sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zopakuje Falcon 9 úspěšné přistání?

Je před námi další divácky atraktivní mise soukromé společnosti SpaceX. Při posledním letu předvedl Falcon 9 poprvé po sérii nehod parádní přistání na plošině Of Course I Still Love You. Současná mise ale bude zase jednou z těch obtížnějších, jedná se totiž o start na dráhu přechodovou ke geostacionární, která vyžaduje mnohem vyšší rychlost a tedy i větší množství paliva. Hmotnost vynášeného satelitu JCSAT-14 není známá, ale měla by se pohybovat v podobných mezích jako satelit SES-9. A pokud si vzpomenete, že přistání během mise SES-9 skončilo kvůli nedostatku paliva dírou v přistávací plošině, je hned jasné, že toto přistání nebude vůbec jednoduché.

OCISLY opouští přístav.
OCISLY opouští přístav.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Profil přistání bude podobný jako při misi SES-9. Plošina bude asi 660 kilometrů od místa startu. První stupeň opět vynechá první ze tří zážehů, aby ušetřil co nejvíce paliva. Proto vstoupí do atmosféry s vyšší rychlostí a bude tedy mnohem více namáhán. Je také pravděpodobné, že se SpaceX opět pokusí o přistání na třech motorech, místo standardního jednomotorového manévru. Vypadá to ale, že SpaceX věří tomuto letu mnohem více než misi SES-9, před kterou vydala prohlášení, že se neočekává úspěšné přistání. Každopádně, pokud by bylo přistání úspěšné, znamenalo by to další velký pokrok pro SpaceX, protože velké množství jejich budoucích letů bude mířit právě na dráhu přechodovou ke geostacionární.

V dnešních ranních hodinách byl proveden již tradiční předstartovní statický zážeh, během kterého byla celá raketa natankována a motory zapáleny na několik vteřin. Po tomto testu byla raketa opět převezena do hangáru, kde k ní bude připojen náklad zapouzdřený v aerodynamickém krytu. Pak bude celá sestava opět vyvezena, s plánovaným startem 5. května v 7:22 ráno našeho času. Startovní okno bude dlouhé celé dvě hodiny, takže je možné opakovat pokus, pokud dojde při odpočtu k problému. Předpověď počasí nám zatím dává 70% šanci příznivých povětrnostních podmínek. Start bychom rádi opět vysílali s českým komentářem. Ohledně našeho přenosu ještě určitě vyjde speciální článek.

EDIT: 4. dubna odpoledne našeho času bylo oznámeno, že se start kvůli nepříznivému počasí odkládá o 24 hodin na 6. května (čas zůstává nezměněn).

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ChU4ChzU8AAUaOn.jpg
http://cdn.arstechnica.net/…/24464810415_c2c5eb62e0_k-640×427.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
35 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
8 let před

to zase budou čachrovat s maximálním podchlazením paliva?

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Přesně tak. V podstatě nejjednodušší způsob jak zvýšit nosnost rakety a byla by škoda to nevyužívat.

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  Kamil

Maximalne podchladenie je standard pre novy F9 FT, uz sa tomu nehovori cachrovanie 🙂

roman.hronza
roman.hronza
8 let před

Doufejme, že palivo bude stačit. To by už byl třetí kousek do počtu 🙂

Amper
Amper
8 let před

Tusi nekdo jaky je duvod/rozdil mezi jedno a trimotorovem pristani ? I jeden motor ma vyssi vykon nez hmotnost stupne

Honza
Honza
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Zajímalo by mě, jak moc „na hraně“ to přistání vlastně technicky je.

Všechny dosavadní neúspěchy byly zaviněny v podstatě primitivními mechanickými závadami – nedostatek hydraulické kapaliny, „ulomená noha“, došlo palivo.

Rychlost senzorů a výpočetní výkon by v dnešní době neměl být problém a motory to evidentně taky stíhají. Vypadá to sice jako sci-fi, ale v reálu je to celé možná jednodušší než uřídit minidrona v průvanu 🙂

Amper
Amper
8 let před
Odpověď  Honza

to zalezi na tom jak moc toho minidrona ridis ty a jak moc pocitac na palube 😀 Pocitac chyby dela malokdy takze pokud je raketa schopna pristani tak proste pristane.

