sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: Dopady ruské invaze na kosmonautiku

Ruský vpád na Ukrajinu má samozřejmě ohromný dopad na velké množství oborů. Kosmonautika se v tomto ohledu nijak neliší. Ve srovnání se ztrátami na lidských životech jsou samozřejmě dopady na kosmonautiku nicotné, ovšem vzhledem k zaměření našeho webu se právě na dění v tomto oboru zaměříme. V rámci tohoto průběžně aktualizovaného článku budeme sledovat novinky, které se týkají mezinárodních kosmonautických projektů, ale i všech dalších. Kromě toho si ale také shrneme alespoň ty nejdůležitější momenty, které přinesly dny před vydáním tohoto článku.

Jelikož se v tuto chvíli nedá odhadnout, jak dlouho bude tento článek aktualizován, rozhodli jsme se tentokrát nepřistoupit k jeho tradičnímu „připnutí“ na nejvyšší pozici. Článek bude na nejvyšší pozici postupně nahrazován novějšími články, ale byste se k němu snadno dostali, bude na hlavní stránce přítomen odkaz na článek, u kterého najdete i čas poslední aktualizace tohoto článku, abyste věděli, zda se do něj od Vaší poslední návštěvy něco nedoplnilo.

  • Prvotní shrnutí najdete v Kosmotýdeníku vydaném 27. února.
  • Americký prezident Joe Biden oznámil, že sankce proti Rusku zasáhnou také kosmický sektor. Na to reagoval Dmitrij Rogozin, šéf agentury Roskosmos, že by takový krok mohl ohrozit bezpečnost ISS, jejíž dráhu stabilizují ruské lodě Progress. Stanice podle jeho slov nepřelétává nad Ruskem, ale mohla by dopadnout do USA či Evropy. To však není pravda. ISS přelétává nad jižními oblastmi Ruska a navíc dráhu stanice mohou upravovat i jiné lodě – například Cygnus.
  • Zatím neznámý je rozsah škod výrobních závodu Južmaš a Južnoje v ukrajinském městě Dnipro (východně od středu státu). Zde se kromě jiného vyrábí například první stupně amerických raket Antares, nebo motory pro horní stupně AVUM používané na raketách Vega.
  • Hangár, ve kterém byl zaparkován jediný exemplář obřího letounu Antonov An-225 Mrija, byl zasažen při bojích o letiště Hostomel. Stav letounu v současné době není znám. K jeho poškození velmi pravděpodobně došlo, ale kompletně zničený být také nemusí. Ukrajina již oznámila, že se po vyřešení aktuální situace pokusí o stavbu nového stroje.
  • Agentura Roskosmos oznámila, že se z Francouzské Guyany stáhne ruský personál, který tu zabezpečoval starty raket Sojuz. Starty těchto nosičů z kosmodromu CSG tak jsou přerušeny na dobu neurčitou.
  • 26. února ukrajinský vicepremiér Mychajlo Fedorov požádal Elona Muska o využívání systému Starlink. Ten ještě ten den oznámil, že služba byla na území Ukrajiny aktivována a že do oblasti posílá uživatelské terminály. Už o dva dny později Fedorov poslal fotografii zabalených terminálů, které na místo dorazily. Dmitrij Rogozin se proti tomuto kroku ohradil.
  • Na začátek března plánovaný start rakety Sojuz z Bajkonuru se 4. března neuskuteční. Rusko odmítlo vydat souhlas k již zaplacenému startu s telekomunikačními družicemi OneWeb, dokud se zákazník nezaváže, že je nepoužije k armádním účelům. Ruská strana také požaduje, aby z projektu OneWeb vystoupila Velká Británie. Pracovníci kosmodromu pak na raketě přelepili několik vlajek. Společnost OneWeb v reakci na tyto události odhlasovala dočasné pozastavení všech svých startů z Bajkonuru.
  • Ruská kosmonautika se má podle Dmitrije Rogozina soustředit na technologickou nezávislost. Peníze, které se ušetří ze zrušených mezinárodních závazků by měly jít na kosmické obranné systémy.
  • Evropská kosmická agentura vzhledem k současné situaci a sankcím považuje start evropsko-ruské mise ExoMars 2022 v letošním roce za „velmi nepravděpodobný“. Letět se mělo v září z Bajkonuru na raketě Proton-M.
  • NASA oznámila, že spolupráce s Ruskem na projektu Mezinárodní kosmické stanice ISS pokračuje.
  • Ve Spojených státech jsou již všechny v Rusku vyrobené raketové motory RD-180 pro rakety Atlas V. Jejich starty by tedy neměly být ohroženy. Problém by mohl nastat v případě závad na motorech a následných opravách. Ty totiž Rusko realizovat nebude.
  • Dmitrij Rogozin v rozhovoru pro Russia24 oznámil, že Rusko již nebude do USA dodávat žádné raketové motory, což by se již nemělo týkat RD-180 (viz výše), ale RD-181 pro rakety Antares. Rogozin dodal, že prý mají létat na vlastních košťatech.
  • Rogozin také uvedl, že Rusko přerušuje spolupráci s Německem na společných experimentech na ruském segmentu ISS. Výzkum bude dále probíhat v čistě ruské režii. Realita je však taková, že tuto spolupráci ukončila německá agentura DLR.

A nyní již následuje psaný online přenos. Aktualizace budeme přidávat v rozestupu hodin, někdy i dní. Tato stránka se automaticky neobnovuje. Není tedy určena k tomu, aby byla stále otevřena, pak Vám utečou novinky. Místo toho ji můžete čas od času navštívit a podívat se na aktualizované informace.

13. dubna 16:34

Rada agentury ESA potvrdila ukončení spolupráce s Ruskem. Aktuální rozhodnutí se týká především chystaných ruských lunárních misí Luna-25, 26 a 27, které budou následovat osud programu ExoMars. Svou roli hrají také sankce uvalené na Rusko po agresi vůči Ukrajině, které podle ESA neumožňují uskutečnit původně plánovanou spolupráci. Technologie a přístroje vyvinuté agenturou ESA pro tyto mise však jsou stále důležité. Vrtačka PROSPECT s balíčkem analyzátorů těkavých látek, která byla původně plánována pro misi Luna-27 již má zajištěný let k Měsíci v rámci amerického komerčního programu CLPS. U evropské navigační kamery PILOT-D (původně měla letět na sondě Luna-25) již probíhají jednání o jejím letu na komerčním landeru.

Pokračování programu PILOT, který počítá s možností přesného přistání a vyhýbáním se překážkám, již prochází přepracováním. Tyto schopnosti budou důležité pro evropský průzkum Měsíce – třeba prostřednictvím landeru EL3 (European Large Logistic Lander), který bude navržen ke schválení na ministerské radě v letošním roce. Generální ředitel ESA a prezident japonské agentury JAXA minulý týden podepsali dohodu. Ta udává, že evropský hmotnostní spektrometr EMS-L (Exospheric Mass Spectrometer) poletí k Měsíci misi na japonsko-indického roveru LUPEX.

ESA se kromě informací o lunárním programu zmínila také o osudu mise ExoMars. Potvrdila, že ačkoliv nosič, přeletový modul, sestupový modul i rover Rosalind Franklin prošly svými zhodnoceními letové připravenosti, tak letos v září nepoletí. Bylo potvrzen, že skupina vedená experty z firmy Thales Alenia Space nyní pracuje na zrychlené studii pro zhodnocení možností dalšího vývoje.

3. dubna 7:35
Šéf ruské vesmírné agentury oznámil, že kvůli západním sankcím přerušuje spolupráci na ISS s NASA, Kanadskou kosmickou agenturou, a Evropskou kosmickou agenturou. Dále uvedl, že partnerství je možné pouze s bezpodmínečným zrušením sankcí.

23. března 10:15
Ukončení spolupráce s Ruskem oznámila i společnost Eumetsat, hlavní dodavatel meteorologických dat.

17. března 14:36
Agentura ESA potvrdila, že letos ke startu společné evropsko-ruské mise ExoMars nedojde.

17. března 12:13
Na Ukrajinu dorazila třetí dodávka uživatelských terminálů systému Starlink.

16. března 14:45
Švédské konsorcium oznámilo, že jejich vědecká družice MATS nepoletí na raketě Sojuz 2.1 na konci tohoto roku.

14. března 15:22
La Tribune uvádí, že společnost Avio v Itálii má k dispozici pouze tři motory RD-843 pro horní stupně AVUM raket Vega-C. Další tři připravené jsou pořád na Ukrajině. Situace ohledně tohoto nosiče je tedy nejistá. Navíc podle článku nepůjde již evropské části, včetně družic přepravovat letadly Antonov patřící ruské společnosti Volga-Dněpr. Hledá se tedy záložní řešení. Zatím to vypadá, že budou využity letadla Beluga od Airbusu.
https://www.latribune.fr/entreprises-finance

10. března 10:08
Spojené království zakázalo export do Ruska v souvislosti s kosmickým průmyslem. Nové sankce zaměřené i na ruský vesmírný sektor oznámila 9. března britská ministryně zahraničí Liz Trussová. Dodatečná obchodní opatření zabrání britskému vývozu kosmických technologií do Ruska, včetně souvisejících služeb, jako je např. pojišťovací a zajišťovací služby. Náklady spojené s Ruskem tedy nepůjde pojistit.

9. března 22:35
Dmitrij Rogozin zrušil chystané dovolené zaměstnanců Roskosmosu. Zároveň jim zakázal cestovat do zahraničí – ať už pracovně či soukromě. Z důvodu „geopolitické situace “ jsou jediné povolené státy, kam cestovat mohou, Kazachstán a Bělorusko.

9. března 22:30
Na Ukrajinu dorazila druhá várka uživatelských terminálů pro systém Starlink.

9. března 9:45
Podle ředitele Roskosmosu Rogozina bude raketa Sojuz, která měla vynést várku družic Oneweb, použita pro vynesení ruské meteorologické družice.

9. března 9:20
Satelitní snímky ukazují, že zaplavení země severně od Kyjeva minulý týden zastavilo postup ruských jednotek.

