sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

České dotyky vesmíru – Frank Malina

Česká republika nemá svou vlastní kosmickou agenturu, své vlastní nosiče a (až na čestné výjimky) ani své satelity. V době RVHP jsme měli svého kosmonauta a máme krajanskou vesmírnou komunitu – někteří američtí astronauté měli české předky (nebo manželku Indíru). Již 10 let jsme členy ESA a malým dílem se podílíme na její činnosti. Některá naše pracoviště dodávají komponenty pro přípravu řady sond. V tomto článku se zmíním o jednom krajanovi, o kterém toho v obecném povědomí moc nevíme, a který se ve své době podstatným způsobem vesmíru dotkl.

Američan František (Frank Joseph) Malina se narodil roku 1912 v Brenhamu, Texas, ale jeho rodiče měli český původ. Rodina se v roce 1920 na pět let vrátila do staré vlasti – nové Československé republiky, do Frenštátu pod Radhoštěm. Zpět v USA Frank dokončil střední školu a později studoval letecké inženýrství na Caltech – Kalifornském technickém institutu. Jeho profesor, Theodore von Kármán, se nechal přesvědčit a povolil Malinovi jím vybranou výstřední oblast studia – sondážní rakety (v té době pojímané spíš jako součást nějaké obskurní sci-fi).

Malinovi se brzy podařilo dát dohromady skupinu šesti stejně zapálených zájemců o létání a o rachejtle.

Siesta rakeťáků (1936)
Siesta rakeťáků – Malina 3. zleva (1936) – Zdroj: https://www.jpl.nasa.gov/RocketBoys-600.jpg

Skupině se po sérii selhání při laboratorních pokusech, spojených s navrhováním raketových motorů, které dýmem zahalily široké okolí, začalo říkat sebevražedné komando a skupina se musela odsunout do prostor, ze kterých později vyrostla Jet Propulsion Laboratory (JPL). 31. října 1936 zkoušeli čtyřikrát bez úspěchu raketový motor, který sestavili z porůznu nakoupených dílů. 15. listopadu potom pokus v opuštěné oblasti Arroyo Seco v podhůří San Gabriel úspěšně opakovali. Byly to první raketové experimenty v historii JPL.

Činnost skupiny zaujala některé letecké armádní činitele a získala jejich podporu. S penězmi od Národní akademie věd a s podporou armády se mohl Malina věnovat tomu, co letectvo požadovalo (rakety pro podporu startu přetížených letadel), a také tomu, co považoval za nejdůležitější (sondážní rakety).

JATO
Raketami asistovaný vzlet letadla (1941)
Zdroj: https://www.jpl.nasa.gov/JATO-600.jpg

Letadlo Ercoupe s pomocnými raketami poprvé odstartovalo 12. srpna 1941 – a potřebovalo k tomu polovinu obvyklé startovací dráhy. O dvanáct dnů později vynesly rakety stroj do vzduchu úplně samy, bez vrtulového pohonu. Tato metoda byla nazvána „Jet Assisted Take-Off“ a rakety samotné JATO. Později Kármán, Malina a další z původní skupiny – Parsons a Forman – založili firmu Aerojet General Engineering Corporation, která tyto rakety vyráběla (a Malinovi později zajistila finanční nezávislost). Aerojet byl první komerční výrobce raket v USA a existuje dodnes.

V roce 1943 (když byl poprvé použit název Jet Propulsion Laboratory) objednalo letectvo výrobu rakety Private-A (Vojín), která již následujícího roku doletěla do vzdálenosti 17,7 km.

