Orbital ATK vykročila k novému nosiči

Firma Orbital ATK se může pochlubit úspěšným milníkem při vývoji pokročilého motoru na tuhé palivo a dalších technologií, které najdou uplatnění na nové generaci středních a velkých kosmických nosičů. Firma zároveň zahájila úvodní výrobní fázi nosiče NGL (Next Generation Launch vehicle) a 27. října provedla zkoušku strukturální pevnosti. Šlo o test zaměřený na chování pláště motoru, který je vyroben ze speciálního vysokopevnostního kompozitu. Síly, které na konstrukci působily, představovaly 110% nominálního tlaku při chodu motoru. Na začátku roku 2018 bude tento plášť motoru naplněn inertní náhražkou paliva, načež se odešle na kosmodrom, kde podstoupí testy spojené s manipulací a pozemními operacemi.

Testování pláště motoru pro NGL

NGL má vytvořit novou rodinu raket, která bude schopná vynést celé spektrum družic zajišťujících národní bezpečnost, stejně jako nejrůznější družice vědecké či komerční, které jsou moc velké na to, aby létaly na raketách Pegasus, Minotaur, nebo Antares, které Orbital ATK provozuje. Rakety z rodiny NGL budou sdílet stejný pohonný systém, strukturální díly a avioniku s dalšími nosiči od Orbital ATK. Firma zároveň dodává, že tyto díly se používají i na systémech protiraketové obrany, cílových tělesech, nebo strategických raketových systémech. Díky tomu bude moci NGL dostat například otestovanou avioniku, která již má za sebou více než sto misí.

Další fáze celého programu by mohla přijít v polovině roku 2018, kdy by mělo americké letectvo udělit smlouvu o spuštění služby. Orbital ATK následně začne s vývojem samotné rakety, ale i odpalovacího komplexu, přičemž práce by měly probíhat na mnoha různých místech – od sídla v Promontory a Magna v Utahu, přes Iuka (Mississippi), Chandler (Arizona), až po Kennedyho středisko (Florida) a Vandenbergovu základnu (Kalifornie).

Orbital ATK vykročila k novému nosiči, 5.0 out of 5 based on 14 ratings

Rating: 5.0/5 (14 votes cast)

14 komentářů ke článku “Orbital ATK vykročila k novému nosiči”

1. Jirka Hadač napsal:

Zajímavé, tak Orbital ATK si chce vyšlápnout do vyšší třídy raket. Dobře tomu tak. Přišlo mi vždy líto, že Antares léta jen na ISS. Pevnější plášť snese vyšší tlak, tj vyšší výkon, možnost použít účinější palivovou náplň, či “jen” úspora hmotnosti. Jen přemýšlím, jestli 110% není málo. Ale dopředu neznám specifikace, které to musí splňovat.

2. Dobrý to počin od ATK. Palivo by mohlo být slisováno do tvaru koláčů a okraj může být opatřen termickým zpomalovačem hoření pro ochranu pláště.

Není to krok zpět v době, kdy klíčová bude znovupoužitelnost?

4. Lukas napsal:

Stacilo na antares dat mensie urychlovacie stupne a mali by super raketu.