Osmý leden roku 2024 se zapsal do historie jako den, kdy byl ve Spojených státech dokončen vývoj nového středně těžkého až těžkého nosiče, který využívá řadu nových technologií. Start Vulcanu nebyla samozřejmost a to i přesto, že společnost ULA má za sebou dlouhou řadu zkušeností s lety do kosmu a za zády také řadu průmyslových kosmických matadorů. Na prvním stupni byly použity motory spalující kapalný kyslík a kapalný metan, což je technologie, která se po světě zatím jen pomalu osahává. Nový byl i druhý stupeň, ačkoli vycházel z již ověřených technologií. Na palubě byl hned při prvním startu náklad a to náklad značně drahocenný – první americký komerční lunární lander Peregrine. Start je proto důležitý i pro lunární program Artemis. O to více mrzí, že se lander potýká od počátku s problémy, které zabrání jeho pokusu o přistání na Měsíci. Pojďme se za tímto úspěšným startem a dobrodružnou misí ohlédnout.
Nový nosič:
Úvahy o novém nosiči se objevily už krátce po založení firmy ULA v roce 2006. Zásadním hybatelem vývoje Vulcanu pak byly události na Krymu v roce 2014, kdy se ukázalo jako nevhodné, aby motory do raket vynášejících vojenské družice byly dodávány ze zahraničí. Společnost ULA se také začala potýkat s proměnou trhu. Konkurenční SpaceX totiž začínala značně měnit finanční politiku zákazníků a na změny bylo potřeba reagovat. Už v roce 2014 byla oslovena společnost Blue Origin s žádostí o vývoj nových motorů. Ta tehdy už tři roky pracovala na motorech BE-4. V roce 2016 se do projektu připojilo letectvo a roku 2018 se k financování a podpoře vývoje rakety připojila i vláda v rámci podpory spolupráce komerčního a veřejného kosmického sektoru. V roce 2017 byl horní stupeň změněn ze slabšího stupně Centaur III na Centaur V. Síla tohoto velkého druhého stupně umožňuje dopravit na oběžnou dráhu (podle konfigurace) až o 30% hmotnější náklad než Delta IV Heavy.
První start se původně očekával v roce 2019. Vývoj však nabral dle očekávání skluz a se startem se nakonec počítalo v roce 2021. Do vývoje však dále zasáhla celá řada událostí, které se nedaly předvídat. Zásadní byla pandemie Covidu 19, která zpozdila nejen práce na nosiči, ale také na výrobě prvního nákladu – komerčního lunárního landeru Peregrine. Společnost Blue Origin se potýkala s problémy při vývoji technologicky nových a velkých motorů BE-4. Právě problémy s motory nakonec vedly k řadě dalších odkladů. Do vývoje zasáhla také exploze horního stupně Centaur V během testování. Nový datum startu pak byl stanoven na 24. prosince 2023. Během takzvaného WDR – zkoušky, při které je celá sestava na rampě a probíhá plnění palivem, došlo k problémům s pozemním vybavením a úniku paliva. Dodatečné zkoušky a opakovaná a posléze již zcela úspěšná zkouška WDR, vedla k odkladu na 8. ledna 2024, když se uskutečnil start.
O raketě:
Vulcan-Centaur je dvoustupňová raketa, která v prvním stupni používá zkapalněný zemní plyn (v zásadě metan) s kapalným kyslíkem a ve druhém stupni Centaur V kapalný vodík a kapalný kyslík. Na prvním stupni je dvojice motorů BE-4 společnosti Blue Origin, jejichž vývoj začal už v roce 2011. Šlo o první ostrou letovou misi BE-4. Motory na prvním stupni byly ostatně hybatelem vývoje nového nosiče. Doposud využívané ruské motory RD-180 na raketách Atlas V začaly být po roce 2014 rizikové a to i s ohledem na to, že ULA měla tehdy ještě monopol na vynášení družic v kategorii národní obrany.
