Firma Sierra Nevada Corporation testuje na Armstrong Flight Research Center svůj miniraketoplán Dream Chaser, který by měl v příštích letech vozit zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici. Zkoušky jsou zaměřené na chování dvou hlavních podvozků s koly a předního podvozku, který je vybaven speciální lyží. V rámci těchto zkoušek je miniraketolán připojen za automobil, který se po ranveji rozjede rychlostí téměř 100 km/h a následně dojde k uvolnění spojení, takže Dream Chaser simuluje brzdící manévry a chování celého stroje po přistání.
Zkoušky zatím probíhají dobře a možná ještě letos se tak možná dočkáme letových zkoušek a přistání. Informace o dalších plánech najdete i v našem měsíc starém článku. Přiložené video pochází právě ze zkoušek, při kterých byl miniraketoplán tažen po ranveji za autem a určitě Vám tenhle sotva tříminutový klip doporučujeme – obsahuje totiž velmi povedené záběry na konstrukci tohoto pohledného stroje.
Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DE84hiZXgAALff_.jpg:large
Zda se, ze bude minimalne na nizke obezne draze rusno a pestro typy. SpaceX uz je tam „doma“, uvidime jak pokroci Blue Origin (od rany motoru o nich neni moc slyset) a ted tenhle krasavec…
Soukromnici diky prozirave podpore a spolupraci NASA akceleruji.
Co myslite ze bude driv nahore – Dream Chaser nebo Nauka? New Glenn nebo Angara? 🙂
Technicky vzato Angara už letěla. 🙂
Moc pěkný stroj. Nelíbí se mi akorát tři věci. Jednak, že tam nebude posádka (i když třeba někdy ano), že se neobejde bez servisního modulu (respektive že není SM integrován do stroje tak, aby s ním mohl i přistát) a že při startu potřebuje aerodynamický kryt. Ale pak už by byl dokonalý a to nejde 🙂
Vlastně ne, úplně dokonalý by byl, kdyby měl integrovaný i druhý stupeň, přistával s ním a dal se posadit na booster, který taky umí přistát.
Jenom blázen by vlezl do stroje, který má jediný únikový východ a to dokovací port. Ideální, pokud se v kosmu s něčím spojujete a mechanismus ze zablokuje. Pak už není úniku… To by bylo něco na mou klaustrofobii.
Bláznů, kteří by vlezli do týhle nádherný káry, takových nás je habakuk. 🙂 Bude to věčná škoda, pokud zůstane jen „náklaďákem“.
Až na to, že ten raketoplán má ještě jedny dveře na hřbetě…
Bez nich by tam ani nemohli nastoupit. Na dokovacím portu bude Dream Chaser při startu doslova sedět, takže nebude přístupný.
Jaká raketa to má vynášet?
Atlas 5 v konfiguraci 552.
Diky 🙂
Přijde mi to jako by si někdo plnil svůj dětský sen inspirovaný animáčem o raketových kaťatech a přitom moc nepřemýšlel o praktičnosti. Když pominu crossrange (důležitý možná pro armádu), tak to má vlastně jen samé nevýhody proti klasické kapsli. Přirovnal bych to k snaze dělat létající ponorku – technicky to je možné, ale proč? Máte někdo představu?
Tak přiletět si z LEO před garáž není až tak zanedbatelná výhoda, ne?! Ale faktem je, že třeba nemožnost startovat bez krytu tomu stroji dost ubírá na „kráse“. Každopádně je dobře, že tuto koncepci někdo rozvíjí. Nikdo si nemůže být jistý, že „létající ponorka“ je špatný nápad.
Opravdu to nemůže startovat bez krytu? Vždyť původně plánovaná pilotovaná verze bez krytu startovat měla, ne?
Nevím jistě, ale kryt mít bude (a sklopná křídla). Možná by vytvářel na startující soustavu nevýhodně působící aerodynamické síly. Také je mi divné, že těleso snesoucí návrat do atmosféry by nezvládlo její opuštění.
Taky to teď čtu a jen zírám. Pilotovaná verze bez krytu, nepilotovaná musí pod kryt. Ale prý díky krytu se může nechat vynést I raketou Arianne.
Velkou výhodou tohoto stroje je to, že při návratu bude na miniraketoplán i na věci v jeho útrobách působit jen minimální přetížení – jen okolo 1,5 g, což je ideální pro některé vědecké experimenty. Běžná návratová kabina dosahuje přetížení okolo 4 g.
Já přemýšlím, jak by s tím chtěli udělat servisní misi k Hubblu. Byla by tu nutnost dovézt nářádí a náhradní díly, uskladnit skafandry, zajistit kosmonautům nějaký životní prostor. Tak nějak mi vychází, že tam bude dost narváno – tj. těsno a vehementno. Trošku mi to připadá, že by se to podobalo startu mise Skylab 2, že si v kabině Apolla zahráli puzzle (používám formulaci O. Šamárka).
Je to jednoduché, chase bude u hubla parkovat s materiálem atd…
Kosmounauti přiletí v dragonu, pak s ním zase odfrčí pryč. 🙂
Dream Chaser neplánuje žiadne vesmírne vychádzky a teda ani nebude robiť servis pre Hubbla či čohokoľvek iného. Bude iba pendlovať na trase zem-ISS.