sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropský výrobce raket cílí na trh malých družic

Firma Orbex chce svou první „eko-raketu“ vypustit z rampy ve skotské vysočině buďto koncem letošního roku, nebo začátkem roku příštího. Plnorozměrový prototyp rakety Prime, kterou firma označuje za k životnímu prostředí nejvíce přátelský nosič na světě, byl poprvé veřejně odhalen v průběhu května. Prime od firmy Orbex, společný projekt expertů z Velké Británie a Dánska, je prvním zástupcem nové generace evropských nosičů, které jsou navrženy k vynášení mikrodružic na oběžnou dráhu. Představení makety, ke kterému došlo 11. května, představuje významný krok. Předznamenává totiž přípravu na start první vertikální start rakety na oběžnou dráhu z území Velké Británie.

Tiskový mluvčí firmy odpověděl na dotazy portálu Spaceflitght Now, že firma uvažuje o startu na přelomu roku: „Termín prvního startu ovlivňují tři aspekty. Prvním je připravenost rakety, druhým dostupnost dokončeného kosmodromu a třetím startovní licence od úřadu CAA (Civil Aviation Authority – úřad pro civilní letectví). Všechny tři aspekty úspěšně pokračují, ovšem firma Orbex může ovlivnit pouze raketu. V tuto chvíli by tedy odhad termínu startu byl čistým hádáním.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://orbex.space/

Prime se má stát prvním „mikronosičem“ vyvinutým v Evropě, který dosáhne úrovně letové technické připravenosti. Firma Orbex nyní zahájila sérii nácviků, které mají pomoci vyvinout a optimalizovat startovní procesy. Očekává se, že za tímto účelem firma brzy oznámí nábor nových zaměstnanců. Už dříve v letošním roce společnost Orbex představila svou první testovací startovní platformu na nové testovací základně ve městě Kinloss, která se nachází jen pár kilometrů od sídla firmy, které bychom našli ve skotském Forres in Moray.

Raketa Prime bude měřit na výšku 19 metrů a její pohon obstará celkem sedm raketových motorů. Šest z nich najdeme na prvním stupni – jejich úkolem bude prohnat nosič hustými vrstvami atmosféry a dosáhnout výšky okolo 80 kilometrů. Zde dojde k separaci a jediný motor na druhém stupni pak dotlačí sestavu na nízkou oběžnou dráhu Země. Raketa na sebe poutá pozornost prohlášeními o ekologickém provozu. Z tohoto důvodu využívá vcelku nezvyklé palivo – jedná se podle firmy o „obnovitelný bio-propan“, který dodává firma Calor UK. Zvolené palivo má zajistit významné snížení emisí oproti podobně velkým nosičům vyvíjeným v jiných částech světa.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://orbex.space/

Studie provedená na University of Exeter ukázala, že jeden start rakety Prime vyprodukuje o 96 % méně uhlíkových emisí než srovnatelné nosiče využívající fosilní paliva. Raketa Prime by navíc měla být znovupoužitelná (byť v tomto směru stále chybí bližší informace) a nemá po sobě zanechávat žádné zbytky na oběžné dráze. Nosič by měl sloužit ke komerčním startům velkých skupin malých mikrodružic, případně o něco větších jednotlivých družic.

Nové rakety si všímá také Evropská kosmická agentura. „Jsem skutečně ohromen rychlostí, s jakou byla raketa Orbex Prime vyvíjena jakožto první plně orbitální evropský mikronosič. Úplně stejně jsem ale ohromen i použitou technologií s nízkou uhlíkovou stopou,“ uvedl generální ředitel ESA, Josef Aschbacher.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Firma by ráda startovala z nového kosmodromu Space Hub Sutherland, který se buduje na severním pobřeží Skotska. Jedná se o první vertikální kosmodrom, který ve Velké Británii získal plánovací povolení a mohl by ještě letos vstoupit do služby. Firma také nezapomíná zdůraznit, že jde o první a jediný kosmodrom na celém světě, který se zavázal k uhlíkové neutralitě – při stavbě i provozu.

