sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Ukrajinský Cyklon odstartuje z Kanady

Rakety Cyklon patří mezi poměrně málo známé nosiče. Technicky patří do rodiny R-36 a zatím poslední verzí byl Cyklon-3, který létal z kosmodromu Pleseck mezi roky 1977 a 2009. Nyní ale přichází nová verze označovaná jako Cyklon-4M, která cílí na komerční trh. Kanadská společnost Maritime Launch Services (MLS) před pár dny oznámila, že v kanadské provincii Nové Skotsko vybuduje odpalovací rampu pro ukrajinské rakety Cyklon-4M. Cíl není skromný – stát se členem mezinárodního trhu nosných raket se zaměřením na středně těžké náklady mířící na nízkou oběžnou dráhu.

Samotná raketa Cyklon-4 procházela v minulých letech nepříjemným obdobím. V roce 2015 padly plány na stavbu startovní rampy u brazilského města Alcantra a hlavní designér, ukrajinská společnost Južnoje, musela hledat náhradní řešení. Teprve až vládní posvěcení jí umožnilo rozšířit obzory a poohlédnout se po potenciálních lokalitách v Severní Americe.

Společnost MLS je registrována v kanadské provincii Nové Skotsko, ale její kořeny se dají vystopovat do Spojených států a Ukrajiny. Základní kapitál dostala v roce 2016 od firmy United Paradyne, což je specializovaný dodavatel raketových paliv, který má výrobní linky v Kalifornii i na Mysu Canaveral. Firma v minulých letech po celé Severní Americe vytipovala 14 vhodných lokalit, přičemž brala v úvahu směr, kterým by mohly rakety startovat, dopady na životní prostředí a přítomnost infrastruktury.

Oblast Canso-Hazel Hill.
Oblast Canso-Hazel Hill.
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Na začátku roku 2017 firma vybrala lokalitu Canso-Hazel Hill v Novém Skotsku u města Guysborough. Tato oblast nabízí blízkost oceánu na jihu a východě, což je ideální pro lety na nízkou oběžnou dráhu, ale i pro starty na silně skloněné heliosynchronní dráhy, které využívají sondy snímkující Zemi, ale i globální komunikační satelity.

Vybraná lokalita splňuje všechny požadavky na zřízení komerční odpalovací rampy. Velkou výhodou je velmi nízká obydlenost okolí, blízkost různých druhů dopravy a svůj vliv sehrál i zájem místní komunity, provincie i vlády. Firma na začátku roku uspořádala několik jednání, na kterých se řešily potenciální impakty, ale i výhody, které by přineslo vybudování malého kosmodromu.

Návrh rakety Cyklon 4M
Návrh rakety Cyklon 4M
Zdroj: http://spaceflight101.com

„Musíme se postavit řadě výzev v komplexním zákonném procesu, schvalování a plánování, ale jsme optimisté. Věříme, že se příští rok začne stavět a náš první start by mohl přijít v roce 2020,“ doufá zakladatel firmy MLS, John Isella. Firma už začala dělat první legislativní kroky, když si oblast Canso-Hazel Hill pronajala na dobu 20 let. míněnými výzvami jsou především posudky vlivu na životní prostředí a bezpečnost obecně, zapomínat nesmíme ani na to, že se stále vytváří samotný plán toho, jak by zázemí mělo vypadat.

Firma očekává, že náklady na vybudování dosáhnou zhruba 100 milionů amerických dolarů. Součástí bude výrobní (sestavovací) hala a řídící budova, které se mají nacházet asi dva kilometry od startovní rampy. Od roku 2022 by odsud mohlo startovat až osm raket ročně, což je jistě velmi smělý odhad. Raketa Cyklon-4M byla od začátku avizována jako kompletně ukrajinský nosič, který využije odkazu dřívějších technologií. Nový Cyklon má nabízet ceny, které by pro zákazníky měly být velmi zajímavé, čehož se dosáhne především využitím osvědčených technologií, které za sebou mají stovky letů.

Firma MLS doufá, že cena za start bude zhruba 45 milionů dolarů, přičemž ultimátním cílem by mělo být napojení této rakety na nějaký nově vnikající plán sítě komunikačních družic na nízké oběžné dráze. Tyto konstelace se mají skládat ze stovek identických družic a je jasné, že firma, která získá (byť jen částečný) kontrakt na jejich vynášení, bude mít příjmy zajištěné.

Cyklon 4M je upravenou verzí originální rakety Cyklon 4, přičemž největší změnu musíme hledat v palivu. Nová raketa opouští myšlenku, že se na všech stupních nosiče využijí toxická hypergolická paliva. Nově se počítá s tím, že by první stupeň měl spalovat ekologicky přijatelnější letecký petrolej a kapalný kyslík. Přesto se Cyklon-4M hypergolických paliv úplně nezbaví – využití najdou na druhém stupni. Firma MLS plánuje, že by nová raketa měla na heliosynchronní dráhu dopravit 3350 kg nákladu a na nízkou oběžnou dráhu by to mělo být pět tun.

