sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Amazon

    Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

    Florida Space Coast

    Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

    Iceye

    Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

    ESA

    Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

    U.S. Space Force

    Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Historické přistání na plošině v ultra rozlišení

    Pohled na první stupeň přímo z plošiny.

    Velké chvíle si zaslouží odpovídající zpracování. SpaceX se rozhodla, že nebude spoléhat na kamery, které byly umístěné na přistávací plošině a které při minulých pokusech vždy přestaly pracovat krátce před pokusem o přistání. Při včerejší misi proto nasadila malý letoun, který z bezpečné vzdálenosti sledoval, jak první stupeň klesá z oblohy na plošinu. Na palubě letadla byla 4K kamera, jejímž záznamem se nyní můžeme společně kochat. V tomto článku kromě toho najdete i záznam z kamery umístěné na prvním stupni! Vychutnejte si ještě jednou pohled na něco, co ještě nikdo nikdy neměl možnost zažít.

    Záznam z kamery umístěné na prvním stupni. Právě z tohoto pohledu je dobře vidět, že stupeň po dosednutí ještě trochu poskočil. Elon Musk to zdůvodňuje poměrně silným větrem v místě přistání – 80 km/h, který způsobil řídícímu systému horké chvilky.

    Úspěšné přistání prvního stupně rakety Falcon na mořské plošině je historickým momentem a mohu všem čtenářům slíbit, že se budeme snažit mapovat všechny další zajímavé kroky, které nás v dalších dnech čekají – Ať už je řeč o majestátním příjezdu do přístavu, manipulaci s prvním stupněm a tak dále.

    Zdroje informací:
    http://forum.kosmonautix.cz/
    http://forum.kosmonautix.cz/

    Zdroje obrázků:
    https://pbs.twimg.com/media/CfjIZnsW4AALP_R.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    41 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Branislav Pecho
    Branislav Pecho
    9 let před

    Zaujímalo by ma, akým spôsobom, resp. kedy sa raketa „privarí“ ku plošine? Keďže EM spomenul ten posun pri pristátí, tak v okamihu dotyku to asi nebude. Pán Majer, viete k tomu niečo bližšie napísať? Ďakujem.
    PS: Tak sa im to predsa konečne podarilo!☺

    Samo
    Samo
    9 let před
    Odpověď  Branislav Pecho

    Ja typujem že už privarený bude a počítam že sa už aj pomaly vezie ale neviem je to len moja domienka 🙂

    Majkl
    Majkl
    9 let před
    Odpověď  Samo

    řekl bych že svařování se dělo jen pár hodin po přistání

    Daniel Heřt
    9 let před
    Odpověď  Majkl

    Elon na tiskovce říkal, že svařování právě probíhá. A tiskovka byla relativně brzo po startu.

    PepaSFI
    PepaSFI
    9 let před
    Odpověď  Majkl

    určitě tam je nějaká bezpečnostní přestávka, jsou v tom zbytky paliva a kyslíku, kdyby něco teklo tak to nebude nejlepší místo pro svařování.
    Docela to překvapilo jak je ta raketa oproti lodi velká. Taky mě zaujalo že tak krátce po havárii použili stejnou loď. Ta předchozí sice taky dostala ránu ale tam se Falcon jen položil a žádné větší škody nebyly vidět.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Majkl

    Ad PepaSFI: Taky jsem si říkal, že svařovat něco s nádrží od kerosinu nad hlavou bude docela slušný adrenalin. Kdyby to byla raketa na hydrolox, tak se zbytky paliva dají rychle vypustit, ale takhle…
    Oprava lodi asi nebyla moc složitá, pokud to neodnesly důležité a složité systémy. Za války když dostala letadlová loď podobný zásah letové paluby a nedošlo k požáru, měli to zazáplatované během pár hodin.

    Daniel Heřt
    9 let před
    Odpověď  Branislav Pecho

    Přes přistávací nohy se nasadí speciální ocelové botky, které se potom přivaří k palubě lodi. Takže nohy Falconu vlastně nebudou touhle procedurou vůbec poškozeny.

