sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Soukromý miniraketoplán se zkouší v Kalifornii

Testovací exemplář miniraketoplánu Dream Chaser pro zkoušky v atmosféře v této době podstupuje zkoušky brzdícího a zatáčecího systému. Už na konci letošního roku by se měl dočkat letové zkoušky, která otevře další testovací možnosti. Cílem společnosti Sierra Nevada Corporation je vyvinout stroj schopný zásobovat Mezinárodní vesmírnou stanici a dopravovat náklad zpět na Zemi. Prvním krokem k tomuto cíli je plnorozměrový testovací exemplář Dream Chaseru, který je připojený za automobil. Ten se vždy rozjede na potřebnou rychlost a miniraketoplán otestuje své brzdy a další systémy, které budou klíčové pro úspěšné zakončení ostrých misí.

Dream Chaser je vybaven dvojicí hlavních podvozků s koly a přední podvozek je nahrazen speciální lyží. K testům se používá ranvej Edwardsovy základny, která těsně sousedí s Armstrong Flight Research Center. Po uvolnění od tahače začne Dream Chaser brzdit, až se úplně zastaví – snímače přitom sbírají informace o chování brzd, zatáčecího systému, řízení, navigace a kontrolních senzorů, která se postarají o správné zarovnání a orientaci stroje v prostoru před přistáním.

Testovací exemplář Dream Chaseru v na kalifornské ranveji.
Testovací exemplář Dream Chaseru v na kalifornské ranveji.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Na další měsíce se chystá ještě několik zkoušek, z nichž nejzajímavější bude shoz miniraketoplánu zpod helikoptéry. Při nich bude testovací exemplář vynesený do výšky zhruba 3 100 metrů nad terén, aby mohl provést autonomní přistání na ranveji 22L Edwardsovy základny. Nebude to ale poprvé, kdy se Dream Chaser shodí z výšky, aby přistál. Podobný test proběhl už v říjnu 2013. Stroj tehdy perfektně zvládl zarovnání před ranvejí, měkce dosedl, ale nevysunul se mu levý podvozek, takže přistání skončilo havárií.

Sierra Nevada Corporation však tvrdí, že zkouška byla úspěšná – autopilot navedl stroj k ranveji velmi přesně a k dotyku miniraketoplánu s přistávací plochou došlo téměř přesně  v jejím středu. Vyšetřování nakonec zjistilo, že chyba byla v podvozkové noze, která byla „vypůjčená“ z letounu F-5E. Aktuální zkoušky už využívají pokročilejší podvozkový systém, který je velmi podobný tomu, který se má používat i v ostrém provozu.

Miniraketoplán Dream Chaser při zkouškách na Edwardsově základně.
Miniraketoplán Dream Chaser při zkouškách na Edwardsově základně.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

„Používá plně autonomní letový software, který budeme využívat i při letech na oběžnou dráhu. Jsou tam shodné řídící plochy, sběrače dat a veškerá elektronika. Stroj je strukturálně podobný dřívější verzi, ale prakticky kompletně celý interiér byl modernizován a obměněn,“ popsal pro web spaceflightnow.com Mark Sirangelo, korporátní vicepresident Sierra Nevada Corporadion pro v rámci divize kosmických systémů.

Zatímco probíhají zkoušky stroje pro testy v atmosféře, technici už budují skutečný letový hardware, který má letět na oběžnou dráhu nejdříve v roce 2019. Ve srovnání s raketoplány NASA, je Dream Chaser zhruba čtvrtinový a do vesmíru jej bude pod aerodynamickým krytem vynášet raketa Atlas V. Stroj by měl být schopen dopravit k ISS až 5,5 tuny zásob jak v hermetizované, tak i nehermetizované sekci. Druhá jmenovaná část má být umístěna v zadní části stroje a na konci každé mise ji raketoplán odhodí, aby mohla shořet v atmosféře, zatímco samotný Dream Chaser díky tepelnému štítu přečká spalující žár a dosedne na ranvej.

Vnitřní uspořádání zásobovacího miniraketoplánu Dream Chaser. Ve spodní části je dobře vidět oddělitelná nehermetizovaná sekce.
Vnitřní uspořádání zásobovacího miniraketoplánu Dream Chaser. Ve spodní části je dobře vidět oddělitelná nehermetizovaná sekce.
Zdroj: https://c.slashgear.com

Dream Chaser má vážit v plně naloženém stavu 20 tun, takže pro vynesení na oběžnou dráhu bude potřebovat nejsilnější verzi Atlasu V, tedy konfiguraci 552 s pěti urychlovacími bloky na tuhé palivo. Zajímavé je ale poslední číslo z výše uvedené trojice. Dvojka totiž značí, že se použije dvoumotorový horní stupeň Centaur, který ale zatím ještě neletěl.

