Společnost Virgin Galactic se „dotkla brány do vesmíru“

Vesmírná turistika je blíž realitě a skoro by se chtělo po čtvrtečním testovacím letu SpaceShip Two říci: „Velký skok pro Virgin galactic a malý skok pro lidstvo“. Zmíněný kosmický raketoplán zvládl poslední uskutečněný let na jedničku a dosáhl historicky až k „braně vesmíru“. Dojetí neskrýval ani zakladatel společnosti Richard Branson a dá se říci, že lety na hranice vesmíru s turisty v podání Virgin Galactic nebyly ještě nikdy tak blízko.

Spaceport America se pyšní přívlastkem první kosmické letiště na světě a právě odsud 13. prosince vzlétla sestava letounu White Knight Two a kosmického raketoplánu pro turisty SpaceShip Two. Mezi přihlížejícími nechyběl ani Richard Branson a celý tým společnosti Virgin Galactic.

Po oddělení od letounu, raketoplán VSS Unity zažehl svůj motor, který hořel necelých 60 sekund. Vše šlo podle plánu a podařilo se dosáhnout výšky 51,4 mil, tedy zhruba 82,7 km. Historický úspěch byl uznán už i Federální leteckou správou (FAA), která oznámila, že na začátku příštího roku získají piloti křídla pro komerční astronauty tzv. Commercial Astronaut Wings.

Jedním z pilotů je známý astronaut Frederick Wilford Sturckow, který jako první v historii bude nositelem křídel NASA i FAA. Jak o tom na našem fóru informoval Roman Vyhnánek. Podle nejnovějších informací je další let naplánován na březen 2019 a mohl by být již s pasažéry, mezi nimiž by mohl být i sám Richard Branson, který poslední let shrnul těmito slovy: „Mnoho z vás nyní ví, jak důležitý je pro mě sen o vesmírném cestování… Byl to nepopsatelný pocit: radost, úleva, vzrušení a očekávání toho, co ještě přijde“.

27 komentářů ke článku “Společnost Virgin Galactic se „dotkla brány do vesmíru“”

Congrats!

Aj ked su medzicasom v tieni ostatnych sukromnych spolocnosti, idu dalej a to je fajn.

To je fajn, že se věnujete i letectví

3. Johanka napsal:

Nechybí ve větě „Spaceport America se pyšní přívlastkem první letiště na světě“ slovo? Neb

4. Josif napsal:

Když piloti získají od FAA křídla, budou je dostávat i veškeří turisté? To bude potom hodně astronautů 😀

5. frank napsal:

Když už se tady objevila politicky senzitivní “ neuznávačství skutečných kosmonautů“ :), tak bych prosil vysvětlit jak je možné, že Gagarin přistál 1500 km před místem odkud vzlétl, kdyby se “ země neotočila“ tak by ani nedokončil oblet 🙂

A mimochodem “ pouhý skokan Shepard“ si nakonec zaskákal na Měsíci a zahrál si tam golf, jestlipak mu to lze uznat jako “ to jediný vopravdovský kosmonautství “ 🙂 Navíc za války nelétal ale JENOM velel protiletadlovcům na torpédoborci v Pacifiku a JENOM sestřeloval kamikadze 🙂

Gagarin BYL na oběžné dráze. Podmínku, že musí dokončit aspoň jeden celý oběh, nekladu.
      Shepherd: u něj mám v kolonce kosmický let jednu čárku, a kolonce suborbitální let taky jednu čárku.
      Havárie Sojuzu: Sojuz JE kosmická loď, protože je technicky schopna kosmického letu (čili dosáhnout oběžnou dráhu). Pokud havaruje a oběžnou dráhu nedosáhne, není to kosmický let ale suborbitální a posádka se nestává kosmonauty.
      Co těm, kteří na oběžnou dráhu nedoletěli říkat úplně jinak, třeba aeronauti.