Změny se sice dějí pomalu, ale jistě. V lednu 2015 byla spuštěna subdoména starty, na které jste do dnešního dne mohli nalézt přehled všech plánovaných orbitálních startů včetně doplňujících informací, jako je náklad nebo místo startu. Ovšem stejně jako každá jiná část našeho webu, je i tato subdoména závislá na lidské obsluze. Zde se opět sluší dodat, že každý člen redakce věnuje svůj volný čas našemu webu zcela zdarma. Z toho důvodu nemůžeme každý nepřetržitě sledovat informace o plánovaných startech a okamžitě aktualizovat všechny místa na webu. O správu subdomény starty se od jejího založení staral Miroslav Pavličko, za což mu patří obrovské poděkování a obdiv. Ovšem ne každý má neustále čas i po tolika letech a tak se v posledních měsících stávalo, že seznam nebyl aktualizovaný i několik týdnů. Navíc kvůli velmi specifickému systému správy, který je nevyhovující a našim dalším specifickým požadavkům jsme se rozhodli vytvořit zbrusu nový systém, který je od teď v provozu.
Abychom Vám, čtenářům, mohli dopřát co nejlepší zážitek z používání, design subdomény se liší od designu zbytku webu. Hlavním cílem bylo, aby vzhled působil moderně, ale přesto si zachoval jednoduchost a přehlednost, což se nám myslím podařilo. Nyní máte na výběr, jestli si chcete nadcházející starty zobrazit v seznamu, kalendáři, nebo pro konkrétní den. Mimo jiné je k dispozici také funkce vyhledávání, můžete si tak najít konkrétní misi nebo raketu a jednoduše tak zjistit, například jestli budeme vysílat náš česky komentovaný přenos, který je mimochodem přímo vložený ke každé akci. Přenos tak můžete sledovat přímo ze stránky konkrétního startu a to nejen ty naše, ale jakýkoliv, pokud bude k dispozici. A pokud máte někdy strach, že zmeškáte nějaký start, už nemusíte, protože nyní si můžete každý na tři kliknutí přidat do svého kalendáře.
Osobně mám z nového systému velkou radost a jsem velmi rád, že se nám podařilo zbavit se i toho největšího nedostatku původního fungování a tím je závislost pouze na jednom člověku, který může databázi spravovat. Na našem Discordu jsme totiž 13. května poprvé představili obnovenou verzi subdomény a spolu s ní také nabídku jí spravovat. Během pouhých padesáti minut se přihlásili hned dva lidé – David Suchomel a Jáchym Fišera, kteří se tak stali členy našeho malého týmu na správu databáze, za což jim mnohokrát děkuji.
Doufáme, že se Vám nová subdoména bude líbit.
P.S. Pro případ zálohy bude nová verze umístěna na doméně https://starty2.kosmonautix.cz. Přesunuta na původní starty.kosmonautix bude přibližně po týdnu až čtrnácti dnech.
Mám dotaz, kde tu subdoménu Starty najdu? Díky.
Posledni veta v clanku. Zatim: https://starty2.kosmonautix.cz pozdeji https://starty.kosmonautix.cz
A pak samozrejme tlacitko „Starty“ v hornim menu.
Tak to je příjemné překvapeni a i vizuální dojem je na první pohled příjemný 🙂
Dovolím si správcům kalendáře jedno doporučení. Všiml jsem si, že události mají začátek a konec ve stejném čase a to může být zdrojem problémů. Řešil jsem to kdysi u Google kalendáře. Není předepsaná minimální délka událostí, ale s krátkými mohou být problémy a to i s 10-15miniutovými. Pokud to nebylo nutné, žačal jsem nastavovat minimální délku na 30 minut a od té doby žádné problémy nenastaly.
Jsme rádi, že se líbí 🙂
Stejný čas začátku a konce je nastaven proto, aby ho systém sjednotil a vyplynul tak konkrétní čas startu.
Mohu se zeptat, jaký máte problém? Pochopil jsem, že při exportu do Google kalendáře.
Problém nemám, i když teda prvotní synchronizace do Google kalendáře trvala nezvykle dlouho, proto jsem se v tom začal více hrabat a objevil ty události „nulové“ délky. A jak jsem psal výše, ze zkušenosti vím, že s krátkými událostmi bývaly problémy. A že jsem si to nevymyslel můžu doložit rychlým vygooglením, např. zde je doporučováno administrátorům vytvářet 30min události
https://support.google.com/a/answer/9347087
@miketos Aha, chápu. Každopádně my nemůžeme dávat rozsah 30 minut, protože by to neodpovídalo ani termínu startu, ani startovnímu oknu.
Řeší se to na více místech, můžete se přesvědčit sám
https://support.google.com/calendar/thread/201253059/no-notification-for-calendar-event-with-same-start-and-end-times-and-at-time-of-event-notification
Když se nad tím tak zamyslím, není v praxi událost se stejným časem začátku i konce tak trochu nesmysl? To už je dotaz hodný fyzika/astrofyzika 😉
Tenkrát jsem k tomu taky přistupoval jako vy a vadilo mi, že kvůli 10 minutám mi svítí v kalendáři půlhodina, ale kvůli bezproblémovosti a spolehlivým notifikacím jsem byl nucen rezignovat a smířit se s tím. Však uvidíte, jak to bude šlapat, pokud to bude blbnout, víte, kterým směrem se vydat…
Super, díky všem, kdo se tomuto bezděčně věnují a vylepšují!
Mám postřeh/nápad na vylepšení: přidat filtry. Už používáte štítky, což je fajn, třeba by je stačilo jen rozšířit. Mám na mysli hlavně filtry podle místa startu. Když mě budou zajímat starty z Floridy, bylo by fajn si je vyfiltrovat. Záměrně píšu Florida (KSC) a ne startovací rampa.
Filtrovacích kritérií pro pokročilé by se jistě našlo víc, takže když už to zprovozníte pro jeden parametr, bude jednodušší jich zprovoznit více.
Však sesbírejte postřehy uživatelů a klidně nechejte hlasovat o pořadí co realizovat.
Takže ještě jednou – good job a díky.
Díky za zajímavý návrh 🙂
Ještě kdyby se to nějak dalo synchronizovat s odpočtem do příštího přenosu, co je na titulní stránce. Např. teď je na „startech“ datum 22.5. a na odpočtu je 21.5. Čemu tedy věřit?
Uvidíme, co je vše možné. Zatím bych více věřil starty2.kosmonautix.cz 🙂
Díky za pochopení.
Už by to mělo být v pořádku, díky!
Tak tohle je opravdu povedený dárek pro všechny. Pro nás čtenáře tou jednoduchostí vyhledávání, přehledností apod. Ale doufám, že i pro redaktory jako sjednocený zdroj informací, kam lze zapsat třeba odklad startu a všichni vědí, kde ho najdou. Doufám, že do budoucna to bude provázané i více. Např. při zadání odkladu startu přímo v databázi zaškrtávátko „vygeneruj krátkou zprávičku“, možnost se v textu článku odkázat na údaj z DB (takže se automaticky načte pokaždé aktuální) apod.
Takže díky za krok směrem k ještě lepšímu webu!