    Radim
    Radim
    9 let před

    Opravdu do nasazení botiček stojí Falcon volně? Žádné kotvy?
    Plošina mi na záběrech přijde po přistání hodně rozhoupaná. Pokud tohle zvládá jen těžištěm a konstrukcí noh, tak klobouk dolů. Fyzika prostě umí okouzlit na pohled.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Radim

    Zdání klame. Po přivaření jde v podstatě o věž a tu jen tak nějaký vítr nezlomí. Oproti namáhání za letu je to nic. Ostatně spouštět z vrcholku nějaká lana by mohlo být ošidné. Převrácení před přivařením samozřejmě hrozí a pokud byl takový vítr, jak píší, tak se skoro divím, že se tak nestalo. Nohy jsou evidentně velmi dobře navržené.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Radim

    Těžiště je díky motorům hodně nízko a proto by převrácení hrozit nemělo. Elon včera na tiskovce říkal, že převrácení hrozí až po překonání sklonu více než 8°.

    Vojta
    Vojta
    9 let před

    Vážně vítr 80km/h? To je vichr, ve kterým se nedá pořádně ani chodit. Bylo vidět, že je moře hodně neklidné a plošina rozhodně nebyla stabilní, ale až tak zlé jsem to nečekal. To tedy opravdu klobouk dolů.

    maiden
    maiden
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Jaká je asi tak maximálka větru, kdy to jeste jde?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Někde jsem ten údaj četl, zkusím to dohledat.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Ha, tak jsem ten údaj našel – „Musk says first stage titled into winds of 50mph on the way down to land“ viz https://twitter.com/NASAWatch/status/718566282161815552 Přičemž 50 mph je zhruba 80 km/h.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    T2ch 80 kilometrů byla boční maximálka na cestě dolů. U povrchu země je vždycky míň než nahoře. U hladiny moře to mohla být třeba třetina.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  maro

    Je škoda, že to nikde není specifikováno blíže. Ale Musk o tom hovořil v souvislosti s tím posunem do strany, takže to asi nějak souviselo.

    maiden
    maiden
    9 let před

    Tam je videt z kamery na stupni, jak jde nejdriv skoro na stred a pak ho to malinko sfouklo.
    Treba to jednou sesynchronizujou i s lodí.

    Vojta4
    Vojta4
    9 let před

    Elon na tiskovce říkal, že po přistání zkontrolují první stupeň, udělají asi 10 testovacích zážehů a potom by chtěli znovu odstartovat někdy v červnu. Chápu to dobře, že nedochází k nějakému většímu rozebrání a vyčištění? Například motory se neodmontují a nezkontrolují pečlivěji jestli není něco poškozene, povolene..?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Vojta4

    Přesně tak. Třeba po přistání na pevnině se testovací zážeh udělal hodně krátce po přistání, dříve, než se původně čekalo. Snahou bylo předejít obviněním, že SpaceX vyměnila poškozené díly a použila místo nich nové náhradní. Stále jsme ve fázi zkoušek, kdy se ověřuje, jak se technika chová.

    Racek
    Racek
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Jistě, o plném úspěchu koncepce bude možno hovořit až po opakovaném využití prvního stupně a to s placeným nákladem. Co se týče údržby, přísná prohlídky a ev. výměna či oprava poškozených či podezřelých dílů musí být samozřejmostí a nějaká nařčení o tom že Musk poškozené díly opravuje a že by snad neměl jsou fakt ubohá. Samozřejmě, musí být vypracována metodika resursů jak u motorů bývá obvyklé a intervaly údržby se jistě budou zkracovat.
    Jinak pěkný, efektní úspěch. No a teď znovupoužití, to je totiž ten cíl, ne? V tom mu držíme palce. I když mě osobně připravovaná metoda Bezoise s návratem pouze motorů mi připadá efektivnější i jednodušší a předpokládám i lepší využití nosnosti rakety. No ale ten zatím vyvíjí motory a je ještě pár let před startem, že ano.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Osobne si myslím, že efektívnosť pre znovupoužitie je daná základnou koncepciou pohonu. A to je v prípade riadenej explózie dosť problematické, nakoľko priamym pôsobením plameňa dochádza k extrémnemu opotrebeniu materiálu. A toto je podľa mňa závažná limitácia riešiteľná vývojom špeciálnych materiálových komponentov alebo úplne inou koncepciou pohonu. V rámci limitácie dnešného explozívneho pohonu si myslím, že koncepcia SpaceX je hraničná.