Chris Larmour, šéf firmy Orbex uvedl: „Odhalení plnorozměrového prototypu byl velký mezník pro firmu Orbex, který ukazuje, jak daleko jsme na naší cestě vývoje. Při pohledu zvenčí to může vypadat jako obyčejná raketa, ovšem bližší pohled ukáže, že Prime je raketa jako žádná jiná. Abychom zajistili výkon a environmentální udržitelnost, které od rakety 21. století chceme, museli jsme inovovat široké spektrum problémů – od nízkouhlíkového paliva, přes plně 3D tištěné raketové motory, velmi lehké nádrže až po inovativní technologii znovupoužitelnosti, která mnoho neváží.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FSdOT2ZXIAEMUFC?format=jpg&name=medium
https://orbex.space/assets/uploads/images/Orbex-Prime_2-1404.jpg
https://orbex.space/assets/uploads/images/Orbex-Prime_3-1404.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/05/orbexprime-1.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/05/380A1086-lr.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
2 let před

Díky za článek. Rád bych věděl co je to obnovitelný bio-propan. Kde se spálením bio-propanu ztratí ten uhlík z propanu? Jak zajistí, že se při výstavbě infrastruktury a výrobě rakety nevyprodukuje žádný uhlík? Ani ti lidé, kteří se budou podílet na tomto programu nevyprodukují žádné CO2?
Čirá reklama za účelem dotací. Já nemám nic proti rozumnému snižování produkce CO2, ale takto si vymýšlet?

pbpitko
pbpitko
2 let před
Odpověď  Jan Jancura

To by som aj ja rád vedel. Spaľovaním propánu vzniká oxid uhličitý a voda, ako pri spaľovaní hociktorého uhľovodíka, napr. metánu. Metán obsahuje 75% uhlíka, propán 81,8%. Pri spálení rovnakého množstva propánu ako metánu vznikne cca o 9% viacej CO2. Neviem aký je špecifický impulz propánu, ale som si takmer istý že bude horší ako u metána, teda vznikne aj viacej CO2.
Takže to považujem za absolute hoax.
pb

pbpitko
pbpitko
2 let před
Odpověď  Jan Jancura

„ti lidé, kteří se budou podílet” vyprodujú aj čosi ešte horšíe, metán a merkaptány.

HM
HM
2 let před
Odpověď  Jan Jancura

Nojo. Když vy na to jdete s logikou, fyzikou a chemií.
Tady jste ale v EU a musíte myslet tak nějak politicky uvědoměle. Nebo to alespoň předstírat…

pbpitko
pbpitko
2 let před
Odpověď  HM

Tu sme ale v EU a nie v Putistane !

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Jan Jancura

Osobně se domnívám, že to bude podobné jako v jiných srovnatelných případech. Evidentně se snaží vymezit proti fosilním palivům. To znamená, že nechtějí do atmosféry uvolnit dávno vázaný uhlík. Myslím si tedy, že chtějí použít k produkci propanu nějaký obnovitelný zdroj. Podle takové logiky by do atmosféry vypustili uhlík, který z ní předtím při výrobě propanu vzali. Ano, je to velmi diskutabilní prohlášení, ale tohle vysvětlení mi jako jediné dává smysl.

MilanV
MilanV
2 let před

Mě zaujala tahle věta:

„Firma také nezapomíná zdůraznit, že jde o první a jediný kosmodrom na celém světě, který se zavázal k uhlíkové neutralitě – při stavbě i provozu.“

Chápu, že na to jdu zase s politicky nepopulární logikou, ale když má být nějaká veličina v součtu na nule (neutralita), tak musí být přírůstky vyvážené úbytky. A jelikož už stavba (i rodinného domku, natož kosmodromu) CO2 produkuje, start rakety CO2 produkuje, tak co ho bude spotřebovávat, obzvlášť v takové míře???

Celé mi to „smrdí“ tím, že místo techniků, inženýrů a vědců zaměstnali velmi šikovné kreativní vyplňovače EU formulářů, kteří dokázali započítat do celkového součtu velmi nápadité procesy, aby to vyšlo, ačkoliv se v praxi nezměnilo vůbec nic… Budu rád, pokud mě někdo vyvede jak z omylu, tak ze smutného dojmu z toho článku, ale obávám se, že bude mít těžkou úlohu…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.