Na druhou stranu – je tam dost vnejsich okolnosti a nacasovani je problem protoze treba ocean je pomerne zmetek a moc nespolupracuje 😀

I proto si myslim ze pristani na pevnine je o rad mensi problem nez na mori

maiden
maiden
8 let před
Odpověď  Honza

Ve chvili, kdy to zacnou ridit hluboky neuronovy site, tak uz je ocean jen takove zpestreni programu. Zatim vetsinu psrametru nastavuji lide.

hansnasa
hansnasa
8 let před

Když uvidím nadpis článku SpaceX,rozšiřují se mně zorničky a zvyšuje tep.A myslím,že nás je takových hodně.Pánbůh zaplať za tuto firmu,která je tak inovatívní a připravuje nám co se týče kosmonautiky neskutečné zážitky a za zlomek financí,které má např.NASA.Přistání lidí na Měsíci jsem si kvůli mládí neužil a už jsem v nic podobného nedoufal.Teď věřím,že se dočkám letů na Mars se značkou SpaceX.Držím palce a těším se.

Filip Ehrenberger
Filip Ehrenberger
8 let před
Odpověď  hansnasa

Jo souhlasím, já ji tady hltám informace z 80% jen o SpaceX! Jsem rád, že se mu portál kosmonautix.cz docela věnuje. Díky moc!

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  hansnasa

Tajne dufam,ze niektora z vesmirnych agentur bude pouzivat FH, BFR aj na misie na Mesiac a budeme mat dva ciele, kam ludstvo bude mierit a rozsirovat svoje pole posobnosti 🙂

Vladimír podivínský
Vladimír podivínský
8 let před

Omlouvám se mám dvě otázky, jsem trošku zmatenej.
Jedna. Falcom který bude teďkon startovat, bude v budoucnu jako boční stupeň pro Falcom heavy?
Dva. Nevíte jestli se prodává model Falconu? Třeba v měřítku 1;150 🙂
Děkuji

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Aerodynamický kryt na špici problém nebude. Boční úchyty budou naopak problém velký. Pokud s nimi však počítali už při úpravě na poslední verzi, tak by se teoreticky daly bloky prvního stupně použít na oba typy strojů, ale vůbec to nebude snadná úloha. Necháme se překvapit, já bych hádal pravděpodobnost existence univerzálního prvního stupně tak na 35%.

sraj
sraj
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

alebo kto má 3D tlačiareň môže tlačiť
http://www.thingiverse.com/thing:1218358

Amper
Amper
8 let před
Odpověď  Ľubomír Mlích

Mam a funguje 🙂

Filip Ehrenberger
Filip Ehrenberger
8 let před

Jestli si ten model budes ve spacex objednavat, tak mi dej vedet pridam se sabnem se odopravu 😀

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
8 let před

Ahoj, pošli mě prosím tě na sebe telefonní číslo. Na e-mail [email protected] zavolám ti : 🙂

Jindra
Jindra
8 let před

když přistane 1.stupěň bude se dít s ním všechno co se děje s tým který nedávno přistál?

Jakub
Jakub
8 let před

Zdravím tenhle let vynese skCube ?

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Jakub

Nie iná dráha a oni tuším že tie cubesaty poletia osobitne v nejakom väčšom vypúšťacom puzdre.

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Myslim, ze je celkom uzasne, ze su tu vymenovane 3 misie, ktore budu letiet pred skCube a my sa bavime o datume startu o 2 mesiace! Ved to nie je ani 60 dni.

Lukáš
Lukáš
8 let před
Odpověď  ventYl

Opravdu úžasné by bylo, kdyby se ty 4 startu do konce června úspěšně stihly.

Michal
Michal
8 let před

Těším se na váš přenos s českým komentářem! 🙂
Sleduji každý váš přenos už téměř rok a musím říct, že jsem vám velmi vděčný za vaši práci, kterou pro nás děláte! Díky! 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Michal

Toho si opravdu moc vážíme, budeme v tom rádi pokračovat i nadále.

PepaSFI
PepaSFI
8 let před

v článku máte plánovaný start 5. května a v tabulce startů a vedle ve sloupku 6. května. Předpokládám že platí ten 6. květen.

jan kryštof
jan kryštof
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

vánoce se posunuli o jeden den.ach jo 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.