Triumf lapače aerodynamických krytů

GO Ms. Tree je pravděpodobně jedna z nejsledovanějších lodí současnosti. Udivuje jak fanoušky kosmonautiky, tak nautiky a to zejména proto, že tu nic podobného nikdy předtím nebylo. Loď sama prošla v posledních měsících řadou menších úprav a nakonec došlo i na změnu jména. Původní loď, jejíž majitelem byla společnost SeaTran Marine, nesla název Mr. Steven a všichni jí určitě dobře znáte. Nově nese název Ms. Tree, což je tak trošku slovní hříčka, která svou výslovností připomíná slovo Mystery (záhada). A velkou neznámou dlouho zůstalo také to, zda se nově pojmenovaná loď skutečně vydá na svůj první „lov“ aerodynamického krytu během misie STP-2. Nakonec Ms. Tree přeci jen vyplula z přístavu a hned na své první historické misi pod novým majitelem i jménem uspěla. Po předešlé sérii neúspěšných pokusů o zachycení krytu je konečně čas slavit. Plavidlo GO Ms. Tree poprvé v historii lapilo aerodynamický kryt.

Na první pohled se může zdát, že jsme na tento moment čekali opravdu dlouho, ale opak je pravdou. Vždyť první fotografie nového a podivně vypadajícího plavidla ve flotile SpaceX se k nám dostaly teprve koncem roku 2017. Konkrétně to bylo v prosinci. Na svůj první lov se pak Mr. Steven vydal o několik měsíců později.  Od té doby Mr. Steven prodělal celou řadu inovací. Dostal nová, větší ramena i síť. Zkoušely se shozy krytu z vrtulníku a jiné zatěžkávací testy. Prakticky každou misí, každým tréninkem bylo plavidlo blíže svému cíli, ale aerodynamický kryt se doposud zachytit nepodařilo, a to ani při testech. To vše je ale už minulostí, protože 25. června ráno (našeho času) se podařilo kryt do sítě opravdu chytit. Tím se tedy, alespoň částečně, podařilo rozptýlit vzrůstající obavy o neuskutečnitelnosti celého záměru chytat aerodynamické kryty do sítě roztažené nad lodí.

Loď pro záchranu aerodynamických krytů se dočkala nového jména i majitele.

Loď pro záchranu aerodynamických krytů se dočkala nového jména i majitele. Zdroj: https://twitter.com/julia_bergeron/status/1139576592869597187

SpaceX se tak povedl další milník, který je pro společnost velmi důležitý, protože každý zachráněný aerodynamický kryt znamená značnou úsporu peněz a času potřebného k výrobě. Podle Elona Muska se záchranou celého krytu podaří ušetřit 6 milionů dolarů, což činí přibližně 3 miliony za každou polovinu zachráněného krytu. Ms. Tree se v úterý podařilo zachytit pouze jednu polovinu krytu, zatímco druhá se snesla do vody. V době vydání článku ještě nebylo známo, zda se jí podařilo v pořádku vylovit.

Ukázka pohybu lodi GO Ms. Tree v uplynulých dnech. Číslo pět ukazuje pohyb v místě dopadu.

Ukázka pohybu lodi GO Ms. Tree v uplynulých dnech. Číslo pět ukazuje pohyb v místě dopadu. Zdroj: https://pbs.twimg.com/media/D972UB0XkAAQzxs.jpg:large

Po návratu do přístavu bude neméně důležitá kontrola stavu zachycené části krytu a také to, zda je polovina krytu v použitelném stavu a půjde v budoucnu využít znova. Pro společnost je tedy zachycená polovina velmi cenná a získané výsledky budou neméně důležité. Zajímavé by bylo, kdyby se podařilo přivézt obě poloviny v neporušeném stavu. SpaceX by tak měla ze stejné mise možnost mezi sebou porovnat obě poloviny aerodynamického krytu.

Důležitým poznatkem je také fakt, že k přistání aerodynamického krytu do sítě Ms. Tree došlo v noci a také to, že počasí v oblasti nebylo zrovna ideální. Obě tyto zprávy ukazují na posun v celém procesu a jsou příslibem pro další úspěšné pokusy. Pokud to shrnu, tak jsme fakticky na záchyt aerodynamického krytu čekali 1,5 roku a za tu dobu se na lodi čtyřikrát změnila síť a vystřídaly 3 sady speciálních ramen, proběhlo nespočet pádových zkoušek a pokusů ve dvou oceánech, byli jsme svědky pěti neúspěšných pokusů a jedné havárie.  SpaceX to však nakonec dokázala. Změna jména zjevně přinesla štěstí a nám nezbývá, než se těšit na zveřejnění dalších informaci.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/mr-steven
https://twitter.com/spacexfleet?lang=cs
https://www.facebook.com/pvantuch

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D95C3BcXoAE1Eta.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/D972UB0XkAAQzxs.jpg:large
https://twitter.com/julia_bergeron/status/1139576592869597187

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

44 komentářů ke článku “Triumf lapače aerodynamických krytů”

  1. KarelK napsal:

    Často se tu zmiňuje možnost operace dvou lodí.
    Avšak při manévrech těchto dvou lodí by se možná musel řešit další problém a to je bezpečnost. Aby si lodě při lovu navzájem nepřekážely.

  2. Alois napsal:

    Mě by zajímalo v souvislosti s dalším úspěšným testem Boeingu jak pokročilo vyšetřování exploze pilotované lodi S-X, nebo se to hraje někam do autu. Hlavně že S-X připravuje letenky na Mars.

  3. KarelTv napsal:

    Mě by spíš zajímalo o kolik je ten kompozitní kryt dražší než normální a jaké je snížení nosnosti. Vzhledem k tomu jak narostl výkon Falconu, jestli ty drahé kryty jsou opravdu nutné a vyplatí se.

  4. Ghujjj užij vždy napsal:

    „nespočet“ neexisuje. Jde o paskvil mezi bezpočtem a nespočetným množstvím.

  5. Alois napsal:

    Jak chtějí chytat tu druhou polovinu. Do jedné sítě to asi nepůjde.
    Nemohl jsem sledovat start, doufám, že jsem nepropásl nějakou informaci o stavu, či výsledku nezdařeného testu záchranného systému RD.

  6. bohyn napsal:

    Takže konečně je to paní Strom 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.