sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (LA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

DARPA

Agentura pro pokročilé výzkumné projekty ministerstva obrany (Defense Advanced Research Projects Agency) udělila společnosti BAE Systems kontrakt v hodnotě 16 milionů dolarů na pokračování v práci na softwaru, jehož cílem je udržovat neustálý dohled nad velkým počtem pozemních cílů automatickým přeprogramováním senzorů napříč vládními a komerčními družicovými konstelacemi.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly zavádějí nový systém pojmenování svých družic, kybernetických nástrojů a dalších systémů pro vesmírné boje. Cílem tohoto kroku je dát jejich arzenálu rozpoznatelné identity, které se v armádě již dlouho používají.

NASA

Vedoucí astrofyzikální divize NASA nabídl optimistické zhodnocení nadcházejících misí, což je v opačném kontrastu se špatným výhledem v návrhu rozpočtu agentury.

Tankování družic

Vládní a průmysloví analytici označili doplňování paliva do družic na geostacionární oběžné dráze za jednu z nejpraktičtějších a bezprostředně nejcennějších aplikací servisu na oběžné dráze a doporučili cílené investice do včasné demonstrace a koordinovanou politickou práci.

New Glenn

Raketa New Glenn od společnosti Blue Origin bude muset absolvovat čtyři úspěšné orbitální lety, aby získala certifikaci v rámci programu Národních bezpečnostních vesmírných startů (NSSL)

Odin Space

Britský startup Odin Space získal v počátečním kole investic 3 miliony dolarů na zahájení komercializace drobných senzorů pro mapování a analýzu orbitálního odpadu o velikosti menší než centimetr.

Vesmírné trosky

Univerzitní tým zjistil, že malé orbitální trosky mohou při srážkách nebo přiblížení objektů ve vesmíru vysílat rádiové záblesky. Signál lze detekovat pomocí velkých rádiových antén na Zemi i družic na oběžné dráze, což zvyšuje pravděpodobnost varování před troskami.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropský výrobce raket cílí na trh malých družic

Firma Orbex chce svou první „eko-raketu“ vypustit z rampy ve skotské vysočině buďto koncem letošního roku, nebo začátkem roku příštího. Plnorozměrový prototyp rakety Prime, kterou firma označuje za k životnímu prostředí nejvíce přátelský nosič na světě, byl poprvé veřejně odhalen v průběhu května. Prime od firmy Orbex, společný projekt expertů z Velké Británie a Dánska, je prvním zástupcem nové generace evropských nosičů, které jsou navrženy k vynášení mikrodružic na oběžnou dráhu. Představení makety, ke kterému došlo 11. května, představuje významný krok. Předznamenává totiž přípravu na start první vertikální start rakety na oběžnou dráhu z území Velké Británie.

Tiskový mluvčí firmy odpověděl na dotazy portálu Spaceflitght Now, že firma uvažuje o startu na přelomu roku: „Termín prvního startu ovlivňují tři aspekty. Prvním je připravenost rakety, druhým dostupnost dokončeného kosmodromu a třetím startovní licence od úřadu CAA (Civil Aviation Authority – úřad pro civilní letectví). Všechny tři aspekty úspěšně pokračují, ovšem firma Orbex může ovlivnit pouze raketu. V tuto chvíli by tedy odhad termínu startu byl čistým hádáním.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://orbex.space/

Prime se má stát prvním „mikronosičem“ vyvinutým v Evropě, který dosáhne úrovně letové technické připravenosti. Firma Orbex nyní zahájila sérii nácviků, které mají pomoci vyvinout a optimalizovat startovní procesy. Očekává se, že za tímto účelem firma brzy oznámí nábor nových zaměstnanců. Už dříve v letošním roce společnost Orbex představila svou první testovací startovní platformu na nové testovací základně ve městě Kinloss, která se nachází jen pár kilometrů od sídla firmy, které bychom našli ve skotském Forres in Moray.

Raketa Prime bude měřit na výšku 19 metrů a její pohon obstará celkem sedm raketových motorů. Šest z nich najdeme na prvním stupni – jejich úkolem bude prohnat nosič hustými vrstvami atmosféry a dosáhnout výšky okolo 80 kilometrů. Zde dojde k separaci a jediný motor na druhém stupni pak dotlačí sestavu na nízkou oběžnou dráhu Země. Raketa na sebe poutá pozornost prohlášeními o ekologickém provozu. Z tohoto důvodu využívá vcelku nezvyklé palivo – jedná se podle firmy o „obnovitelný bio-propan“, který dodává firma Calor UK. Zvolené palivo má zajistit významné snížení emisí oproti podobně velkým nosičům vyvíjeným v jiných částech světa.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://orbex.space/

Studie provedená na University of Exeter ukázala, že jeden start rakety Prime vyprodukuje o 96 % méně uhlíkových emisí než srovnatelné nosiče využívající fosilní paliva. Raketa Prime by navíc měla být znovupoužitelná (byť v tomto směru stále chybí bližší informace) a nemá po sobě zanechávat žádné zbytky na oběžné dráze. Nosič by měl sloužit ke komerčním startům velkých skupin malých mikrodružic, případně o něco větších jednotlivých družic.

