Mr. Steven málem zachytil kryt a stěhuje se

Firma SpaceX změnila v posledních měsících taktiku záchrany aerodynamických krytů raket Falcon. Ještě před rokem se loď Mr. Steven snažila o zachycení jedné poloviny při každém startu Falconu ze západního pobřeží, kdy to počasí dovolilo. Pokusy se sice zlepšovaly, ale záchyt stále nepřicházel a nepomohla ani 4× větší síť. Firma proto vsadila na zkoušky záchytu mimo starty. Polovina krytu je při těchto testech shazována z vrtulníku a pak už vše probíhá stejně jako při ostré záchraně – kryt vystřelí řiditelný padák, na kterém klesá k oceánu, kde už čeká loď Mr. Steven.

SpaceX o těchto testech neinformuje dopředu. Fanoušci se o nich ale většinou dozví díky internetovým stránkám, které umožňují sledovat pohyb lodí. Zda však zkoušky dopadly dobře či nikoliv, se však nedozvíme. Firma ale z některých pokusů zveřejní videa – bez uvedení termínu, kdy k pokusu došlo. Zatímco video zveřejněné na začátku ledna ukazuje, že kryt minul síť jen těsně, nové video zachycuje ještě úspěšnější test. Kryt při něm na pár sekund sednul do sítě! Byl však na jejím okraji a závan větru jej shodil dolů.

Loď Mr. Steven kotvila až doposud na západním pobřeží, takže obsluhovala starty z Vandenbergovy základny. Těch sice není tolik jako z Floridy, ale zase mohla využít zázemí přístavu, který není tak vzdálený od sídla firmy. Nyní se však loď vydala na východní pobřeží, přičemž využije Panamský průplav. Dnes ráno byla v Manzanillu na jihozápadě Mexika. Tento přesun můžeme považovat za jakési ukončení vývojové fáze této lodi. Možná ještě nějaké drobné úpravy přijdou, ale už nebudou významné.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://www.teslarati.com/…/12/SSO-A-Mr-Steven-livestream-SpaceX-c-2-1.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

38 komentářů ke článku “Mr. Steven málem zachytil kryt a stěhuje se”

  1. Honzav napsal:

    Dobrý den, proč pro zachycení nezkusí použít vrtulník, jako při návratu sondy Genesis v roce 2004? Je to kvůli bezletové zóně v místě předpokládaného přistání, nebo tomu brání něco jiného?

  2. Viktor napsal:

    Pokud se uvazuje u jinych firem o zachycovani samostatne padajicich motoru pomoci vrtulniku,tak by mel i vic nez tunu zvladnout..nejsem ale fanda takoveho reseni.

  3. HighLander napsal:

    Každý pilot paraglajdu urobí pri pristáti minimálne 2 veci. 1. Pristáva proti vetru, 2. tesne pred dosadnutím zatiahne plynulo „nadoraz“ obe riadiace šnúry aby podstatne zmiernil vertikálnu rýchlosť. Volá sa to podrovnanie. A toto sa zrejme aj stalo. Loď aj kryt išli synchrónne do určitej výšky, ale tesne pred dosadnutím padák brzdil viac ako loď, navyše tá má veľkú zotrvačnosť…

    • Michal napsal:

      Mě právě přijde, že se loď celou dobu pohybuje zbytečně rychle, tzn. že se kryt s padákem pořád pomalu posouval víc a víc dozadu vůči lodi, až pak dosedl ve chvíli kdy už byl ve značně neoptimální poloze.

      Předpokládám, že bude loď i v této fázi ovládaná ručně. Možná kdyby se tu finální koordinaci povedlo řešit automatem? Poměrně velký a těžký kryt by se ve vzduchu dal asi snadno sledovat radarem, a sesynchronizování dobře manévrovatelné lodi by mohlo být jednodušší pro software, než pro sebelépe vycvičenou obsluhu?

      No, nechám se překvapit. Každopádně věřím že letos se už úspěšného zachycení krytu dočkáme.

    • Radim napsal:

      Mít pod sebou takovou síť, tak se nezatěžuji nějakým bržděním a raději po posadím rovnou. Už jen proto, že zatímco bez prždění je pohyb krytu víceméně lineární, při jeho zabrždění najednou v 3D prostoru dojde ke změně…
      Taky mě ta loď přijde rychlá celou dobu, vypadá že kryt prostě podjela.

      • Komar napsal:

        Nevidime to cele. Mozno to nestihali a lod sa ho snazila dojed ale prehnala to… Musi to byt zlozite na koordinaciu. Asi nieje uplne mozne vediet aktualne porivy vetra v danej oblasti a tie sa zasadne menia a cielova oblast dosadnutia tym upravuje. Myslim si ze to chce este cas ale urcite to raz zvladnu. Suhlasim, ze padak podla mna nedobrzduje na makke zosadnutie. Ma tam makku siet neni na to dovod.

  4. Romanescu napsal:

    Celkom ma prekvapilo neodhodenie padaku tesne nad sietou/po touchdowne. Zaroven mam (nielen z tohoto videa) pocit, ze kormidelnik nerobi jemne korekcie pocas pristavania krytu, vyzera to tak, ako keby lod len poskytovala platformu pre riadene pristatie so stalym kurzom a rychlostou. Je mozne, ze je to len prechodne stadium pocas testovania autonomneho navadzania a nakoniec to predsa len bude synchronny tanec lode aj krytu

  5. bill napsal:

    Dobrý den, ono tam bylo jen 30 možností stažení. Zde jsem to znovu uložil:
    http://www.uschovna.cz/zasilka/JOC8FAZL7HYB6NIC-E5W/JACHKUG6PH

    01_FOCUS.jpg
    – vrtulníky by napřed v mírné vzdálenosti ustálily rychlost ve formaci s padákem, potom by padák s krytem podlétli, podrželi síť a přibrzdily
    – piloti by měli údaje o vzájemných rychlostech na klesání
    – padák by měl kameru, která by umožňovala nějaké zaměření na cíl operátorovi
    – síť by byla z pružných provazců
    – muselo by se to hodně trénovat, ale za 3 mil. USD, to za úsilí stojí

    02_CATCH.jpg
    – ten navíjecí mechanismu(který si nedovedu představit)by v momentě nalétnutí krytu do sítě, začal zvedat tu spodní část a tak by naklonil kryt dopředu do sítě, potom by se síť stáhla kolem krytu

    03_TO SHIP.jpg
    – celá operace by se odehrála v nějakém sestupovém prostoru – kuželu
    – vrtulníky by s nákladem nikam daleko nelétaly
    – jen by to přesně snesly na blízkou loď, jen by přesměrovaly klesání
    – na lodi by připravené ramenozahákovalo kryt a ze sítě vyzvedlo
    – a potom hned start pro druhý kryt, který může mít až 15 min zpoždění

    Pochopitelně nevím, jak těžké a nebezpečné by toto mohlo být. Na druhou stranu to s vrtulníky docela umí – na youtube vyhledejte:
    Helicopter Tree Sawing In The MD 500
    Helicopter Powerline Danger Awesome Amazing

    Ty vrtulníky co vidíte na obrázku jsou v reálu vrtulníky, které by to vzhledem k nosnosti zvládly.

  6. maro napsal:

    Tak podle toho videa ho už měli celkem v pohodě. Poučili se a příště už ho chňapnou skoro jistě. Ale to odstřelení padáku by rozhodně mělo proběhnout.

  7. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Z mého pohledu selhal lidský faktor kormidelníka. Automatika to v budoucnu jistě zvládne mnohem lépe, jen je potřeba na to tu loď přizpůsobit.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.