Ukrajinská krize, která už několik měsíců stále narůstá, se dotýká už i kosmického průmyslu. Zatímco prohlášení ruského vicepremiéra Dmitrije Rogozina z minulého týdne, kde vzkázal Američanům, ať si své astronauty vozí na ISS třeba trampolínou, je do značné míry jen silácké prohlášení politika a tudíž jako takové nemá takřka žádný význam, úspěšná žaloba, kterou podala společnost SpaceX na společnost United Launch Alliance (ULA), která je jediným dopravcem amerických špionážních satelitů, už významná je. O jakou žalobu jde, proč ji podala SpaceX a jak Rogozinovo prohlášení souvisí s americkými špionážními satelity, to se pokusíme objasnit v článku.
Nejdříve si je však potřeba ujasnit několik věcí. Předně tu, že společnost ULA je skutečně v současnosti výhradním a jediným dopravcem vojenských satelitů s nejvyšším stupněm utajení pro americké ministerstvo obrany. Tato společnost provozuje jak rodinu raket Delta, tak i raket Atlas. A právě zejména rakety Atlas 3 a Atlas 5, které létají s motory RD-180, stojí na pozadí této žaloby.
Motory RD-180 ruské provenience jsou totiž motory, které využívají výše zmíněné Atlasy. ULA má smlouvu s ruskou společností Energomaš, která tyto motory vyrábí a má každoročně dodat až šest těchto motorů do USA. A to byl hlavní důvod žaloby, kterou podala SpaceX. Elon Musk, ředitel SpaceX, se totiž domníval, že pokračováním tohoto obchodu jsou narušovány sankce, které USA uvalilo na Rusko poté, co anektovalo Krym a dále vojensky operuje na území Ukrajiny. Soud v minulém týdnu této žalobě dal za pravdu a ULA bude muset zastavit dodávku dalších motorů z Ruska.
Proč vznikla taková situace? A proč zrovna SpaceX takto torpéduje americký vojenský průmysl? Mohlo by se zdát, že záměrem bylo poškodit USA a znevýhodnit je vůči Rusku, protože nebude moct vyslat další špionážní družce, které hlídají třeba právě i to, co se aktuálně děje na hranicích Ruska a Ukrajiny. K tomu, abychom to pochopili, se podíváme na dění několika posledních měsíců.
Asi před více jak půl rokem se poprvé na veřejnost dostala debata, kde Elon Musk kritizoval monopol společnosti ULA na vynášení amerických špionážních družic. Bylo to poté, co vylepšená raketa Falcon 9v1.1 poprvé úspěšně vynesla satelit na geostacionární oběžnou dráhu a společnost SpaceX se tak zařadila mezi nemnoho společností a agentur, které jsou schopny vynést satelit na tuto z vojenského i komerčního hlediska velice preferovanou oběžnou dráhu. Asi nemusíme připomínat, že peníze, které proudí ve vojenském průmyslu, jsou velice lákavé a je jich opravdu hodně. Proto se nelze divit, že SpaceX chce také získat část těchto financí. Navíc, jak tvrdí Elon Musk, dlouhodobé monopolní postavení společnosti ULA vede k tomu, že družice vynáší draho a neefektivně, zatímco jeho společnost by je mohla vynášet znatelně levnějí a navíc by tyto peníze ještě byly zužitkovány pro vývoj nových technologií a podporu hospodářské soutěže v tomto odvětví. Mezitím se na toto téma rozhořela debata i v americkém kongresu, kde mnozí politici poukazují na to, že závislost na ruských motorech u tak citlivých zakázek, jako je vynášení špionážních satelitů je špatná a bylo by lepší, kdyby se podpořil vývoj nového ryze amerického motoru, který by byl využíván u raket Atlas, a nebo se dovolilo právě SpaceX soutěžit o tyto vojenské zakázky. Mezitím zástupci ULA poukazovali na to, že Falcon 9 není dostatečně ozkoušený nosič proto, aby dopravoval na orbitu tak cenný náklad, jako je vojenská špionážní družice. Elon Musk reagoval, že Falcon to zvládne. Zároveň hned doplnil, že nechápe, proč by neměly v rámci dopravy vojenských družic na orbitu panovat otevřené soutěžní podmínky, tak, aby bylo možno nastolit konkurenční prostředí a v důsledku šetřit peníze amerických daňových poplatníků.
Celá tato debata, která byla živá právě i na půdě kongresu, vyvrcholila žalobou, jež zastavila dodávku motorů RD-180. Faktem však zůstává, že ULA má k dispozici ještě dostatek motorů k uskutečnění dalších několika startů.
Ale vraťme se k Dmitriji Rogozinovi a jeho prohlášení o dovážení amerických astronautů na ISS pomocí trampolíny. Konkrétně jeho se totiž žaloba týká. SpaceX jí podala s odůvodněním, že právě závod Energomaš je pod vedením zmíněného ruského vicepremiéra, jenž je na seznamu těch, na které dopadly hned jedny z prvních cílených sankcí. Což soud uznal jako právě jeden z hlavních důvodů pádnosti žaloby.
A právě Rogozin na to reagoval na svém twitteru, že je směšná ta představa, že by peníze plynoucí do Energomaše šly do jeho soukromých fondů. O hodinu později pak ještě dodal to citované prohlášení o trampolíně dopravující astronauty na ISS.
Zástupci společnosti ULA zase po nařízení soudu pozastavit dodávku motorů RD-180 deklarovali, že budou rozhodnutí respektovat, ale určitě se ještě odvolají. Zároveň považují za nesmysl, že by dodávání motorů z Ruska, respektive jeho zastavení, mohlo nějak ovlivnit to, co se děje na Ukrajině. Zároveň také dodali, že ULA má dostatek motorů RD-180 na objednané mise na příští dva roky. Společně s tím se začala rozvíjet i debata o skutečné ceně jednoho startu rakety Falcon a zda Elon Musk neoperuje s příliš podhodnocenými čísly, což by ve výsledku mohlo znamenat, že ušetřené náklady by v budoucnu nemusely být tak citelné.
Jak vidíte, celá situace kolem vynášení amerických špionážních družic je zamotaná a málo přehledná. Uvidíme, kam se bude posouvat a jistě ani u nás na Kosmonautixu nezůstanete ochuzeni o aktuální dění v tomto tématu.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://www.washingtonpost.com/
Zdroje obrázků:
http://media.defenceindustrydaily.com/images/SPAC_EELV_Atlas-V_Launches_AEHF-1_lg.jpg
http://danielmarin.naukas.com/files/2014/05/rd-180_large.jpg
http://static3.businessinsider.com/image/5279325769bedd7c3a41ccc2/16-genius-quotes-from-eccentric-billionaire-elon-musk.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/United_Launch_Alliance_headquarters.JPG
Fajn článek, ale je tam dost pravopisných chyb. Chtělo by to korektora:-)
Opraveno. Pravopisná chyba tam byla pouze jedna a to velmi drobná. Spíše se jednalo o překlepy. Bohužel se to stává.
Mně se to u vlastních článků stává také. Mozek totiž má zafixovaná správná slova a pokud si článek neprohlížíte s časovým odstupem, tento druh chyb odhalíte velmi špatně. Jeden z autorů blogu to trefně nazval „provozní slepotou“.