Ovzon AB změnu vysvětluje nicneříkajícím sdělením, že „Arianespace … získala naší důvěru, že (dobře) poslouží pro tento první start Ovzonu“ – na palubě rakety Ariane 5, která není znovupoužitelná. Později CEO Ovzonu AB Magnus René vysvětloval pro SpaceNews.com, že dostal „lepší nabídku ceny i načasování a dalších podmínek od Arianespace„. To zní logicky. Proč by jinak Ovzon AB měnil nosiče, než že dostal lepší nabídku? Ale tomu odporuje jedna věc: Ariane nevynese satelit Ovzon-3 dříve než někdy v druhé polovině roku 2021 – tj. téměř o rok později, než nabízel SpaceX. To tedy znamená, že pokud v nabídce Arianespace Ovzonu AB, která byla „lepší v ceně a času“ chybí „čas„, protože ten byl horší, musí být „cena“ jasně lepší. O hodně lepší. V době uzavření původního kontraktu se SpaceX byla Ovzonu AB nabídnuta cena pod úrovní, kterou v té době nabídla Arianespace.
Nevíme, jakou cenu nabídla Arianespace tentokrát, ale aby pokořila původní cenu SpaceX, musela snížit svou cenu podstatně. Musela by snížit cenu na úroveň srovnatelnou se SpaceX (při které, jak víme, Arianespace nemůže dosáhnout žádný zisk). Potom by Arianespace musela snížit svou cenovou nabídku ještě více, aby překonala cenu SpaceX. A potom ji pravděpodobně snížit ještě dále, aby byla kompenzována ztráta Ovzonu AB způsobené pozdějšími příjmy za služby jejich satelitu. Závěrem je možné uzavřít, že Arianespace zcela jistě snížila svou cenu tak, že tento start pro ni bude ztrátový. Takže zbývá otázka: Proč Arianespace snížila svou cenu a vynese satelit Ovzon-3 se ztrátou?
Dobře víme, že ziskovost není hlavním zřetelem pro Arianespace. CEO ArianeGroup Alain Charmeau vyjádřil stanovisko, že ho více zajímá udržení plného stavu zaměstnanců ve svých továrnách na rakety než snižování nákladů. Dále loni v interview pro Der Spiegel varoval, že pokud Arianespace nezíská více zakázek od evropských společností, SpaceX by mohla „vykopnout Evropu z vesmíru„. S ohledem na tuto obavu, může být Arianespace více zaměřena jednoduše na generování průběžných příjmů (cash flow) z uskutečněných startů, než na získávání zisku z těchto startů. To, samozřejmě, není nic nového pro vlastníky – Airbus a Safran, ani pro jejich akcionáře (obě tyto spoelčnosti jsou veřejně obchodovány). Stále je totiž důležité překlenout mezeru mezi operacemi příliš nákladné Ariane 5 a uvedením do provozu větší a levnější Ariane 6, což se očekává asi v čase, kdy by Ovzon-3 měl startovat. Jestli bude Ariane 6 dostatečně levná, aby mohla konkurovat Falconu Heavy, to se uvidí. Ale ztráty jednoho z posledních startů Ariane 5 by mohly alespoň napomoci udržet ještě jeden rok podíl na trhu pro Arianespace, a poskytnout šanci soutěžit se SpaceX v budoucnu.
https://forum.nasaspaceflight.com/
https://spacenews.com/
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/
No tak to, že státem a byrokracií řízené odvětví často poněkud pokulhává za opravdu soukromými dravými společnostmi jsme se měli tu čest přesvědčovat čtyři desetiletí. A to že ti byrokrati budou omlouvat, lhát a ovlivňovat až do neveselého konce jsme taky zažili.
Kdo si vsadí na Ariane 6?
Zatím tady lžou a ovlivňují pouze fanoušci SpaceX. Začíná to být skutečně nechutné a nechápu, proč se k nim Kosmonautix přidává. Strašně tím ztrácí kredit.
Osobně si myslím, že se nepřidáváme na žádnou stranu. A že bychom lhali? To už mi přijde přes čáru jako hodně závažné obvinění.
Vy tu prakticky obviňujete soukromou společnost z dumpingu, neuvádíte žáné argumenty a zamlčujete spousty pádných argumentů, proč tomu tak téměř jistě nebude. Určitě víte, že Ariane 5 zvládá double payload a že 1,5 tuny těžkou družici asi těžko ponese samotnou. Tak proč to v článku alespoň nezmíníte?
To je otázka spíše na autora článku, ale domnívám se, že není potřeba sdělovat vše do posledního detailu. Nevšiml jsem si, že bychom někoho z něčeho obviňovali. To asi ani nebylo záměrem článku. Jde o popis aktuální situace z uvedených zdrojů.
