Raketa Vulcan je o krok blíž k realizaci

Odborníci z firmy United Launch Alliance dokončili významný milník – uzavřeli totiž kritické přezkoumání systémového návrhu CDR (Critical Design Review) nové rakety Vulcan s horním stupněm Centaur. CDR na systémové úrovni je vůbec posledním zhodnocením celkového návrhu rakety. „Je to mimořádný úspěch pro náš tým a významný milník ve vývoji rakety. Je to ukázka dokončení návrhové fáze a začátek formální kvalifikace,“ uvedl k dokončení CDR šéf společnosti, Tory Bruno.

Systémové CDR trvalo týden a šlo o detailní posouzení celé rakety i s horním stupněm s primárním zaměřením na ověření, zda všechny prvky budou společně jako systém pracovat správně. V rámci certifikačního procesu od amerického letectva byli jeho zástupci začleněni do týmu, který se na CDR podílel. „Naše rakety Atlas a Delta sloužily desítky let jako páteř amerického kosmického programu a naše raketa nové generace bude z tohoto bohatého dědictví těžit,“ uvedl Bruno a dodal: „Vulcan-Centaur nabídne vyšší výkon a lepší dostupnost při zachování nesrovnatelné spolehlivosti a přesnosti.

Raketa Vulcan

Raketa Vulcan
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

První Vulcan by měl odstartovat za zhruba dva roky – v té době už bude větší část dílů otestována na raketách Atlas V – to se týká aerodynamického krytu, motorů horního stupně v duální konfiguraci, avioniky, softwaru a urychlovacích motorů na tuhé palivo. „Vulcan-Centaur v sobě spojí to nejlepší z raket Atlas a Delta. Snažíme se otestovat co největší množství dílů na Atlasech, abychom minimalizovali riziko pro naše zákazníky na prvním startu,“ dodal Bruno.

První kompletní motor BE-4

První kompletní motor BE-4
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Pro výrobu raket Vulcan byla v alabamském městě Decatur modernizována továrna, do které byly instalovány moderní výrobní systémy. V současné době se zde již vyrábí letový hardware a harmonogram pro premiérovou misi v roce 2021 se daří plnit. Závěrem ještě připomeňme, že Vulcan bude na svém prvním stupni vybaven dvěma kyslíko-metanovými motory BE-4 od firmy Blue Origin. Na první stupeň bude možné připojit 0 – 6 urychlovacích motorů GEM-63XL na tuhé palivo od firmy Northrop Grumman. Jako horní stupeň se bude nejprve používat Centaur na kapalný kyslík a vodík se dvěma motory RL-10. Za několik let by mělo dojít k jeho náhradě za vylepšený stupeň ACES. Ten má využívat stejné pohonné látky, ale bude mít buďto čtyři motory RL-10 nebo tři BE-3.

Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/ULA_Vulcan.png
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/09/DoIJlBfU8AANIrB.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C6PVqvpWMAIDq4V?format=jpg&name=large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

34 komentářů ke článku “Raketa Vulcan je o krok blíž k realizaci”

  1. František napsal:

    Omlouvám se za trochu offtopic dotaz, ale proč je americká raketa Vulcan, ruská Sojuz ale čínská Dlouhý pochod?

  2. Mário napsal:

    No bude to mať riadne ťažké obstáť. Už teraz ULA čelí ťažkej konkurencii od SpaceX a potom sa pridá aj New Glenn. Myslím že cenou nemá šancu konkurovať. A spoliehať sa na to že vláda nebude mať problém zaplatiť viac sa nedá večne. Jediná výhoda bude možnosť vertikálne integrovať náklad (neviem ako to bude mať BO) ale to nebude veľa zákaziek. Každopádne bude to mať ťažké a už teraz sa zdá jej budúcnosť neistá.

    • Vojta napsal:

      Lehké to mít rozhodně nebudou. V nejhorším je budou muset uživit občasné vládní zakázky. Vláda USA si nemůže dovolit spoléhat jen na jeden nosič a dva jsou kritické minimum. Předpokládám, že je v případě nouze podpoří.

      • Mr. G napsal:

        Do prichodu SpaceX, BlueOrigin, Orbital ATK (teraz Northrop Grumman) bola ULA jedinou americkou spolocnostou schopnou dopravit tazke druzice na orbitu. Ak sa nemylim, z USA nelietali roky ziadne telekomunikacne druzice, tie sa presunuli na Soyuzy, Ariane, … Hlavnym dôvodom bola cena.

        ULA dostavala zákazky od vlady, ci uz armada, alebo vyskum. Roky nemala ULA v tomto ohlade prakticky ziadnu konkurenciu. Kedze USA malo len jednu spolocnost, ULA dostavala (stale dostava) cez jednu miliardu rocne za letuschopnost svojich rakiet, aby mala vlada USA pristup do vesmíru.

