OBRAZEM: Přípravy na první start rakety Vulcan (4. díl)

Vulcan během cesty na startovní rampu. Foto: ULA

První díl našeho foto reportu, který mapuje přípravy na start nové americké rakety Vulcan vyšel již téměř před rokem. Plány se ovšem mění a po důležitých zkouškách máme před sebou další pokus o významný start. Vulcan bude modulární raketa, která bude mít k dispozici jeden z nejlepších horních stupňů na trhu nazvaný Centaur V, který otevře cestu pro spoustu zajímavých misí v budoucnu. Výhodný je zejména pro sondy mířící dále od Země. Je proto trochu symbolické, že právě prvním nákladem bude lunární modul soukromé společnosti Astrobotic. Poletí tedy k Měsíci, kde se pokusí také přistát společně s vozítky a dalším vybavením.. Nebývá zvykem, že zahajovací let míří právě takto daleko. Riziko je větší, než u již zalétaných nosičů, ale o to atraktivnější tyto starty jsou a také radost z úspěchu posléze bývá přeci jen o něco větší. Přinášíme tedy další várku snímku mapující předstartovní pouť rakety Vulcan, která doufejme vyvrcholí úspěšným startem. Vraťme se nejprve zpět v čase, protože 7. června 2023 podstoupil Vulcan důležitý statický zážeh a rozhodně se bylo na co dívat…

7. června 2023 proběhl úspěšně krátký zážeh, který trval asi 6 sekund. Foto: ULA

7. června 2023 proběhl úspěšně krátký zážeh, který trval asi 6 sekund. Foto: ULA

Jeden z dalších pohledů na statickou zkoušku, která byla pro ULA velmi důležitá. Foto: ULA

Jeden z dalších pohledů na statickou zkoušku, která byla pro ULA velmi důležitá. Foto: ULA

Kritickou součástí nové rakety jsou její motory na metan od společnosti Blue Origin označené jako BE-4. Zde v záplavě jisker při jejich zážehu. Foto: ULA

Kritickou součástí nové rakety jsou její motory na metan od společnosti Blue Origin označené jako BE-4. Zde v záplavě jisker při jejich zážehu. Foto: ULA

Detailní pohled na dvojici motorů BE-4, které pohánějí centrální stupeň. Palivem je kapalný metan a jako okysličovadlo je použit kapalný kyslík. Foto: ULA

Detailní pohled na dvojici motorů BE-4, které pohánějí centrální stupeň. Palivem je kapalný metan a jako okysličovadlo je použit kapalný kyslík. Foto: ULA

Další fantastický pohled na motory BE-4 během statického zážehu. Foto: ULA

Po statickém zázehu byly zahájeny další přípravné kroky a Vulcan byl postupně nastrojen k letu. Zde jeden z pomocných motorů na tuhé pohonné látky GEM-63 XL. Foto: ULA

Po statickém zážehu byly zahájeny další přípravné kroky a Vulcan byl postupně nastrojen k letu. Zde jeden z pomocných motorů na tuhé pohonné látky GEM-63 XL. Foto: ULA

Pomocný motor během přesunu z návěsu k obslužné věži. Foto: ULA

Pomocný motor během přesunu z návěsu k obslužné věži. Foto: ULA

Tyto operace nejsou bez rizika, protože pomocné motory na tuhé pohonné látky jsou plně natankované a hrozí při špatné manipulaci třeba neočekávané zažehnutí. Foto: ULA

Tyto operace nejsou bez rizika, protože pomocné motory na tuhé pohonné látky jsou plně natankované a hrozí při špatné manipulaci třeba neočekávané zažehnutí. Foto: ULA

United Launch Alliance (ULA) zvedá raketový motor GEM-63XL na tuhé palivo pro připojení k raketě VulcaN v zařízení Vertical Integration Facility (VIF) v sousedství rampy Space Launch Complex-41 na Cape Canaveral Space Force Station před inauguračním testovacím letem. Foto: ULA

United Launch Alliance (ULA) zvedá raketový motor GEM-63XL na tuhé palivo pro připojení k raketě VulcaN v zařízení Vertical Integration Facility (VIF) v sousedství rampy Space Launch Complex-41 na Cape Canaveral Space Force Station před inauguračním testovacím letem. Foto: ULA

Pomocné motory GEM-63 XL nejsou zrovna malé. Jako dobré měřítko mohou posloužit pracovníci na věži i návěsu. Foto: ULA

Pomocné motory GEM-63 XL nejsou zrovna malé. Jako dobré měřítko mohou posloužit pracovníci na věži i návěsu. Foto: ULA