8. března 10:00
Ředitele agentury Roskosmos kritizoval na Twitteru i americký astronaut Scott Kelly. Reagoval na zakrytí vlajek na raketě Sojuz, která měla vynést družice Oneweb. Napsal: „… bez těchto vlajek a deviz, které přinášejí, nebude mít tvůj vesmírný program žádnou cenu. Možná si najdeš práci v McDonaldu, pokud v Rusku McDonald ještě existuje.“ Reakce Rogozina byla tvrdá a rychlá. Nicméně ji poté ředitel smazal. Rogozin odpověděl na Twitteru: „Vypadni, ty blbče! Jinak budeš mít na svědomí smrt ISS!“ A později ještě napsal: „Možná, že demence a agresivita, kterou jste si vyvinul, je důsledkem přetížení a stresu čtyř letů do vesmíru. Zvu vás, abyste se podrobil vyšetření v Ústavu mozku naší Federální lékařské a biologické agentury.“

7. března 19:36
Zatím stále není jisté, zda se pořád počítá s letem ruské kosmonautky v Crew Dragonu. Dmitrij Rogozin na dotaz, zda Anna Kikina poletí na misi Crew 5 nebo na Sojuzu MS-22 zareagoval: „Myslím, že brzy nebude létat vůbec nikdo, protože při takové agresi ze strany Američanů nebude kam létat.

4. března 22:26
Společnost Arianespace uvedla, že přerušuje přípravu startů všech raket Sojuz z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně. Jde o reakci na dřívější oznámení Dmitrije Rogozina, že se z Francouzské Guyany stáhne ruský personál připravující tyto starty. Nejbližší start byl plánován na 6. dubna a měly při něm být vyneseny dvě evropské navigační družice Galileo.

4. března 8:58
První bližší pohled na trosky jediného dokončeného exempláře letounu Antonov AN-225.

Silně poškozený Antonov AN-225.
Silně poškozený Antonov AN-225.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

3. března 15:03
Objevilo se krátké video, které zachycuje dění na letišti Hostomel u hangáru, kde je AN-225. Krátký pohled ukazuje i pohled na letadlo, které nevypadá v pořádku.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
https://spacenews.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.esa.int/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.space.com/ukraine
https://spacenews.com/uk-bans

Zdroje obrázků:
https://cdn.vox-cdn.com/t…/53460395/8116903920_e822cfdc91_k.0.0.jpg
https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/61f4bb7809ee53f6410b752d/0x0.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…95rjawh1NmiPtTYiZLnkO4sVGicB1Q&oe=6225FFFB

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
231 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
2 let před

Rusové se odpoutávali od roku 2014. Málokdo si to uvědomil.
Chtěli rovné podmínky, patrně přístup do EU. Dopadlo to krutě.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  PetrV

Co tím „patrně“ chcete říct ? Rovné podmínky jak ?
Posledních 20 let řidil Rusko jediný člověk a to „car“ Putin, od 2014 platily sankce, které ze strany hlavně Francie a Německa byly obcházené, co myslíte tím „odpoutáváním“ ?

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  PetrV

Nemůže se odpoutávat někdo, kdo nebyl(svou vinou)nikdy nijak připoután…..

zvejkal
zvejkal
2 let před

K rusom a k tomu co vyvadzaju by som tazko napisal nieco splnajuce podmienky uverejnenia, takze len strucne.
Treba s nimi jednat co najtvrdsie a odstrihnut od vsetkeho. Akakolvek dohoda s nimi je zdrap papiera. Zabudnime na rusov. Prestali existovat.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  zvejkal

Nepřestali.

Dali2
Dali2
2 let před
Odpověď  PetrV

Otazka velmi kratkej doby, a je uplne jedno ako a kym sposobom knfklikt skonci. Bud prestane existovat Rusko alebo cela planeta.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Dali2

Tady jsme na webu o kosmonautice, držme proto diskusi v těchto tematických kolejích, děkuji. 😉

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  PetrV

Pochopitelně přestali a stali se z nich teď vyvrhelové celého světa. ISS se nepochybně rozdělí a je třeba se na to připravit. Jakákoli spolupráce s Ruskem bude na hodně dlouho, možná desetiletí, naprosto toxická.

Bude samozřejmě taky záležet jak dopadne válka na Ukrajině a jestli v Rusku třeba neproběhne nějaký převrat a postupná normalizace. Ale to všechno bude proces na léta.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  ldx

Je možné ISS rozdělit na více samostatných segmentů izolovaných od ostatních částí?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Petr1

Technicky to možné je, ale prakticky by to bylo složité. ISS byla projektována jako celek, aby bylo možné sdílet její společné služby mezi moduly. Ruskému segmentu by v případě separace chyběla především elektrická energie. Západní segment by zase postrádal modul s nádržemi a motory pro změnu dráhy stanice.

zvejkal
zvejkal
2 let před
Odpověď  PetrV

Doplnim – rusi ako partneri prestali existovat. V kontexte tohoto webu sa to tyka spoluprace v kozmonautike.
Na ako dlho, tazko odhadnut. Osobne im neprajem nic dobre.

Adhara
2 let před
Odpověď  zvejkal

Možno to tak nebolo myslené, ale vyznieva to, akoby ste kvôli pár šialencom odsúdili celý národ. Ale správy sú plné aj takých Rusov, ktorí vojnu nechcú, majú proti nej demonštrácie, petíciu.

Vydala som román, v ktorom sa objavuje americko-ruské kozmonautické súperenie, nová, fiktívna etapa kozmických pretekov. Pred 10+ rokmi, keď boli u nás Rusi v kurze, mi čitatelia v prvej polovici knihy vyčítali, že som ich vykreslila ako zlých. Zlí však boli len niektorí vrchní predstavitelia a ako sa ukáže v druhej polovici knihy, rovnako aj vrchní predstavitelia na americkej strane. Kozmonauti oboch strán boli kladné postavy. Verím, že vo väčšine prípadov je to tak aj v reáli.

zvejkal
zvejkal
2 let před
Odpověď  Adhara

Adhara, svoj prispevok som doplnil, tak snad je jeho kontext jasnejsi (ako som to myslel).

Michal Andrej
Michal Andrej
2 let před

Viem že tu politiku nemáte radi, ale ten Rogozin sa zrejme cíti veľmi dobre v roli šaška cára Putina.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  Michal Andrej

V podstatě je už úplně jedno co ten tlučhuba povídá, to nikdo nemůže brát vážně. Jediný fakt je ten, že veškerá spolupráce končí nebo se na dlouho utlumí. Zaplaťpánbůh, že Amerika i Evropa mají vlastní řešení a nemusí už na Rusko spoléhat… Bohužel stávající projekty se budou muset přepracovat a třeba ten OneWeb, to je taky otázka tak to s ním dopadne.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Michal Andrej

Asi mu to koryto za takové šaškování stojí. Nevím jestli je to pravda, ale četl jsem, že Rogozinův plat je údajně 5x vyšší než plat ředitele NASA. Pominu-li „výsledky“ ROSKOSMOSu, tak za takový plat leckdo nad morálkou a osobní důstojností zavře obě oči.

JirkaCV
JirkaCV
2 let před
Odpověď  Petr1

Nevím, jak šéf NASA, ale „Dmitry Rogozin received a salary of $1.3 million, plus benefits, in 2020“

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  JirkaCV

Děkuji za tuto zajímavou informaci a chci se zeptat z jakého zdroje pochází.
Děkuji za odpověď.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před

Ten Rogozinův výtok ke Starlinkům je asi takový, že Musk označil projekt Starlink za čistě civilní a teď toto… To by ještě znělo tak nějak normálně. Ale uvedl ho tím, že „Rusko implementuje své nejvyšší národní zájmy na území Ukrajiny…“ Nádhera. Podobný eufemismus pro plošné masakry a devastaci měst předvedl třeba šéf ruských paralympioniků. Pro něj jsou to „politické problémy“. K tomu Rogozinova novinka košťata – nástupce starší trampolíny. Ten podivný pán je duševně propojen se svým milovaným vůdcem v Kremlu a tím je to dáno. Ruská kosmonautika je pro mě teď naprosto na okraji, vedle třeba KLDR nebo Íránu. Koneckonců ta země se zaslouženě propadá do čím dál větší izolace na všech frontách.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Ztrácí se rozum na obou stranách pomyslné barikády.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Pánové diskutující, moc vás všechny prosím, držme diskusi v mezích kosmonautiky. Zvlášť u tohoto tématu to může velmi snadno utéct k obecné debatě o politice a to bychom tu nechtěli. Diskutujte proto, prosím VŠICHNI, jen o kosmonautice, moc děkuji.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vážený pane Majere!
Plně chápu Vaše přání, aby se debata na těchto stránkách vedla čistě odborně. Nicméně situace je vážná, spousta lidí je na Rusáky oprávněně naštvaná, mám-li být hodně zdrženlivý ve vyjadřování. Nelze proto mít nikomu za zlé, že se občas někdo vyjádří podle zásady co na srdci, to na jazyku.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Petr1

Tuto náladu samozřejmě chápu. Proto se snažím diskutující, kteří se odchýlí od tématu „napomínat“ jen mírně.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Je nějaký zdroj, ze kterého by se dalo dohledat co přesně Rogozin řekl?
Vzhledem k tomu, že jeho nejvyšší dosažené vzdělání je nějaká politicko-papalášská škola v Moskvě, tak mám o jeho odborné kosmické erudici velmi silné pochybnosti.

Borin
Borin
2 let před
Odpověď  Petr1

On to bude takový Plateník z Okresu na severu. „Politicky ti to dobře myslí a ostatní se naučíš za pochodu“.
A protože širokà ruská duše obejme každého, nemá typicky ráda, když se jí někdo vysmekne. Donedávna je uspokojovalo, že amíci musí používat jejich výtah k ISS.
Teď jen přestali zakrývat své vrozené nepřátelství k okolí. Ani v kosmické spolupráci bych jim nevěřil nos mezi ušima.

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  PetrV

Nejistoty jsou sice veliké, ale pravděpodobný odklad přistání na Měsíci v rámci Artemis 3 není způsoben ruskou invazí. Jak je uvedeno ve Vámi odkazovaném článku, generální inspektor NASA Paul Martin to odůvodnil nepřipraveností HLS Starship a skafandrů.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Důvodů si mohu vymyslet spoustu.
Např. Vysoká cena sls+ orion…

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpověď  PetrV

Proč by si něco vymýšleli?

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  PetrV

Nejde o vymýšlení důvodů, ale o popis skutečných faktorů skluzu. Cena SLS a Orionu pro Artemis 3 mezi těmito faktory není. Během úterního slyšení v podvýboru pro vědu, vesmír a technologie Sněmovny reprezentantů to po generálním inspektorovi NASA Paulu Martinovi zopakoval i William Russell z GAO. Martin i Russell faktory skluzu vyjmenovali: potřebný čas na vývoj a testování HLS Starship a skafandrů. Je to uvedeno mj. v článku, na který jste sem dal odkaz.
PS: Jsme mimo téma!

