Pilotovaná testovací mise CFT (Crew Flight Test) kosmické lodi Starliner od firmy Boeing se chýlí ke konci. Loď během příletu k orbitálnímu komplexu trápily problémy s manévrovacími raketovými motory na servisním modulu. V dalších týdnech proto probíhaly jejich zkoušky a dalších několik týdnů se nasbíraná data vyhodnocovala. Agentura NASA nakonec rozhodla, že se Starliner z preventivních důvodů vrátí na Zemi bez posádky. Aktuálně platí, že by k odpojení kosmické lodi od stanice mělo dojít 4 minuty po sobotní půlnoci a v 6:03 našeho času by měla návratová kabina dosednout do Nového Mexika. V tomto článku najdete jednak přímý přenos od NASA, ale i náš psaný online přenos.
Okno psaného přenosu služby liveblog24 se obnovuje automaticky. Pro zobrazení nových příspěvků byste tedy ve většině případů neměli potřebovat aktualizovat stránku. Na každou novou zprávu navíc budete upozorněni zvukovým signálem. Psaný přenos zahájíme v pátek 6. září ve 23:00 SELČ.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/iss071e265137/iss071e265137~large.jpg
Tak, som zvedavy.
A dufam, ze to Starliner da bez problemu.
Také doufám, že to dobře dopadne. Inženýři dělali, co mohli…
Mám tu odkaz na jedno zamyšlení, co se stalo a porovnání (samozřejmě pokud se to sem nehodí, tak to smažte) https://kechlibar.net/2024/08/27/ponekud-prodlouzena-sluzebni-cesta-aneb-kdyz-misto-inzenyra-zavladne-manazer/
Je v zájmu všech, aby se přistání povedlo a celá ta věc byla víc než jen pouhou ostudou Boeingu (všechna sláva, polní tráva). Nejen USA potřebují fungující systém pro dopravu na/z ISS (ikdyž mě firemní politika fa. Boeing štve).
To je otázka. Záleží jestli se na to díváte krátkodobě nebo dlouhodobě. Boeing není dlouhodobě (už) vhodný partner a je tomu tak už dlouho. Kdyby návrat nedopadl dobře, tak krátkodobě by to bylo sice špatně, ale dlouhodobě by to NASA vedlo k přidělování zakázek perspektivnějším firmám. Stálo by to méně peněz a šlo by to rychleji, takže ve výsledku by zbylo více na vědu a výzkum. Už teď k tomu má NASA dobře nakročeno, ale ten přechod je pomalý. Zrychlení by neuškodilo. Teoreticky je i možné (byť nepravděpodobné), že po takovém kopanci by se někdo u Boeingu probral z letargie a zase by trochu začali fungovat, což by nebylo od věci.
Ano, máte pravdu, ale předpokládám (nebo spíš doufám), že situace okolo Starlineru a tlak veřejnosti (myšleno amerických daňových poplatníků) je pro Boeing takovou ostudou, že bude muset hodně zabrat, aby si zkaženou reputaci napravil a to bude hodně těžké.
Jinak mě napadají dvě další možnosti:
– Boeing se už příště nebude podobných výzev účastnit z vlastní iniciativy
– Boeing už příště nebude k podobným výzvám vůbec přizván
…anebo třetí možnost, že se Boeing na několik let stáhne a bude doufat, že se zapomene. Po pár letech se vrátí zpět s armádou právníků a PR kampaní předchozí nezdary a přešlapy začne bagatelizovat.
Ad Jura
1) USA už dávno spolehlivý pilotovaný systém mají- Crew Dragon. Stát se dvěma systémy je unikum. Bylo by to poprvé v historii pilotovaných letů. Žádný jiný stát to neplánuje. Ukončení Starlineru by z tohoto pohledu žádná tragédie nebyla.
Navíc NASA připravuje Orion a SX Starship.
2) Boeing je soukromá firma. Daňoví poplatníci na něj nemají žádný vliv či „páku“.
3) Starliner je pro Boeing okrajovou záležitostí. Zásadní je pro něj zmátořit leteckou a hlavně držet zbrojní výrobu. Nikam se stahovat nebude.
>Radim
Problém je, že Boeing je hlavním dodavatelem i tam, kde pod celkovým výsledkem je podepsána NASA, kupříkladu SLS. Dodávají nejen samotné zařízení, ale i projekční práce – návrh. Tak to ostatně vždy bylo. Starliner se liší tím, že to nedělají jako zakázku, za kterou nejsou zdaleka tolik zodpovědní jako v jiných případech, naopak mají plnou zodpovědnost. Jinak řečeno v očích (nejen) veřejnosti jde průšvih za nimi, ne za NASA. To se ukázalo být ze strany NASA velice prozíravé. Ale co jsem chtěl říci – když jim nevyjde Starliner, tak u NASA stejně budou vždycky nějakou formou nasáčkovaní. Nemají tedy strach, že by mohli skončit úplně a přijít tím o pověst dvorního dodavatele obecně. Možná za 15 let to bude jinak, teď ještě ne.
