Pouhý den poté, co došlo k vývozu Sojuzu pro start pilotované lodi Sojuz se na téměř druhé straně světa vydala na cestu k odpalovací rampě jiná, velmi podobná raketa. Pondělní cesta ze 700 metrů vzdálené montážní haly dopadla úspěšně a nosič dojel na rampu v Kourou, kde byl s pomocí hydrauliky vztyčen. Dvě družice evropského navigačního systému Galileo už v té době byly uzavřené v aerodynamickém krytu a připojené k hornímu stupni Fregat. K nosné raketě byla tato špička připojena několik hodin poté, co se Sojuz skryl v útrobách mobilní obslužné věže.
Tato mise je již 13. startem rakety Sojuz z kosmodromu v Kourou a jejím úkolem je dopravit na oběžnou dráhu osmý a devátý plně operační satelit navigačního systému Galileo, který má tvořit konkurenci americkému GPS a ruskému Glonassu. Pokud budeme počítat i testovací družice a splní se očekávání úspěšného startu, pak bude již za několik hodin na oběžné dráze 12 evropských navigačních satelitů.
Start je zatím naplánován na 12:51 našeho času a pro zájemce chystáme živě komentovaný přenos. Zítra dopoledne vyjde krátký článek s oknem přehrávače. Stejně tak můžete jít rovnou na stránku přenosu na YouTube – stačí využít našeho odkazu v pravém menu.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/Transfert-MIK-ZLS_070.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/Transfert-MIK-ZLS_089.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/Transfert-MIK-ZLS_055.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/Transfert-MIK-ZLS_093.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/Transfert-MIK-ZLS_105.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/Transfert-MIK-ZLS_116.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/Transfert-MIK-ZLS_119.jpg
Nevíte k čemu slouží ty čtyři vysoké věže kolem rampy, které jsou nahoře propojeny lany?
Velkej hromosvod? 😀 popřípadě by to mohlo být i stínění proti např nějakým radiovým vlnám?
jen moje hypotéza
Něco podobného mne taky napadlo. Teď jsem omrknul pár fotek a je to i na rampě pro Ariane a něco podobného i na Cape Canaveral, ale na fotkách z Bajkonuru nic takového nevidím.
To je tím, že na Bajkonuru moc často bouřky nejsou, zato Kourou i CC leží u moře, kde jsou tyto jevy poměrně běžné.
Ano, jde o ochranu před blesky, aby neuhodily do rakety.
Jak se vůbec dostávají rakety do Korou? Normálně lodí? Zdá se mi že tak dlouhá cesta přes moře by křehké raketě nedělala moc dobře.
Ano, rakety plují lodí. používá se k tomu speciální přepravní loď a jednotlivé díly jsou pevně ukotveny v přepravních kontejnerech.
http://www.wattystuff.net/wp-content/uploads/2009/11/sbres_1257681843_0__.gif
http://www.spaceflightnow.com/news/n0911/06soyuzship/ship.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2011/06/soyuz_rockets_being_unloaded/9967469-2-eng-GB/Soyuz_rockets_being_unloaded.jpg
Soyuz inside 😀
Předpokládám, že Ariane 5 nebo Vega se také vyrábí v Evropě, přepravují lodí a v Kourou se jen kompletují. Nebo se pletu?
Přesně tak:
Vega:
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2011/10/mn_colibri_at_livorno_harbour/9937063-2-eng-GB/MN_Colibri_at_Livorno_Harbour_medium.jpg
http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2011/10/Vega_arrival_kourou.jpg
Ariane 5 je na tom stejně, jen jsem bohužel nenašel žádnou fotku.
„Na tomto snímku je skvěle vidět chybějící vrchol rakety“.
Nie, nie je ho vobec vidiet, lebo tam nie je 😀
Trefná poznámka 😀