Vizualizace Atlasu V při vynášení miniraketoplánu Dream Chaser.
Vizualizace Atlasu V při vynášení miniraketoplánu Dream Chaser.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Na konci mise by měl miniraketoplán přistávat na dlouhé floridské ranveji Shuttle Landing Facility, kam dosedaly známé americké raketoplány. Ve svým útrobách ponese především cenné výsledky biologických experimentů, které nebudou při návratu zažívat velké přetížení, které na ně čeká u běžně přistávajících kosmických lodí. Sierra Nevada Corporation navíc plánuje opakované používání miniraketoplánů, které by měly letět na několik misí.

Vizualizace nepilotovaného Dream Chaseru, který je zatím ještě spojen s horním stupněm rakety.
Vizualizace nepilotovaného Dream Chaseru, který je zatím ještě spojen s horním stupněm rakety.
Zdroj: https://i.ytimg.com

O tom, že Dream Chaser bude zásobovat ISS nákladem rozhodla NASA v roce 2016, když firmu Sierra Nevada Corporation vybrala společně se SpaceX (loď Dragon 2) a Orbital ATK (Cygnus). Druhé dvě jmenované firmy již stanici zásobují, ale jejich kontrakt vyprší v roce 2018. Pro období let 2019 – 2024 se k nim tedy přidá i Sierra Nevada, přičemž každá firma má přislíbeno minimálně šest letů.

Původně byl Dream Chaser vyvíjen pro pilotované lety, ale v této výzvě se nakonec v roce 2014 radovaly firmy Boeing a SpaceX. Inženýři proto malý raketoplán předesignovali tak, aby zvládal automatickou logistiku ISS. Termín prvního ostrého letu zatím neznáme přesně. Hodně to souvisí s tím, že Sierra Nevada Corporation i NASA souhlasily s tím, že ostré misi nebude předcházet samostatný orbitální let miniraketoplánu.

Termín letu tedy hodně závisí na tom, jaký schválí letový harmonogram zásobování stanice. NASA v červnu oznámila, že zatím v rámci programu Commercial Resupply Services-2 objednala pouze jediný let k ISS. Ten získala Orbital ATK a týká se letu v roce 2019. Očekává se, že i SpaceX a Sierra Nevada Corporation by měly v nejbližších měsících získat také první objednávku.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.sncorp.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DE8hI-VXkAAzpIJ.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DE84hiZXgAALff_.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DE9qze4VwAEGPnW.jpg:large
https://c.slashgear.com/wp-content/uploads/2015/03/03-23-15-1-Dream-Chaser-7.png
https://i.ytimg.com/vi/DgMml97_FRw/maxresdefault.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Katecheta
Katecheta
7 let před

„se zkouší“ nebo „je zkoušen“?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Katecheta

Takovéhle slovíčkaření snad není potřeba. 😉

MH
MH
7 let před

Toto je přesně tem směr, který se mně líbí… Právě proto mně bylo tak líto ukončení Space Shuttlu.
Pokud to dotáhnou do konce, bude Dragon jen pouhou vylepšenou jednoduchou kapslí, které se navíc rozplynul sen o řízeném přistání pomocí motorů…
Ideální kombinací by bylo to vynášet Falconem 🙂 Škoda, že právě toto je naprosto nereálné.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před
Odpověď  MH

Jojo, leda snad v pripade anomalie jako byl CRS ORB-3. To se pak poptaji bud po Cygnusu nebo FH. Ac ji rozhodne Atlasu nepreju.
Souhlas i s tou vylepsenou kapsli, ale to vis, Elon chce umrit na Marsu. A tak urcite u Dragona 2 neskonci.
Diky za clanek, cas od casu si vzdycky reknu, jak to asi vypada se Starlinerem, raketoplanem od SNC a ejhle, nekdo mi tu cte myslenky. Ikdyz mam pocit, ze trebas o Starlineru je toho znamo dost malo. Ma za sebou trebas uz pad abort test? Hned jak dojedu z Chorvatska, mrknu na to, tady na te wifi nema cenu cokoliv hledat;-)

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jirka Hadac

PAT Starlineru je plánován na únor 2018.

Mirek S.
Mirek S.
7 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Tam je spíš problém v tom, že potřebují 5m aerodynamický kryt a do Falconu se vejde pokud dobře vím náklad o max průměru 4,6m. Tudíž neřešitelné.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Mirek S.

