uvolnila jen čtyři fotky z celé akce s tím, že video zveřejní v pondělí. Nakonec jsme se dočkali kompletního záznamu od shozu z podvěsu pod vrtulníkem ve výšce tří kilometrů až po úplné zastavení. Pro firmu samotnou i pro DreamChaser jde o významný milník na cestě k prvnímu orbitálnímu letu v roce 2020 na raketě Atlas V v konfiguraci 552.

https://vimeo.com/242615668

Zdroje informací:
https://vimeo.com

Zdroje obrázků:
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/DOZSnH2VoAAIukj-678×385.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Android
7 let před

Hezký, jak se s tím zatáčí na zemi? Tou přední lyží to asi nepůjde co?
Ale je fajn že tenhle civilní prostředek jede ve vývoji dál. Jednou to poveze i lidi.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Android

On v podstatě po přistání nepotřebuje zatáčet. Z ranveje jej odtáhne jakýkoliv dostatečně silný automobil.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Android

Tohle může zatáčet i s tou lyží úplně normálně. Ta lyže je prostě brzda a když se zatočením posune ta kontaktní plocha mimo osu, tak výsledný moment síly této brzdy a setrvačné síly v těžišti raketoplánu celý stroj natočí. Jeń to bude fungovat opačně. Tedy otočení podvozku doleva začne stroj stáčet vpravo (ta dotyková ploška se posune napravo od osy) a bude to dost nestabilní (kladná zpětná vazba), takže to bude muset regulovat počítač, aby neskončil na zádech.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před

Koncept z roku 1990, resp. BOR-4 z roku 1980…
Zda sa mi to objavovaním niečoho nového alebo len recykláciou už dávno použitých vecí?
Vieme niečo inovatívne o konštrukcii?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Ano, stopy do historie se vysledovat dají, ale to je podobné jako kdybychom řekli, že raketa Sojuz je vlastně jen modernizovaná R-7. 😉
V rámci této zkoušky se testovaly hlavní ovládací a řídící prvky, mozek miniraketoplánu je nový, moderní, stejně tak i jeho senzory. Konstrukce jako taková se moc měnit nemusí, protože je to relativně ověřený kus. Je ale potřeba zjistit, jak se miniraketoplán orientuje ve vzduchu, jak ovládá své řídící prvky a podobně.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Sojuz je Sojuz. Uz na prvý pohľad špecifická konfigurácia. Je veľmi pekné čo z konceptu dokázali dostať. Z konceptu, ktorý bol na od začiatku považovaný za nie celkom plnohodnotné riešenie.
Ja nemam nič proti HL-20/ či BOR-4, otázkou pre mňa ostáva, či je to v zásade rovnaký stroj alebo prepracované riešenie povedzme označiteľné ako HL-20 II…
Podobne ako Sojuz nie je R7 aj keď …svojim spôsobom je

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Ono hrozně záleží na tom, jak si člověk nastaví parametry – co je pro jednoho ještě stejný stroj s drobnými úpravami, je už pro jiného přepracované řešení. Snad si rozumíme. Já osobně to mám nastavené tak, že Dream Chaser bych rozhodně nepovažoval za stejný stroj jako byli jeho „předchůdci“ a to ani v zásadě. Ostatně tato ilustrace to ukazuje moc hezky.
http://g15.picoodle.com/ltd/img15/5/11/19/coldevil/f_dp_174_u6wh9.jpg

Asdf
Asdf
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Mno, první stupeň Sojuzu a R7 se konstrukčně v podstatě neliší. Zatímco DreamChaserem a HL-20 se liší docela dost. Mají jen podobný design.

Android
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Vona ta fyzika je tak ňák furt ta stará a nemoderní, jak jí uplácal velký třesk před cca 14Groky.

Ale ano, ono to jde udělat designově krásnějc. Ale pak se to nebude samo tak snadno stabilizovat a bude to o hodně víc potřebovat pomocnou ruku počítače.

Jo a taky je to o penězích.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Android

Fyzika nepustí, o tom bez debaty, nejde mi ani o dizajn ako taký, ale skôr o technologické spracovanie a elektroniku. Ak dokázal pristáť v automatickom režime Buran, čo dokáže tento maly počin?
Aké nové materiály boli použité? Je tam ofukovanie na ochladzovanie a la Buran, alebo keramika podla Shuttle?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Systém tepelné ochrany sází na ablativní materiál.
To, že se autonomní přistání podařilo Buranu, nebo X-37 nijak nesnižuje význam aktuálního úspěchu. je to důležitý krok k ostrému nasazení, však tento test NASA považuje za jeden z důležitých milníků při vývoji stroje.

Vítek
Vítek
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Buran pravděpodobně nepřistával sám, podle neoficiálních informací ho měl pomocí dálkové konzole při finálním navedení na runway řídit kosmonaut Igor Volk.

