Demonstrační mise pro likvidaci vysloužilých objektů

Společnost Rocket Lab oznámila, ze podepsala dohodu o vyhrazeném startu s firmou Astroscale Japan, dceřinou společností Astroscale Holdings Inc., která se dlouhodobě věnuje vývoji udržitelných kosmických technologií. Raketa Electron má v roce 2023 vynést ze vzletového komplexu 1 na Novém Zélandu družici ADRAS-J (Active Debris Removal by Astroscale-Japan), kterou si japonská agentura JAXA vybrala pro první fázi projektu CRD2 (Commercial Removal of Debris Demonstration Project). Půjde o první demonstraci technologií pro stažení velkých objektů z oběžné dráhy.

Horní stupeň rakety H-IIA, cíl družice ADRAS-J.

Zdroj: http://spaceflight101.com

Poté co Kick Stage rakety Electron dopraví náklad na přesně danou dráhu, začne ADRAS-J přibližovací manévr k vysloužilému umělému kosmickému objektu, kterým bude v tomto případě horní stupeň nosné rakety. ADRAS-J má demonstrovat technologie pro pohyb v blízkosti objektu, pořizovat jeho snímky, dodávat data z pozorování pro lepší porozumění povaze objektu. Plánovaná druhá fáze mise, která však zatím nebyla stanovena, počítá s aktivním stažením objektu z oběžné dráhy.

Schopnost aktivně odstraňovat družice a jejich úlomky z oběžné dráhy po skončení jejich životnosti bude pravděpodobně hrát klíčovou roli při zajištění budoucího udržitelného kosmického prostoru. Jsme tedy rádi, že můžeme společnosti Astroscale umožnit předvést nová a inovativní řešení v této oblasti,“ uvedl Peter Beck, šéf firmy Rocket Lab a dodal: „Setkání s kusem odpadu na oběžné dráze, který se pohybuje rychlostí přibližně 27 000 km za hodinu, je velmi složitý úkol. Je zapotřebí naprostá přesnost z hlediska vynesení na oběžnou dráhu. Stupeň Kick Stage rakety Electron tuto přesnost prokázal při 18 misích, kdy zajišťoval dopravu ve vesmíru a umisťoval družice našich zákazníků přesně tam, kam potřebují.

Spolehlivé a komerčně životaschopné kosmické rakety, jako je Electron společnosti Rocket Lab, umožňují častý a flexibilní přístup na oběžnou dráhu. To nám umožňuje rozvíjet naše služby, které jsou zásadní pro růst kosmické infrastruktury a ekonomiky,“ uvedl Nobu Okada, zakladatel a šéf firmy Astroscale a dodal: „Rocket Lab a Astroscale jsou lídry na svých trzích. Jsem nadšený, že můžeme spolupracovat na přelomové misi ADRAS-J, která bude ladit technologie a postupy potřebné pro rozvoj udržitelnosti vesmíru.

2 komentářů ke článku “Demonstrační mise pro likvidaci vysloužilých objektů”

1. Homer napsal:

Ako bude prebiehať samotné stiahnutie z obežnej dráhy?