Stratolaunch má velké plány

Největší letoun všech dob, dvoutrupý Stratolaunch sice ještě ani jednou nevzlétl do vzduchu, ale v poslední době o sobě dává poměrně významně slyšet. Stejnojmenná firma, kterou založil v roce 2011 spoluzakladatel Microsoftu, Paul Allen, před několika hodinami představila bližší plány celé rodiny nosičů. Ty firma postupně rozvíjí a první z nich by mohly začít létat po roce 2020. V portfoliu jsou dva typy raket a znovupoužitelný raketoplán, který by mohl dokonce vozit astronauty na oběžnou dráhu.

Vizualizace pětimotorového Falconu na letounu Stratolaunch.

Vizualizace pětimotorového Falconu na letounu Stratolaunch.
Zdroj: https://regmedia.co.uk

O tom, že Stratolaunch vyvíjí vlastní rakety a raketoplán s pracovním názvem Black Ice (černý led) se neoficiálně šušká už delší dobu. Ovšem až nyní dostaly tyto spekulace oficiální potvrzení společně s tím, že dvoutrupý letoun by měl sloužit k jejich vynášení. Samotné obří letadlo prošlo velmi zajímavým vývojem plánovaných nosičů, které měl mít v podvěsu. V samotném začátku se uvažovalo o spolupráci s firmou SpaceX, která měla dodávat speciální pětimotorovou verzi Falconu 9.

Trojice raket Pegasus může být vynesena při jediném startu letounu Stratolaunch.

Trojice raket Pegasus může být vynesena při jediném startu letounu Stratolaunch.
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

Muskova firma však z jednání odstoupila a Stratolaunch si vyhlédl za partnera firmu Orbital ATK (dnes součást giganta Northrop Grumman), která měla dodat raketu odvozenou z nosiče Antares. Bližší informace již dlouho chybí, ale naopak se objevily náznaky možnosti vynášení hned několika malých raket Pegasus najednou, což se pravděpodobně dočká realizace, ale půjde o nejslabší kartu, jakou bude mít v rukávu. Aktuální prohlášení firmy Stratolaunch můžeme chápat i jako reakci na jednání s ostatními společnostmi. Firma možná dospěla k názoru, že bude lepší, když si nosnou raketu do podvěsu pod dvoutrupým letounem vyrobí sama. Jaké jsou tedy všechny plány?

Pegasus
Popis: Ozkoušená raketa, která se pyšní sérií 35 úspěšných startů byla vypouštěná z podvěsu pod letouny B-52 a L-1011.
Nosnost: Na kruhovou dráhu ve výšce 400 kilometrů dopraví maximálně 370 kilogramů nákladu.
Stav: Ve vývoji, první let v roce 2020

MLV (Medium Launch Vehicle)

MLV (Medium Launch Vehicle)
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

MLV (Medium Launch Vehicle)
Popis: Nový zástupce středně silných raket vypouštěných ze vzduchu. Její design je optimalizován pro krátký čas nutný k integraci nákladu, dále pro nízké provozní náklady a flexibilní letové profily. Podle webu Wired by měla tato raketa dostat finální jméno Kraken. Fanoušci hned začali spekulovat, zda se v takovém případě před oddělení rakety od letounu bude hlásit: „Vypusťte Krakena“.
Nosnost: Na nízkou oběžnou dráhu Země má vynést maximálně 3 400 kg nákladu. To je srovnatelný výkon jako rakety Delta II 7420, nebo Angara 1.2.
Stav: Ve vývoji, první let v roce 2022

MLV-H (Medium Launch Vehicle – Heavy)

MLV-H (Medium Launch Vehicle – Heavy)
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

MLV-H (Medium Launch Vehicle – Heavy)
Popis: Třítrupá verze rakety MLV schopná dopravovat na oběžnou dráhu těžší náklady.
Nosnost: Na nízkou oběžnou dráhu Země má vynést až 6 tun nákladu. V tomto směru se výkonem téměř rovná raketě Dlouhý pochod 3A.
Stav: Ranný vývoj

Raketoplán
Popis: Plně znovupoužitelné kosmické letadlo, které umožní pokročilé operace na oběžné dráze včetně dopravy nákladu na Zemi. Prvotní návrh je optimalizován pro nákladní verzi s budoucí možností úprav pro verzi pilotovanou. Podle dostupné vizualizace by měl stroj připomínat miniraketoplán X-37B od firmy Boeing. Neoficiálně se hovoří o jménu Black Ice.
Nosnost: Neuvedena přesně – má jít o střední kategorii nosičů pro náklad a posádku
Stav: Designová studie

Podoba raketoplánu od firmy Stratolaunch ze srpna 2018.