Spytihněv
Spytihněv
2 let před

Jen žádné bagatelizování. Ztráta rozumu nastala u Putina. A to jediné by mohla být polehčující okolnost. Pokud to tak není, tak je to obyčejný zločinec.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Pardon, to mělo být k PetrV 16:39

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Vraťme, prosím, diskusi ke kosmonautice. 😉

Maniak
Maniak
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Je to v těchto dnech těžké. Kosmonautika je fajn věc, která však v době války moc neprospívá.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Maniak

Zase se říká, že armáda akceleruje vývoj technologií, které najdou uplatnění i v kosmonautice.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je pravda. Starlink využívá armáda, o stsrship uvažuje o falconu nemluvě.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Armáda využívá i silnice, železnice, potraviny, naftu, kerosin, dokonce i vzduch, který dýcháte. Proč by nemohla využívat satelity pro přístup k internetu nebo raketové nosiče?

Spytihněv
Spytihněv
2 let před

Letos tedy ExoMars nepoletí, ale řekl bych, že za dva roky se situace nezlepší. Tedy snad už bude po válce, ale sankce nepoleví a spolupráce s Ruskem možná fungovat nebude. Jaká je šance, že by Rusko poskytlo svůj hardware už třeba letos a v roce 2024 by ESA letěla na jiné raketě? Odkoupení Kozáčka by snad nemuselo být zcela mimo realitu. Lépe získat eura, než aby skončil v Lavočkinově muzeu.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Nevěřím, že by ho Rusové prodali. O peníze jim evidentně nejde. To už mi přijde pravděpodobnější, že bude postaven jiný přistávací modul.

KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, určitě to ESA bude řešit. Jen je škoda že se start se nestihne ani teď, pravděpodobně ani za dva roky. Než postaví náhradní přistávací platformu, bude to trvat. Takže nejdříve za 4 roky. 🙁

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  KarelT

Asi tak…

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  KarelT

V neděli 27.3. byl na ČRo pořad Leonardo PLUS věnován kosmickému programu a zejména válečným dopadům na něj. O sondě ExoMars bylo řečeno, že start se odkládá na neurčito. Letos nepoletí na 100%. V roce 2024 nejspíše také ne a jako reálný termín je rok 2026. V té době však již budou přístroje na roveru morálně zastaralé.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Petr1

O tom, že letos ExoMars nepoletí jsme v tomto článku informovali v aktualizaci ze 17. března 14:36.
Přístroje nebudou morálně zastaralé, protože se do té doby na Mars nevypraví nic lepšího.

Bigbaz
Bigbaz
2 let před

Osobně mě docela děsí prohlášení o vynakládání prostředků na budování kosmické obrany.
Jestli si udělají z oběžné dráhy střelnici, jak to nedávno předvedli, tak budeme mít s kosmonautikou dost problém.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  Bigbaz

I to je možné. Bude nutné asi počítat s nějakou aktivní obranou proti kosmickému smetí, urychlit veškeré projekty, které se tomu věnují. Myslím, že to bude problém č.1 a Rusko může ještě hodně škodit.
Je otázka, jak se k tomu postaví Čína, ta jako jediná by ho mohla trošku umravnit.

Jiri Macoun
Jiri Macoun
2 let před

Přeji všem dobrý den,
dle mého osobního názoru se ruská kosmonautika, vojenská i civilní odebere tam, kam ruskou agresorskou válečnou loď poslal ukrajinský obránce ostrova.
Proč?
– Rusko technologicky zaostává velmi výrazně za zbytkem světa a spolehlivost systémů jde níže a níže. Zázrak, který se udál s Naukou se nebude opakovat.
– V oboru pilotovaných letů ruská činnost zcela ustane, protože po skončení dopravních služeb pro NASA nebudou s Rusy létat ani majetní cizinci. A bez peněz se do vesmíru nedostaneš. Můj tip je, že do roka, nebude-li 3. světová, Rusové pilotované expedice nebudou podnikat. Kikina nepoletí do vesmíru, ale vezme to jiným směrem…:).
– Rusové horko těžko dají dohromady i nějakou tu vojenskou (navigační, spojovou, průzkumnou apod.) družici, protože i na vojenských aplikacích používají západní součástkové komponenty.
– Možná vše nebude tak zlé a nějakého Rusa sveze Čína v „užitečném“ programu, jakým byl třeba Ineterkosmos.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Jiri Macoun

Mám jeden drobný dotaz. Kdo je to Kikina?
Děkuji za odpověď.

Radim
Radim
2 let před
Odpověď  Petr1

Zkuste CTRL+F
Ruská kosmonautka, co má(?) letět Crew 5

R.

Jiri Macoun
Jiri Macoun
2 let před

Pokračování úvah na téma Rusko a vesmír
– Obcházet stop dodávek budou Rusové obtížně. I když najdou spřátelené řetězce ve světovém obchodu, nemusí to být jen Čína, tak takové dodávky budou hodně mastné a za devizy, které Rusové mít nebudou. Kdo nemá prachy, nic nedostane – tenhle zákon platí už z doby kamenné. Navíc všechny čipy budou Rusové prát do vojenských systémů. Civilní aplikace prostě skončí, věda taky. V dlouhodobém výhledu pro nízkou spolehlivost odejde i navigační systém.
– V posledních 10 letech se ukazuje, že ruská věda a technologický vývoj se nerozvíjí optimálním způsobem (např. Angara, stavba Vostočného). Finanční blokáda a embargo stav jen prohloubí. Je třeba vzít v potaz i pracovní morálku. Kosmičtí inženýři a raketčíci se budou těžko vyrovnávat s propadem příjmů a výrazným poklesem životní úrovně. Rusové jsou taky normální lidé, a když ani kuře zadarmo nehrabe, tak tuplem vysokoškolsky vzdělaný expert. Jestli bude stav sankcí trvat dlouho a z Ruska se nestane opět vězení stalinského typu, mozky utečou do Íránu nebo Severní Koreje, protože tam dostanou víc peněz něž v Rusku.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  Jiri Macoun

Obávám se, že z Ruska se stane to vězení, tak jako za toho „komunismu“… Už teď prakticky nemají aerolinky kam létat, Rus nemůže vyvážet valuty a další omezení přijdou. Už zítra nebo v příštích dnech má Rusko vyhlásit Stanné právo, takže to vypadá tak, že se Rusové probudí už do svého, zamřížovaného, velkého vězení.

slunce
slunce
2 let před
Odpověď  ldx

Už to stanné právo vyhlásili, nebo jsi jen naletěl propagandě?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  slunce

Vraťme diskusi ke kosmonautice a neodtahujme ji mimo téma. Děkuji.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  slunce

Oficiálně ne, ale fakticky tam stanné právo už dávno je a bude se ještě přitvrzovat. To není žádná propaganda, ale realita.

Ivan
Ivan
2 let před
Odpověď  Petr1

To co udělal Putin s podporou ruského obyvatelstva je naprostá šílenost, ale pokud Evropa přestane s Ruskem komunikovat, povede to jen k izolaci Ruska a vzniku nové Severní Koreji na území Evropy, ale tisíckrát horší. To nevypadá moc pozitivně. Proto by se měla zachovat chtě nechtě aspoň symbolická spolupráce na některých vědeckých projektech vč. ISS nevyjímaje. Sám doufám, že to tak bude.

Jiri Macoun
Jiri Macoun
2 let před

Rozpracované projekty
– Čím později skončí válka, tím rychleji nastanou změny v přístupu ke stávajícím projektům. Na cestu na Mars zapomeňme. Spojené nádoby zafungují. Evropa potřebuje zbrojit a zbrojit. Je nutné zavést opět základní vojenskou službu, stavět bunkry a úkryty, prostě studená válka se vším všudy. Věda, navíc společná s Rusy půjde do kopru v první řadě, i když se vydají prohlášení, že se pokračuje byť zase s odkladem, ale nakonec se hlasitě či tiše projekt odtroubí.
– ISS skončí, buď rozhodnutím USA (varianta rozpojení a doplnění orientačním modulem nebo bez Rusů, kteří stáhnou své kosmonauty na Zem na protest proti sankcím či pod jinou záminkou).
– a činností Rusů možná skončí na dlouho dobu kosmonautika jako taková, protože záměrným zničením třeba jen pár desítek ruských nefunkčních satelitů se stane blízký kosmický prostor nepoužitelný pro jakékoliv aplikace, podle hesla: Když ne my, taky vy taky ne.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  Jiri Macoun

Cesty na Mars záleží na Muskovi, to jde po jiné koleji. Ale vědecké projekty se možná utlumí, pro armádu naopak. Neviděl bych to tak negativisticky.

Kamil
Kamil
2 let před

Jaké jsou sázky, že se uskuteční březnový start Sojuzu? A ten říjnový? Bojím se na ně vsadit

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  Kamil

Komerční starty budou naprosto nulové. Na to bych nevsadil ani ten dnes již bezcenný rubl…

PaRi
2 let před
Odpověď  ldx

Zas tak bezcenný není. Chtěl jsem ho switchnout do Dostihů a sázek, nějakých 200 000 peněz, ale vyjde to na nějakých 40000,- Takže budu muset ještě počkat.

PaRi
2 let před
Odpověď  PaRi

Už toho nechám, ale ještě… jako děcka jsme si namalovali vlastní Dostihy a sázky. Dost jsme si s tím tehdy vyhráli, tematicky to bylo Rallye… no a teď, když Roskosmos tak prudí… už vím, které rakety budou Gavora a Fantome

Štěpán
Štěpán
2 let před

Díky za tento článek. Ikdyž udržet diskuzi k tématu asi bude těžké, věřím, že je to správný krok.

petrilakm
petrilakm
2 let před

Doufal jsem že kosmonauti zůstane stranou od politiky. Bohužel podle úvodu v článku a následně diskuzi tomu tak není.
Nebylo by lepší se zde od politiky distancovat?