Na boku nosné rakety byly použity dva motory na tuhé pohonné látky využívající palivo složené z HTPB a okysličovadla APCP (GEM) 63XL vyrobené společností Northrop Grumman. Jde o nejdelší monolitické SRB, jaké kdy letěly. Jedná se o výrazně vylepšené pomocné motory GEM 63, používané na Atlasu V. Druhý stupeň s označením Centaur V byl osazen dvěma motory RL-10 vyrobenými společností Aerojet Rocketdyne. Jde o stejné motory horního stupně, které používá Atlas V, a které se v průběhu času ukázaly jako velmi spolehlivé. Raketa pak byla osazena ještě aerodynamickým krytem o průměru 5,4 metru a délce 15,5 metru.
Vulcan má tak celkovou výšku 61,6 metru a průměr 5,4 metru. Při plném natankování bude na startovací rampě mít hmotnost 663 367 kilogramů a při startu vyvine tah 8,9 meganewtonů.
Profil letu:
První letová trajektorie rakety směřovala na lunární přeletovou dráhu, aby nosič dokázal dostat náklad na dráhu k Měsíci. Druhý stupeň poté přešel na heliocentrickou dráhu. V konfiguraci, která včera letěla, je Vulcan schopný k Měsíci vyslat až 6 300 kg nákladu.
Samotný start proběhl v 8:18 SEČ. Ještě před tím v čase T-5 sekund se zažehly motory BE-4 a v čase T+1 sekunda začal Vulcan nabírat výšku. Krátce po opuštění věže pak zahájil manévr náklon/odklon. Raketa dosáhla rychlosti Mach 1 v čase T+69 sekund – ještě před dosažením max-Q neboli maximálního dynamického namáhání. Poté se v čase T+104 sekund oddělily pomocné motory GEM 63XL.
Motory BE-4 pokračovaly v hoření až do času T+ 4 minuty a 59 sekund. O šest sekund později se první stupeň oddělil od druhého stupně. Centaur V pak v čase T+5 minut a 15 sekund zapálil své dva motory RL-10. Po zažehnutí motorů se v čase T+5:23 oddělily kryty a byly odhozeny. Lander Peregrine byl poprvé plně vystaven kosmickému prostředí. Centaur V pokračoval v hoření po dobu zhruba deseti minut až do času T+15 minut a 45 sekund. V tomto okamžiku Vulcan přešel do fáze přeletu, která trvala až do T+43 minut a 35 sekund, kdy se motory RL-10 znovu zapálily pro korekci kurzu na TLI. V T+47 minut a 37 sekund se druhý stupeň opět vypnul a pokračoval v letu necelé tři minuty, kdy došlo k vypuštění landeru. Po této fázi se lunární lander Peregrine dostal na vysoce eliptickou dráhu, po které bude pokračovat k Měsíci, kde měl být zachycen lunární gravitací.
Po oddělení landeru Peregrine se Centaur V naposledy zapálil v čase T+1 hodina 18 minut a 24 sekund a hořel po dobu 20 sekund, aby společně se sebou dopravil náklad Celestis Memorial Spaceflight ‚Enterprise Flight‘ na heliocentrickou dráhu. Oficiální konec mise nosiče proběhl v čase T+4 hodiny 24 minut a 44 sekund. „Úspěšný vývoj a let této rakety je skutečným důkazem bezkonkurenčního odhodlání a vynalézavosti našich zaměstnanců,“ uvedl v prohlášení Mark Peller, viceprezident společnosti Vulcan Development. „Konstrukce rakety Vulcan využívá to nejlepší, co jsme se naučili ze zkušeností se starty raket Atlas a Delta, a v konečném důsledku zvyšuje kosmické schopnosti naší země a poskytuje nebývalou flexibilitu misí.“
Náklady
Krom lunárního landeru si svoje místo na palubě našel i produkt společnosti Celestis Memorial Spaceflights, která poskytuje možnost vyslat DNA nebo zpopelněné ostatky do kosmického prostoru. Před pondělním startem se uskutečnila vzpomínková bohoslužba a večeře pro rodiny a blízké, kteří posílají svého zesnulého přítele nebo člena rodiny na poslední cestu. Společnost Celestis Memorial Spaceflights existuje od roku 1997 a startovala na mnoha různých nosičích včetně Pegasus-XL, Falcon 1, Falcon 9, Falcon Heavy a nyní i na Vulcanu. Část nákladu byla vypuštěna na dráze k Měsíci (a bude obíhat kolem Slunce) a část měla přistát na Měsíci.
