sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tankování družic

Vládní a průmysloví analytici označili doplňování paliva do družic na geostacionární oběžné dráze za jednu z nejpraktičtějších a bezprostředně nejcennějších aplikací servisu na oběžné dráze a doporučili cílené investice do včasné demonstrace a koordinovanou politickou práci.

New Glenn

Raketa New Glenn od společnosti Blue Origin bude muset absolvovat čtyři úspěšné orbitální lety, aby získala certifikaci v rámci programu Národních bezpečnostních vesmírných startů (NSSL)

Odin Space

Britský startup Odin Space získal v počátečním kole investic 3 miliony dolarů na zahájení komercializace drobných senzorů pro mapování a analýzu orbitálního odpadu o velikosti menší než centimetr.

Vesmírné trosky

Univerzitní tým zjistil, že malé orbitální trosky mohou při srážkách nebo přiblížení objektů ve vesmíru vysílat rádiové záblesky. Signál lze detekovat pomocí velkých rádiových antén na Zemi i družic na oběžné dráze, což zvyšuje pravděpodobnost varování před troskami.

Overview Energy

Společnost Overview Energy plánuje vyvinout družice, které budou sbírat sluneční energii na geostacionární oběžné dráze a vysílat ji na Zemi pomocí laserů se širokým paprskem ve spektru infračerveného záření.

TrustPoint

Startup TrustPoint, který buduje navigační síť na nízké oběžné dráze Země jako alternativu nebo doplněk k GPS, uvádí, že je na dobré cestě k softstartingu služeb PNT v pásmu C v roce 2027.

Kanada

Kanada uzavřela smlouvu s provozovatelem družic, společností Telesat a výrobcem MDA Space na prozkoumání možností vojenské komunikační sítě v hodnotě několika miliard dolarů na podporu kanadských ozbrojených sil v Arktidě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkoušky Mechazilly v plném proudu

Minulý týden jsme Vás formou krátkého článku informovali o prvním pohybu obřích ramen na obslužné věži u orbitální rampy na základně Starbase (Boca Chica). Po pouhých šesti dnech se totiž k tématu vracíme. Zatímco minulý týden se ramena pohnula podle odhadů jen o metr a půl vertikálně a testovalo se jejich otevírání a zavírání, během včerejška už mechanismus vyrazil až k vrcholu věže a poté se testovalo jejich pomalé spouštění – odhadem o zhruba 20 metrů. Připomeňme, že tento systém by mohl zprvu sloužit k usazování Starship na Super Heavy a později by mohl zajišťovat i zachytávání přistávajících raket Super Heavy.

Díky nonstop přenosu, který ze základny Starbase zajišťují členové zpravodajského týmu portálu nasaspaceflight, máme k dispozici povedená videa, která zachycují celý proces testů obřích ramen.

Jedinečné příležitosti, kdy jsou zachytávací ramena v horní části věže, využila SpaceX k natočení působivých záběrů z dronu. Elon Musk se tímto natočeným materiálem zakrátko pochlubil na Twitteru.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FIsdOjOXMAohDXC?format=jpg&name=large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
davelolek
davelolek
3 let před

Zajímalo by mne jaká bude celková váha kterou bude mechazilla zachytávat, neskutečné 🙂

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  davelolek

Ta váha je jen jedním parametrem, minimálně stejně důležité je, jak mají vymyšlené zatlumení dosednutí a tím pádem, jaká může být dopadová rychlost. Vypadá to, že by mohli mít nějakou brzdu na laně, takže při vyšší rychlosti by prostě „probrzdili“ delší dráhu. To je velká výhoda proti běžným tlumičům, které končí dorazem (i když tady je samozřejmě taky dole doraz v podobě té plošiny). Samotná váha nebude až tak kritická, ramena jsou krátká, i s věží jsou robustní, pár set tun nebude problém. Ale musí se vyvarovat dosednutí se zpomalením, které by ke statickému g přidalo nějakou významnou část, nedej bože násobek g.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  davelolek

Prázdná hmotnost boosteru Super Heavy se odhaduje na 160-200 tun. K tomu malý zbytek rezervy paliva, řekněmež 5 tun. Ramena jsou dlouhá cca 30 m.

JanHonnza
JanHonnza
3 let před

Jen dotaz, bude SH přistávat do statické konfigurace ramen, nebo jsou plánovany nějaké pohyby během zachytávání? Třeba (asymetrické) sevření pro kompenzaci nepřesnosti v navedení prvního stupně. Pak ale bude muset být pohyb relativně rychlý a hýbat svižně 30m ramenem, no ZdravasMaria…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  JanHonnza

Při zachytávání má Mechazilla průběžně klesat, až srovná rychlost se Super Heavy. Pak se sevře a jemně zpomalí.

JanHonnza
JanHonnza
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za odpověď, je to technicky neuvěřitelně, kéž by to fungovalo…

Ferda
Ferda
3 let před

Existuji nejake kvalifikovane odhady ci dokonce informace od SpaceX, s jakou max povolenou silou vetru se pocita behem zachytavani / pristavani? Diky!

Pokud ne, jaky maji nazor mistni kapacity? 😉

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  Ferda

Limity počasí pro orbitální lety SS/SH zatím bohužel neznáme. SpX je sama bude muset nejdřív ověřit při testovacích letech, ač je má určitě už nasimulované v CFD.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.