Výhodou je, že společnost Južnoje, která má na starosti návrh nosiče, už desítky let spolupracuje s výrobcem raket Južmaš, což dokládají rakety Dněpr, Zenit, Cyklon 2 a 3, nebo nejnověji Antares. Cyklon 4M má kombinovat osvědčené technologie z raket Zenit a Cyklon, přičemž by měl vzniknout stabilní návrh spolehlivé nosné rakety.

První stupeň nosiče bude odvozen od rakety Zenit, má spalovat kapalný kyslík a letecký petrolej, přičemž na spodní části bude mít čtyři ukrajinské motory bez bližšího upřesnění. Tady ještě zmíníme, že ze Zenitu vlastně vychází i raketa Antares, což je kromě paliva vidět i na průměru těla 3,9 metru. Délka stupně se samozřejmě může lišit, protože každý návrh je šitý na míru motorům, které budou raketu pohánět.

Motor RD-120
Motor RD-120
Zdroj: http://www.b14643.de

Jak už jsme si řekli, MLS nespecifikovala použité motory, ale možností není mnoho. Jako první přichází v úvahu RD-120, což je v podstatě favorit. Další možností by bylo nasazení nějaké jeho nové verze. Návrh motoru vznikl na přelomu 70. a 80. let ve firmě Eněrgomaš a na začátku tisíciletí prošel modifikací, kterou společně vedl Eněrgomaš a Južnoje. Modifikovaný motor RD-120 podstoupil dva statické zážehy při nominálním tahu 785 kN, čímž potvrdil, že je schopen plnit úkoly na prvním stupni raket. V úvahu ještě přichází možnost využití motorů navrhovaných pro rakety z rodiny Majak od Južnoje, ale jejich realizace je zatím hodně vzdálená. Pravděpodobnost nasazení na nový Cyklon tak není moc velká.

Horní stupeň rakety Cyklon 4M i její aerodynamický kryt budou odvozeny z hypergolické rakety Cyklon 4. Právě tento druhý stupeň patří mezi díly s nejdelší historií. Konstrukčně totiž vychází z horních stupňů raket Cyklon 2 a 3, ale oproti nim bude mít zvětšený průměr nádrží, které tak pojmou více paliva. O pohon se postará motor RD-861K s tahem 8 tun a možností opakovaných zážehů při celkové době hoření osm minut. I aerodynamický kryt bude odvozený od předchozích raket a jeho průměr bude 4 metry, takže nabídne dost místa pro družice sledující Zemi i pro sestavy malých komunikačních družic.

Poslední exemplář Cyklon 3
Poslední exemplář Cyklon 3
Zdroj: http://spaceflight101.com

Firma MLS se do současné aktivity pustila především proto, že považuje současný trh v této kategorii nosičů za málo zaplněný – zvláště pokud dojde k naplnění plánů na rozsáhlé sítě komunikačních družic, které by každý rok potřebovaly velké množství startů. MLS si hodně slibuje i od trhu s malými satelity, které většinou na oběžné dráze vydrží sotva dva roky a pak je potřeba je nahradit. Cyklon 4M je podle MLS výkonem i cenou srovnatelný s indickou raketou PSL, ale pro americké zájemce by v případě využití Cyklonu odpadla složitá administrativa, která je spojena se startem na indické raketě.

To, že se kosmodrom nachází poměrně daleko od rovníku (45. rovnoběžka) sice není ideální, ale jelikož odsud nemají startovat rakety s nákladem mířícím na geostacionární dráhu, nebude to moc velká komplikace. Právě u takových nákladů je vysoká zeměpisná šířka největším problémem. Raketa (nebo družice) totiž musí svými motory snížit sklon dráhy vůči rovníku, aby mohl náklad dosáhnout geostacionární dráhy. To ale při letu na nízkou oběžnou dráhu není potřeba. Dále od rovníku umístěný kosmodrom sice raketě snižuje nosnost, ale známe i severněji položené rampy.

Raketa Zenit 3F
Raketa Zenit 3F
Zdroj: http://spaceflight101.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.parabolicarc.com/
http://www.timescolonist.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/03/high_definition_C4M-2.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/03/C4M-NS-Launch-Site.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/03/rocket_inside_C4M.jpg
http://www.b14643.de/Spacerockets/Specials/Energomash_RD-120/RD-120K.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/03/cyclone-3-roscosmos-4.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/03/511440708.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Červ
Červ
7 let před

Tak nevím, ale asi tam bude chybička … RD-120 ani po modifikaci nedá 7585 kN tahu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Červ

To máte pravdu. Opraveno na 785 kN. Děkujeme za upozornění. 😉

Malky
Malky
7 let před

„přičemž největší změnou je opuštění cesty využívání toxických hypergolických paliv na všech stupních rakety. Nově se počítá s tím, že by první stupeň měl spalovat ekologicky přijatelnější letecký petrolej a kapalný kyslík. Přesto se Cyklon-4M hypergolických paliv nezbaví – využití najdou na druhém stupni.“

