sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Miniraketoplán v závěsu

Testovací exemplář Dream Chaseru v na kalifornské ranveji.

Firma Sierra Nevada Corporation testuje na Armstrong Flight Research Center svůj miniraketoplán Dream Chaser, který by měl v příštích letech vozit zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici. Zkoušky jsou zaměřené na chování dvou hlavních podvozků s koly a předního podvozku, který je vybaven speciální lyží. V rámci těchto zkoušek je miniraketolán připojen za automobil, který se po ranveji rozjede rychlostí téměř 100 km/h a následně dojde k uvolnění spojení, takže Dream Chaser simuluje brzdící manévry a chování celého stroje po přistání.

Zkoušky zatím probíhají dobře a možná ještě letos se tak možná dočkáme letových zkoušek a přistání. Informace o dalších plánech najdete i v našem měsíc starém článku. Přiložené video pochází právě ze zkoušek, při kterých byl miniraketoplán tažen po ranveji za autem a určitě Vám tenhle sotva tříminutový klip doporučujeme – obsahuje totiž velmi povedené záběry na konstrukci tohoto pohledného stroje.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DE84hiZXgAALff_.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
7 let před

Zda se, ze bude minimalne na nizke obezne draze rusno a pestro typy. SpaceX uz je tam „doma“, uvidime jak pokroci Blue Origin (od rany motoru o nich neni moc slyset) a ted tenhle krasavec…
Soukromnici diky prozirave podpore a spolupraci NASA akceleruji.
Co myslite ze bude driv nahore – Dream Chaser nebo Nauka? New Glenn nebo Angara? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  RiMr

Technicky vzato Angara už letěla. 🙂

Vojta
Vojta
7 let před

Moc pěkný stroj. Nelíbí se mi akorát tři věci. Jednak, že tam nebude posádka (i když třeba někdy ano), že se neobejde bez servisního modulu (respektive že není SM integrován do stroje tak, aby s ním mohl i přistát) a že při startu potřebuje aerodynamický kryt. Ale pak už by byl dokonalý a to nejde 🙂

Vojta
Vojta
7 let před
Odpovědět  Vojta

Vlastně ne, úplně dokonalý by byl, kdyby měl integrovaný i druhý stupeň, přistával s ním a dal se posadit na booster, který taky umí přistát.

Jirka
Jirka
7 let před
Odpovědět  Vojta

Jenom blázen by vlezl do stroje, který má jediný únikový východ a to dokovací port. Ideální, pokud se v kosmu s něčím spojujete a mechanismus ze zablokuje. Pak už není úniku… To by bylo něco na mou klaustrofobii.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Jirka

Bláznů, kteří by vlezli do týhle nádherný káry, takových nás je habakuk. 🙂 Bude to věčná škoda, pokud zůstane jen „náklaďákem“.

kopapaka
7 let před
Odpovědět  Jirka

Až na to, že ten raketoplán má ještě jedny dveře na hřbetě…

Vojta
Vojta
7 let před
Odpovědět  kopapaka

Bez nich by tam ani nemohli nastoupit. Na dokovacím portu bude Dream Chaser při startu doslova sedět, takže nebude přístupný.

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
7 let před

Jaká raketa to má vynášet?

Ketivab
Ketivab
7 let před

Atlas 5 v konfiguraci 552.

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
7 let před
Odpovědět  Ketivab

Diky 🙂

Petr K.
Petr K.
7 let před

Přijde mi to jako by si někdo plnil svůj dětský sen inspirovaný animáčem o raketových kaťatech a přitom moc nepřemýšlel o praktičnosti. Když pominu crossrange (důležitý možná pro armádu), tak to má vlastně jen samé nevýhody proti klasické kapsli. Přirovnal bych to k snaze dělat létající ponorku – technicky to je možné, ale proč? Máte někdo představu?

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Petr K.

Tak přiletět si z LEO před garáž není až tak zanedbatelná výhoda, ne?! Ale faktem je, že třeba nemožnost startovat bez krytu tomu stroji dost ubírá na „kráse“. Každopádně je dobře, že tuto koncepci někdo rozvíjí. Nikdo si nemůže být jistý, že „létající ponorka“ je špatný nápad.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Opravdu to nemůže startovat bez krytu? Vždyť původně plánovaná pilotovaná verze bez krytu startovat měla, ne?

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Ketivab

Nevím jistě, ale kryt mít bude (a sklopná křídla). Možná by vytvářel na startující soustavu nevýhodně působící aerodynamické síly. Také je mi divné, že těleso snesoucí návrat do atmosféry by nezvládlo její opuštění.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
7 let před
Odpovědět  Ketivab

Taky to teď čtu a jen zírám. Pilotovaná verze bez krytu, nepilotovaná musí pod kryt. Ale prý díky krytu se může nechat vynést I raketou Arianne.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Petr K.

Velkou výhodou tohoto stroje je to, že při návratu bude na miniraketoplán i na věci v jeho útrobách působit jen minimální přetížení – jen okolo 1,5 g, což je ideální pro některé vědecké experimenty. Běžná návratová kabina dosahuje přetížení okolo 4 g.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
7 let před

Já přemýšlím, jak by s tím chtěli udělat servisní misi k Hubblu. Byla by tu nutnost dovézt nářádí a náhradní díly, uskladnit skafandry, zajistit kosmonautům nějaký životní prostor. Tak nějak mi vychází, že tam bude dost narváno – tj. těsno a vehementno. Trošku mi to připadá, že by se to podobalo startu mise Skylab 2, že si v kabině Apolla zahráli puzzle (používám formulaci O. Šamárka).

DomoKun
7 let před
Odpovědět  Jiří Hadač

Je to jednoduché, chase bude u hubla parkovat s materiálem atd…
Kosmounauti přiletí v dragonu, pak s ním zase odfrčí pryč. 🙂

pbpitko
pbpitko
7 let před

Dream Chaser neplánuje žiadne vesmírne vychádzky a teda ani nebude robiť servis pre Hubbla či čohokoľvek iného. Bude iba pendlovať na trase zem-ISS.

https://kosmonautix.cz/2017/08/26/miniraketoplan-v-zavesu/