Hlavním nákladem však byl lander Peregrine společnosti Astrobotic, který se měl pokusit o jedno z prvních přistání na Měsíci od ukončení programu Apollo a pokud se mu to i přes současné závažné problémy povede, bude prvním úspěšným americkým landerem od roku 1972. Jedná se o lander komerční, který je pevnou součástí programu Artemis. V roce 2019 byla společnost Astrobotic vybrána agenturou NASA v rámci programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) a získala kontrakt v hodnotě 79,5 milionu dolarů na stavbu landeru, který doručí náklad na Měsíc před misí Artemis III.
Peregrine má během tohoto prvního certifikačního letu na palubě 20 užitečných nákladů, přičemž pět z nich pochází z programu NASA CLPS. Tyto přístroje zahrnují specifické vědecké projekty, jejichž hlavními cíli jsou hledání vodního ledu v měsíčním regolitu a získání dalších údajů o radiačním prostředí, měsíční exosféře a magnetických polích na povrchu Měsíce. Některé položky nákladu mají za úkol reprezentovat lidstvo pomocí uměleckých a historických artefaktů.
Přibližně 40 minut po oddělení od stupně Centaur byl lander Peregrine úspěšně oživen a začal přijímat signály z řídicího střediska mise Astrobotic v Pittsburghu v Pensylvánii. Po vypuštění měly probíhat drobné seřizovací manévry, při nichž budou kontrolovány systémy pro přistání na Měsíci. Po jejich potvrzení Peregrine nasměruje své solární panely ke Slunci, aby nabil lithium-iontovou baterii, a čeká jej dlouhá cesta k Měsíci. Právě při zajištění stabilní orientace vůči Slunci, však potkala lander první anomálie – nepodařilo se nasměrovat fotovoltaický panel ke Slunci. Týmu se nakonec tento problém podařilo vyřešit. Bohužel však společně s tím nastal i problém neméně závažný. Z palivového systému zřejmě začalo unikat palivo a jeho zásoby se na palubě začaly tenčit. Tato skutečnost vede firmu k přemýšlení o tom, jak celou dráhu optimalizovat tak, aby se nakonec dalo z tohoto letu vytěžit co nejvíce vědy. Je zároveň možné, že spolu obě závady nějak souvisí. Bohužel je však nyní prakticky jisté, že modul nebude schopen přistát na Měsíci. Ještě krátce po startu však panovalo ve firmě velké nadšení. „Mise Peregrine 1 dnes dosáhla několika velkých milníků,“ uvedl v prohlášení John Thornton, generální ředitel společnosti Astrobotic. „Peregrine se zapnul, získal signál se Zemí a nyní se pohybuje kosmickým prostorem při své cestě k Měsíci. Díky těmto úspěchům jsme o krok blíže k přistání nákladů sedmi národů na Měsíci, z nichž šest na Měsíci ještě nikdy nebylo.“ Jedná se o další cennou lekci, že lety do kosmu nebudou nikdy jednoduché.
K přistání mělo dle původních plánů dojít 23. února a očekávalo se, že lander bude fungovat osm dní. Astrobotic se tak měla šanci stát první komerční společností, která úspěšně přistane na Měsíci. Není však jedinou americkou společností, která letí letos k Měsíci. 10. února má startovat raketa Falcon 9, která vynese lunární lander Nova-C společnosti Intuitive Machine na misi IM-1. Kdy dojde k přistání je však nejisté, jelikož start je ještě daleko a může dojít k odkladům.