Frank Malina s WAC Corporal
Frank Malina s WAC Corporal (1946)
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/Frank_Malina_with_WAC_Corporal_rocket.jpg

V září 1945 se Malinovi konečně splnil jeho sen, když jeho sondážní raketa na kapalné palivo WAC Corporal (Desátnice) překonala výšku 71 km (cca 44 mil) a jako první americká raketa se přiblížila ke hranicím vesmíru (podle definice NACA, NASA – 50 mil). Tuto hranici překonala výkonem 80 km v květnu 1946 (potom, co na stejné střelnici White Sands dosáhla několik dní předtím trofejní V-2 výšky 111 km). Příprava Desátnice (0,3 m v průměru a 7 m vysoká) ke startu byla poměrně komplikovaná a trvala řadu hodin. Palivo, vlastní raketa, zařízení pro start a řízení letu musely být přepravovány odděleně a vyžadovaly tak konvoj desítek nákladních automobilů .

Koncem roku 1946 Malina odchází z JPL (potom, co byl od roku 1944 po Kármánovi jejím druhým ředitelem) a od vývoje raket. Po „nájezdech“ agentů FBI, kteří vyšetřovali jeho studentské koketování s komunistickou ideologií, se rozhodl odejít ze Spojených států. Přestěhoval se do Francie, kde také v roce 1981 zemřel. Od roku 1952 se údajně nemohl vrátit do USA bez nebezpečí zatčení a uvěznění (byl obviněn, že v nějakém starším bezpečnostním dotazníku neuvedl pravdivé údaje). Zpočátku několik let pracoval v UNESCO, kde se v roce 1951 stal ředitelem divize vědeckého výzkumu. Po odchodu z UNESCO v roce 1953, se věnoval rozvoji  lumino-kinetického umění (mj. měl v roce 1966 výstavu v Praze, kterou otevíral Jan Werich). Koncem padesátých let se podílel na založení International Academy of Astronautics. V roce 1968 založil časopis Leonardo, který dodnes existuje (po řadu let řízen jeho synem, astronomem Rogerem F. Malinou), a který je zaměřen na interakce mezi současným uměním a výsledky vědeckého bádání a rozvojovými technologiemi.

Zdroje informací:
https://www.spaceanswers.com/
https://cs.wikipedia.org/
https://www.jpl.nasa.gov/
https://www.leonardo.info
https://technet.idnes.cz/

Zdroje obrázků:
https://www.spaceanswers.com/wp-content/uploads/2015/04/Frank_Malina_close_up.jpg
https://www.jpl.nasa.gov/p1-RocketBoys-600.jpg
https://www.jpl.nasa.gov/jato-600.jpg
https://en.wikipedia.org/File:Frank_Malina_with_WAC_Corporal_rocket_at_White_Sands.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
6 let před

Dovolil bych si doplnit, že Malinova WAC Corporal, WAC byly pomocné ženské oddíly za války v Anglii, tvořila druhý stupeň kapalinové dvoustupňové rakety Bumper. Prvním stupněm byla německá A-4. Startem rakety Bumper byl otevřen 24.7.1950 kosmodrom na Mysu. Sestava je zajímavá tím, že vyřešila zážeh kapalinového motoru ve druhém stupni za letu. V rámci projektu Bumper byly vypouštěny sestavy z White Sands a posléze z Mysu až do výšky 390 km.

Štěpán
Štěpán
6 let před

Je skvělé, že ikdyž tým redaktorů odjede na dovolenou, tak blog pokračuje dále, a to tak hezky ozvláštněn neobvyklými články či redaktory. Jsem za to moc rád, tato rozmanitost je krásná. Díky

Michael Voplatka
6 let před
Odpověď  Štěpán

Jsme rádi, že jste s naším webem spokojen. Tato rozmanitost i tito autoři tady jsou stále. Jen se nám dva takto povedené články na podobné téma sešly náhodou v jeden den.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Michael Voplatka

To jsem právě myslel tou rozmanitostí. Když vyjdou dva takovéto články po sobě (a navíc před chvílí i recenze), tak člověk zbystří a všimne si, že to není jen o aktuálním zpravodajství či seriálech. tyto články tomu dávají ještě jeden rozměr 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.