SpaceShipTwo Unity poprvé ve vzduchu

31. října 2014 přišla ze Spojených států smutná zpráva – při testovacím letu došlo k havárii pilotované lodi SpaceShipTwo Enterprise, při které zahynul pilot a jeho kolega se zachránil na padáku, byť se zraněními. Firma Virgin Galactic, která by v těchto lodích chtěla vozit platící turisty do výšky 100 kilometrů tak dostala velmi tvrdou ránu. V době havárie už vznikal další exemplář pojmenovaný Unity. Ten byl v listopadu 2014 hotový ze zhruba 65%, letos v únoru byla loď předvedena novinářům a v tomto týdnu se poprvé dostala do vzduchu.

Po každé havárii se musí začít s opatrným testováním, proto i během aktuálního letu byla loď neustále připojena ke svému mateřskému nosiči, dvoutrupému letounu WhiteKnightTwo. Testování separačního mechanismu a hlavně ostré letové zkoušky zapáleného motoru by měly přijít v dalších fázích. Aktuální let ale ukazuje, že havárie firmě nezlomila vaz, jak se někteří na konci roku 2014 domnívali. Stále má na svém pořadníku nemálo zájemců, kteří by se za čtvrt milionu dolarů rádi podívali na vlastní oči na zakřivení Zeměkoule a tmavé nebe nad sebou. Jejich sen se sice stále oddaluje, ale první let letounu Unity jim dává přecijen naději. Neoficiální závod kosmických turistických firem mezi Virgin Galactic a Blue Origin tak může pokračovat.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/VMS_Eve__VSS_Unity_Captive_Carry.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

30 komentářů ke článku “SpaceShipTwo Unity poprvé ve vzduchu”

  1. Rudolf Šíma napsal:

    Nádherná kára. Really exciting. Asi to nikoho nepřekvapí, ale s tímhle se nesvezu. 🙂

  2. Jaroslav Alois napsal:

    Kombinace rakety a letadla působí nebezpečně. Aerodynamické síly při návratu z výšky 100 km jsou drastické. Hustá atmosféra je tak ve dvaceti km, 80 km se letoun pohybuje prakticky ve vzduchoprázdnu. Systém klasické kabiny a padáků působí v současné technologii mnohem bezpečněji.
    Já bych do toho také nevlezl.

  3. Malky napsal:

    Taky bych dal prednost BO, ale kdyby mi nekdo nabidl jizdenku zdarma, kdyz umrit, tak stylove. Sice si myslim ze tuhle spolecnost moc uspechu neceka, ale i tak jim drzim palce!

  4. dolph1888 napsal:

    Těžko hodnotitelný projekt. V tomto případě přeji úspěch, zájemcům i podívanou, jen mi dávno před havárií (i jinými problémy co jsem sledoval) při pohledu na sestavu vrtala (a stále vrtá) hlavou myšlenka, jak to říci, prostě nerobustnost, neodolnost, uspěchanost především té lodi. Jak však říkám, když to bude chodit, bude řekněme 1 havárie při 999 úspěšných startech (100% hodnotu nečekám) povedlo se a já měl zbytečné obavy.

  5. Jaroslav Alois napsal:

    Problém křídlatých kosmických lodí je v tom, že křídla slouží až v závěrečné fázi přistání. Rychlost musí klesnout z 27.000 na cca 1000 km/hod. Při skocích do kosmu pak z 5000 km/hod.
    To znamená, že kosmická loď celou cestu nahoru a 90 % cesty dolu vůbec křídla nepotřebuje a jsou jen zátěží.
    Z hlediska váhy nemohou být robustní a proto jsou náchylná k destrukci.
    V tomto případě jejich část působí jako aerodynamická brzda která musí snížit rychlost stroje tak, aby poté zcela rozložené křídlo vykázalo vztlak. To je velice nebezpečná kombinace a případná další havárie vůbec nemusí čekat na lidskou chybu jako tomu bylo v případě prvé havárie.

  6. ahoj napsal:

    můžu se zeptat: jakou rychlost je potřeba vyvinout abychom družici ve výšce 300km vznesli na translunární dráhu?

  7. Petr Scheirich napsal:

    Zajímavý dokument (z pohledu lidí z Virgin Galactic) o SpaceShip Two je na youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=rtBiaI5GB2w

    Dost zajímavý je tam především popis toho, jak strašně náročné je ovládání letounu, protože letoun létá (alespoň jeho předchozí verze, tato už tam popisovaná není) v podstatě bez počítače a vše je v rukou pilota.

  8. maro napsal:

    Na tohle téma je hezká jedna úloha: „Když vyhodíte z ISS dozadu papírovou vlaštovku, shoří v atmosféře, nebo dopadne na Zem jako kluzák?“.
    Japonci na tom pracovali:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_plane_launched_from_space
    Mimochodem z balónu, z 30 kilometrové výšky to funguje:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_Aircraft_Released_Into_Space

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.