GO Ms. Tree je pravděpodobně jedna z nejsledovanějších lodí současnosti. Udivuje jak fanoušky kosmonautiky, tak nautiky a to zejména proto, že tu nic podobného nikdy předtím nebylo. Loď sama prošla v posledních měsících řadou menších úprav a nakonec došlo i na změnu jména. Původní loď, jejíž majitelem byla společnost SeaTran Marine, nesla název Mr. Steven a všichni jí určitě dobře znáte. Nově nese název Ms. Tree, což je tak trošku slovní hříčka, která svou výslovností připomíná slovo Mystery (záhada). A velkou neznámou dlouho zůstalo také to, zda se nově pojmenovaná loď skutečně vydá na svůj první „lov“ aerodynamického krytu během misie STP-2. Nakonec Ms. Tree přeci jen vyplula z přístavu a hned na své první historické misi pod novým majitelem i jménem uspěla. Po předešlé sérii neúspěšných pokusů o zachycení krytu je konečně čas slavit. Plavidlo GO Ms. Tree poprvé v historii lapilo aerodynamický kryt.
Na první pohled se může zdát, že jsme na tento moment čekali opravdu dlouho, ale opak je pravdou. Vždyť první fotografie nového a podivně vypadajícího plavidla ve flotile SpaceX se k nám dostaly teprve koncem roku 2017. Konkrétně to bylo v prosinci. Na svůj první lov se pak Mr. Steven vydal o několik měsíců později. Od té doby Mr. Steven prodělal celou řadu inovací. Dostal nová, větší ramena i síť. Zkoušely se shozy krytu z vrtulníku a jiné zatěžkávací testy. Prakticky každou misí, každým tréninkem bylo plavidlo blíže svému cíli, ale aerodynamický kryt se doposud zachytit nepodařilo, a to ani při testech. To vše je ale už minulostí, protože 25. června ráno (našeho času) se podařilo kryt do sítě opravdu chytit. Tím se tedy, alespoň částečně, podařilo rozptýlit vzrůstající obavy o neuskutečnitelnosti celého záměru chytat aerodynamické kryty do sítě roztažené nad lodí.
SpaceX se tak povedl další milník, který je pro společnost velmi důležitý, protože každý zachráněný aerodynamický kryt znamená značnou úsporu peněz a času potřebného k výrobě. Podle Elona Muska se záchranou celého krytu podaří ušetřit 6 milionů dolarů, což činí přibližně 3 miliony za každou polovinu zachráněného krytu. Ms. Tree se v úterý podařilo zachytit pouze jednu polovinu krytu, zatímco druhá se snesla do vody. V době vydání článku ještě nebylo známo, zda se jí podařilo v pořádku vylovit.
Po návratu do přístavu bude neméně důležitá kontrola stavu zachycené části krytu a také to, zda je polovina krytu v použitelném stavu a půjde v budoucnu využít znova. Pro společnost je tedy zachycená polovina velmi cenná a získané výsledky budou neméně důležité. Zajímavé by bylo, kdyby se podařilo přivézt obě poloviny v neporušeném stavu. SpaceX by tak měla ze stejné mise možnost mezi sebou porovnat obě poloviny aerodynamického krytu.
Důležitým poznatkem je také fakt, že k přistání aerodynamického krytu do sítě Ms. Tree došlo v noci a také to, že počasí v oblasti nebylo zrovna ideální. Obě tyto zprávy ukazují na posun v celém procesu a jsou příslibem pro další úspěšné pokusy. Pokud to shrnu, tak jsme fakticky na záchyt aerodynamického krytu čekali 1,5 roku a za tu dobu se na lodi čtyřikrát změnila síť a vystřídaly 3 sady speciálních ramen, proběhlo nespočet pádových zkoušek a pokusů ve dvou oceánech, byli jsme svědky pěti neúspěšných pokusů a jedné havárie. SpaceX to však nakonec dokázala. Změna jména zjevně přinesla štěstí a nám nezbývá, než se těšit na zveřejnění dalších informaci.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/mr-steven
https://twitter.com/spacexfleet?lang=cs
https://www.facebook.com/pvantuch
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D95C3BcXoAE1Eta.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/D972UB0XkAAQzxs.jpg:large
https://twitter.com/julia_bergeron/status/1139576592869597187
Takže konečně je to paní Strom 🙂
PS: Ms. je oslovení jak pro paní, tak pro slečnu
Děkuji za vysvětlení. Doposud jsem žil v přesvědčení, že Ms = slečna a Mrs = paní… 😉
Ono je to složitejší a to zvlášť v hyperkorektních USA:
https://www.shutterfly.com/ideas/difference-between-ms-mrs-miss/
Jak chtějí chytat tu druhou polovinu. Do jedné sítě to asi nepůjde.