že je celý článek nesmyls považujete za detail? V dnešní době najdete zdroj prakticky k čemukoliv, co se vám líbí a doména fool.com zrovna moc důvěryhodně nezní 🙂
Myslím si, že slovo nesmysl je možná až moc silné. Osobně tu doménu neznám, tak si netroufám hodnotit její důvěryhodnost.
Tou soukromou společností myslíte toho korporátního, různými státy ovlivňovaného molocha ArianeGroup?
To je soukromá společnost jak vyšitá. Skoro garážová firma.
Na Ariane 6 se to pěkně uvidí.
tu nenávist k ArianeGroup chápu, když o ní čtete takové články 🙂
A nesmysl to prostě je. Proč by proboha Ariane 5, která běžně nosí několik satelitů o celkové hmotnosti kolem deseti tun, najednou nesla jednu tak malou družici, aby na ni společnost mohla doplácet? Ještě nikdy se nestalo, že by raketa v ECA verzi nesla komerční náklad pod pět tun.
„Na Ariane 6 se to pěkně uvidí.”,
Aha, nový Nostradamus !
Rád bych Vás upozornil na podrobnější články na podobné téma, které kritizujete. Možná to pomůže změnit Váš názor na to zda se někam přikláníme.
https://www.kosmonautix.cz/2019/03/znovupouzitelnost-kosmickych-nosicu-vcera-dnes-a-zitra/
https://www.kosmonautix.cz/2018/06/pohled-do-zakulisi-znovupouzitelnosti/
„Vy tu prakticky obviňujete soukromou společnost z dumpingu, neuvádíte žáné argumenty“
Ale vždyť my víme, že i *normální* ceny Ariane jsou dumpingové (viz třeba https://spacenews.com/with-revenue-looking-up-arianespace-seeks-to-bring-ariane-5-costs-down/). Není třeba „obviňovat“, to jsou veřejně známé věci.
A nebude to náhodou tím, že Arianespace našla vhodný náklad, se kterým družici spárovat? Předpokládám, že ji Ariane 5 vynese na GTO a určitě né samotnou. Při takto nízké hmotnosti klidně mohou letět zaráz dva ješětě těžší satelity. Vždyť je to u Ariane běžné. Klidně se mohlo stát, že na raketě prostě zbylo místo, a společnost tak mohla nabídnout vynesení prakticky zadarmo.
Tenhle článek mi přijde jako hejtovací nesmysl od neznalého fanouška SpaceX.
No tak prakticky zadarmo to asi nebylo, že. Ano, možná skoro celou cenu zaplatil ten druhý zatím neznámý zákazník. Nebo taky ne. Možná jsme to taky byli my všichni prostřednictvím berní.
A nebo spíš ne. 90 Milionů za vynešení 1.5 tuny těžkého satelitu je strašně vysoká cena. Pokud zákazník nutně nechce přímo na GEO, tak se prostě najde levnější řešení.
A nebo taky jo. Existuje spoustu náznaků, že Ariane 5 je pořádně drahá raketa, kterou „Evropa“ provozuje hlavně z politických důvodů. Tedy ji dotuje. Například se kvůli té drahotě vyvíjí Ariane 6, která má být hlavně a především levnější.
Každý můžeme věřit čemu chceme, za pár let uvidíme.
Jak tu opakuju pořád, pokud by Ovzon letěl na Ariane 5 samotný, tak by raketa drahá byla. Ale je prostě zřejmé, že bude tvořit jen menší část nákladu.
Ariane 5 je spolufinancována z veřejných zdrojů, což má zajistit nezávislý přístup Evropy do vesmíru. To není žádné tajemství a platí to snad o všech těžkých raketách. Včetně FH. Ale v žádném případě to neznamená, že jsou dotovány starty soukromým zákazníkům.
Nesnasim dotace, pokrivovani trhu a provozovani penezovodu ze statniho k oligarchum. Kdyz ctu o dalsich Evropskych dotacich na rozhledny v udoli a cyklostezky v cene 180 milionu korun za kilometr, tak se mi otevria kudla v kapse.
Na druhou stranu nektere veci bud mate vlastni, nebo vam je muzou kdykoliv vzit. Stejne jako nespoleham na to, ze si budu moci vzdy pujcit auto za vyhodnych podminek a mam vlastni, je logicke aby i Evropa v nejdulezitejsich vecech nemusela spolehat sama na sebe.
Zemedelstvi – to asi spis trosku vymklo z rukou.
Obrana – v tom se nevyznam, ale nektere staty nejakou armadu maji a mame tu i dve jaderne velmoci.
Energetika – kvuli prastenym ekoaktivistum, kteri nedokazou nechteji pochopit jak funguje energetika, obnovitelne zdroje a jaderny reaktor jsme zavisli na plynu z Ruska. Jedine nase stesti je, ze Rusko je zatim zavisle na penezich za plyn z Evropy.