Jiri Macoun
Jiri Macoun
2 let před
Odpověď  petrilakm

Znáte aspoň trochu historii kosmonautiky?? Tento obor vědní a technické činnosti zejména na samém počátku byl zcela čistou politikou. Bez soupeření o vesmír by nebyl Gagarin ani let na Měsíc, protože náklady na takové svého druhu „gladiátorské hry“ byly pro nepolitickou společnost nepřijatelné. Do vesmíru se létá zejména pro politiku, výzkum je už jen takovým zajímavým doplňkem. Jen pro politiku se do vesmíru vydala Čína a chystá Indie i třeba Severní Korea. Putinovský režim zase na druhou stranu s vesmírem končí, protože je u vesla zase úplně jiná politika.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Jiri Macoun

To, že kosmonautika byla spjata s politikou, je fakt. Na našem webu se ale snažíme obě strany od sebe oddělovat. Politiku neřešíme a zaměřujeme se pouze na kosmonautiku.

Jiri Macoun
Jiri Macoun
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Velevážený pane Majere,
uvědomujete si vůbec, že na tento web jste zatáhl politiku Vy? Přečtěte si nadpis Vašeho článku. Je výhradně o politice a jejích dopadech na lety do vesmíru. A co má s kosmonautikou společného An-224, která jen pouze 2x vezla už nefunkční Buran? Sám jitříte situaci, city a pak, přestože velmi slušně a korektně, peskujete diskutující, kteří jsou z dnešní velmi divoké doby poněkud vedle.
Chápu, že se snažíte, je to ve Vaší povaze, mírnit vášně, ale nelze v reálném životě oddělit černou od bílé. Ten, kdo tak smýšlí, dělá více či méně mravní chybu. Nejedná správně. Navíc i zdejší diskuse k politice probíhá velmi korektně, za což vyslovuji Všem zde hovořícím velké uznání.

KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  Jiri Macoun

Nesouhlasím že nadpis se nutně týká politiky. To že konflikt naprosto zásadně zasáhne kosmické projekty je fakt a informace a diskuze na téma omezení projektů sem určitě patří. Samozřejmě je v pořádku netahat do diskuze politické hádky, toho je všude plno.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Jiri Macoun

V nadpisu politika není, pouze pravdivé konstatování. Antonov je pouze jeden ze zmíněných dopadů. Trvám na tom, že náš web situaci nejitří, ale jako obvykle fakticky informuje. V diskusi se ale začala témata stáčet kompletně mimo téma a jen na politiku, což je nežádoucí.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  petrilakm

Mohu vás zcela jednoznačně ujistit, že náš web politiku neřešil, neřeší a nikdy řešit nebude. Ta jde zcela mimo nás. My se snažíme co nejobjektivněji popsat danou situaci stylem padni komu padni a z tohoto stylu nehodláme ustupovat ani nyní. V diskusi se sice objevilo pár výstřelků od tématu k politice, ale tyto trendy jsme zadrželi a věřím, že další diskuse už bude k tématu. Pokud ne, zasáhneme znovu.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  petrilakm

A jaký máte problém s úvodem článku? Článek se bude věnovat dopadům ruské invaze na Ukrajinu z pohledu kosmonautiky. A ty dopady jsou a budou asi dost velké. To byste chtěl jen oznámit nějakou změnu, ale cudně tajit důvod, který je politický nebo spíše válečný?

MartinH
MartinH
2 let před

Antonov An-225 Mrija byl myslím postaven z titanu, tedy jeho nosná konstrukce. Pokud nebyl zasažen přímo, ale jen shořel, mohla to ta konstrukce přežít. Jestli si dobře pamatuji, tak teplota tání titanu je značně vysoká a je i odolný před mechanickým poškozením. To by mohlo zjednodušit jeho obnovu. V podstatě by stačilo ho „jen“ znovu opláštit a dovybavit všemi přístroji. Nezačínalo by se ale na zelené louce.

Jura
Jura
2 let před
Odpověď  MartinH

AN-225 z titanu? Nevylučuji, že jsou použity i některé titanové díly, ale co se týče draku letounu, bude to spíše klasický letecký dural. AN-225 je v podstatě zvětšený AN-124 Ruslan, kterých bylo vyrobeno přes 50ks.
Titan byl v menší míře použit na americkém XB 70 – prototypu bombardéru s rychlostí 3Machy. Tam s ohledem na teplotní namáhání při supersonickém letu nebyl použit klasický dural, ale nerez ocel. Cenově pak prý letadlo vycházelo dražší, než kdyby bylo vyrobené ze zlata.

Radim
Radim
2 let před
Odpověď  Jura
Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Radim

Velmi smutný pohled. 🙁

Adan
Adan
2 let před
Odpověď  Radim

Zdravím všechny ,
toto je konec té mašiny. Otázka co zbylý kus trupu ,zda taky přežije .

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Radim

Za tohle všechno by měl rus zaplatit, válečné reparace je pošlou na dlouhé roky do bídy a utrpení.

Josef Waters
Josef Waters
2 let před
Odpověď  Ivo

Na první pohled by to bylo logické a spravedlivé. Jenže přesně takový postup po první světové vytvořil nacistické Německo. Pokud jde o Rusko, kdyby současná situace v Kremlu vyeskalovala v nějaký puč a byla by šance na demokratičtější vládu, bylo by potřeba jim naopak pomoci. Tak jako Německu a Japonsku po druhé válce. Samozřejmě s jednoznačnými podmínkami. Kosmický program by mohl být alespoň z části zachráněm.
Jestliže tam naopak nedojde k Deputinizaci, upadne celé Rusko i s kosmickým sektorem do područí Číny a ta je naplno využije pro své zájmy ve světě i ve vesmíru.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Josef Waters

Váš komentář se již odchyluje od kosmonautiky. Zkuste se, prosím, držet našeho oboru. Díky moc. 😉

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Jura

Co jsem viděl v televizi, tak letadlo je na šrot. Nechápu proč s ním včas neodletěli do zahraničí, když se už minimálně poslední týden před vpádem pralesa situace vyostřovala a bylo jasné, že se něco stane.
Vyrobit nové letadlo podle původní projektové dokumentace se mi za současné situace jeví jako naprosto nereálné.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Petr1

Letadlo tam bylo kvůli opravám. Asi ho měli rozebrané a nestihli ho složit do letuschopného stavu.

beepee
beepee
2 let před
Odpověď  Petr1

Údajně mělo kvůli opravě odmontovaný motor. Jinak letadlo pravděpodobně zničilo až dělostřelecké ostřelování letiště Ukrajinskou armádou – to by ale nenastalo, kdyby Rusové letiště neobsadili.

Zargos
Zargos
2 let před
Odpověď  MartinH

Podle těch obrázků to nevypadá moc dobře.

Někde by měl být ještě jeden nedokončený exemplář z 90-tých let. Případně oprášit plány,v podstatě je to prodloužená verze An-124 se zvětšeným křídlem a dvěma motory navíc. Škoda,že s ní nepřeletěli,bude chybět všem.

Martn
Martn
2 let před

Orientaci stanice Cygnus asi neupraví, protože nemá na čem letět. Antares je mimo hru a pro alternativní Atlas nebudou motory. To spíš může řešit Dragon. Ale ISS může mít problém se zásobováním. Po Progressu je to další loď, která odpadá. S HTV-X se zatím asi počítat nedá, stejně jako s Dream Chaserem, který je navíc plánován pro Atlas. Pokud ULA neurychlí vývoj Vulcanu, může být brzy situace dost vážná.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Martn

Poté, co Antares havaroval, absolvoval Cygnus mise na Atlasu. Ten je, jak správně píšete, mimo hru – už jen proto, že se jeho provoz chýlí ke konci. Ale navedlo mne to na něco jiného. Když mohl Cygnus letět na Atlasu, možná by nebyl až takový problém jej posadit na jinou raketu – třeba na Falcon. Na délku měří 5,1 metru, průměr 3,07. to by se pod kryt Falconu bez problémů vešlo.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je zajímavá idea, všechno je možné. Musk taky řekl něco v tom smyslu, že vyvinou něco pro Dragon. Věřím, že i ten Antares se nějak vyřeší, ale bude to nějaký čas trvat a nebude to už stejná raketa.

Jakuik
Jakuik
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

A Dragon nemůžu s nějakou drobnou úpravou použít motory pro nouzové opuštění ? Vždyť s nimi měli původně přistávat, takže by měly být dostatečně regulovatelné, aby je bylo možné použít. Nebo byly pro nouzové opuštění přepracovány a nejsou pro tuto činnost naprosto použitelné ?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Jakuik

Stačily by asi i motory Draco. hlavně si myslím, že stejně jako se ke změnám dráhy ISS nepoužívají Sojuzy, ale Progressy, by k těmto úkolům nesloužil Crew Dragon, ale Dragon 2. U pilotovaných lodí je dostatek pohonných látek strategicky důležitý pro bezpečnost mise.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pak je ještě teoretická možnost upravit Dragon 2 (případně Cygnus či Dream Chaser, až bude Vulcan) na primárně pohonnou jednotku. Tedy přidat nádrže do interiéru nebo do trunku.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Vojta

To už zase až tak jednoduché není. Ale věřím, že by to v případě potřeby dostalo vysokou prioritu.

Jakuik
Jakuik
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dostatek pohonných látek je jasný, ale po dosažení oběžné dráhy už jsou únikové motory stejně k ničemu. Takže by tímto způsobem posloužit mohly, aniž by jakkoliv ohrožovaly posádku nedostatkem pohonných hmot. Možná jsem se předtím špatně vyjádřil.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Jakuik

Jenže SuperDraco i Draco čerpají pohonné látky ze stejných nádrží. Je potřeba zachovat vyšší úroveň pohonných látek, aby mohla loď manévrovat na oběžné dráze v případě problémů – například aby se mohla vrátit k ISS a opět se k ní připojit v případě problémů objevených před vstupem do atmosféry. Proto se pilotované lodě k úpravám dráhy stanice nepoužívají – to se nechává na nepilotovaných. Kdyby je potkal před vstupem do atmosféry problém, nic se neděje.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Napojení dalších nádrží na palivový systém Dragonu by určitě byla delikátní záležitost. Ostatně o tom, jak je palivový systém citlivý, jsme se přesvědčili během jednoho testu. Ale mělo by to být zvládnutelné v řádu jednotek měsíců.
Jak je na tom vůbec umístění IDA portů? Je některý vhodný k připojení pohonné jednotky?
No, v každém případě doufám, že to nebude potřeba.

PetrV
PetrV
2 let před

Rogozin dodal, že prý mají létat na vlastních košťatech.

Psáno u lodi cygnus. Cygnus vyrábí ESA s LM.

Atlas V i antares používaly ruské motory.