Falcon má dokonca o nejaké drobné kryť dokonca väčší ako atlas 5m kryt kde sa zmestí náklada max o šírke 4572 mm F9 ako správne píšeš 4600 mm 😀

Yarda
Yarda
7 let před
Odpověď  MH

…Dragon jen pouhou vylepšenou jednoduchou kapslí, které se navíc rozplynul sen o řízeném přistání pomocí motorů……
Tak tohle mi uniklo. Zkoušel jsem o tom něco (česky) najít, ale asi špatně. Můžete mne někdo nasměrovat?

ventYl
ventYl
7 let před
Odpověď  Yarda

Pani asi trocha zvelicuju. Na nedavnej konferencii Musk priznal, ze nateraz SpX upusta od motorickeho pristania dragonov, pretoze je to nesmierne narocne na certifikaciu. Viem si to predstavit, takym sposobom sa nikdy doteraz v amerike nepristavalo. O technicke problemy sa asi jednat nebude, to by ohrozilo cely program Red Dragonov a to pokial viem zatial ohlasene nebolo.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Yarda

Mrkněte třeba na náš článek, nebo na web elonx.cz.

hansnasa
hansnasa
7 let před

Škoda jen,že neprošla ta pilotovaná verze.Strašně jim fandím,není to sice můj oblíbený Shuttle,ale přesto vypadá moc hezky a vzkvétá ve mně naděje,že snad v budoucnu se vrátí doba nových raketoplánů.Díky za pěkný článek.

Kenny007
Kenny007
7 let před
Odpověď  hansnasa

Ale tak když šlo předělat pilotovanou verzi na nákladní, půjde zase časem nákladní předělat na pilotovanou. Obzvláště když se ten prcek osvědčí jako náklaďák a bude spolehlivý. Firma teď bude mít zakázky a tím pádem i zisk. A kde je psáno že to nemůžou vrazit třeba do stále populárnější orbitální turistiky. To už je pak na nich. Teď se prostě přizpůsobili požadavkům zákazníka podobně jako SpaceX se zrušením retropulzního přistání u Dragonu2. Budoucnost ukáže…

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Škoda jen, že je nutný ten aerodynamický kryt při startu. Bez něj by se ušetřila hmotnost i jeho nezanedbatelná cena.

Vojta
Vojta
7 let před

Taky by se mi líbilo, kdyby startoval bez krytu podobně jako Dragon. Škoda, evidentně je to extrémně obtížný úkol. Stroj je to jinak opravdu krásný a snad bude i účelný.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Vojta

Kdysi měl tak startovat X-20.

Cateye
Cateye
7 let před

I evropský Hermes.

Tomáš Kratochvíl
Tomáš Kratochvíl
7 let před

Pokud si dobře pamatuji, původní verze Dream Chaseru měla vézt až 7 astronautů a startovala bez aerodynamického krytu, připojená přes interstage, který umožnil přechod z kruhového tvaru horního stupně rakety na obdélníkový tvar ocasu raketoplánu. Křídla sklápěcí nebyla. Proč to nakonec nacpali pod ten kryt, to by mě taky dost zajímalo. Při správném úhlu náklonu to při startu musí být pro raketoplán hračka přejít přes maxQ, ne?

Robert1
Robert1
7 let před

Miniraketoplan nezlavne aerodynamicke namahanie zo vsetkych uhlov, je navrhnuty efektivne z hladiska vahy a pevnosti pre brzdenie pri navrate do atmosfery, nie pri jej opustani. Ono sice 5mil.$ je dost za ae. kryt ale upravit raketu aby spolahlivo lietala bez neho tiez nieje zadarmo, myslim ze tam vstupuje do hry velmi vela faktorov, ktore hovoria v neprospech startu bez krytu ci uz ekonomickych, technickych alebo bezpecnostnych.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
7 let před

Proč má vpředu místo kolečka lyži?

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Myslím že len kvôli tomu že ho potrebujú tahať tým autom po ranveji 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Mělo by to být kvůli jednodušší a odolnější konstrukci.

jakubv
jakubv
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Stejně to má i Virgin Galactic, ono vepředu není moc místa, tak tohle je jednoduší řešení a funkčně stačí

maro
maro
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Lyže je stabilnější a možná i skladnější.
Mimochodem na speciální lyžích přistával i první raketoplán, který se kdy s člověkem podíval do vesmíru – americký X15.

Robert1
Robert1
7 let před
Odpověď  maro

Aj nemecke raketove minilietadielko me163 pristavalo na lyzine, tusim na trave :). Je to docela primitivny ale zato efektivny sposob prevedenia podvozku.

Vlastislav Výprachtický

Miniraketoplan Dream Chaser má na stranách nízkou termo-ochranu, nákladní verze je chráněná více.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.