sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nové hypergolické palivo na obzoru

Hypergolická paliva je souhrnný název pro dvousložkové pohonné hmoty, které ke svému zážehu nepotřebují jiskru – paliva reagují na vzájemný kontakt okamžitou reakcí. Toho se využívá například u drobných korekčních trysek na kosmických sondách. Zatím se pro tyto potřeby používá hydrazin a jeho deriváty společně s oxidem dusičitým. Jenže hydrazin není pro lidské zdraví vůbec příznivý. Dokonce se o něm v nadsázce říká, že má kromě radioaktivity všechny negativní vlastnosti, jaké může kapalina mít – těká, dráždí a leptá sliznice, je karcinogenní a hořlavý. Nyní se ale zdá, že svítá na lepší časy.

Iontová kapalina tvořená komplexním dimerem na bázi kyanoborohydridového aniontu (nahoře) a 1-(2-propenyl) pyridinem (dole)
Iontová kapalina tvořená komplexním dimerem na bázi kyanoborohydridového aniontu (nahoře) a 1-(2-propenyl) pyridinem (dole)
Zdroj: http://www.akademon.cz/

Vědci svou pozornost zaměřují na takzvané iontové kapaliny, jejichž klíčovou složkou je borohydridový iont BH4–  a jako kation se použije organická látka ze skupiny aminů. Jejich vliv na zdraví není zrovna ideální, nicméně ve srovnání s hydrazinem nejsou těkavé a také absorbují méně vzdušné vlhkosti.

Pozoruhodného úspěchu dosáhli odborníci z Čínské akademie fyzikálního inženýrství v Mien-jangu v provincii S’-čchuan v jihozápadní Číně.

Ti využili dřívějších studií kyanoborohydridového aniontu BH3(CN) a vytvořili komplexní dimer, jehož strukturu můžete vidět vpravo nahoře. Vědci k němu jako kation přidali 1-(2-propenyl) pyridinem (vpravo dole) a výsledkem byla málo viskózní iontová kapalina, se kterou se snadno pracuje.

Jako okysličovadlo použili zdejší specialisté čistou  kyselinu dusičnou. Reakce obou složek byla blesková – k zážehu došlo 1,7 milisekundy po setkání obou složek.

Pravda, kyselina dusičná není také etalonem zdraví neškodné chemikálie, nicméně zřejmě nikdy nebudeme mít k dispozici hypergolické palivo, ve kterém bychom se mohli koupat. jisté riziko bude u těchto chemikálií vždy.

Nicméně postupné pokroky umožňují odstranit alespoň ty nejhorší negativní vlastnosti, které má již zmíněný hydrazin. Kdy se nový typ paliva začne používat v praxi zatím nevíme.

Cesta z laboratoří do vesmíru ale obvykle trvá několik let. Nové palivo bude muset projít celou řadou zkoušek, které ověří jeho spolehlivost, chemickou stálost a mnoho dalších vlastností, které jsou nezbytné předtím, než poletí do kosmu.

Za tip na tohle zajímavé téma děkujeme naší čtenářce, paní Anně Nové.

Zdroje informací:
http://www.akademon.cz/

Zdroje obrázků:
https://i.ytimg.com/vi/msMfZhStJIs/maxresdefault.jpg
http://www.akademon.cz/…/borohydridpyridinium.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Blaschke
Petr Blaschke
9 let před

Asi to není u hypergolických paliv tak podstatné, ale ví se, jaký bude mít toto palivo specifický impuls? Hrubý výpočtem odhaduji tak okolo 170 s, ale nemohu bez bližších informací toto číslo upřesnit.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Petr Blaschke

Bohužel tento údaj není nikde k nalezení.

maro
maro
9 let před
Odpověď  Petr Blaschke

Jak se takový hrubý výpočet provádí jen ze struktury molekuly a reakčního času?

Asdf
Asdf
9 let před

Hypergolická paliva by měla zůstat jen pro pomocné motory a ne pro pohon nosných raket. Doufám že tímhle směrem se bude ubírat i aplikace v Číně.

maro
maro
9 let před
Odpověď  Asdf

Tak právě v Číně, vzhledem k zalidnění to bude nutnost.
Ze stejného důvodu Rusové postavili Angaru.

ptpc
ptpc
9 let před

Nové rakety CZ-5, CZ-6, CZ-7, CZ-11(tuhé palivo) už hypergolické palivá nepoužívajú.
Ale na druhú stranu je vždy lepšie mať viac možností ako menej…

Dan Heřt
Dan Heřt
9 let před
Odpověď  ptpc

Hypergolická paliva pořád najdou využití pro pohon a orientaci satelitů. A nová Čínská vesmírná loď je bude také téměř určitě využívat.

ptpc
ptpc
9 let před
Odpověď  Dan Heřt

To súhlasím. Ja som spomínal len nosné rakety.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.