Atlas V vynesl starliner, možná měl vynášet i dream chaser.

Obdoba delta IV, ta má kyslík vodík motory, má být nahrazeno raketou vulcan s be 4. Zatím klid u bezose.

SpaceX bude mít hromadu práce.

Nemám někde chybu?

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  PetrV

SpaceX má dost slušnou kapacitu. Možná bude muset omezit starty Starlinků.
Nevím, jak velký problém bude uzpůsobit adaptér Cygnusu na F9 a jestli splňuje i další parametry (vibrace, přetížení…)
Dream Chaser má vynášet snad až Vulcan. Ten nejspíš letos nestihnou právě kvůli BE-4.
Uvidíme, jak akční budou kosmické firmy, když se dostanou pod tlak.

baykanur
baykanur
2 let před

Zatím neznámý je rozsah škod výrobních závodu Južmaš a Južnoje v ukrajinském městě Dnipro (východně od středu státu). Zde se kromě jiného vyrábí například první stupně amerických raket Antares, nebo motory pro horní stupně AVUM používané na raketách Vega.

https://formiche.net/2022/02/bombe-russe-filiera-spaziale-vega/

https://www.avio.com/media/press-release

Jaké novinky máme o motorech Vega?
Zprávu v únoru popřela jak ukrajinská společnost, tak Avio (která staví raketu)

Kontrolou tiskových zpráv společnosti nenajdete žádné tiskové zprávy po prvním zamítnutí … máte více aktuálních zpráv? Víte, kolik motorů je v Itálii? Mohl by nový metanový motor Mira nahradit všechny verze Vegy?

Děkuji

****

Také se připojuji k obavám z války a doufám, že válečné operace co nejdříve skončí. A vraťme se k trvalému míru

Ivono
Ivono
2 let před

Pro civilizované země Rusko přestalo existovat.

HnD
HnD
2 let před
HnD
HnD
2 let před
Odpověď  HnD
pepavek
pepavek
2 let před

Pane Majer, v souvislosti se zaostáváním Ruska v kosmu jsem nedávno zahlédl v jednom článku, že Rusové 32 let nevypustili jedinou výzkumnou družici do meziplanetárního prostoru. Mám tedy dotaz, jestli je to pravda a co se míní pojmem meziplanetární prostor, tedy kde začíná.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  pepavek

Hezký den i Vám, je to tak. Rusko již desítky let nevypustilo vlastní meziplanetární sondu.
Definice meziplanetárního prostoru je definována relativně volně. Někdo sem řadí i vzdálenou běžnou dráhu kolem Měsíce, jelikož zde panují podmínky srovnatelné s meziplanetárním prostorem. Obecně se však tímto pojmem míní oblast mimo gravitační vliv Země.
P.S. Vím, že někteří mohou moje tvrzení zpochybnit a poukázat na sondu TGO (Trace Gas Orbiter), která obíhá kolem Marsu a je zcela jistě mimo gravitační pole Země. Tato sonda však není čistě ruská. Velký podíl na jejím vývoji měla evropská komická agentura.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  pepavek

Poslední alespoň částečně úspěšný ruský pokus byl Phobos 2 v roce 1989. Dostal se na oběžnou dráhu Marsu, ale přistávací moduly na jeden z měsícú už nevypustil. Takže jo. 32 let už je to. Od té doby zkusili ještě dvakrát něco zase k Marsu (Mars 96 a Fobos-Grunt), ale obě skutečně ambiciozní mise skončily fiaskem absolutním – selhaly rakety hned u Země. Možná by se dalo mluvit ještě o pár let starém Spektr-RG, co je umístěn v libračním cebtru Slunce-Země, ale meziplanetárni prostor vypada jinak. Ještě bych uořesnil, že ani k Měsíci se hodně dlouho nepodívali. Tam už se to pomalu blíží k půlstoletí. Letos se tedy k přistání na Měsíci chystají, ale mají teď značně jiné priority a možná by ani tady ten jejich případný úspěch nikoho moc nezajímal. Což je správné.

mauron
mauron
2 let před
Odpověď  pepavek

Tak oni i tu družici vypustili. Jen nebyla jejich. Poslali evropskou TGA na oběžnou dráhu Marsu v roce 2016.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  mauron

Ano, TGO byla realizována v rámci evropsko – ruského programu Exomars. Je tedy vhodnější k té sérii nevypouštěných meziplanetárních sond dodávat slova „čistě vlastní“, pak je to jednoznačné.

pepavek
pepavek
2 let před

Děkuji za vyčerpávající odpověď. Mám pocit, že se nyní opravdu propadnou do pravěku…

pepavek
pepavek
2 let před

Pane Majer, mám další dotaz. Za SSSR byla roztroušena vojenská i kosmická výroba po celém Svazu. Co zůstalo na Ukrajině po jejím osamostatnění (mám na mysli jenom výrobu pro vesmír), přestali nebo nepřestali Ukrajinci dodávat po anexi Krymu a jsou schopní Rusové bez Ukrajiny pokračovat ve vypouštění raket do vesmíru?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  pepavek

V uplynulých letech potkalo především rakety a lodě Sojuz několik úprav, které měly za úkol nahradit součástky vyráběné na Ukrajině ruskými ekvivalenty. Ruské rakety jsou tedy na dodávkách ukrajinských systémů nezávislé.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  pepavek

Ukrajina dodávala a dodávat přestala. Skončila tím třeba raketa Rokot, kterou používala třeba i ESA pro vynášení satelitů z programu Copernicus. Druhým směrem to odnesla raketa Zenit 3, kterou vyvinula Ukrajina ve spolupráci s ruskými firmami a je doposud stále nejvyspělejší raketou z postsovětského prostoru.
Rusko tak zůstalo závislé na Sojuzech a Protonech, což jsou dlouhodobě zastaralé a nevyhovující nosiče.

Dál Ukrajina dodává raketové motory třeba pro horní stupně do USA nebo Evropy.

Karel Zvoník
Editor
2 let před
Odpověď  Radek

Proton i Sojuz jsou velmi kvalitní nosiče, které i v dnešní době svou roli plní velmi obstojně v porovnání s konkurencí. Napsat, že jsou zastaralé není tak úplně fér, protože Rusové oba nosiče pravidelně vylepšují.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před
Odpověď  Karel Zvoník

Myslím, že Proton už nebyl vylepšován hodně dlouho (od 90. let), protože se počítalo s jeho nahrazením nosičem Angara. Od 2018 je Proton ve výběhu, tzn. nové kontrakty už pro tuto raketu nejsou sjednávány.

Karel Zvoník
Editor
2 let před

Ano, i rakety Proton jsou dodnes modernizovaný. Nedávno dostali například mnohem lehčí aerodynamický kryt. Ty modernizace se dějí právě proto, že rusové nemají za Proton zatím alternativní náhradu.
Proton byla na svou dobu nadčasová raketa. Ono palivo je velice výkonné a na své parametry ma tato raketa velmi solidní nosnost.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  Karel Zvoník

Co je to podle vás ta konkurence?
Protony nebyly vyhovující nikdy. Vznikly víceméně z nouze a Sověti, stejně tak Rusové se je snažili nahradit. Bohužel neúspěšně. Protony používají toxický hydrazin i na prvních stupních, mají nejmenší kryt ze všech těžkých raket a chybí kryogenní horní stupeň. Její jedinou výhodou je nízká cena která je dána právě tím, že je to raketa na hydrazin a vyžaduje tak jednodušší konstrukci. Takové rakety ale do dnešní doby prostě nepatří. Nikdy nepatřily.
Sojuz je na tom mnohem lépe, ale stejně už silně přesluhuje a stejně jako Proton už měl být dávno nahrazen.

mauron
mauron
2 let před
Odpověď  Radek

Ajajaj. To se moc nedá číst. Možná to nevíte, ale třeba rakety Ariane používaly stejné palivo taky „dokonce“ na prvním stupni až do verze Ariane 4, která létala až do roku 2003. Asi podle vás taky raketa, která „nebyla vyhovující nikdy“.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  mauron

Že se dříve tyto hypergolické pohonné látky používaly, je pravda. Ale postupně se od nich odklonili prakticky všichni až na Rusko (Proton) a Čínu (první a dosud používaná řada raket z rodiny Dlouhý pochod). Ostatní státy tuto nebezpečnou směs nahradily bezpečnějšími substancemi. Sám píšete, že Ariane 4 byla poslední evropskou raketou, která tuto směs používala na prvním stupni – dolétala před 19 lety. Domnívám se, že diskutující, na kterého reagujete, chtěl právě poukázat na to, že i Proton měl potkat stejný osud, který potkal všechny nosiče s těmito pohonnými látkami. Ono to tak i bylo plánováno. Protony měly dolétat a být nahrazeny Angarami. Jenže jejich vývoj je samostatná kapitola.

mauron
mauron
2 let před
Odpověď  Radek

Ale samozřejmě že dnes přecházíme na ekologičtější pohony. Pokud to tedy není zrovna booster na SLS s ne úplně ekologickým tuhým palivem. Já především reaguju na tu nesmyslnou větu „Nikdy neopatřily“.

pepavek
pepavek
2 let před

A ještě jeden dotaz: koncem osmdesátých let jsem si vyběhl na oba vrcholky Elbrusu. Stál tam (ne na vrcholu) v té době největší dalekohled světa, alespoň Rusové se tím chlubili, ale jeho kvalita prý byla velice nízká, výsledky chabé. Jak vlastně dopadl a přispěl něčím významným v průzkumu vesmíru?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  pepavek

Tento dotaz se týká spíše astronomie. Náš web se věnuje kosmonautice, tudíž neznáme odpověď. Zkuste to na nějakých portálech, které se zaměřují právě na astronomii, případně oslovte nějakou hvězdárnu / planetárium. Tam dostanete fundovanější odpověď než u nás.

Petr1
Petr1
2 let před

Nejde mi na rozum proč Američané nakupují raketové motory v Rusku a na Ukrajině. Možná to dosud vycházelo levněji, než kdy se uvedené motory vyráběly přímo v USA. Nicméně rizika s takovou krátkozrakostí nyní vidíme v plné nahotě.
Doufám, že se z toho západní svět poučí a to zdaleka nejen v kosmických programech.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Petr1

Američané ctí duševní vlastnictví, takže nemohli bez licence vyrábět kopie. Navíc to není tak jednoduché, vyžaduje to speciální stroje a nástroje.
Jinak vzájemný obchod je velmi dobrý nástroj, jak zabránit válečným konfliktům. Bohužel ne vždy to zafunguje.

