Je Virgin Orbit před krachem?

Společnost Virgin Orbit minulý týden oznámila, že pozastavuje provoz po trvalých finančních ztrátách a propouští většinu z přibližně 750 zaměstnanců, protože úředníci hledají všechny finanční prostředky, aby udrželi malého poskytovatele startů nad vodou. Společnost se sídlem v Long Beach v Kalifornii potvrdila pozastavení provozu, o kterém jako první informovala CNBC ve svém prohlášení z 15. března. Společnost Virgin Orbit údajně propustila většinu svých zaměstnanců, což zastavilo práci v továrně společnosti v Long Beach, kde inženýři vyráběli a testovali hardware raket pro budoucí mise.

„Virgin Orbit zahajuje celofiremní provozní přestávku s platností od 16. března 2023, přičemž se očekává, že v nadcházejících týdnech firma poskytne další informace,” uvedla Virgin Orbit. Společnost, kterou založil miliardář Richard Branson, provedla zatím celkem šest misí se svou raketou LauncherOne, která byla vypuštěna z upraveného letadla Boeing 747. LauncherOne společnosti Virgin Orbit je první raketa na kapalné pohonné látky vypuštěná ze vzduchu, která je 21 metrů dlouhá a dokáže vypustit náklad o hmotnosti až 300 kilogramů na heliosynchronní oběžnou dráhu s výškou 500 kilometrů.

Virgin Orbit je součástí segmentu komerčního trhu, kde je silná konkurence v podobě společností Rocket Lab, Firefly Aerospace nebo Astra Space, které již na oběžnou dráhu úspěšně vypustily družice pomocí svých malých nosných raket, zatímco jiné společnosti jako Relativity Space nebo ABL Space Systems jsou ve velmi pokročilé části vývoje. První zkušební start rakety LauncherOne v květnu 2020 skončil několik sekund po zážehu motoru na prvním stupni po shozu z letadla nad Tichým oceánem západně od Los Angeles. Motor prvního stupně se předčasně vypnul a inženýři záhy odhalili, že to způsobilo přerušení přívodu pohonné směsi.

Shoz rakety Launcher One

Zdroj: Virgin Orbit

Společnost Virgin Orbit po prvním selhání úspěšně vypustila další čtyři rakety Launcher One v řadě a dopravila na oběžnou dráhu malé družice pro NASA, americkou armádu a komerční zákazníky ale v lednu letošního roku přišlo další selhání. Šlo o první start ze Spojeného království. Boeing 747 Cosmic Girl vzlétl z kosmodromu Cornwall v Anglii a raketu Launcher One vypustil u pobřeží Irska. Selhání druhého stupně způsobilo, že raketa s nákladem nedosáhla oběžné dráhy a bylo zničeno devět malých družic z Velké Británie, Spojených států, Ománu a Polska. Tento neúspěch nastal poté, co Virgin Orbit již čelila finančním problémům.

Firma vykázala za prvních devět měsíců roku 2022 čistou ztrátu ve výši 139,5 milionu amerických dolarů a toto je zároveň poslední období, kdy jsou finanční výkazy veřejně dostupné. Branson, který v roce 2017 založil společnost Virgin Orbit jako odnož své společnosti Virgin Galactic zaměřené na suborbitální vesmírnou turistiku, poskytl na přelomu let 2022 a 2023 prostřednictvím společnosti Virgin Investments Limited, která je součástí Bransonovy skupiny Virgin Group, společnosti Virgin Orbit, která se potýká s problémy, finanční injekci ve výši 55 milionů dolarů. Tyto půjčky stačily na to, aby Virgin Orbit udržel v provozu až do minulého týdne.

Ve zprávě pro Komisi pro cenné papíry a burzy společnost Virgin Orbit uvedla, že pozastavení provozu, které bylo nařízeno minulý týden, mělo za cíl ušetřit kapitál, zatímco společnost povede jednání s potenciálními financovateli a prozkoumá strategické příležitosti. „Ovšem neexistuje žádná záruka toho, že tato jednání vyústí v jakoukoliv transakci,” uvedla společnost v prohlášení pro Komisi pro cenné papíry a burzy a dodala, že očekává, že provozní přestávka potrvá nejméně do úterý 21. března.

Mezitím je vyšetřování lednového selhání startu téměř u konce. Nově zveřejněné informace, které společnost poskytla veřejnosti minulý měsíc uvádí, že inženýři zjistili, že palivový filtr na druhém stupni se při zážehu uvolnil ze své normální polohy. Další údaje ukazují, že palivové čerpadlo, které je za filtrem, pracovalo na nižší výkon, což vedlo k nedostatečnému přísunu paliva do motoru. To mělo za následek, že motor pracoval při výrazně vyšší než optimální teplotě. To mělo za následek zničení motoru a selhání mise.

Virgin Orbit uvedla, že další raketa Launcher One, která měla letět na další komerční misi z Mojave Air and Space Port v Kalifornii, byla v závěrečné fázi příprav a testování, když společnost nařídila přerušení provozu. V aktuální chvíli nikdo nedokáže s naprostou jistotou říci, jaký osud Virgin Orbit čeká, ale možnosti jsou pouze dvě. Firma se dokáže vypořádat se špatnou finanční situací a bude dál pokračovat v provozu anebo vyhlásí bankrot.

Jeden komentář ke článku “Je Virgin Orbit před krachem?”

Virgin Orbit dost připomíná restauraci manželky úspěšného podnikatele z Pohlreichova TV pořadu, kdy její existence plní potřebu koníčka.