V rámci programu Artemis se mají na Měsíc vydat astronauti, kteří budou žít, pracovat a provádět vědecký výzkum v okolí jižního lunárního pólu, přičemž mají využívat skafandry či rovery nové generace. Díky tomu by měli prozkoumat větší část lunárního povrchu než kdy dříve. Nedávno agentura NASA oznámila, že na Johnsonově středisku v Houstonu dokončila první kolo zkoušek tří komerčně vyvíjených vozítek LTV (Lunar Terrain Vehicle) od firem Intuitive Machines, Lunar Outpost a Venturi Astrolab.
V rámci rok trvající studie realizovatelnosti měla každá firma dodat do konce září na Johnsonovo středisko statickou maketu svého vozidla. V říjnu tak mohly začít zkoušky, jejichž poslední část skončila v prosinci ve zkušebním zařízení ARGOS (Active Response Gravity Offload System). Gravitace na povrchu Měsíce je pouze šestinová oproti tomu, co zažíváme na Zemi, takže pro napodobení těchto podmínek nabízí ARGOS prostředí, které umožňuje odlehčit různé objekty na požadované úrovně simulované gravitace.
Tým exprtů z NASA prováděl zkoušky, při kterých se američtí astronauti společně s inženýry věnovali stanoveným úkolům, manévrům a nácvikům mimořádných situací na každém roveru. Tyto testy se zapojením lidí do procesu jsou neocenitelné, protože členové posádky poskytují kritickou zpětnou vazbu k funkčnosti konstrukce každého vozítka, hodnotí rozhraní displeje a ovládací prvky a pomáhají identifikovat potenciální bezpečnostní nebo konstrukční problémy. Tato zpětná vazba je předávána přímo každému komerčnímu poskytovateli, aby mohl na základě získaných poznatků zapracovat změny při vývoji konstrukce svého vozítka.
„Jsme nadšeni, že na Johnsonově středisku máme makety LTV od všech tří komerčních poskytovatelů,“ říká Steve Munday, projektový manažer programu LTV, a dodal: „Tohle je první významný milník testů v rámci kontraktu Lunar Terrain Vehicle Services a to, že tyhle rovery byly doručeny pouhé čtyři měsíce poté, co byly jednotlivé firmy vybrány, je úctyhodné.“ Během zkoušek měli astronauti i inženýři střídavě oblečené prototypy skafandrů Exploration Extravehicular Mobility Unit od NASA, ale i skafandry Axiom Extravehicular Mobility Unit od firmy Axiom Space. Testovací týmy provedly zhodnocení, aby pochopily interakce mezi posádkou, skafandry a maketami LTV.
Při nošení prototypů skafandrů od NASA byli lidé zavěšeni na lanech systému ARGOS, což umožnilo nasimulovat šestinovou gravitaci na povrchu Měsíce. Díky tomu mohli členové provádět úkoly mimo každý rover – třeba sběr a skladování lunárních geologických nástrojů, usazování vědeckých přístrojů nebo manipulaci s vybavením, které je součástí nákladu, jako kdyby skutečně kráčeli po Měsíci. Když ale měli oblečené skafandry od firmy Axiom, týmy hodnotily míru snadnosti nebo obtížnosti pohybu členů posádky při vstupu a výstupu z roveru, design prostoru pro posádku a funkčnost interakce s rozhraními displeje a ručními ovládacími prvky při nošení tlustých rukavic skafandru.
Jak bylo uvedeno výše, týmy v rámci zkoušek prováděly také nácviky nouzových situací, při nichž technici simulovali záchranu člena posádky neschopného pochybu. Podle požadavků NASA musí mít každé vozítko takovou konstrukci, která umožní astronautovi v případě nouze zachránit své kolegy z posádky jednou rukou.
Od chvíle, kdy NASA vybrala firmy pro tento úkol, se v Intuitive Machines, Lunar Outpost i Venturi Astrolab snažili splnit požadavky agentury NASA na předběžné zhodnocení návrhu. Na rok 2025 agentura plánuje vydat výzvu k předkládání návrhů na zakázku pro všechny způsobilé poskytovatele na demonstrační misi, jejímž cílem bude pokračovat ve vývoji LTV, dopravit jej na povrch Měsíce a ověřit jeho výkon a bezpečnost před misí Artemis V, kdy NASA hodlá začít používat LTV pro činnosti s posádkou.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/12/jsc2024e076712-alt.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/12/jsc2024e070222.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/12/jsc2024e078686.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/12/jsc2024e065740.jpg