Nové rakety si všímá také Evropská kosmická agentura. „Jsem skutečně ohromen rychlostí, s jakou byla raketa Orbex Prime vyvíjena jakožto první plně orbitální evropský mikronosič. Úplně stejně jsem ale ohromen i použitou technologií s nízkou uhlíkovou stopou,“ uvedl generální ředitel ESA, Josef Aschbacher.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Firma by ráda startovala z nového kosmodromu Space Hub Sutherland, který se buduje na severním pobřeží Skotska. Jedná se o první vertikální kosmodrom, který ve Velké Británii získal plánovací povolení a mohl by ještě letos vstoupit do služby. Firma také nezapomíná zdůraznit, že jde o první a jediný kosmodrom na celém světě, který se zavázal k uhlíkové neutralitě – při stavbě i provozu.

Chris Larmour, šéf firmy Orbex uvedl: „Odhalení plnorozměrového prototypu byl velký mezník pro firmu Orbex, který ukazuje, jak daleko jsme na naší cestě vývoje. Při pohledu zvenčí to může vypadat jako obyčejná raketa, ovšem bližší pohled ukáže, že Prime je raketa jako žádná jiná. Abychom zajistili výkon a environmentální udržitelnost, které od rakety 21. století chceme, museli jsme inovovat široké spektrum problémů – od nízkouhlíkového paliva, přes plně 3D tištěné raketové motory, velmi lehké nádrže až po inovativní technologii znovupoužitelnosti, která mnoho neváží.

Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Plnorozměrová maketa rakety Prime.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FSdOT2ZXIAEMUFC?format=jpg&name=medium
https://orbex.space/assets/uploads/images/Orbex-Prime_2-1404.jpg
https://orbex.space/assets/uploads/images/Orbex-Prime_3-1404.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/05/orbexprime-1.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/05/380A1086-lr.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

Díky za článek. Rád bych věděl co je to obnovitelný bio-propan. Kde se spálením bio-propanu ztratí ten uhlík z propanu? Jak zajistí, že se při výstavbě infrastruktury a výrobě rakety nevyprodukuje žádný uhlík? Ani ti lidé, kteří se budou podílet na tomto programu nevyprodukují žádné CO2?
Čirá reklama za účelem dotací. Já nemám nic proti rozumnému snižování produkce CO2, ale takto si vymýšlet?

pbpitko
pbpitko
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

To by som aj ja rád vedel. Spaľovaním propánu vzniká oxid uhličitý a voda, ako pri spaľovaní hociktorého uhľovodíka, napr. metánu. Metán obsahuje 75% uhlíka, propán 81,8%. Pri spálení rovnakého množstva propánu ako metánu vznikne cca o 9% viacej CO2. Neviem aký je špecifický impulz propánu, ale som si takmer istý že bude horší ako u metána, teda vznikne aj viacej CO2.
Takže to považujem za absolute hoax.
pb

pbpitko
pbpitko
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

„ti lidé, kteří se budou podílet” vyprodujú aj čosi ešte horšíe, metán a merkaptány.

HM
HM
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Nojo. Když vy na to jdete s logikou, fyzikou a chemií.
Tady jste ale v EU a musíte myslet tak nějak politicky uvědoměle. Nebo to alespoň předstírat…

pbpitko
pbpitko
3 let před
Odpověď  HM

Tu sme ale v EU a nie v Putistane !

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Osobně se domnívám, že to bude podobné jako v jiných srovnatelných případech. Evidentně se snaží vymezit proti fosilním palivům. To znamená, že nechtějí do atmosféry uvolnit dávno vázaný uhlík. Myslím si tedy, že chtějí použít k produkci propanu nějaký obnovitelný zdroj. Podle takové logiky by do atmosféry vypustili uhlík, který z ní předtím při výrobě propanu vzali. Ano, je to velmi diskutabilní prohlášení, ale tohle vysvětlení mi jako jediné dává smysl.

MilanV
MilanV
3 let před

Mě zaujala tahle věta:

„Firma také nezapomíná zdůraznit, že jde o první a jediný kosmodrom na celém světě, který se zavázal k uhlíkové neutralitě – při stavbě i provozu.“

Chápu, že na to jdu zase s politicky nepopulární logikou, ale když má být nějaká veličina v součtu na nule (neutralita), tak musí být přírůstky vyvážené úbytky. A jelikož už stavba (i rodinného domku, natož kosmodromu) CO2 produkuje, start rakety CO2 produkuje, tak co ho bude spotřebovávat, obzvlášť v takové míře???

Celé mi to „smrdí“ tím, že místo techniků, inženýrů a vědců zaměstnali velmi šikovné kreativní vyplňovače EU formulářů, kteří dokázali započítat do celkového součtu velmi nápadité procesy, aby to vyšlo, ačkoliv se v praxi nezměnilo vůbec nic… Budu rád, pokud mě někdo vyvede jak z omylu, tak ze smutného dojmu z toho článku, ale obávám se, že bude mít těžkou úlohu…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.