Firma Sierra Nevada Corporation (SNC) se 3. června dočkala dalšího důležitého kroku. Na Kennedyho středisko na Floridě totiž v tento den dorazil testovací exemplář miniraketoplánu Dream Chaser určený k tlakovým zkouškám. Jeho cesta vedla z coloradského města Louisville a cílovým stanovištěm se stala budova Space Station Processing Facility. Tento exemplář je velmi podobný skutečné přetlakové kabině, kterou bude Dream Chaser používat při ostrých misích, kdy má na ISS vozit náklad v rámci kontraktu CRS-2.
Díky této dohodě má Dream Chaser zajištěno minimálně šest nákladních misí k ISS a zase zpět, během kterých bude vozit potraviny, vodu, či vědecké experimenty. S návratem z oběžné dráhy se počítá na floridské ranveji Launch and Landing Facility. Ale zpět k testovacímu exempláři pro tlakové zkoušky. Jeho úkolem bude prověřit, zda Dream Chaser dokáže odolat požadavkům, které jsou kladeny na opakovaně použitelnou kosmickou loď – ta musí vydržet opakované starty a návraty do atmosféry.
Firma Sierra Nevada Corporation navrhla Dream Chaser tak, aby zvládl až 15 misí! Na testovacím exempláři se bude ověřovat nosná konstrukce přetlakové kabiny a správné chování kompozitních materiálů. Až tyto zkoušky skončí, měl by testovací exemplář na kosmodromu zůstat. Inženýři firmy SNC by jej měli používat k nácviku a ověřování údržbářských činnosti, které budou provádět na skutečném Dream Chaseru mezi jeho kosmickými misemi.
Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/kennedy/wp-content/uploads/sites/246/2020/06/SNC-Test-Article.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2019/11/dream-chaser-cargo-ISS-july-2019-17-final.png
Držím palce.
Škoda, že vzdali vývoj verze pro lidskou posádku. Dragon i Starliner by vedle toho vypadaly dost banálně. Ve spojení s Falconem by to byl nejvíce znovupoužitelný dopravní prostředek na oběžnou dráhu v historii.
Neřekl bych, že vzdali. Jen neměli zákazníky, kteří by tuto variantu využili. 😉
Naprosty souhlas, tohle je fakt technicky zazrak, DCh-time jeste prijde.