        Otazne je, ako dlho budu tieto peniaze dostavat ? SpaceX uz teraz dostava niektore zákazky, ktore doteraz robila vyhradne ULA. Co sa stane po prichode BO na trh s New Glenom ?

        ULA pise o bezpecnosti. Tak isto aj Saab vyrabal velmi bezpecne auta, boli daleko pred konkurenciou. Dovod, preco skoncili bola cena. Na trhu je ovela dolezitejsia cena, ako bezpecnost. Vsade sa sice hovori, ze na prvom mieste je bezpecnost, ale nie je to pravda.

        Tesim sa na novy prirastok do rodiny rakiet. Aj ked ULA presunie vela zákaziek z Atlasov a Delty na Vulcan, bude ju cakat tazky boj o prezitie.

        • Vojta napsal:

          Sice šlo o jednu společnost, ale provozovala dva nosiče (Atlas a Deltu). Pak tu byl vládní projekt Raketoplánu, který toho pro ni také něco vynosil, takže celkově také tři nosiče. Ano, byl tam výpadek mezi odstavením Rakotoplánů a zavedením F9, ale předpokládám, že se všichni odpovědní za vesmírné lety v tu dobu třásli, aby se nestala nějaká vážná havárie, která by odstavila půl flotily.
          ULA teď vzhledem ke konkurenci nebude moct živit dva nosiče, tak logicky přejde na Vulcan a Atlas s Deltou zařízne, až dojdou vyrobené díly. Jelikož Vulcan bude mít znovupoužitelný motor, nemusel by na tom být cenově až tak zle, ale to se dá dopředu jen těžko předvídat. Zlaté časy jsou pro ULA samozřejmě pryč a New Glenn to ještě zhorší, ale to neznamená, že by měli zavřít krám.

      • pbpitko napsal:

        Zbytočné obavy. ULA šije rakety na mieru podľa špecifických požiadaviek zákazníkov, tým pádom zákazník dostane presne to čo potrebuje.
        SpaceX takéto služby neposkytuje. ponuknú zákazníkovi Falcon 9 v ktorom nájdete to a to a takéto a takéto služby, berte alebo neberte. Všetkým zákazníkom tá istá ponuka bez ohľadu čo zákazník skutočne potrebuje.
        Je to to podobné ako keď si dáš šiť šaty presne na mieru, presne podľa najnovšej módy, alebo podľa vlastného vkusu za nejakú cenu, alebo si kúpiš lacné hotové šaty v konfekcii. Ak si raz necháš ušiť niečo presne na mieru hoci aj za drahšie peniaze už nikdy nepôjdeš kupovať do konfekcii, leda tak montérky.

  3. Lukasstrelec napsal:

    Ten motor bude mat uzavretu cyklus alebo otvoreny.dakujem

  4. Mr. G napsal:

    Mam otazku na aerodynamicky kryt rakety Vulcan. Na niektorych modeloch je kryt velmi podobny (identicky) ako ma raketa Atlas V. Ine modely maju kryt ovela vacsi, v kryte sa nachadza aj cely stupen Centaur.
    Aby som sa dostal k otazke 🙂 aky vyznam ma ukryt Centaur do aerodynamickeho krytu ? Vacsi a tazsi kryt znizuje nosnost rakety. Centaur lieta na Atlase V bez „okrytovana“.

    • Jan Kučera napsal:

      Dovolím si, coby odpověď na vaši otázku, přijít s následující spekulací: Velký aerodynamický kryt sice bude těžší, ale napadají mě dvě výhody.
      1. Aerodynamika. Jelikož je Centaur užší než první stupeň, ale Vulcan má vynášet náklady o větší šířce, byl by nahoře široký AD kryt, na něj navazující užší Centaur a pod nim zase široký první stupeň. Přijde mi, že řešení, kdy široký AD kryt přímo navazuje na první stupeň je z hlediska velikosti působících aerodynamických sil výhodnější.

      2. Redukce hmotnosti sestavy druhého stupně. Pokud by Centaur nad sebou nesl široký AD kryt, musel by adaptér nákladu být výrazně robustnější, aby unesl i kryt a mechanismus pro jeho oddělování. A to by byla mrtvá hmotnost (předpokládám že klidně i několik set kilogramů), kterou by i po oddělení AD krytu musel Centaur urychlovat, čímž by klesla užitečná hmotnost. Pokud je Vulcan natolik silný, že s mírným navýšením hmotnosti kvůli použití delšího AD krytu nebude mít v prvni fazi letu problém, je výhodnější, aby druhý stupeň byl co nejlehčí – tedy prost zesílené konstrukce a mechanismu oddělování AD krytu.

  5. Alois napsal:

    Stále se skloňuje metan, létá už nějaký motor na toto palivo? Dík.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.