Naprosto s Vámi souhlasím. Boeing má silnou pozici nejen v NASA, ale v celé ekonomice USA. Ani průšvih s letadlly, natož s „nějakým“ (velké uvozovky) Starlinerem, s ním v dohledné době neotřese. Já doufám a přeji si, aby tuhle dohlednou dobu Boeing využil k vlastní nápravě.
„Prý je stoprocentně přesvědčen, že Starliner bude vozit astronauty“
Inu, jak se říká, optimista je špatně informovaný pesimista. Je možné, že by byl administrátor NASA celou tu dobu úspěšného letu Starlineru na dovolené a nevěděl, co a jak?
Skvělé, je to na zemi (s malým Z).
Je otázka, co Boeing dál. Jestli se jim vyplatí tu loď zobchodovat a využívat napravený PR, nebo by to znamenalo ještě víc škrtit jinde a zadělávat si na další problémy dalších svých výrobků.
Otázka prostě zní: Může Boeing klesnout ještě níž? Budou akcionáři vyznávat heslo Po nás potopa? Nebo proletí firmou svěží hurikán?
Tak to vypada na uspech, mam radost uz jen za ty inzenyry co na tom nechali pulku zivota. Predtim se asi trochu s tou bezpecnosti vystihali, ale kdyz maji tu moznost zalohy… O tom to je. Priste muze zalohovat Starliner.
Dobrý den, jak to je aktuálně s možností nouzového opuštění ISS pro posádku Starlineru? Nechybí na zadokovaných lodích dvě křesla? Nebo jsem něco přehlédl?
To zaujima aj mna.
Vie niekto?
V pripade problemu by se nouzove pripasali k paletam v Crew Dragonu.
Tak to mi ve světle superopatrnosti NASA připadá jako hodně velká improvizace s nejistým výsledkem. Nejen, že by nebyli, v případě nepovedeného vstupu do atmosféry, usazení v anatomických sedačkách, ale ani by neměli skafandry s napojením na systémy podpory života lodi. Nechci věřit, že je to tak.
Ta absence skafandrů není tak nebezpečná, jak se může zdát. Jedná se o lehké skafandry, které chrání posádku vlastně jen v případě (už tak nepravděpodobného) poškození těsnosti kabiny kosmické lodě.
Jakkoliv je pravděpodobnost nízká, není nulová. Takže ve světle slovíčkaření Starliner „není nebezpečný, ale ani bezpečný“ mi sázka na návrat bez skafandrů, jakkoliv je v tuto chvíli nepravděpodobný připadá jako krok poněkud nekonzistentní. A v případě odkladu startu Crew 9 se ta nízká pravděpodobnost zvyšuje.
Omlouvám se Bigbazovi za polemiku s jeho vysvětlením. Ale když to stejně píše i Dušan, nezbývá mi než věřit, že to NASA má opravdu takto vymyšleno.
Jiné řešení pro případ akutního nouzového opuštění ISS neexistuje. Můžete si navymýšlet co chcete, ale v reálu můžete použít jen to, co máte k dispozici.
Útěchou může být, že pravděpodobnost takové situace je mizivá.
Já vím, že můžu použít jen to co mám. Ale celou dobu jsme byli ujišťování, že pro potřebu nouzové evakuace je Starliner použitelný a teď si ho nechali uletět. Dle mého laického názoru poněkud předčasně, asi tak o 17 dní.
Nenechali si ho uletět. Po zralé úvaze jej odeslali na Zem bez posádky a to v termínu, který se jim jevil jako nejlepší možný.
S ohledem na dopady, které toto rozhodnutí má, vůbec nepochybuji, že zvolili nejlepší možné řešení.
Suhlasim s Radimom.
POkud by nmastala mimořádně nepravděpodobná možnost evakuace ISS (ještě nikdy zatím nebyla potřeba), uchýlili by se Sunita a Barry do Crew Dragonu mise Crew-8, kde by bylo 6 lidí. sice tam nejsou pro ně sedačky, ale přikurtovali by se k podlaze. Když jde o život, tak pár boulí nevadí. Ale je to opravdu velmi nepravděpodobné.
Díky za podrobný článek. Jsem ráda, že to dobře dopadlo. Snad příště už i s posádkou i dolů.
Kéž by!