Raketa Falcon 9 se připravuje na Floridě na další start. V dnešních ranních hodinách byl úspěšně proveden již tradiční statický zážeh. Ten zahrnoval plné natankování rakety a celý startovní odpočet, který byl následován krátkým zapálením všech motorů. Po tomto testu bylo opět všechno palivo vypuštěno a raketa zamířila zpátky do hangáru na kontrolu a poslední předstartovní přípravy. Vynášeným nákladem je telekomunikační družice Thaicom 8, která po startu zamíří na geostacionární dráhu. Jak už se u SpaceX stává tradicí, i tentokrát proběhne pokus o přistání prvního stupně na plošině Of Course I Still Love You.
A právě z pozice plošiny můžeme vydedukovat některé informace o profilu letu. OCISLY, která už vyplula z přístavu společně s ostatními podpůrnými loděmi, bude umístěna celých 681 kilometrů od pobřeží Floridy, což je srovnatelné s misemi SES-9 (663 km) a JCSAT-14 (661 km). Z toho tedy vyplývá, že stupeň s velikou pravděpodobností opět přeskočí první ze série přistávacích zážehů a začne až tím druhým, při vstupu do atmosféry. Vynášený satelit má hmotnost „pouze“ 3100 kg, což je mnohem méně než předchozí podobné mise SES-9 (5330 kg) a JCSAT-14 (4696 kg). Na druhou stranu ale družice zpočátku zamíří na supersynchornní dráhu, její nejvyšší bod tedy bude mnohem výše než na geostacionární dráze (35786 km). To samozřejmě vyžaduje vyšší startovní rychlost a tedy i vyšší nároky na palivo. Palivová rezerva pro přistání ale bude pořád o dost větší než u předchozích misí s podobným profilem, takže šance na přistání by měla být lepší.
V rámci konference Space Tech Expo se také v posledních dnech objevily další informace o zachráněných prvních stupních. Stupeň z mise JCSAT-14, který si prošel velice náročným přistávacím profilem a tedy i utrpěl zatím největší poškození, už znovu nepoletí, i když Elon Musk prohlásil, že by toho byl stupeň určitě schopný. Místo toho teď stupeň zamíří na testovací základnu McGregor v Texasu, kde proběhnou další zkoušky včetně statických zážehů. Stupeň z mise CRS-8 je v mnohem lepším stavu a pořád je v plánu jeho znovupoužití ještě tento rok.
Také padlo slovo o Falconu Heavy, který byl už tradičně opět odsunut, tentokrát na start nejdříve v prosinci tohoto roku. Další zpoždění se pak týká startu se satelitem Formosat-5, pro který zatím nebylo ohlášeno nové datum. Tento start je pro nás zvláště zajímavý, protože kromě Formosatu-5 se na raketě sveze i první satelit ze Slovenska – skCUBE.
Elon Musk prohlásil, že opravdovým úspěchem bude, pokud se z přistání prvních stupňů stane nudná a rutinní záležitost. Tak daleko jsme se zatím ještě nedostali, ale doufejme, že k tomu tento start přispěje. Samozřejmě vám opět přineseme česky komentovaný přímý přenos, start by měl proběhnout 26. 5. ve 23:40 našeho času. Náš přenos začne zhruba o 15 minut dříve a startovní okno by mělo být dlouhé 1 hodinu a 39 minut. Předpověď počasí je zatím velmi příznivá, pro čtvrtek je pravděpodobnost špatných povětrnostních podmínek jen 10 %, pro záložní okno v pátek pak 30 %.
Zdroje informací:
http://www.patrick.af.mil/
https://apps.fcc.gov/
https://vine.co/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
http://focustaiwan.tw/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent-lhr3-1.cdninstagram.com/…MTI1NzUzODA4NTE4OTIzMTY4Mw%3D%3D.2
https://pbs.twimg.com/media/ChdE0m7UUAAXQv7.jpg
Stupeň z mise JCSAT-14 jak je to myšleno co se mu stalo mě to vypadá že jenom nátěr ohořel nebo něco odpadlo ?
Spekuluje se že odpadlo několik krytů kolem motorů, taky to vypadá na únik hydraulické kapaliny u jednoho z roštových kormidel. Z fotek lze těžko posoudit, jaký je skutečný stav rakety. Právě proto míří do McGregoru, kde projde těžkým testováním. Pokud i tento stupeň, který si prožil asi ten nejhorší možný letový profil, projde všemi zkouškami, alespoň bude jasné že ostatní stupně budou také v pořádku.
OK, dejme tomu, že některé stupně co se podaří dostat dolů sice přistanou, ale budou dorasované tak, že už tak jak jsou nepoletí…
Ale pořád by se z nich asi daly vytáhnout motory, které tvoří podstatnou část ceny prvního stupně, ne?
Ano, to určitě, přesně tohle má SpaceX také v plánu ještě před tím, než pořádně dotáhnou design svých raket, aby mohly být znovupoužítelné hned po přistání
jak budou ty nohy fungovat jako aerodynamická brzda to taky hodně pomůže
…nóóó nevím, jestly ty nohy se budou vyklápět a brzdit už v té fázi, kdy vracející se stupeň dostává nejvíc na frak a jsou způsobována ta největší poškození… Myslím, že kdyby je v té rychlosti vyklopili, tak „uletí jak řepa“ 🙂
Taky jsem k tomuhle konceptu mírně skeptický, i kdyby byly dost pevné na to, aby neuletěly, pořád by platila aerodynamika, a raketa padající vyklopenýma nohama napřed je aerodynamicky velice nestabilní a rychle by se překlopila do stabilní polohy (nohama nahoru). To je také důvod, proč se nyní nohy vyklápějí až na poslední chvíli a při malých rychlostech.
To Daniel Heřt – souhlasím, jedině že by možná ty nohy jen částečně odklopili od trupu, pak by byly „podél“… Taky mi moje slabé znalosti aerodynamiky z leteckého výcviku a modelařiny říkají cosi o tom, že proud vzduchu by za vyklopenými nohami byl (ještě mnohem více) zvířený/turbulentní a účinnost roštových kormidel by byla zřejmě značně snížena a co hůř, s nepředvídatelným efektem..
Nevíte jestli Falcon Heavy se odkládá kvůli technickým problémům, nebo jenom nestíhají starty Falcon 9 a dávají jim přednost?
…kdo ví, k jakým změnám průběžně (i na základě získávaných zkušeností s F9) dochází na celém projektu.
Už se tu diskutoval delší střední 1. st., delší nohy tamtéž (OK, to může být omyl na základě jednoho renderu), byl vypuštěn cross feeding (to je asi už tutovka)… tam se asi mohutně finišuje a předělává..
Ještě jsem našel jeden hezký obrázek roštových kormidel z posledního letu Falconu http://johnkrausphotos.com/wp-content/uploads/2016/05/DSC_5935.jpg
Dole na šestce je vidět i strukturální poškození, je vypálená, nebo vylomená přepážka. Tedy ne jenom opálená barva , ale namáhání na hranici destrukce – a i tak vydržel a přistál. Fakt dobrý..