„První start programu CLPS vyslal užitečný náklad na cestu k Měsíci – je to obrovský skok pro lidstvo, které se připravuje na návrat na měsíční povrch poprvé po více než půl století,“ uvedl v prohlášení administrátor NASA Bill Nelson. „Tyto vysoce riskantní mise nejenže na Měsíci provedou nové vědecké poznatky, ale podporují rostoucí komerční kosmickou ekonomiku a zároveň ukazují sílu amerických technologií a inovací. Díky misím CLPS se můžeme dozvědět mnoho nových vědeckých poznatků, které nám pomohou lépe pochopit vývoj naší sluneční soustavy a utvářet budoucnost lidského průzkumu pro generaci Artemis.“
Znovupoužitelnost:
Pokud dnes vzniká nový kosmický nosič, logicky se většina veřejnosti ptá, zda bude alespoň jeho první stupeň znovupoužitelný. I raketa Vulcan počítá se znovupoužitelností, ale ULA by ji chtěla implementovat až v pozdější fázi, kdy se nový nosič zalétá. V případě této rakety by mělo docházet k oddělení motorové sekce prvního stupně, která by pak přistávala na padácích – právě motory jsou nejcennějším kusem hardwaru. Vulcan tak prozatím patří do rodiny klasických raketových nosičů. Není to na škodu. Jeho role je zajistit jistotu pro vynášení družic určených k národní obraně. A v takové roli nemusí přísně kalkulovat návratnost a výdělek. Aby tento nosič dosáhl certifikace pro tyto citlivé mise, bude muset uskutečnit ještě jeden úspěšný start. Ten by mohl přijít nejdříve v dubnu a náklad bude opět atraktivní – první exemplář nákladního raketoplánu Dream Chaser. Po dvou úspěšných startech pak Vulcan získá kýženou certifikaci pro armádní zakázky.
Úspěšný první let rakety Vulcan je větším úspěchem, než se na první pohled může zdát. Nejenže mají Spojené státy k dispozici nový silný nosič využívající americké motory, což samo o sobě není málo; v případě problémů s Falconem 9, to dává kosmickému průmyslu přeci jen trochu více jistoty. Jedná se také o první úspěšné nasazení amerických kyslíko-metanových motorů na úspěšném orbitálním nosiči. Ano, již před tímto letem byly motory spalující stejnou směs použity na Starship a Super Heavy, ale ani jeden z těchto strojů nedokázal dosáhnout oběžné dráhy.
EDIT: Upraveno tvrzení, že jde o první komerční lander na to, že jde o první americký komerční lander (v prosinci 2022 startoval japonský lander HAKUTO-R).
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://www.ulalaunch.com/
Zdroje obrázků:
https://www.flickr.com/photos/ulalaunch/
https://twitter.com/TrevorMahlmann/status/1744320080018538499
https://pbs.twimg.com/media/GDUQ0_EWMAEIl6N?format=jpg&name=large
https://twitter.com/TrevorMahlmann/status/1744316797673709966/photo/1
https://pbs.twimg.com/media/GDUOYu1WcAAIQFV?format=jpg&name=large
https://twitter.com/johnkrausphotos/status/1744391749349290301/photo/2
https://pbs.twimg.com/media/GDVS9QGXwAAXF-5?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/01/PeregrineEncap1.png
Vulcan se osvědčil, Bezosovi konečně motory fungují, jak mají. Gratulace, snad se podaří získat i jiné než vojenské zakázky. Bohužel Peregrine selhal, ztráta paliva znamená konec mise cca za 40 hodin. Na to, že měli spoustu času navíc na testování je to zklamání, nedostanou se ani k Měsíci jako Luna 25.