Karel Zvoník
Editor
2 let před
Odpověď  Petr1

Ty motory patří k tomu nejlepšímu, co v tomto oboru vzniklo. Navíc pro USA byly za velmi dostupné ceny. Podobný motor vyvinout a sériově vyrábět by v době rozhodování stálo mnohem víc, než si je prostě koupit. Navíc Rusko pro ně nemělo využití.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Petr1

Já si ještě dovolím připomenout, že prapůvod této spolupráce se dá vystopovat až do rozpadu Sovětského svazu. Američané se tehdy báli, že když přijdou sovětští raketoví inženýři o práci, mohly by po nich sáhnout některé méně demokratické státy a využívat jejich služeb. Aby se tomu zabránilo, bylo rozhodnuto, že Američané budou kupovat ruské motory, aby byl zajištěn jejich odbyt. A navíc, jak už uvedl Karel, hlavně RD-180 je po technické stránce špičkový stroj.

MichalL
MichalL
2 let před
Odpověď  Petr1

Myslím si, že Američané ale na ruských motorech nebyli nějak závislí. Takže to nemusel být špatný byznys a to rozkmotření s Rusem přišlo ve velkém až v posledních deset letech, ne?

Adhara
2 let před

K Rogozinovi z ôsmeho marca: No ja nemám slov. Ale aspoň sa môžu potešiť internetoví trollovia, majú nádej na žiarivú kariéru hovorcov Roskozmosu… Na druhej strane, Kellyho komentár bol tiež pekne provokatívny.

PaRi
2 let před
Odpověď  Adhara

Tak Rogozin začíná být trošičku nervózní. No, místo trolení na Twitteru by si měl radši sbalit čemadan, ať toho pak nemá moc. Si teda myslím.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Adhara

Kelly zrovna diplomatický nebyl (asi tak na úrovní toho létání na košťatech). Ale že se Rogozin nechá defakto vyprovokovat k tomu, aby urážel i své vlastní kosmonauty, kteří mají za sebou také několik letů do vesmíru, to už je vážně mimo.

Karel Zvoník
Editor
2 let před
Odpověď  Adhara

Osobně emoce pana Kellyho chápu daleko lépe. Navíc ze svého postavení chtěl zřejmě jasně ukázat svůj postoj. Jak je taky zřejmé jasně věděl kam udeřit (slovně) a jak. Nicméně pravdou je, že to ničemu nepomůže a naopak to jen rozpoutává další vlny emocí.

Ivo
Ivo
2 let před

„Napsal: „… bez těchto vlajek a deviz, které přinášejí, nebude mít tvůj vesmírný program žádnou cenu. Možná si najdeš práci v McDonaldu, pokud v Rusku McDonald ještě existuje.““

Tak to napsal moc hezky a nadčasově, už nenajde práci ani tam. 🙂

Ergin
Ergin
2 let před

Nevíte, co je pravdy na těch fotkách hajlujícího Rogozina, které se nyní vynořily? Je opravdu neonacista nebo to je nějaký podvrh?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ergin

Narazil jsem na ně také, ale jelikož jsem nikde neviděl potvrzení jejich pravosti, jsem k tomu prozatím skeptický.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
2 let před

Nemůžu si odpustit trochu politiky z dnešního vypuštění Starlinků:
„Falcon nine is in startup, now just a few seconds here will wait for the final Launch director GO for launch.“
LD: „Time to let the American broomstick fly and hear the sounds of freedom. LD is GO for launch.“ 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Karel Kocourek

Ano ano, krásná pohotová reakce na Rogozinova slova. 😉
P.S. Ale že to koště metlo slušně, co? 🙂

Spytihněv
Spytihněv
2 let před

Roskosmos bez dovolené. Asi se tam chystají nějaké převratné projekty, jako ostatně pořád. A zákaz vycestování pro změnu zas kvůli hrozbě, že by protivnik mohl z těchto odborníků vytěžit ono pověstné jedinečné know-how. Vždyť přece Gagarin a Sputnik 1 a Sojuz a tak dále.

Nebo spíše půjde o další krok k uzavírání Ruska do ulity a omezování informovanosti o té hrůze, co se děje na Ukrajině a vůbec o všem.

Perzeus
Perzeus
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Podla mna sa len boja ze im vsetci ujdu do zahranicia, klasika ako u nas za sociku.

chlad
chlad
2 let před

Velká škoda pro lidstvo, že na místo spolupráce a vzájemné úcty jsou na pořadu sankce, embarga a převracení národů k obrazu svému. Z kosmonautiky se stalo takové nechutné politikum, že další osud ISS je takřka zpečetěn. Na závěr drobný dotaz: Ví někdo jestli 18.3. bude startovat Sojuz s posádkou? Chtěl jsem se podívat na stránky Roskosmosu, bohužel jsou blokovány.

M.U.
M.U.
2 let před
Odpověď  chlad

Bohužel, tohle mě taky velice mrzí!! Co se týče webu roskosmosu a celkově dalších webů, tak tady se ukazuje krátkozrakost a omezování svobodného vyhledání informací. Cenzura jak hrom! Pro mnoho lidí a to včetně mě, je to jasný signál proto, že něco s tou západní civilizací není v pořádku.
Moc si přeji aby to co nejdřív skončilo a vrátilo se vše pokud možno do starých kolejí jak v životě tak i v kosmonautice. Ale tato celá zkušenost bohužel asi bude mít v některých ohledech negativní dopad.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  M.U.

Dovolím si zareagovat na váš komentář. Podstata aktuálního problému rozhodně není v západní civilizaci. Hledal bych jej přesně opačným směrem. Dál ale tuto debatu nerozvíjejme, protože na našem webu neřešíme politiku. Děkuji.

Radim
Radim
2 let před
Odpověď  M.U.

Nerad bych nějak nabourával vaše rozhořčení a spravedlivý hněv, ale stranky roskosmos.ru jsou blokovány z ruské strany. Tohle není problém západní civilizace, vrazi z volstrýtu vás tam klidně pustí…

R.

chlad
chlad
2 let před
Odpověď  Radim

Proč by ruská strana blokovala stránky Roskosmosu? To se mi nezdá.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  chlad

Je to jasné jako facka. Rusáci jsou teď vyděděnci lidstva a stahují se do ulity svých komplexů. Od zítřka se chtějí odpojit od celosvětového internetu a hrát si jen na svém domácím písečku. Státní instituce v tom jdou příkladem.

Radim
Radim
2 let před
Odpověď  chlad

Proč blokuje nevím, ale zkuste:
https://cs.ipshu.com/trace_route?ip=178.210.92.7

R.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  chlad

Myslím, že tam se nic měnit nebude. Je to čistě ruský start, takže tam není žádná překážka.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Rusáci se z ISS určitě vystrnadit nedají a budou se tam držet jako vši kožichu.

pepavek
pepavek
2 let před

Ještě ke kauze Rogozin. Můj názor je ten, že musí být maximálně loajální k ruskému vedení, jinak jde z kola ven. Takže se musí zastávat války. Současně je natolik inteligentní, že si uvědomuje, co znamená skoro totální embargo nejen pro celou ruskou ekonomiku, ale především pro ruskou kosmonautiku. Nazpět ke Sputniku se asi nevrátí, ale kupředu se taky nepohnou a zbytek světa mezitím zmizí někde v dáli, doslova a do písmene nejspíš na Marsu. Proto mu lehce ujíždí nervy.

HM
HM
2 let před
Odpověď  pepavek

Řekl bych, že ruská kosmická agentura trpí personální nouzí nejen na technických pozicích, ale týká se to i manažérských míst.
Jinak si toho Rogozina nedokážu vysvětlit.
Dejme teď stranou politiku a položme si jednoduchou otázku: Chová se takto na veřejnosti šéf kosmické agentury?

Martn
Martn
2 let před
Odpověď  HM

O osobě pana Rogozina jsem přemýšlel už v době problémů s Naukou. Všichni si jistě pamatujeme jeho zcela nesmyslná prohlášení. Co dělá tento zcela nekompetentní člověk na pozici, která zcela neodpovídá jeho „odbornosti“? Podle mě je to nástrčený klaun a Roskosmos ve skutečnosti řídí někdo, kdo potřebuje z nějakého důvodu zůstat v pozadí.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Martn

Kdo reálně řídí Roskosmos netuším, ale je jasné, že Rogozin tuto trafiku dostal za politickou loajalitu a neochvějnost. jeho odborné znalosti stojí za starou bačkoru.

DcM
DcM
2 let před

Zaujinavy rozhovor o aktualnom stave a perspektivach ruskej kozmonautiky s Ivanom Mojsejevom, vedeckým riaditeľom Inštitútu vesmírnej politiky:

https://novayagazeta.ru/articles/2022/03/10/tri-protsenta-na-budushchee

v ruskom opozicnom mediu.

BJ
BJ
2 let před

Rogozin je prose agresivni debil a snad padne spolecne z Puttinem:
https://twitter.com/NASAWatch/status/1500164274571948041

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  BJ

Ačkoliv mám na jeho osobu v zásadě podobný osobní názor, musím vás v rámci férovosti požádat o vhodnější volbu slov na našem webu. Děkuji.

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Na hrubý pytel patří hrubá záplata.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Petr1

Chápu celou situaci, ale stále musím na našem webu dbát na dodržování určitých pravidel slušné diskuse.

Josef Waters
Josef Waters
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chápu vás, ale to by musel i Rogozin dodržovat nějaká pravidla slušnosti. Zjevně nás a naše spojence považuje za země vedené „válečnickými psy“!
https://t.me/rogozin_do/1952
A dělá to už dlouho, vzpomeňte třeba na jeho vyjádření u dírky v Sojuzu – že to vyvrtali američtí astronauti, aby mohli rychleji domu. Je to prostě trapný debil, jinak to říct nelze.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Josef Waters

Rogozin je dlouhodobě mimo, to vědí všichni, kdo jej aspoň chvíli sledují. Stačí si vzpomenout na jeho tweety o trampolíně z roku 2014. To, že se ale jedna strana chová hloupě, neznamená, že se na její úroveň snížíme i my.

Martn
Martn
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dovolím si jen malou poznámku ke komentáři pana Walterse. Kokotin (pardon Rogozin) tehdy prohlásil, že to navrtal neruský a nikoliv americký astronaut. Jo a někde se tehdy objevila i teorie, že to byl náš krteček.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpověď  Petr1

Rogozin si tohle nepřečte takže není žádný důvod snižovat úroveň zdejších diskuzí

PaRi
2 let před
Odpověď  BJ

Slušněji řečeno: Rogozin štěká, ale Falcony létají dál.