    Racek
    Racek
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Jistě, ale motory raketoplánu třeba už před drahnými lety nám ukázaly, že je to možné. Motory Falconu jistě nejsou buhvíjakým vrcholem techniky, ale jsou konstruovány zřejmě velice solidně s ohledem na trvanlivost a na základě osvědčených principů. Tady asi rozhodne ekonomika. Prostě náklady na repasi, zachraňování, snížené nosnosti nesmí převýšit přínosy s úspory znovupoužití. Jistě propočty má p. Musk jistě udělány, jaká bude realita, to se uvidí v brzké době. Technicky je jeho řešení opravdu úžasné.
    No jo, jak se říká, po kostech hrdinů se řítí vpřed šedá lůza …

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  Racek

    „A to je v prípade riadenej explózie dosť problematické, nakoľko priamym pôsobením plameňa dochádza k extrémnemu opotrebeniu materiálu.

    Ale to jsou mi žblepty. Nejedná se o žádnou „řízenou explozi“, je to normální „podzvukové“ hoření, a materiál motoru je chráněn jednak regenerativním chlazením, jednak mezní vrstvou spalin. Např. vnitřní povrch motorů RS-25 raketoplánu pokud vím nepřekračoval teplotu několika desítek stupňů. A jeden motor J-2 v 60. letech i po stovce testovacích zážehů vypadal jako nový. Takže až tak tragicky bych to neviděl. Problémy budou jinde, třeba v namáhání pohyblivých částí (turbočerpadlo…koneckonců tam se něco objevilo při testech toho prvního přistátého stupně, pokud se nepletu) nebo prostě v celkovém požadavku na spolehlivost (na rozdíl od auta není možné zastavit u krajnice).

    Luboš Pyšný
    Luboš Pyšný
    9 let před

    Zajímaly by mě detaily ohledně systému, komponentů a řízení sestupu vzhledem k nutnosti se trefit na střed plochy cca 90×50 m. Jestli jsou např. nějaké aktivní prvky i na plošině apod. Přijde mně to, i v roce 2016, prostě neuvěřitelné.
    Nevíte detaily?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Luboš Pyšný

    Plošina drží místo a aktivně se pouze snaží eliminovat kývání vlivem vln. Všechna práce je tedy na prvním stupni. Největší díl práce udělá centrální motor, který je díky svému umístění výkyvný do stran a viděli jsem to i ve finální fázi přistávacího manévru – stačí se zaměřit na to, jak se naklání plamen. Dalším prvkem, který hraje velkou roli především ve větších rychlostech jsou roštová kormidla v horní části stupně. Jejich nakláněním lze korigovat směr klesání. Pak tu máme ještě trysky se stlačeným plynem v horní části prvního stupně. Ty se dostanou ke slovu ve finální fázi manévru a mají za úkol zajistit, aby po přistání stál pokud možno co nejkolměji.

    Adam
    Adam
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Doplním kolegu… ale tyhle popsané systémy pracují na základě nějakých údajů dodaných něčím.
    Nebo-li, tohle všechno popsané je/může být vidět.
    Ale řídí to gps? Nebo v poslední fázi ještě radar?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Adam

    Přesně tohle jsme řešili nedávno na našem fóru – tohle je první příspěvek a pak doporučuji přečíst ještě pá dalších.

    Adam
    Adam
    9 let před
    Odpověď  Adam

    Díky za odkaz! Poslední dobou už fórum nestíhám.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Adam

    Rádo se stalo. 😉

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    „a aktivně se pouze snaží eliminovat kývání vlivem vln“

    Skutečně? Nejsem si jist, že tato loď k tomuhle má jakékoli funkční mechanismy. Ba co víc, jsem si naopak téměř jist, že je nemá.