Nemohl jsem sledovat start, doufám, že jsem nepropásl nějakou informaci o stavu, či výsledku nezdařeného testu záchranného systému RD.
„Jak chtějí chytat tu druhou polovinu. Do jedné sítě to asi nepůjde.“
Zřejmě až se to dobře odzkouší – bude zřejmě ještě další loď.
V přenosu zaznělo, že SpaceX se chce nejdříve chytat jednu polovinu, a až poté se pokusí o tu druhou. Jsou dvě varianty, buď jinou lodí podobného typu nebo vědí, jak to provést jen s jednou lodí.
Ak im to pojde dobre, tak z dvoch startov budu mat jeden kompletny kryt (za predpokladu, ze chytia su symetricke, alebo ze sa im podari chytit vzdy tu spravnu polovicku 🙂
Lepsie ako nic.
Ale varianta s dvoma lodami je asi pravdepodobnejsia.
Pri cene za kus a moznych usporach, a ak sa im proces podari zdokonalit. Uspesnost chytania bude podobna ako uspesnost pristati F9 si myslim, ze budu mat lode 2.
Aerodynamicke kryty nie su rovnake, lavy a pravy su jemne odlisne. Mozno sa budu pokusat zachytavat kryty na striedacku, aby mali kompletny kryt na otestovanie znovupouzitia.
Tak isto si myslim, ak sa koncept potvrdi, zakaznici nebudu mat problem s pouzitym krytom. Ked nemaju problem s pouzitym 1. stupnom 🙂
Chytit obe poloviny krytu do jedne site by mohlo jit – pokud tu prvni dokazi v rozumnem case (minuty) ze site vyndat. Pozdejsi „prilet“ druhe poloviny by sel zajistir napr. pouzitim ruzne velkych padaku.
Když ještě měli loď v nájmu, tak se psalo, že na pokrytí ročních nákladů stačí zachytit jediný kryt
za sebe bych odhadoval, že použijí dvě lodě, byla by to sázka na jistotu
Pozor,SpaceX tu loď má přeci pořád v nájmu. Zmenil se jen původní majitel a jméno.
Jo, jasně, myslel jsem, že ji přímo koupili, a ona je psaná na rejdařství GO
Relativně nedávno mi tu někdo na podobnou otázku odepisoval, že po vyladění odchytu jedné půlky chtějí upravit síť tak, aby kryt po zachycení vyklouzl na palubu a loď byla připravena chytat druhou polovinu. Nevím, jestli je možné to stihnout, prodleva mezi dopady bude maximálně tak pět minut a obě poloviny by musely s různou konfigurací padáků nebo s různým okamžikem jejich otevření (kvůli té prodlevě) přistávat blízko u sebe.
Suhlasim, podla mna budu lode dve. Bude to sice drahsie, ako keby bola len jedna, ale uspesnost zachytavania by mala byt vyssia. Presne kvôli tomu co pisete, zachytenie, upratanie, zaistenie, presun na nove miesto a opakovanie.
Vie sa ako daleko kryty od seba realne pristavaju ?
Povedal by som, ze ta medzera medzi dopadom oboch polovic sa da predlzit tym, ze kym prvy kryt bude klzat priamo, druhy bude „kruzit“. Pouzivaju padaky typu „kridlo“, ake maju aj paraglidisti, teda ovladatelne a nastavitelne, takze rozdiel medzi dopadom oboch polovic moze byt celkom velky. A to by potom stihali zachytavat obe poloviny aj s jednou lodou.
Suhlasim, mozne je to, ze bude len jedna lod pre obe polovice krytu. Robili sa testy s 2 sietami. Nieco ine je ale pristav a otvorene more. Nechcem tuto moznost vylucovat, len si myslim, ze to bude casovo velmi na hrane. Jednoduchsie, bezpecnejsie a uspesnejsie bude ak sa jedna lod bude sustredit len na jednu polovicu krytu. Preto si myslim, ze budu dve lode.
Jelikož druhá polovina dosud neměla padák schopný manévrování, nedá se to srovnat.
Pri misiach Arabsat6 a Starlink oba kryty pristali makko na hladinu.
V oboch pripadoch sa jednalo len o „pasivne“ padaky bez moznosti manevrovania, alebo zatial mala vzdy „aktivny“ padak len jedna polovica krytu?
Nevím jak při těchto dvou misích, ale když byla v akci loď Mr. Steven (dnes Ms. Tree), tak byl vždy řiditelný padák jen na jedné polovině, druhá neměla nic.
Ano, to je pravda, ked sa testovalo na zapadnom pobrezi, tak mala padak len jedna polovica. Nevedel som, ako to myslite.