Josef
Josef
2 let před

Krásný a výstižný komentář. Ostatně Roskosmos mi ve srovnání se Spacex začíná připomínat muzeum, jehož pracovníci dojemně vzpomínají na genialitu Sergeje Koroljova.

Martn
Martn
2 let před

Nestrannost a nezaujatost jsou hlavní zásady tohoto webu. Souhlasím. To ovšem také znamená, nazývat věci pravými jmény, a blbec je prostě blbec. Mluvit hezky o retardovaném individuu, které se celému světu, a tedy i nám, vysmívá do očí, mi tak trochu zavání pokrytectvím.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Martn

Nazývat věci pravými jmény a používat vulgarity jsou odlišné věci. I nesouhlas a kritika hloupých vyjádření se dají slušnou formou bez vulgarit. Ke cti většině čtenářů budiž přičteno, že na to pamatují, za což jim děkuju.

Martn
Martn
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nedomnívám se, že bych byl až tak moc vulgární, ale budiž. Jsem z malé části ukrajinec a tak události posledních dnů pociťuji poněkud osobněji, než většina v těchto krajích. Za což se omlouvám.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Martn

Není se zač omlouvat – zvlášť za současné situace to plně chápu. Ta moje zmínka o vulgaritách nebyla mířena osobně. Mylo to spíše obecné konstatování.

Emoxx1
Emoxx1
2 let před

Prajem dobrý deň. Je možné spísať k tejto téme nejaký komplexný článok, do akej miery je samotná ISS v ohrození? Do akej miery je reálne udržať ju pri živote bez účasti Rusov? Možno to niekde je a ja som to len nenašiel, len mám zo toho trošku zmätok. Na jednej strane sa Rusi vyhrážajú, že môžu to celé ukončiť a ISS spadne, na druhej strane čítam, že to tak byť nemusí, lebo to vedia zabezpečiť aj lode Cygnus, ale chýba mi k tomu nejaká reálna analýza, čo z toho je uskutočniteľné. Samozrejme chápem, že najlepšia varianta by bola, keby sa situácia ukľudní a všetko ide „po starom“. Bohužiaľ, to k tomu zrejme nesmeruje. Ďakujem.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Emoxx1

Hezký den,
takový článek už vydali kolegové na ElonX. Kdybych to měl stručně shrnout, řekl bych, že velkoústá prohlášení Dmitrije Rogozina jsou směšným pokusem upoutat na sebe pozornost. Jeho slovům bych nevěnoval velkou váhu a bral je spíše jako kulturní vystoupení.
Pokud by teoreticky k rozpojení ISS došlo, doplatily by na to obě strany. ISS byla od začátku koncipována jako jeden celek, aby každá část zajišťovala část služeb. Ruskému segmentu by tak chyběla energie, americkému zase nádrže a možnost upravovat dráhu. Jak jste správně uvedl, to by dokázaly zajistit lodě Cygnus, ale na straně Ruska by bylo řešení složitější a na delší dobu.

Karel Zvoník
Editor
2 let před
Odpověď  Emoxx1

Dobrý den, na toto téma jsem připravil článek, který vyjde v časopisu Tajemství Vesmíru. Všechny zmíněné věci jsou tam rozebrány.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
2 let před

Napadla mě taková věc: jaký je potenciál Rogozinových hrozeb ve smyslu, že by Rusko aktivně snížilo dráhu ISS s použitím ruského segmentu. Stále zde hovoříme pouze o pasivním bojkotu ISS ze strany Ruska, ale co kdyby se jednalo o hrozby přímou sabotáží?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Karel Kocourek

To snížení dráhy by nebylo jen tak. Ke stažení ISS do atmosféry by byly potřeba dva speciální Progressy, které by vezly vlastně jen pohonné látky. Hmotnost ISS kolem 400 tun je v tomhle případě výhodou. Takže určitě by to nebylo z minuty na minutu a americká část by měla na identifikaci hrozby a na případnou reakci.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nemyslel jsem, že by se Rusům povedlo ISS přímo deorbitovat, ale pokud by dostatečně snížili dráhu, velmi by se též zkrátil čas na úspěšné náhradní řešení ať už plně od Space-X nebo v kombinaci Cygnus + Falcon 9 (pokud by došlo k dohodě firem, předpokládám, že Antares může být ze hry).
Jaké by byly např. schopnosti amerického segmentu „přeprat“ ruský segment při změně orientace stanice? Vzhledem k tomu, že modul Zvězda je vybaven orientačními motory, dokázal by zřejmě vhodným manévrováním saturovat gyroskopy amerického segmentu. Můžou se orientační motory lodi Cygnus použít též ke změně orientace stanice?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Karel Kocourek

To bohužel nechci odhadovat. Ve hře je až příliš mnoho faktorů, které neznám. Jisté je, že silové setrvačníky by nedokázaly vzdorovat zážehu trysek – to jsme ostatně viděli u splašené Nauky.

Borin
Borin
2 let před

Pokud někomu chybí přenosy roskosmosu, může shlédnout na YouTube jejich kanál Roskosmos TV. Z 11.3. demonstrace ‚Z’a mír a ‚Z’a svobodu https://youtu.be/PO_EMPqvt8w

Vit Blahous
Vit Blahous
2 let před
Odpověď  Borin

Sleduji pravidelně… a snažím se v komentářích o protiválečnou agitaci. Marně.

Ladinek
Ladinek
2 let před

Zdravim,

mel bych otazku, uz se vi jak to bude s rozpoctem ESA ve vztahu s predpokladanym negativnim dopadem nekterych sankci EU (a clenskych statu ESA) vuci Rusku? Je nejak ohrozeno financovani ESA, seskrtavani prispevku a s tim spojeny ruseni nekterych misi? Nebo jsou prispevky do ESA schvalovany da delsi casove obdobi a redukce financovani tak nehrozi? Diky

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ladinek

Rozpočet ESA by neměl být ohrožen, ale moudřejší budeme až za několik měsíců.

Ladinek
Ladinek
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Diky za odpoved…

Ale kdyby k tomuto tematu mohl treba Michal Vaclavik napsat vic tak bych se vubec nezlobil. Kazdopadne jeste jednou diky a hezky den!

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ladinek

Dám o tom Michalovi vědět.

Ladinek
Ladinek
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Skvělý, díky…

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  Ladinek

Rozpočet ESA je schvalován typicky na 3-5ti leté období na ministerských mítincích. Poslední byl v roce 2019 a další by měl být letos. Další částí je rozpočet EU na kosmonautiku, který byl schválen loni snad na 7 let dopředu.

Určitě bych nečekal snížení rozpočtu. Naopak existují dost silné argumenty k jeho výraznému navýšení vzhledem k situaci. Otázka je, jestli je management kosmických agentur dokáže prezentovat a jestli je politická reprezentace pochopí. Evropa zvyšuje svoje armádní rozpočty o stovky miliard eur. Bylo by dost nelogické a kontraproduktivní, kdyby pak byl problém například ve vynášení špionážních satelitů, protože se chtělo šetřit na rozpočtu ESA, který je v jednotkách miliard celkově.

Vit Blahous
Vit Blahous
2 let před

Vždycky mě trochu mrzelo, že jsem osobně nezažil začátky historie ruského dobývání vesmíru. Tak alespoň mohu sledovat její konec. A ani mě to nemrzí.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  Vit Blahous

To je asi fakt… pár Soyuzů asi ještě poletí, s vojenskými náklady, ale to bude asi tak všechno.
Mimochodem Astra momentálně úspěšně uvolnila náklad na orbitě, takže to vypadá, že je tady další nezávislá firma schopná vynášet malé náklady do vesmíru. Ruské kosmonautiky už opravdu, zaplaťpánbůh, nadále nětréba 😉

M.U.
M.U.
2 let před

Jak tady sleduji celou diskuzi tak pan. Dušan to nemá lehké.
Myslím si že je tu zbytečně moc horkých hlav a měli by se snažit být neutrálně objektivní…. Celá situace mě též netěší a co se děje celkově ohledně kosmu obzvlášť. Fandím všem stranám v soutěžení v tomto počínání dobývání kosmu a díky tomuto soutěžení se dostáváme jako lidstvo kupředu…

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  M.U.

Řekl bych, že se tu nic tak dramatického neděje. Kritika směrem k Rogozinovi minimálně za jeho výroky od začátku ruské agrese objektivni je a být neutrální v současném dění je nejen obtížné, ale asi i nesprávné. Navíc samotné téma článku řeší konfliktní věci v kosmonautice. Štve to každého, ale bojím se, že staré pořádky, kdy se s Ruskem dalo na lecčem dohodnout a spolupracovat, jsou pryč, tedy aspoň pokud tam zůstane Putin, protože teď už překročil všechny meze. Musím ale říci, že Gateway měla ohromnou kliku, že zůstala bez Ruska. Kdyby dělali na nějakém modulu, tak teď by se všechno opravdu mohutně zkomplikovalo.

M.U.
M.U.
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Nechci rozebírat politiku a Váš nesouhlas s tím co jsem psal. Většina diskutujících by si měli hledat info na všech stranách kde to jde. Ten konflikt co tam začal měl nějaký důvod. Spousta mladých ví co bylo před 8 lety když jim bylo třeba 10 let v té době. A to celé se vším souvisí. Řeknu to stručně píchat do vosiho hnízda se nevyplácí a pak jednu minimálně dostanu. Konzultace jsou třeba a taky umět se dohodnout….. pokud se neumíme domluvit doma, tak pak jak chceme aby se domluvit celý svět?!

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  M.U.

Myslím, že z hlediska západu (ať už to znamená cokoliv, protože tam patří i Japonsko, Jižní Korea a další) snaha o dohodu na různých úrovních byla značná. Delegace v Moskvě se střídaly, ale obráceně, že by přijela ruská delegace jednat někam jinam (ideálně přímo s Ukrajinou), o tom moc slyšet nebylo.
Je to hodně vidět právě na kosmonautice, kam proudilo velké množství západních peněz. Ať už za dopravu na ISS, za motory pro americké rakety, za společné mise s ESA, německé přístroje na Specter-R, Sojuzy pro ESA, komerční náklady na ruských raketách… A samozřejmě nešlo jen o kosmonautiku. To všechno ukazuje, že ostatní země věřily, že Rusko bude jednat a že ta jednání povedou k rozumné dohodě pro všechny. Rozumná dohoda ale samozřejmě neznamená, že druhé straně dáme všechno, co si zamane včetně toho, co ani nevlastníme.

sliva
sliva
2 let před
Odpověď  M.U.