    Michal Bursík
    Michal Bursík
    9 let před
    Odpověď  gg
    Daniel Bozner
    Daniel Bozner
    9 let před

    To jako teda klobouk dolů za tohle přistání v takovém větru. Pěkně to s tím hnulo do strany. Velká gratulace do SpaceX, mají to pěkně vychytané když takové podmínky přistání ten 1 stupeň ustál.

    maro
    maro
    9 let před

    No je fakt, že bych tu plošinu přece jen pro jistotu očekával tak dvakrát větší. Ale technologie to, jak je vidět, v pohodě zvládá. Trefili se už potřetí.

    mol
    mol
    9 let před

    Nechystáte video s česky komentovaným detailním popisem toho, co je vidět na videu? Zpomalené záběry na přistání, výkyvy motoru, vyklápění nohou a další věci, kterých si laik nevšimne. Díky za strhující přímý přenos. Silně mi to připomnělo hokejové Nagano.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  mol

    Díky za pochvalu, je pravda, že tohle byla taková kosmonautická obdoba finále mistrovství světa nebo olympiády :-).
    Je docela možné, že se přistání prvního stupně budeme věnovat v příštím díle našeho seriálu Dobývání vesmíru na Stream.cz. Tam bych se o něco takového mohl pokusit.

    mol
    mol
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Díky za práci, kterou pro nás děláte.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  mol

    Věřte tomu, že je radost dělat něco, o čem člověk ví, že se to ostatním líbí a že jeho práce má smysl.

    Steve
    Steve
    9 let před

    Právě mi před pár dny v chalupě zavedli nový internet a konečně mám kvalitní rychlost a konečně mohu sledovat i videa a streamy na internetu!
    A tyto video teda opravdu stojí za to! Elon Musk to nakonec dokázal, elegantně přistát s prvním stupněm na plošině a tentokrát už úplně bezchybně. Zřejmě udělali nějaké sofistikované vylepšení i na té plošině, která musí dorovnávat výkyvy způsobené vlnami moře. Otázka je, jestli se z toho stane opravdu rutina dejme tomu s 99,9 % úspěšností. Každopádně tuto malou revoluci v kosmonautice by NASA ani Rusové nikdy nezavedli do praxe, protože miliardy na provoz dostávají zdarma ze státních rozpočtů, takže šetřit rozhodně nepotřebujou tolik jako soukromý SpaceX, který si musí na všechno sám vydělat.

    Racek
    Racek
    9 let před
    Odpověď  Steve

    Těch 99 a něco procent účinnosti je nutné jen při startu, naopak každé úspěšné přistání je přínos a užitečný náklad, za který se peníze inkasují, neohrožuje.
    Co se týče NASA či Glavkosmos či JAXA atd. a taky vojáků .. bez jejich průkopnické práce a stamiliard tolarů či Rublů atd. by jsme asi o čemkoliv takovém nemohli ani uvažovat. A na počátku stál Von Braun a … ani se to neodvážím říci. Vlastně jo, vojáci třetí říše a …

    Fry
    Fry
    9 let před

    Pri štarte je raketa celá biela a pri pristání je oblasť v mieste nápisu SpaceX šedá, biele sú len plochy, ktoré boli zakryté pristávacími nohami. Má to nejaký hlbší význam? Lebo zvyšok prvého stupňa ostáva biely. Dík za ozrejmenie.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Fry

    Ta černá/šedá barva je způsobena sazemi, které se usadí na povrchu těla rakety při brzdícím zážehu, kdy zplodiny z motoru míří proti směru letu. Jelikož se nohy vyklopí až těsně před přistáním, nemá prostor pod nimi mnoho času na očazení. Horní část prvního stupně zůstává bílá ze dvou důvodů – jednak je dále od motorů a také se v té části nachází nádrž na kapalný kyslík. Jejích chlad způsobuje, že se na vnější části tvoří námraza, která odpadává a odnáší s sebou i usazené saze.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.