Mezistupeň o výšce 5,7 metru.Tento dutý válcový segment spojuje stupně rakety. Foto: ULA

Mezistupeň o výšce 5,7 metru. Tento dutý válcový segment spojuje stupně rakety. Foto: ULA

Montáž mezistupně na centrální stupeň. Tento prstenec obklopuje dva motory horního stupně RL10 během fáze startu. Foto: ULA

Horní stupeň Centaur pro první let je přepravován k instalaci na raketu. Foto: ULA

Horní stupeň Centaur pro první let je přepravován k instalaci na raketu. Foto: ULA

Horní stupeň Centaur před vyložením. Foto: ULA

Centaur s dvojicí motorů uzpůsobených pro práci ve vakuu RL-10 stoupá na vrchol prvního stupně. Foto: ULA

Centaur s dvojicí motorů uzpůsobených pro práci ve vakuu RL-10 stoupá na vrchol prvního stupně. Foto: ULA

Od horního stupně rakety Vulcan V si ULA hodně slibuje. Vývoj se nezastavuje a pokročilejší verze jsou slibované v budoucnu. K přidělání došlo v listopadu 2023. Foto: ULA

Od horního stupně rakety Vulcan V si ULA hodně slibuje. Vývoj se nezastavuje a pokročilejší verze jsou slibované v budoucnu. K přidělání došlo v listopadu 2023. Foto: ULA

Měřítko 1 Tory. Ředitel Tory Bruno pozuje jen hodiny před zahájením plnění rakety pohonnými látkami před startem. Foto: AviationWeek

Měřítko jeden Tory. Ředitel Tory Bruno pózuje jen hodiny před zahájením plnění rakety pohonnými látkami. Foto: AviationWeek

Na úplném vrcholu rakety se bude nacházet lunární lander soukromé společnosti Astrobotic. Na palubě je řada experimentů a také dvě vozítka. Foto ULA

Na úplném vrcholu rakety se bude nacházet lunární lander Peregrine soukromé společnosti Astrobotic. Na palubě je řada experimentů a také vozítka. Foto ULA

Seznam vybavení a přístrojů, které jsou součástí landeru Pelegrim. Seznam je to poměrně obsáhlý. Je zde například koutový odražeč od NASA, detektor radiace od DLR, balíček od DHL plný předmětů ze Země, Vozítko Iris od studentů, dalších 5 experimentálních rovrů, každý o váze 60 g z Mexika, dále různé spektrometry atd. Foto: Astrobotic

Seznam vybavení a přístrojů, které jsou součástí landeru Peregrine . Seznam je to poměrně obsáhlý. Je zde například koutový odražeč od NASA, detektor radiace od DLR, balíček od DHL plný předmětů ze Země, Vozítko Iris od studentů, dalších 5 experimentálních roverů, každý o váze 60 g z Mexika, dále různé spektrometry atd. Foto: Astrobotic

Lunární modul Peregrine není extra velký. Celkové vybavení na palubě váží jen 90 kg a je asi 2,5 m široký a 1,9 m vysoký. Zde před uzavřením do aerodynamického krytu. Foto: ULA

Lunární modul Peregrine není extra velký. Celkové vybavení na palubě váží jen 90 kg a je asi 2,5 m široký a 1,9 m vysoký. Zde před uzavřením do aerodynamického krytu. Foto: ULA

Povedená neoficiální infografika inauguračního letu rakety Vulcan. Foto: ZETAGRAVIT

Snímek na kterém je dobře patrné, jak malý je náklad v prostoru krytu rakety. Foto: ULA

Snímek na kterém je dobře patrné, jak malý je náklad v prostoru krytu rakety. Foto: ULA

Kompletně sestavená raketa Vulcan Cert-1 společně s nákladem připravena na svůj první let. Foto: ULA

Kompletně sestavená raketa Vulcan Cert-1 společně s nákladem připravena na svůj první let. Foto: ULA

Pohled „pod sukni“ na majestatní Vulcan. Foto: ULA

Pohled „pod sukni“ na majestátní Vulcan. Foto: ULA

Přesun celé sestavy na startovní rampu SLC-41, která je dobře patrná v pozadí. Foto: ULA

Přesun celé sestavy na startovní rampu SLC-41, která je dobře patrná v pozadí. Foto: ULA

Vulcan na startovní rampě SLC-41. Foto: ULA

3 komentářů ke článku “OBRAZEM: Přípravy na první start rakety Vulcan (4. díl)”

1. Tinukedaya napsal:

Vi se, jak se bude vypoustet IRIS rover? Vypada docela vysoko na to, aby ho jenom uvolnili…