A můžu se vás zeptat, jak váš komentář souvisí s kosmonautikou? Co jste teď nového a zajímavého sdělil? Samozřejmě nepočítám tu frázovitou vatu, která má legitimizovat existenci vašeho zbytečného příspěvku. Jak už bylo řečeno, v diskuzi se s ohledem na závažnost situace nic zásadního neděje, takže těžko říct, co se vám nelíbí. V tomto ohledu zde žádné „horké hlavy“ nevidím, tedy úměrně tomu, že kousek vedle od nás v Evropě dochází ke zločinům na civilistech ze svévole chromého impéria, které má dlouhodobě problém si zapamatovat, kde mu končí hranice a jeho představitelé (a podporovatelé) trpí chorobnou lhavostí.

Neschovávejte prosím vaše poznámky o hledání „objektivní pravdy“ (tj. té proruské) za to, že to tady „pan Dušan nemá lehké“. V takovém případě se totiž vaše počínání nijak neliší od těch, které je třeba krotit, akorát jste z té druhé strany barikády a vzhledem k situaci se vám jen zkrátka hodí využít stylizace do „chladné hlavy“, která to tady jako falešný posel míru „panu Dušanovi pomáhá zvládat“.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  sliva

Váš komentář bohužel vybočuje z tématu našeho webu. Držte se, prosím, kosmonautiky. Děkuji za pochopení, že i v těchto vyhrocených chvílích respektujete zásady diskuse na našem portálu.

sliva
sliva
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vážím si vaší práce a času na tomto webu a omlouvám se, že jsem vás nyní o nějaký čas okradl. Ale nebudu se nikdy omlouvat za to, že jsem neztratil schopnost pojmenovat věci/osoby pravým jménem. Zakladatel tohoto zbytečného vlákna hovoří formou jakéhosi postesknutí o „horkých hlavách“ a „neutralitě“, ale zároveň nemá odvahu na nic a nikoho konkrétního ukázat. A především je samozřejmě s tímto obecným nálepkováním ostatních přispěvovatelů mimo téma, což bych vzhledem ke stanoveným striktním pravidlům bral jako zcela zásadní.

Jsou to takové nenápadné „strky“ snažící se mmj. navodit iluzi existence nějaké alternativní pravdy a „milou formou“ infiltrovat diskuzi hloupostmi a pochybnostmi nad zřejmými fakty (což se zcela očividně potvrzuje i v dalších příspěvcích uživatele zde). Je samozřejmě vaše volba kolem takových nenápadně-politických komentářů chodit po špičkách a nechat je tady, ale pokud bych to měl brát do důsledků, nebýt původního nesouvisejícího komentáře, není tady ani můj nesouvisející komentář. To je vše, co jsem na obhajobu své reakce chtěl řici a dále se k tomu již vyjadřovat nebudu.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  sliva

O žádný čas jste mne neobral, v pořádku. Nechtěl jsem, abyste se za svá slova omluvil. Jediné co chci, je, aby se zdejší diskuse držela tématu kosmonautiky. Víc nežádám.

ldx
ldx
2 let před

Takže podle zprávy ze 14.3. to vypadá, že VegaC sotva začala tak defakto končí… Nedovedu si dost dobře představit, že by na Ukrajině mohli nějak v brzké době obnovit výrobu motorů – destrukce tamní ekonomiky ještě zdaleka není u konce, i když se Ukrajina možná nakonec úspěšně ubrání. To bude proces na léta (i kdyby nakrásně vstoupila do EU).

Karel Zvoník
Editor
2 let před
Odpověď  ldx

Neviděl bych to tak černě. Nějaké díly už v Itálii jsou a jak to bude dál ukáže až čas.

Radim
Radim
2 let před
Odpověď  Karel Zvoník

Co jsem koukal, tak Yuzhmash/Pivdenmash má výrobní závody v Dnipropetrovské oblasti, což je zatím relativně daleko od „frontové línie“.
No, držme Ukrajině a Vege palce…

R.

anis
anis
2 let před
Odpověď  Radim

Obávam sa, že Rusko bude mať snahu odrezať Ukrajinu od špičkových technológií – t.j. nejaký vývoj a aj výrobu raketových nosičov zareže priamo v mierovej zmluve.

KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  anis

Nutně nemuselo. Civilní kapalinové raketové nosiče jsou dost daleko od vojenských. A hlavně vývoj a testy vojenských nosičů nelze tak lehce utajit. To by asi nebyl problém oddělit a ošetřit civilní a vojenský sektor. Otázka je, jaká bude vůle a jak celý konflikt dopadne. A západ by mohl finančně Ukrajině pomoci s civilním hi-tech sektorem a udržet tam i kvalifikované zaměstnance, ovšem jestli to nebude právě naopak.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  anis

Doufám, že Rusko, pokud Ukrajina vstoupí do EU, nebude mít absolutně žádnou šanci toto ovlivňovat (jako budoucího člena ESA).

baykanur
baykanur
2 let před
Odpověď  ldx

Teoreticky by výměna posledních dvou stupňů mohla být (a tedy i ukrajinského motoru s využitím metanového motoru Mira (M-10), motor je již nějaký ten rok ve zkušebním provozu, navíc minulý měsíc byl plánuje zahájení testů integrovaného motoru na stadionu, který jej má hostit. Testovací zařízení bylo slavnostně otevřeno v říjnu 2021.

Pak se uvedení Vega E očekává v roce 2026 … pravděpodobně v případě potřeby by se toto řešení dalo předpokládat … ale nevím o kolik

Borin
Borin
2 let před

Za necelých 9 hodin komentovaný přenos https://www.mall.tv/embed/vesmirne-starty/start-sojuz-2-1a-sojuz-ms-21-18-3-16-55?autoplay=true&c=1
…a to jsem opravdu zvědavý, jak to ruská režie pojme.

pepavek
pepavek
2 let před

Pane Majer, sice jsem na špatné stránce, ale zde vás asi určitě zastihnu. Nikde na Kosmonautixu jsem nenašel zmínku o první použitelné a údajně dokonalé fotce z WEBu. Zpráva je někde zastrčená nebo jste ji přehlédl a dosud neuveřejnil??

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  pepavek

Hezký den,
bude to hlavní téma nedělního Kosmotýdeníku. 😉 Tuhle super zprávu samozřejmě nevynecháme. 🙂

pepavek
pepavek
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Už se těším, konečně něco výrazně pozitivního mezi samými chmurnými zprávami.

Dali2
Dali2
2 let před

Rogozina asi potrha od zlosti:
Ruskí kozmonauti vstúpili na palubu Medzinárodnej vesmírnej stanice v kombinézach vo farbách ukrajinskej vlajky. Trio kozmonautov sa údajne prezlieklo krátko pred príletom na stanicu.

MPOCH
MPOCH
2 let před
Odpověď  Dali2

Alespon v kosmu je porad vse, jak ma. Maji muj obdiv a respekt. WOW!

(asi vi, ze je odtamtud hned tak nedostanou a mohou se tem dvema smat kazdych 90min 🙂 )

Borin
Borin
2 let před
Odpověď  MPOCH

Tak jinak. Prý to jsou barvy Bauman University (bmstu), kterou vystudovali, hlavně žlutá. Jinak také barva hvězdy, srpu a kladiva.

MPOCH
MPOCH
2 let před
Odpověď  Borin

V teto situaci je to jednoznacne. A stejne tak rozumin te cover-story. Asi nemohli vytahnout rovnou transparenty. Takto vyslali (pro me) jednoznacny vzkaz, a zaroven dali sanci to vysvetlit tem dvema dole – nabidli jim unikovou cestu.

Mimochodem, at uz se dole deje cokoliv, vesmir by mel zustat mostem pro obe (vsechny) strany – tak to bylo uz na konci 80. let a bylo by skvele, kdyby to tak zustalo i nadale.

Borin
Borin
2 let před
Odpověď  MPOCH

Chtěl bych to tak chápat. Dole musel personál servilně šaškovat s transparenty a doufám, že tu žlutou oblékli i za ně.
A přestože hrozí represe a ztráta zaměstnání, snad bude nesouhlas s válkou sílit.

Protože nemylme se, že nevypustili dlouho nic druhou a třetí kosmickou (a že to dovedou). Jim stačí dávat peníze do balistických raket.

parvus
parvus
2 let před

Mediální společnost Nexta dnes zveřejnila zprávu o tom, že společnost OneWeb uzavřela dohodu s americkou SpaceX o vypouštění satelitů. První start by měl proběhnout letos. Tisková zpráva na webu OneWeb to potvrzuje.
https://oneweb.net/resources/oneweb-resume-satellite-launches-through-agreement-spacex

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  parvus

Je to tak, pravděpodobně v pátek vydáme článek, který se tomu bude věnovat.

vrana
vrana
2 let před

Sojuz, ktery ted startoval, mel na sobe pismeno Z.
Ach jo.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  vrana

Ano, byl to včerejší start s duální komunikační družicí. Je to smutné.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Smutné. To je jako když Ovečkin kníká, že chce mír 🙂 Je to zrůdné. Raketa s ruským hakenkrojcem by zasloužila výbuch ještě na rampě.

URAN63
URAN63
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Člověče, přát si výbuch rakety, … jsi příčetný? To lidé jako Ty živí zlo na tomto světě.

Uran

Petr1
Petr1
2 let před
Odpověď  URAN63

Jednak se jednalo nepilotovanou loď, takže ani největší psedohumanista nemůže ronit slzy nad potencionálními obětmi. A potom jsou přeci jenom Rusáci…

Dali2
Dali2
2 let před

Roskosmos bude odteraz uzatvárať medzinárodné kontrakty v ruských rubľoch, uviedol šéf štátnej korporácie Dmitrij Rogozin.
Opytam sa – ake kontrakty??? Ale ako vyhovorka preco nemaju ziadne nove kontrakty to bude dobre…

Jiri Kos
Jiri Kos
2 let před
Odpověď  Dali2

Kdybych označil poslední reakce (spíš výkřiky) Ruska do světa za poněkud surrealistické, bylo by to možná výstižné, ale možná by to spíš byla urážka surrealismu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.