„Zásadním hybatelem vývoje Vulcanu pak byly události na Krymu v roce 2014, kdy se ukázalo jako nevhodné, aby motory do raket vynášejících vojenské družice byly dodávány ze zahraničí.“
Na začátku věty to napíšete jak to je, ale na konci už je to tzv. korektně tedy obecně ze zahraničí. 🙂
Jinak po 13 letech vývoje je fajn, že motory konečně fungují. No a k té znovupoužitelnosti a záchraně motorů, BO ty motory asi dává pěkně draze, že chtějí zachránit jen motory i za cenu značných komplikací s tím spojených.
S celým boosterem nejspíš nejde přistát, když je takto postavený. Motory jsou moc velké a nepůjdou přiškrtit tak, aby pouze vyrovnaly tíhu skoro prázdného boosteru (i když se vzletem pomáhají SRB). Navíc jsou dva, takže po zapálení jednoho by booster nebyl stabilní. Jsou stavěné na přistání New Glenn, kde je motorů 7 a jeden z nich centrální. ULA je koupila, protože byly relativně podobné RD-180 na Atlasu, což znamenalo jednodušší redesign na Vulcan a SpaceX nechtěla pustit Raptory. Drahé asi budou a jsou od začátku navržené na vícenásobné použití, tak proč je nezkusit zachránit?
Předpokládám, že naši čtenáři jsou dostatečně důvtipní, aby pochopili, o čem byla kolem roku 2014 řeč. Navíc to není pro téma článku podstatné – nejde tedy o korektnost, ale o téma. Myslím si, že to nebylo třeba zmiňovat ani v komentáři 🙂
Ke znovupoužitelnosti vám více odpověděl další komentář. Motorické přistání není v této konfiguraci možná ani možné. A tay jde o to, že ta znovupoužitelnost není zásadní pro životnost tohoto projektu, který je důležitou součástí schopnosti Spojených států mít zajištěnou otevřenou cestu do kosmického prostoru. Díky za čas, který jste věnoval přečtení článku! 🙂
Lukáši, když už jsi Krym zmínil, pak by bylo fér nemluvit o „událostech“ (silně neutrální pojem), ale je nutné nazvat věc pravým jménem – násilná okupace cizí země. Nejde o důvtip čtenářů, ale o kvalitu textu. Nejsme v rusku, kde putin mluví o speciální operaci a věří důvtipu mužiků, že chápou o čem je řeč.
V ČR máme zkušenost s rusáckou okupací v roce 1968. Okupanti tehdy povraždili 137 našich spoluobčanů a 500 jich těžce zranili, často s doživotními následky. Nejen tyto oběti by asi nepotěšilo, kdyby o tomto násilí někdo psal jako o „událostech“. Stejný respekt bychom měli vyjadřovat i v případě Ukrajinců.
A jak píše Ivo, problém představovaly dodávky motorů z ruska. Pokud by je dodávalo Japonsko, Evropa nebo Korea, pak by žádný problém pro USA nebyl. Je dobře, že zde jeho komentář je.
Také si myslím, že rozpitvávat jedno slovo z celého článku, které není ani jádrem tématu, je zcela zbytečné. Prosím, držme tématu co nejvíce věnovanou kosmonautice. Zatahovat do diskuse rok 1968 je už hodně mimo téma článku. Díky za pochopení.
Původně jsem tam to obecné označení dával i s ohledem na to, že tehdy se mluvilo o nezávislosti na rizikových mezinárodních dodavatelích. Příčina byla samozřejmě ruská invaze na Ukrajinu a nelegální anektování Krymu, ale obecně šlo o zajištění přístupu do kosmu pro zakázky národní důležitosti bez závislosti na ostatních státech. Opravdu nešlo o korektnost a ano, mohl jsem to tam podrobněji rozepsat. Nerozepisoval jsme to záměrně, protože jsme se chtěl vyhnout podobným diskuzím. Kdybych tam Rusko označil přímo, byl to magnet na nevhodné komentáře. V Kosmotýdeníku, když se to tématu přímo týká, tak tam podobné souvislosti píšu přímo. Nepřišlo mi to ale vzhledem k tématu článku jako zásadní a to ani z pohledu kvality.
