Jedovatá legrácka říká, že v kosmonautice jsou jen čtyři jistoty – do startu modulu Nauka zbývají dva roky, do startu Falconu Heavy půl roku, od kosmických turistů nás dělí roky dva a od pilotované výpravy na Mars dvacet let. U kosmické turistiky by se ale jeden z pilířů jistoty mohl otřást. Richard Branson, zakladatel společnosti Virgin Galactic prohlásil, že věří, že jeho firma sveze první platící turisty do konce příštího roku. Zároveň oznámil, že by už velice rád přesunul většinu aktivit do Nového Mexika, kde před pěti lety vyrostl areál Spaceport America.
Dosavadní zkoušky probíhají u kalifornského Mojave a zatím víme o tom, že loď VSS Unity podnikla tři plachtící lety. Podle Bransonových slov jde testování dobře, takže bychom se snad mohl brzy dočkat motorických zkoušek. O lístek za čtvrt milionu dolarů zatím projevilo zájem téměř 500 lidí. Odměnou jim bude výlet do výšky 100 kilometrů, kde uvidí tmavou oblohu, zakřivení Země a na pár minut si užijí i stavu beztíže.
Zdroje informací:
http://www.space.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/09/VSS_Unity_on_Tarmac.jpg
Osobně bych si vsadil spíš na Blue Origin
Přidávám se.
Ten by měl ještě letos svézt testovací piloty, pokud se nic nezměnilo.
Mohl by vyjít třeba článek který obě společnosti porovná (blue a virgin)
Až obletí aspoň jednou zemi, budu je brát vážně. Tyhle skoky do stratosféry jsou jen cirkus.
Zase na druhou stranu je to finančně nejdostupnější možnost, jak si užít výhled na zakřivenou Zemi a stav beztíže. 🙂
To určitě, ale na výlet za zakřiveným obzorem a stavem beztíže stačí skafandr, balón a padák. Sice to není vesmír, ale hranice 50 km je asi překonatelná. Nicméně jízda na raketovém motoru taky musí stát za to.
Přesně tak, jde o zážitek. A navíc hranice 100 km je oficiálně braná jako začátek vesmíru, takže můžete říkat, že jste tam byl. 🙂
Ale ať těm turistům neříkají astronauti
To je těžké. Po stránce „předpisů“ se dostanou nad hranici 100 km. V tom případě bychom nemohli ani let Alana Sheparda (a další suborbitální let) považovat za astronautský.
myslím si, že skafander, balón a padák nemôžu konkurovať tejto koncepcii hneď z niekoľkých dôvodov.
-skafander musí byť vyrobený na mieru pre každého klienta zvlášť čo by neskutočne zvýšilo náklady a čas na prípravu
-veľmi vysoká závislosť od vhodného počasia, komerčný model potrebuje maximálnu flexibilitu a neviem si predstaviť že by rad platiacich klientov čakalo týždne na vhodný vietor v stratosfére
-stúpanie do výšky 38km trvalo Felixovi Baumgartnerovi cca 2,5h čo je veľmi dlhý čas pre platiaceho klienta zavretého v kapsule a v neposlednom rade je tu vec presnosti pristátia. Virgin galactic vzlietne a pristane na tom istom mieste, kdežto klienta na padáku by museli naháňať po celom kontinente, nedajbože by pristál v neprístupnom teréne…myslím, že ja by som to s tým balónom a padákom za tie prachy neriskoval a radšej by som šiel ku Virgin Galactic. Mimochodom, veľmi sa teším keď sa tento projekt podarí, budú to nádherné zábery až do sýtosti 🙂
SS1 letel naposledy v roce 2004. 13, slovy trinact let.
Mezi Sputnikem a Apollem 11 bylo taky necelych trinact let.
Zjevne do toho kolega Brandson sype trosku mene penez…
Mimochodem, pisu z UK pres internet od Virginu 🙂
Tak ono se zapomíná, že je ještě Virgin Orbital…
Předpokládám, že nemalá část peněz skončila právě tam.
No, do výrobku Virginu bych nevlezl ani za milion. Působí tak nějak příliš křehce na stroj určený pro opakovaný provoz s pasažery a metoda sama je zbytečně složitá, což zvyšuje samozřejmě riziko havárií. Myslím, že teď se konstruktéři už velice dlouho potýkají právě s těmito nedostatky zvolené koncepce, i když nějaký jednotlivý let se samozřejmě uskutečnit dá. Řešení ale bohužel nevidím.
Blue Origin je naproti tomu na první pohled mnohem robustnější a dostatečně spolehlivé řešení, jak se i ukazuje.
To je samozřejmě můj názor, nic víc, že.
Naprosto souhlasím a vidím to stejně. Raději bych se svezl s Blue Origin než s Virgin Galactics. Ale i tak jim držím palce a přeju, ať vychytají mouchy a konečně to dotáhnou do konce.
Všechno je jen otázka spolehlivosti. Blue Origin taky může jednou žuchnout po selhání motorů a Virgin naopak několikrát hezky doklouzat a všechny preference se najednou obrátí.
Dle mého názoru jsou obě řešení provozuschopná a mohou spolu koexistovat.Držím palce oběma společnostem.
Křídlatým strojům fandím a tohle je pro soukromníka náročné sousto. Každopádne,ať jim to vyjde,když už jsou takhle daleko.
Ovšem pokud do vesmíru,tak stylově, na špici FH v grey dragonu 🙂
Mám jednu otázku ohľadom technológie pristávacieho podvozku. Všimol som si, že hlavný podvozok činí dvojica kolies, ale predné koleso je len akási lyžina. Aké sú dôvody a výhody tejto koncepcie? X-15 mal presne opačne riešený podvozok…
Firma ohledně důvodů zvolení určité koncepce konkrétních dílů nesděluje bližší detaily.