Android
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

žjova! Zajímavá informace! Dík.

maro
maro
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Prachy, finance, úspory.
Klidně ať to funguje úplně stejně jako ten Buran. Ale je zatraceně poznat, když se to povede za desetkrát menší peníz. O to jde především. A ty ušetřené peníze se pak mohou použít dál. To je celé.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

to Vítek: toto zmiňoval ve v jedné přednášce i Petr Tomek, tuším že říkál, že to řídil z okolo prolátávajícího Migu, ale nepodařilo se mi to nikdy nic nikde dohledat.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Ide o to že sa zistilo že telo BOR-4 malo vynikajúce vlastnosti pre vstup do atmosféry na základe „reverse engineering“ v NASA Langley podľa fotiek BOR-4 z austrálskeho prieskumného lietadla P-3 Orion pri výlove z Indického oceánu takže všetko čo ma spoločné Dream Chacer s BOR-4 je len aerodynamika/fyzika ktorá je všade rovnaká. Dream Chacer má omnoho viac má spoločné s HL-20 pre ktorý je v podstate pokračovaním/znovuzrodením kedže na ňom pracujú aj ľudia z HL-20.
https://www.nasa.gov/pdf/602108main_44s_dream_chaser.pdf

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Samo

Vďaka za článok. Vie sa prečo došlo k odkladom ? Ide o technické problémy, alebo nedostatok financií?
„Ahead is a  drop test from a  helicopter or airplane in late
2012, a  suborbital test in 2013, and an orbital test in 2014,
depending on how Dream Chaser and Sierra Nevada progress
through NASA’s winnowing-out process for its space taxi“

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Dream Chaser byl původně plánován jako loď pro posádku. Termíny, které zde uvádíte byly právě pro pilotovanou variantu. Samotný test přistání dopadl dobře jen napůl – stroj si vedl dobře až do kontaktu s ranvejí – přistávací noha selhala a stroj byl po kotrmelcích těžce poškozen. Dream Chaser nakonec NASA nevybrala pro dopravu posádky – přednost dostala SpaceX a Boeing. Sierra Nevada Corporation přepracovala projekt na nákladní verzi a s ní uspěla – po roce 2018 začne druhé kolo dopravy nákladu na ISS a v ní bude i Dream Chaser. NASA ale chce zopakovat zkoušky i když hardware je velmi podobný – došlo ale k výměně přistávací nohy za pokročilejší systém. Aktuální zkouška tedy byla v rámci certifikace nepilotované lodi.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Video z prvniho testu konci pred dosednutim stroje a jine pokud vim zverejneno nebylo. Clovek muze jen spekulovat, co se delo potom. Nazory jsou evidentne ruzne, nicmene podle Nasaspaceflight.com doslo pouze ke kosmetickemu poskozeni jak raketoplan sjel z pristavaci drahy. Test tedy mimodek vyzkousel i tuto neobvyklou situaci a na vybornou. Na tom se shodla SNC a NASA a prohlasily test za uspesny. Tento druhy test nebyl pozadovan NASA, SNC jej chtela uskutecnit na vlastni iniciativu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Tomas Kratochvil

To je pravda, jiné video není k dispozici a zdroje se liší. Já zase četl o kotrmelcích. Ale samozřejmě pravdu znají jen zainteresovaní lidé a veřejnost může jen spekulovat. Tehdejší test byl úspěšný, protože jeho hlavním úkolem bylo přiblížení stroje k ranveji a zarovnání před přistáním. To se splnit podařilo a přistání už součástí zkoušky nebylo, takže k selhání došlo až po splnění úkolů. Ohledně aktuální zkoušky – nejsem si jistý, že by ji NASA nepožadovala. Mám dojem, že se jedná o jeden z milníků, za který firma dostane příslušné finance.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Tomas Kratochvil:
Fotografie prvního prototypu Dream Chaser po haváriicomment image

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ano, diky za foto. Podle snimku bych to osobne za kosmeticke poskozeni neoznacil, nicmene airbagy to vystreleny nema, posadka by z toho odesla po svych. A to je u pristani to nejdulezitejsi.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky, tuhle fotku jsem ještě neviděl!

Lukáš Skrbek
7 let před

Díky za článek. Ale upřímně jsem čekal od testu víc.. miniraketoplán shodili v ose dráhy v podstatě „na rovný dokluz“, – kdyby se musel alespoň otočit nebo „vykrátit“ nebo alespoň zatočit, bylo by to alespoň o něčem vypovídající, ale tohle – nevím.. NASA raketoplán dělal vykrácení a jestli si to dobře vybavuji 3 a 4 okruhovou zatáčku.., je to tak??

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Lukáš Skrbek

Šlo o první letovou zkoušku, která měla ověřit chování orientačních, řídících a navigačních senzorů včetně softwaru. Je logické, že jdou postupně.

Lukáš Skrbek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Asi máte pravdu, snad se brzy dočkáme složitější mise..

ventyl
ventyl
7 let před
Odpověď  Lukáš Skrbek

Ono na taku skusku uz asi nebude stacit, aby raketoplan zhodili z vrtulnika a ked vam to neplachti a nepristava, tak zbytocne testujete manevrovatelnost v (na pomery plachtiaceho stroja) komplikovanych podmienkach.

Navyse sa mi paci svojim sposobom „dravost“ SNC, resp. to, ze nehodila flintu do zita, ale snazi sa s konceptom niekde uspiet. Podla mna tento koncept uspech mat bude. Mozno nie v tejto inkarnacii, mozno nie na tejto planete, alebo pri letoch na ISS, ale vidim ho ako dobry doplnok pre misie k exotickym cielom.

B.Boruvka
7 let před

Ja myslim ze letel naprosto vzorove! Moc jim fandim-Je to neco neobvykleho precejen

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

Neznáte někdo pádovou nebo přistávací rychlost Dream Chaseru? Díky.

maro
maro
7 let před

Parádní. Jak to krásně doplachtilo. Fakt jsem to měl doteď za nějakou hračku ne úplně bohatých takymilionářů. Ale tohle bylo hodně hezké.

edemski
edemski
7 let před

To levé zadní kolo se docela nebezpečně vrtělo v cca 2:01… Jinak paráda!

pbpitko
pbpitko
7 let před

Ten stroj (či skôr strojček) je paráda. Mám ho rád a držím mu palce aby sa čo najskôr úspešne podíval do vesmíru a hlavne aby sa aj úspešne vrátil!
pb 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.