Po několikerém přečtení se mi to podařilo správně parsnout, ale možná by to chtělo přeformulovat 🙂

maro
maro
7 let před
Odpověď  Malky

No prostě default value přeplácnutá speciálním „kejsem“. Runtime machine to zvládne 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Malky

OK, přeformuluju to.

kastelan
kastelan
7 let před

Hmm sic jde o ukrajinu, ale začínám mít takovej ošklivej pocit že evropa nám zase pěkně nepěkně zaspala…

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  kastelan

Nemyslím si. Je potřeba brát v úvahu, že nikdo nemůže dělat vše a každý má něco, na co se zaměřuje – Evropa chystá raketu Ariane 6.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

„Evropa chystá raketu Ariane 6.“

Aby to nakonec nebyla jenom další ukázka tvrzení „Evropa nám zase pěkně nepěkně zaspala“. 😀

vedator
vedator
7 let před
Odpověď  kastelan

Osobne by som Ukrajinu a MLS neprecenoval. V podstate C4M je nosic na papieri, kedze stary Cyklon-3 potrebuje upravit, vylepsit, pretransformovat. Konkurencia je dobra vec, no realita ukaze, ci tento projekt prezije. Osobne si myslim, ze tri veci hraju proti:
– RD-120 je zrejme rusky motor vyrabany na Ukrajine a kedze vztahy nie su medzi krajinami najlepsie, kto vie ako bude vietor fukat….
– spolahlivost Cyklon-3 je mizerna
– cena bude zhruba na urovni (pouzitych) F9 s uplne inou tonazou

Milan Bačík
Milan Bačík
7 let před
Odpověď  kastelan

Evropa by potřebovala odstátnit jako USA. Státní organizace nikdy nebude tak efektivní jako soukromníci.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Milan Bačík

Co odstátnit? V USA těch států mají padesát! 😀

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
7 let před

Evropa ma maly nosic: Vegu

Asdf
Asdf
7 let před

Ty RD-120 bude vyrábět Južnoje, nebo je bude kupovat od Eněrgomaše?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Asdf

Tipnul bych to na Južnoje, ale detaily jsem k tomu nikde nenašel.

bresok
bresok
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ačkoli byl RD-120 vyvinut v NPO Energomash v Moskvě, byl sériově vyráběn na Ukrajině (pro 2. st. rakety ZENIT),takže je teoreticky k dispozici pro nové rakety. Avšak vzhledem k počtu ruských dílů se předpokládá, že je bude nutné nahradit analogy ukrajinského původu. A tady asi bude zakopaný pes. Stačí si vzpomenout, jaké problémy vznikly ruskému kosmickému průmyslu, když měl nahradit nedostupné díly, které byly pro změnu vyráběny na Ukrajině.Provázanost obou zemí v oblasti kosmické techniky je pro obě strany dost limitující.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  bresok

S tou provázaností plně souhlasím.

Racek
Racek
7 let před

No hele, on starý Satan ještě žije. Pokud využívají starého výrobního zařízení, výrobní podklady i část expertů jistě existuje, může být projekt velmi levnou konkurencí na trhu nosičů. Otázka je jistě spolehlivost a jistá zastaralost konstrukce, ale jinak dobrý záměr. Jen aby to nezvorali, jako obvykle.
Držím jim palce.

bresok
bresok
7 let před
Odpověď  Racek

Na R-36 Vojevoda alias Satan SS-18 (je jich v Rusku v operačním nasazení cca 46 a i na Ukrajině udajně existuje nějaké silo s R-36) jsou použity motory RD-275 na UDMH/N2O4. Tudy asi cesta nevede. Trup rakety je dán typem motoru a nádržemi s daným typem paliva. Moc se toho použít na vývoj Cyklonu asi nedá.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  bresok

Sila tam jsou (jedno funguje jako muzeum), ale rakety ne. Ukrajina se jich vzdala výměnou za garance svrchovanosti a územní celistvosti. Jedním z „garantů“ bylo Rusko a jede v tom i USA a VB. (Budapešťské memorandum)

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Btw. Toto memorandum se teď při bojích na východě Ukrajiny porušuje (Rusko přiznalo pobyt svých vojáků)

asdf
asdf
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Ano, tohle je důkazem, že nějaké mezistátní smlouvy jsou pro Putina jen cárem papíru. Ale to už se dostáváme off-topic.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Štěpán: Máte asi na mysli Minské dohody, ale nerozvíjejme to dál.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

„Ruská federace se podpisem budapešťského memoranda o poskytnutí bezpečnostních záruk Ukrajině nezavázala, že bude uznávat výsledek ozbrojeného státního převratu.“

josr
josr
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Memorandum je spíše neformální záznam nějaké skutečnosti, jednání nebo stanoviska
V diplomacii se užívá pro významná, i když právně nezávazná společná stanoviska státních představitelů, stručná shrnutí výsledků jednání, která pak slouží jako podklad k dalšímu jednání.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Memorandum

asdf
asdf
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

maro: Rusko si mže uznávat nebo neuznávat co chce, ale nemá žádné právo anexovat území cizího státu jen na základě převratu, ať už je jakýkoliv.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.