Teraz to vyzera tak, ze od misie Arabsat6 uz budu mavat obe polovice padaky. Jednu polovicu sa bude snazit chytat Ms. Tree a druhu len vytiahnu z vody. Aj teraz vyplavala po druhu polovicu krytu ina lod. Vyplavala ale len jedna, takze uz od zaciatku musel byt plan posalt Ms. Tree do akcie 🙂
Dobrý den, tuším, že jeden kryt, který měkce přistál při předchozí misi do moře (nebo do něj spadnul ze sítě), plánovalo Space-X důkladně prozkoumat a případně použít. Snad na nějaké Starlinky. Víte o tom něco, nebo to už při minulém vypouštění Starlinků zkusili? Díky.
U prvního startu se Starlinkem byly kryty nové.
Kryt, ktory vypadol zo siete bol este na zapadnom pobrezi. Kryt sa poskodil pri dopade do vody.
Pri misii Arabsat6 kryty makko pristali na hladine. Musk nasledne na Twitteri zverejnil fotku s popisom: Kryt bude pouzity pri nejakej dalsej misii tento rok.
Ano, to tweet k tomu měkkémů přistání jsem měl na mysli. Ale také jsem se dočetl, že po důkladné kontrole a testech, pokud budou vypadat kryty OK, nejdřív je zkusí Space-X na „své“ misi -> nějaký Stalink. Pochytil někdo víc? Díky.
Zatial sa myslim nikde ziadna info neobjavila, kedy by sme sa mali dockat opakovaneho pouzitia krytu.
Kryty pre Starlink su ine oproti standartnym, neobsahuju tlmiace dosky, panely. Je preto pravdepodobne, ze ak sa kryty z misie Starlink 1 ukazu v dobrom stave, moze ich SX pouzit pri niektorej dalsej misii Starlink.
Mozne je aj to, ze budu cakat, kym nebudu mat par krytov zachytenych lodou Ms. Tree, potom po kontrolach a upravach poletia na nejakej misii Starlink.
Tuto variantu nelze stále vyloučit. Nějaké testy již proběhli v minulosti, tak uvidíme.
„nespočet“ neexisuje. Jde o paskvil mezi bezpočtem a nespočetným množstvím.
Pro jazykového puristu: než příště vynesete takovýto soud, zkuste si prosím otevřít slovník spisovné češtiny, kupodivu tam toto slovo najdete, i když podle Vás neexistuje
Tak a teď druhý stupeň 🙂
Na ten to chce skákací hrad :-D. Osobně si myslím,že nevyvíjet SHS, tak se do toho pustí.
Není všem dnům konec. 🙂
Mě by spíš zajímalo o kolik je ten kompozitní kryt dražší než normální a jaké je snížení nosnosti. Vzhledem k tomu jak narostl výkon Falconu, jestli ty drahé kryty jsou opravdu nutné a vyplatí se.
Většina dnešních krytů je z kompozitů.
Ne, není to nutné, oni to dělají proto, že si to nedokážou spočítat. 🙂
Mě by zajímalo v souvislosti s dalším úspěšným testem Boeingu jak pokročilo vyšetřování exploze pilotované lodi S-X, nebo se to hraje někam do autu. Hlavně že S-X připravuje letenky na Mars.
Vyšetřování probíhá jak od SpaceX, tak od NASA. To, že se třeba nedozvíme výsledky neznamená, že se na tom nepracuje.
Ty jsi stejně strašný provokatér. Nikdy jsem ještě od tebe nečetl něco konstruktivního nebo poučného. Vždycky tu strašíš jen s nějakými náznaky konspirací bez důkazů. X krát ti je tu vyvrátily a uteče den dva a jsi tu s nimi znova. Nechápu, jak můžeš vůbec fungovat, když vidíš všude samou konspiraci.
Když už mne chceš poučovat, tak to alespoň napiš bez hrubých chyb.
Keď dochádzajú argumenty,príde na rad gramatika, že?
Často se tu zmiňuje možnost operace dvou lodí.
Avšak při manévrech těchto dvou lodí by se možná musel řešit další problém a to je bezpečnost. Aby si lodě při lovu navzájem nepřekážely.
To se dá vyřešit manévrováním jejich padáků.
Když jsem před nedávnem na nějakém videu sledoval to divoké manévrování, tak mám taky trochu strach z kolize, pokud by lovily dvě lodi. Padák je to sice řiditelný, ale jak se zdá, místo dosednutí se jen tak predikovat nedá.
Tohle je myslím nejmenší problém. Na vodě je místa dost a určitě by směřoval do jiné oblasti než první. Navíc se zpožděním, nejméně 15. minut. Už teď je v oblasti více plavidel a ničemu to nevadí a naopak se doplňují. Takže v tomto problém nebude.