Takze klicova otazka zni, jestli pristup do vesmiru patri mezi tyhle dulezite veci. Jenomze pristup dp vesmiru dnes souvisi s prenosem dat, navigaci a hlavne se schopnosti kontrolovat, co tam delaji ostatni. Protoze ten, kdo tm umisti tisice jadernych bomb v zasade vyhral kazdou valku jeste, nez zacala. Zvlast proti nekomu, kdo nema raketu na to, aby je mohl sabotovat at uz pred vystrelenim, nebo tesne po nem.
Ariane je draha. jenomze vsichni jsou drazi. Jeden start priblbe SLS, ktera byla pred deseti lety prezentovana jako: „Pepa z Gejzou to posvaruji na vrakaci z dilu z raketoplanu“, ma vyjit na miliardu dolaru, coz je asi dvacetinasobek toho, co tou dobou bude stat Falcon 9 reusable. Nemluvim o tom, ze takovy projekt dokaze mit zpozdeni 3 roky. To je jako kdybych zakaznikovi svaroval limuzinu ze trech Ziguliku a trvalo by mi to o pulku dele, nez BMW vyvinout nove auto a rekl bych si za to petinasobek, nez to BMW.
Rusove jsou relativne levni, ale kdyz clovek uvazi cenu pracovni sily v Rusku a spolehlivost vysledku, tak proti Falconu nejsou konkurenceschopni ani nahodou.
Otazka podle me neni, jestli ma Evropa mit vlastni zpusob, jak dostat naklad do vesmiru, ale jak to udelat. Ariane se rozhodla udelat A6 levnejsi. Nechme je to zkusit. Evropa je tak sesnerovana regulacemi, ze u nas asi jentak nas Elon Musk nepovstane (a pokud by tu byl, tak se pravdepodobne odstehuje do USA a zalozi firmu tam), takze kratkodobe je Ariane asi nase jedina sance.
Dlouhodobe bychom meli vykopat uredniky a politiky, co vymysli dalsi priblble regulace kazdeho exkrementu a uvolnit podnikatelske prostredi. Je nas vic, nez Americanu. Technologie zatim jeste umime (Airbus, jaderne elektrarny, Ariane, VIRGO, LHC …), takze to muzeme dohnat.
Nezbyva nez doufat.
Možná to sedí i s tím časem. Třeba jsou ve skluzu a nebudou mít satelit včas připraven, pak by asi museli platit SpaceX nějaké penále z prodlení a Arianespace jim v tomto vyšla vstříc cenou…
To mne taky napadlo, že jsou ve skluzu. Každopádně emoce stranou, uvidíme, až opravdu odstartují, jaká bude náklad, kde se co vypustí, atd.
Pravdu poznáme asi až potom, do zákulisí nevidíme.
Dobrá úvaha
To muze byt take duvod
diky za clanek
Nechce se mi věřit, že pokuta za zrušení kontaktu je nižší, než pokuta za odložení startu. Navíc je potřeba k družici přidat motor a nádrže na palivo, takže další náklady navíc.
„lepší nabídku ceny i načasování a dalších podmínek”, kľučom bude asi to posledné, „a další podmínky”.
Spoločnosť Maxar Technologies asi proste požadovala splnenie nejakých špecifických požiadavkov ktoré Ariane 5 vedela zabezpešiť a SpaceX nie. SpaceX má nižšie ceny aj vďaka tomu že seká Falcony ako na bežiacom páse a ich ponuka je typu „ber alebo neber to čo ponúkame, musíš sa prispôsobiť!”
Maxar Technologies však zrejme trvala na tom že on je zákazník a požiadavky si bude klásť on a nie SpaceX. SpaceX proste nerobí rakety so špefickými požiadavkami, ale iba “ One Size for All” . F.Z.
Ariane ponukla zrejme raketu na mieru, nie konfekciu.
pb 😮
V Maxer Technologies zrejme nesedia len samí idioti ako si to mnohí myslia, ale dobre vedia čo je pre nich najdôležitejšie a najlepšie, hoci aj za vyššiu cenu. Riešite niečo čo Vám neprináleží a za čo nenesiete žiadnu zodpovednosť.
Zvláštní článek, ve kterém autor došel k podivnému závěru na základě chybných předpokladů a nepodložených argumentů.
Přijde mi, že autor předpokládá, že Ovzon poletí na Ariane sám. Přitom se předpokládá, že bude bude jen sekundární náklad (nejsem si teď jistý, jestli to už nebylo i oficiálně potvrzeno).