Nicméně rozumím vaším pohledům. V diskuzi jsme si to takto vyjasnili a já tedy beru zpět připomínku na Iva, že komentář zde na toto téma nebyl nutný. Díky za vaše názory na věc.
Dušane,
tady přece vůbec nejde o „jedno slovo z celého článku, které není ani jádrem tématu“, ale o „Zásadní hybatel vývoje Vulcanu…“, jak píše autor. Tedy o fakt, který je pro článek naopak velmi důležitý.
Proto je také důležité uvést, cože se tak strašného před těmi lety kdesi na Východě stalo, že to vedlo k bezprecedentnímu ukončení spolupráce USA a ruska v důležité oblasti kosmonautiky. A dokonce vyvolalo v USA pocit národního ohrožení.
Čtenář si jistě zaslouží tak důležitou a související připomínku přímo v článku bez nutnosti googlit. Dvacetiletý fanda kosmonautiky, kterému tehdy bylo deset se optavdu nedovtípí o co šlo. A proto je na místě dát k tomu v diskuzi příklad z naší vlastní historie.
Domnívám se, že slovo, které autor na začátku použil, je pro web o kosmonautice dostatečné.
Původně jsem se také přikláněl k názoru, že formulace „dodávány že zahraničí“ by byl výstižnejší „z rizikových zemí“. Ale pro vojenské účely je poučením ze situace (ne)použití přeci jen ta formulace první.
Naopak v článku formulace „motory RD-180 začaly být rizikové“ je podle mne nevystihujicí fakt, že „použití RD-180 začalo být rizikové“. Motory sami jsou funkčně OK.
Nicméně čtenář jistě chápe správně. Za článek panu Houškovi děkuji.
skvělý úspěch společnosti ULA, o nějakých testech Vulcanu nebo motorů BE4 jsem mnoho informací nezaregistroval, i když samozřejmě předpokládám, že se vše řádně testovalo, tak je pilotní test „na první dobrou“ skvělý úspěch, zvlášť když na palubě byl už komerční náklad a rovnou mířící na Měsíc. Škoda technických problémů na roveru Peregrine. Nevíte někdo, jak to bude se sekundárním nákladem? Letěly ještě nějaké kapsle s popelem zesnulých, ty jsou ztracené spolu s roverem nebo byly vypuštěné samostatně a ztráta roveru se jich netýká? Díky za případné info…
Pokud je mi známo, tak jsou kapsle pevně spojené s Centaurem (horním stupněm), který jim bude v podstatě navěky dělat pomník na heliocentrické dráze.
Mělo by to být tak, že kapsle s popelem nebo DNA na tuto misi vyslaly dvě společnosti – Celestis a Elysium Space. Celestis svoji část rozdělila na misi Enterprise (na stupni Centaur na HD) a misi Tranquility (na landeru Peregrine). Elysium Space umístila všechny své „klienty“ na lander. Kolem Slunce by měl kroužit třeba tvůrce Star Treku Gene Roddenberry. Naopak na povrch Měsíce se měl dostal A.C.Clarke, což už se tedy nepodaří.
Ale když jsme u toho – jak to vypadá s dráhou Peregrine? Zůstane na eliptické geocentrické nebo se dostane na heliocentrickou?
Díky za článek. Gratulace k Vulcanu je na místě – po nedávném výbuchu BE-4 na zkušebním standu je samotný bezproblémový start velkým úspěchem. Škoda ztraceného měsíčního landeru, snad se povede použít ho jinak či alespoň ze selhání vytěžit nějaké užitečné poznatky.
Díky za článek, konečně nějaké souhrnné informace o Vulcanu. Jen mi chybí zmínky o tom, že na rozdíl od Falconu má Vulcan možnost různých konfigurací s ohledem na nosnost a velikost vynášeného nákladu a tím pádem se mění jak celková výška rakety, tak i celková hmotnost. V článku je jen jeden údaj a ten se týkal zřejmě jen konfigurace první mise, tedy VC2S (předpokládám).