Podoba raketoplánu od firmy Stratolaunch ze srpna 2018.
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

Samotný letoun s rozpětím křídel 117 metrů zatím prochází zkouškami na ranveji kalifornské základny Mojave Air and Space Port a podle prohlášení zástupců firmy z dubna by mělo k prvnímu vzletu dojít někdy na konci léta. Je ale možné, že se plány za několik měsíců změnily a první letová zkouška se dočká odkladu. Při tomto letu dojde ke zkouškám, aby mohla firma postupně přikročit k nezbytné certifikaci stroje od Národního leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration). Tato certifikace je nezbytná k vypouštění raket Pegasus, se kterými by mohl létat nejdříve v roce 2020.

Samotný letoun pobývá v hangáru s rozlohou téměř jednoho hektaru na základně v Mojave, ale většina firmy sídlí v Seattlu. Tento scénář by měl platit i u nové generace nosičů, které firma avizovala. K jejich integraci by mělo docházet na základně v Mojave, ale vyrábět se budou v okolí Seattlu. Ke zkouškám raketových motorů chce firma využít osvědčeného zázemí na Stennisově středisku, které funguje pod hlavičkou NASA.

Zdroje informací:
https://www.stratolaunch.com/
https://www.geekwire.com/
https://www.space.com/
https://www.wired.com/

Zdroje obrázků:
https://www.japantimes.co.jp/wp-content/uploads/2018/08/b-stratolaunch-a-20180822.jpg
https://regmedia.co.uk/2011/12/14/stratolaunch_1.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Stratolaunch má velké plány”

  1. Drto napsal:

    Tak pomaloučku se začínají konkrétní plány podobat původním vizím dopravy do kosmu. Tenkrát ovšem technika nic podobného neumožnila a tak jsme osedlali špici armádních raket „konzervou“ s užitečným nákladem a vize usnuly.

  2. zvejkal napsal:

    Nuz …. lietadlo je to velke …

  3. Hawk napsal:

    bohuzel tech planu resp. spise vizi statnich agentur, ruznych soukromniku, uz bylo. Drzme se nohama na Zemi. Zatim jediny kdo neco vetsiho z oblasti nestatniho sektoru dokazal je Musk.
    Az prestane Stratolaunch popojizdet po draze a vynese svoji prvni raketu, tak bude duvod k velmi opatrnemu optimismu.

  4. tonda napsal:

    Nabízí se otázka,jaké palivo budou používat.U Pegasu je to tuhé a u raket MLV a MLV-H asi rovněž tuhé,ale u raketoplánu?Kapalné nebo hybridní jako Virgin?Stačilo by to na dosažení LEO?

    • Smisek napsal:

      No to palivo je dost zajímavé, ale na druhou stranu hybridní raketové paliva jsou v současnosti ještě ne příliš prozkoumaná věc s obrovským potenciálem. V laboratorních podmínkách byly testovány motory se specifickým impulsem do 4000 N*s/kg. To je dost blízko jako klasické motory na kapalné. Plus jsou výrazně lehčí. Takže by to stačit mohlo. Otázkou je jakou cestou půjdou a hlavně jestli vůbec ten raketoplán půjde do praxe. Čemuž osobně moc nevěřím, ale třeba nás překvapí.

  5. Vojta napsal:

    Jak to myslí s tím raketoplánem? Má to být SSTO (když nepočítám Stratolaunch) s plnou znovupoužitelností nebo bude jeho součástí ještě nějaký booster? Třeba z MLV. Se znovupoužitelností jen raketoplánu nebo per partes – booster přistane samostatně. V prvním případě je to tedy hodně odvážný počin. Přece jen Stratolaunch nedodá raketoplánu takovou výšku a rychlost jako třeba F9 nebo plánovaný booster k BFR. Ale s boosterem by to byl velmi zajímavý projekt.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.