Stejně tak mi přijde poněkud zvláštní ten argument o tom, že SpaceX nabízelo start v roce 2020, zatímco Ariane až v roce 2021, a proto musela být nabídka Ariane o dost levnější. Ještě před odchodem od SpaceX se vědělo, že start proběhne až v roce 2021, přičemž důvodem nebyla nepřipravenost SpaceX, nýbrž nepřipravenost satelitu, na jehož přípravách se pokud vím začalo pracovat teprve nedávno. Plánovaný termín startu se tedy v případě SpaceX i Ariane nejspíš odvíjel od potřeby Ovzonu a nesouvisel s tím, jaký nejdřívější termín firmy dokáží nabídnout.
Osobně si myslím, že přechod k Arianespace souvisel spíš s tím, že Ovzon chtěl původně letět rovnou na GEO, což má svoje výhody, ale pokud firma neplánovala nějakého spolujezdce nebo ho nemohla sehnat, vyšel by start tak malého satelitu na Falconu Heavy relativně draho. Oproti tomu sehnat spolujízdu na běžnější GTO u Ariane nejspíš bylo snazší a ve výsledku levnější.
Hm… Toto je divny clanok, nepaci sa mi.
Tak jsem si přečetl článek a veškeré komentáře.. A po 3 letech co čtu pravidelně tento web, je to první ke kterému jsou takové výhrady co se týče kvality..
Nebudu hodnotit samotný článek, protože podle mého názoru nemám momentálně dost informací (a nechce se mi to těď večer někde hledat). Chci znímit to, jak moc jsme si zvykli na články úrovně AAA na tomto webu..
A všichni (dokonce i autor) jsme jen lidé a občas holt se nám něco nevydaří.. Jako lidé do všeho ať už více či méně dáváme naše pocity a dojmy.. A občas se možná necháme unést…
Víte i kdyby tento článek byl nepřesný a nebo zavádějící, tak minimálně je to pro redakci a autora výborná zpětná vazba kudy ne..
A navíc, si myslím že díky tomu si víc můžeme vážit těch kvalitních článků, které tu každý den vycházejí již několik let..
Pro redakci – pánové díky za Vaši každodenní práci..
Asi tak …
Jojo.
Pánové (a dámy, pokud jsem něco přehlédl), díky za příspěvky v diskuzi.
Některé beru vážně a některé raději ne. Většině diskutujících se článek zřejmě nelíbil, stejně tak jako těm dvanácti, kteří se ho odhodlali oznámkovat. (Z více než 2200, kteří jej četli.) 28 mu dalo like.
Článek je spekulativní (a možná ani jeho autor neznal všechny technické podrobnosti) a jeho primárním publikem jsou drobní spekulanti (lépe řečeno malí investoři), a jako takový byl i uveden.
Připadl mi zajímavý, protože ilustruje několik věcí:
– Investice do „kosmických“ technologií postupně pronikají do hlavního proudu zájmu.
– Zákazníci nezůstávají věrni vybraným nosičům, pokud dostanou lepší nabídku.
– Arianespace o zákazníky bojuje, a to nemusí být špatná zpráva.
Zdálky to vypadá na velký souboj agilních miliardářů a státních molochů ve stavbě a vypouštění raket, ale i když je vskutku spektakulární, ve skutečnosti se odehrává jen na malinké části hřiště o hodnotě cca 360 miliard USD, kterému můžeme říkat vesmírná ekonomika. Většina z ní je doménou soukromých společností, které získávají prostředky (třeba jen zprostředkovaně) od investorů, kteří hledají např. zajištění na stáří nebo spoří na studium svých dětí.
Kosmonautix.cz asi, podle reakcí, není to správné fórum pro tento typ informací.
Investice do kosmickeho prumyslu stejne vic nez z devadesati procent zustavaji na zemi, jen male procento z nich leti nahoru. Takze se nedivim, ze o nich nekdo pise, myslim autora originalnihoclanku. A mate pravdu pane Vyhnanek, kosmonautix neni bezne publikum, myslim co se tyce kosmonautiky. Spis tu vime vic, nez min.
Clanek vzbudil diskuzi a to by mela byt podle me ta druha cast clanku. Podnitit lidi k tomu, aby vyjadrili svuj nazor.
Je samozrejme dobre, ze ariane bojuje o zakazniky. Mela by, jinak trh prenecha americanum, rusum a cine. A to by byla skoda, proc opoustet tak zajimave hriste.
A rozhodne si myslim, ze je na miste obcas zabrousit do okrajovych temat, ci neobvyklych zdroju, podivat se nekam jinam, nez je bezne. Clovek muze pak mit obrovsky ohlas, tezce i pohoret, anebo a to je asi nejhorsi, za jeho clankem muze byt jen mrazive ticho bez reakci. Ale za tu zkousku ci risk to stoji.