sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

66 dní čekání

úvodní obrázek

66 dní. Přesně tak dlouho byl odkládán poslední start rakety Falcon 9 soukromé společnosti SpaceX. Jejím nákladem byla tentokrát šestice komunikačních satelitů firmy Orbcomm. Odklady startů nejsou v kosmonautice, zejména té soukromé, ničím výjimečným. V tomto případě však již fanoušci kosmonautiky přecházeli z fáze nedočkavosti a mírné rozladěnosti do fáze beznadějného čekání s občasným satirickým smíchem. Tento start, s prvotním termínem stanoveným na 10. května, si totiž vyžádal nadprůměrné množství odkladů. Nejdříve byly na vině dodatečné testy rakety, poté prasklá héliová nádrž prvního stupně, dále zlobil samotný náklad, tedy jeden ze šesti satelitů Orbcomm, a když už to 20. června vypadalo, že se start konečně vydaří, v čase T-12 minut se objevil problém s tlakem nádrží druhého stupně. Hned o den později Falcon dostal další šanci, kterou ale opět propásl. Aby toho totiž nebylo málo, do hry se připletlo špatné počasí. Po dlouhé sérii odkladů jsme se tedy startu dočkali až 14. července. Ke cti SpaceX budiž připsáno, že vše opět fungovalo na jedničku a Falcon 9 tak potvrdil svou vzrůstající roli spolehlivého nosiče.

Jak již bylo zmíněno výše, raketa dostala úkolem vynesení šesti komunikačních družic druhé generace OG2, které patří společnosti Orbcomm sídlící v New Jersey. Ty se měli připojit k již dávno pracujícím pětadvaceti družicím první generace. Jejich podrobnější popis jsme vám přinesli v tomto článku.

Síla 5,6 MN vynáší  506 tun vážící raketu navzdory zemské gravitaci.
Síla 5,6 MN vynáší 506 tun vážící raketu zemské gravitaci navzdory.
Zdroj: http://www.spacex.com/

14. července po předlouhém, více než dvou měsíčním čekání vypadala situace přívětivě. Během příprav i odpočítávání nestály v cestě žádné problémy. V čase T-13 minut bylo zahájeno poslední hlasování o startu a odpočet se přesunul do poslední fáze. V čase T-6 minut již byly systémy rakety přepnuty na vlastní zdroje. T-60 sekund. Začalo tlakování nádrží prvního stupně. Pak přišel dlouho očekávaný start. V 17:15 našeho času se naplno rozburácelo devět motorů Merlin 1D prvního stupně rakety Falcon 9 v1.1. Raketa i se svým nákladem na špici začala stoupat nad Komplexem 40 floridského Mysu Canaveral. V čase T+30 sekund se necelých 70 metrů vysoký kolos začal naklánět a zamířil si to na severovýchod nad Atlantský oceán. Vzhůru jej tlačila síla necelých 5,6 MN. Cílem byla oběžná dráha s apogeem ve výšce 750 kilometrů a perigeem v 615 kilometrech, přičemž sklon k rovníku činil 47°. Jednu minutu po startu se Falcon blížil rychlosti zvuku a jeho aerodynamické namáhání dosahovalo vrcholu. 2 minuty a 38 sekund po startu zaznělo éterem: „MECO“ (Main Engine Cutt-off). 9 motorů Merlin 1D dohořelo a první stupeň se oddělil. V tento okamžik práce prvních stupňů všech raket na světě končí. Ne však v případě SpaceX. Díky jejímu inovativnímu přístupu teprve začalo to opravdové dobrodružství. Ale o tom později.

Záběr z palubní kamery na práci motoru druhého stupně.
Záběr z palubní kamery na práci motoru druhého stupně.
Zdroj:
http://www.spacex.com/

Krátce po oddělení prvního stupně došlo k zažehnutí jediného motoru Merlin 1D Vacuum druhého stupně, který pokračoval v práci rakety po dalších 6 minut a 46 sekund, aby dosáhl požadované orbitální rychlosti. Ultra tenká niobová stěna trysky motoru se rozžhavila do ruda. 3 minuty a 50 sekund po startu se úspěšně oddělil 5,2 metrů široký aerodynamický kryt, což dokládaly poutavé živé záběry z různých míst rakety. V 17:26 CEST práce druhého stupně skončila a bylo dosaženo požadovaných parametrů oběžné dráhy. Raketu čekala poslední fáze, která měla rozhodnout o úspěchu či neúspěchu mise.

Ilustrace komunikační družice Orbcomm OG2 na oběžné dráze.
Ilustrace komunikační družice Orbcomm OG2 na oběžné dráze.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

V čase T+15 minut byl oddělen první satelit a postupně jej následovaly další. V 18:04 odeslal generální ředitel Orbcommu Marc Eisenberg tweet, který hlásal: „6 ze 6! Děkujeme SpaceX! Děkujeme Moog! Odtud už si to převezmeme.“ Jen pro vysvětlení, firma Moog vyrobila adaptér, ke kterému byly satelity připojeny, a který se postaral o jejich úspěšnou separaci.  Během prvních hodin po oddělení došlo k úspěšnému rozvinutí solárních panelů a antén všech šesti satelitů. Podle tiskového prohlášení Orbcomm by měly začít naplno pracovat nejpozději do šedesáti dní. SpaceX si tedy připsala na konto další úspěšný start. Záznam celého startu můžete zhlédnout v následujícím videu.

Po ukončení práce druhého stupně se zraky všech upřely zpátky k zemi. Konkrétněji 260 kilometrů severovýchodně od místa startu. První stupeň rakety měl podniknout již druhý pokus o měkké přistání na hladinu Atlantského oceánu. Ještě předtím, než druhý stupeň dosáhl oběžné dráhy, na prvním stupni se zažehly 3 motory, které se postaraly o brzdění a kontrolovaný sestup. Motory Merlin 1D mohou regulovat svůj tah v rozmezí 70 až 100 procent a docílit tak měkkého přistání.

Již krátce po provedeném manévru Elon Musk rozeslal tento tweet: „Rocket booster reentry, landing burn & leg deploy were good, but lost hull integrity right after splashdown (aka kaboom).“ Sestup prvního stupně, brzdící a přistávací zážeh i práce přistávacích nožiček tedy byli v pořádku, ale trup se po dopadu na hladinu rozpadl. Krátce poté Elon Musk v dalším tweetu doplnil, že bude potřeba detailní analýzy telemetrických dat, aby se zjistilo, zda k rozpadu prvního stupně došlo během vlastního přistání, či až při následném překlopení a nárazu na vodní hladinu. Jakmile o situaci budeme vědět více, neprodleně vás budeme informovat, ať už to bude zde, na našem fóru, či facebookových stránkách.

EDIT 23.7.2014 9:33
SpaceX konečně uvolnila video z přistání prvního stupně. Jak jsme slíbili, přikládáme jej do článku.

Tento start byl pro raketu Falcon 9 kulatý. Šlo totiž o její desátý start. Prvních pět startů přitom absolvovala raketa Falcon 9 a další pětici její vylepšená verze Falcon 9 v1.1. Pro letošní rok to byl 3 start pro SpaceX. Přejme tedy do budoucna SpaceX nejméně další desítku úspěšných startů a co nejmenší počet odkladů.

Zdroje informací:
http://www.orbcomm.com/
http://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/
https://kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/
http://www.spacex.com/
http://spaceflightnow.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.